Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Joe Abercrombie
‹Szczypta nienawiści›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSzczypta nienawiści
Tytuł oryginalnyA Little Hatred
Data wydania29 listopada 2019
Autor
PrzekładWojciech Szypuła
Wydawca MAG
CyklEpoka obłędu
ISBN978-83-66409-35-4
Format746s. oprawa twarda
Cena49,—
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Czasy się zmieniają, lecz zasady nie
[Joe Abercrombie „Szczypta nienawiści” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Szczypta nienawiści” to godna kontynuacja dotychczasowych powieści Abercrombiego. Przez lata, jakie upłynęły od wydarzeń opisanych w „Ostatecznym argumencie królów” sporo zdążyło się zmienić w świecie, ale motywacje bohaterów pozostały w gruncie rzeczy takie same.

Miłosz Cybowski

Czasy się zmieniają, lecz zasady nie
[Joe Abercrombie „Szczypta nienawiści” - recenzja]

„Szczypta nienawiści” to godna kontynuacja dotychczasowych powieści Abercrombiego. Przez lata, jakie upłynęły od wydarzeń opisanych w „Ostatecznym argumencie królów” sporo zdążyło się zmienić w świecie, ale motywacje bohaterów pozostały w gruncie rzeczy takie same.

Joe Abercrombie
‹Szczypta nienawiści›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSzczypta nienawiści
Tytuł oryginalnyA Little Hatred
Data wydania29 listopada 2019
Autor
PrzekładWojciech Szypuła
Wydawca MAG
CyklEpoka obłędu
ISBN978-83-66409-35-4
Format746s. oprawa twarda
Cena49,—
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Kilkadziesiąt lat po wydarzeniach opisanych w cyklu „Pierwsze Prawo” Unia jest zupełnie innym miejscem niż quasi-renesansowy świat, który mogliśmy wtedy poznać. Technologia poszła do przodu, przynosząc coś na kształt wczesnej industrializacji – z fabrykami, kominami, klasą robotniczą i niepokojami społecznymi. Oczywiście, inkwizycja walczy jak tylko może o utrzymanie istniejącego porządku rzeczy, a szlachta nieszczególnie przejmuje się losem biednych – choć niektórzy z nich poszli z duchem czasu i zajęli się inwestowaniem w nowe technologie i zbijaniem majątków na wyzysku robotników.
Jednocześnie na północy toczy się kolejna wojna między Anglandem a północnymi, w którą zaangażowani są synowie Betholda, ale której przewodzi jego wnuk (a syn Caldera), Stour Zmierzchun. Po drugiej stronie barykady Leo dan Brock, wraz z ludźmi skupionymi wokół Wilczarza, stara się jak może obronić terytorium protektoratu, co – przy braku jakiegokolwiek wsparcia ze strony Unii – nie jest zadaniem łatwym. Ci, którzy pamiętają czasy Logena, mają serdecznie dość wojny i, jak Koniczyna, starają się przeżyć za wszelką cenę. Pozostali, jak sam Stour, wychowani na legendach o niegdysiejszych zwycięstwach i niegodziwościach, pragną dla siebie takiej samej sławy, zupełnie nie zdając sobie sprawy z tego, ile ich ona będzie kosztować.
Nasza wiedza na temat tego, co dokładnie wydarzyło się dotychczas na świecie jest dość ograniczona (oczywiście nie brakuje nawiązań do historii znanych z „Bohaterów”, „Czerwonej krainy”, „Zemsty najlepiej smakującej na zimno” czy „Ostrych cięć”) i wydaje się, że Abercrombie celowo unika przeładowania kolejnych rozdziałów nadmiarem historii. Wychodzi to książce na dobre, bo cokolwiek by się nie stało dotychczas, ma to drugorzędne znaczenie dla samej, biegnącej nieustannie do przodu, akcji.
Pod tym względem dostajemy tu dokładnie to, do czego autor zdążył nas do tej pory przyzwyczaić. Zabrakło może wielkich zwrotów akcji (nie licząc końcówki), ale nie znaczy to, że wiadomo, czego się po tej historii spodziewać – szczególnie że Abercrombie nie słynie ze szczególnego zamiłowania do utrzymywania swoich bohaterów przy życiu. Jest to o tyle kłopotliwe, że w ramach „Szczypty nienawiści” narracja prowadzona jest z punktu widzenia nie tylko tych głównych (Leo, Savine, Orso czy Rikke), ale też licznych postaci pobocznych. Wprowadza to lekki chaos i utrudnia skupienie się na najważniejszych wątkach, ale jednocześnie daje nam wgląd na to, co w przeciwnym razie pozostałoby na marginesie. To nie jest opowieść o córce Wilczarza, walecznym Leo, następcy tronu Unii czy cwanej Savine dan Glokta. Koniczyna, Vick czy Pleczysty dają nam całkiem niezły wgląd w rzeczywistość ludzi z nizin społecznych, czy to na północy, czy w Unii.
Nie powinno dziwić, że pierwszy tom stanowi tak naprawdę przystawkę do wydarzeń, które mają dopiero nastąpić. I, znając Abercrombiego, możemy spodziewać się wielu zaskakujących zwrotów akcji, szczególnie po powrocie na karty powieści Pierwszego Wśród Magów – pozostającego wyrachowanym, pozbawionym skrupułów manipulatorem wzbudzającym strach we wszystkich, którzy mieli z nim styczność.
koniec
13 lutego 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

PRL w kryminale: Człowiek z blizną i milicjant bez munduru
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Szczęsny szybko zaskarbił sobie sympatię czytelników, w efekcie rok po roku Anna Kłodzińska publikowała kolejne powieści, w których rozwiązywał on mniej lub bardziej skomplikowane dochodzenia. W „Srebrzystej śmierci” Białemu Kapitanowi dane jest prowadzić śledztwo w sprawie handlu… białym proszkiem.

więcej »

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
Joanna Kapica-Curzytek

21 IV 2024

„Pingwiny cesarskie” jest ciekawym zapisem realizowania naukowej pasji oraz refleksją na temat piękna i różnorodności życia na naszej planecie.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Postęp musi trwać
— Miłosz Cybowski

Krótko o książkach: Krótko i do rzeczy
— Miłosz Cybowski

Wiele stron o zemście i zabijaniu
— Miłosz Cybowski

Świat pozbawiony sprawiedliwości i znaczenia
— Miłosz Cybowski

Kamienie nie krwawią
— Miłosz Cybowski

Esensja czyta: Styczeń 2017
— Miłosz Cybowski, Dawid Kantor, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Esensja czyta: Grudzień 2016
— Miłosz Cybowski, Joanna Kapica-Curzytek, Beatrycze Nowicka

Garść monet
— Beatrycze Nowicka

Yarvi, królewicz gettlandzki
— Beatrycze Nowicka

Nim Abercrombie włączył przester
— Beatrycze Nowicka

Tegoż autora

Przygody z literaturą
— Miłosz Cybowski

Dylematy samoświadomości
— Miłosz Cybowski

Tysiąc lat później
— Miłosz Cybowski

Europa da się lubić
— Miłosz Cybowski

Zimnowojenne kompleksy i wojskowa utopia
— Miłosz Cybowski

Powrót na „Discovery”
— Miłosz Cybowski

Odyseja kosmiczna 2001: Pisarz i Reżyser
— Miłosz Cybowski

Mniej, ale więcej
— Miłosz Cybowski

Jak drzewiej o erpegach rozprawiano
— Miłosz Cybowski

Wojenna matematyka
— Miłosz Cybowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.