Granice nauki: Replika dotycząca recenzji mojej książkiZbigniew Jacyna-Onyszkiewicz
Zbigniew Jacyna-OnyszkiewiczGranice nauki: Replika dotycząca recenzji mojej książkiKosmologia kwantowa uczy nas, że wszechświat mógł powstać w wyniku spontanicznego i bezprzyczynowego pojawienia się odpowiedniej fluktuacji kwantowej w superprzestrzeni (w sensie Wheelera) oraz że ludzkość czeka, prędzej czy później, nieuniknione unicestwienie. Jeżeli tak się rzeczy mają, to istnienie każdego pojedynczego człowieka jak i całej ludzkości jest bezsensowną efemerydą. Dlatego żadne, nawet najwspanialsze osiągnięcia nauk przyrodniczych, nie usprawiedliwiają ekstrapolacji ateizmu metodologicznego nauk szczegółowych do ateizmu ontologicznego. Jednak chcąc zrozumieć rzeczywistość kryjącą się za zasadami fizyki kwantowej musimy, mniej lub bardziej jawnie, zająć jakieś stanowisko ontologiczne. W ciągu siedemdziesięciu lat podjęto już próby zinterpretowania teorii kwantów w ramach ontologii zwanej monizmem materialistycznym i ontologii dualistycznej. Niestety te liczne próby okazały się, jak wiadomo, wysoce niesatysfakcjonujące. Pozostała w zasadzie jeszcze jedna możliwość - przyjęcie za podstawę interpretacji teorii kwantów ontologii zwanej idealizmem obiektywnym. Właśnie o tym traktuje moja książka. Oczywiście można przyjąć taką ontologię bez uzasadnienia jako aksjomat danej interpretacji. Jednak, moim zdaniem, znacznie rozsądniej jest oprzeć się nie na spekulatywnych hipotezach ontologicznych, lecz na realnie zaistniałym jednostkowym fakcie życia i zmartwychwstania umęczonego na krzyżu Cieśli z Nazaretu. Nie jest to oczywiście fakt naukowy, w sensie nauk przyrodniczych, lecz znakomicie potwierdzony fakt historyczny, świadczący o tym, że Bóg jest miłością. To ostatnie stwierdzenie, wbrew opinii Recenzenta, nie jest dogmatem (wiary katolickiej), lecz zasadniczą treścią orędzia ewangelicznego, nadającemu istnieniu każdego człowieka sens. Aksjomat Bóg jest miłością, jak pokazałem w recenzowanej książce, prowadzi do wersji idealizmu obiektywnego, którą można nazwać monoteizmem trynitarnym. W takiej ontologii nieprzygodnym fundamentem rzeczywistości nie jest ani materia, ani duch czy jednia, lecz trójjedyna wszechwiedząca miłość. Ontologia ta umożliwia wygenerowanie, za wyjątkiem konkretnej przestrzeni stanów, formalizmu matematycznego teorii kwantów i nadanie sensu wektorowi stanu wszechświata. Tym samym, wbrew opinii Groga, wyjaśnia ona genezę zasad kosmologii kwantowej. W opinii Recenzenta zastosowany formalizm matematyczny jest tylko przykrywką do ukrycia nienaukowego, czy może pseudonaukowego charakteru książki. Wiadomo, od czasu udowodnienia w logice matematycznej twierdzeń limitacyjnych, że w zasadzie można „skrytykować” każdy system formalny i dowolną jego interpretację. Znane są różne wersje teorii podejmowania decyzji, mające zastosowanie np. w strategii wojskowej czy biznesie. W książce zaprezentowałem teorię podejmowania decyzji, odnoszącej się do wielkości fizycznych wyrażanych przez liczby rzeczywiste, zdeterminowanych przez byt transcendentny względem wszechświata. Formalizm tej teorii podejmowania decyzji okazał się izomorficzny z formalizmem matematycznym teorii kwantów. Izomorfizm formalny nie musi oczywiście oznaczać izomorfizmu ontologicznego. W fizyce często spotyka się sytuację, że te same równania różniczkowe opisują różne zjawiska fizyczne. Takie analogie są bardzo cenne, ponieważ mają zazwyczaj dużą moc wyjaśniającą. O to samo właśnie chodzi, gdy próbujemy interpretować teorię kwantów. Nie ma w tym nic nienaukowego, godnego ostrej krytyki. Wręcz przeciwnie, dzięki formalizmowi matematycznemu proponowana w książce ontologia jest falsyfikowalna. Jeżeli doświadczenie pokaże, że nie jest prawdziwa zasada liniowej superpozycji stanów, a skoki kwantowe nie są natychmiastowe (a takie eksperymenty były już prowadzone) to proponowaną ontologię będzie trzeba odrzucić, jako niezgodną z rzeczywistością. Gdyby natomiast okazał się pozytywny wynik eksperymentu omówionego w mojej książce - musielibyśmy odrzucić ontologię materialistyczną i dualistyczną. Eksperyment taki będzie jednak trudno wykonać zgodnie ze standardami obowiązującymi w fizyce i dlatego, póki co, ateiści mogą spać spokojnie. Recenzent stara się ośmieszyć możliwość wykonania takiego eksperymentu, przywołując przykład naiwnego doświadczenia przeprowadzonego wieki temu na układzie makroskopowym będącym organizmem żywym, które niby przeczy jakimś nakazom religijnym, zapominając, że doświadczenia testujące daną interpretację teorii kwantów nie są nowością w fizyce. Ponadto, proponowana ontologia generuje interpretację teorii kwantów wolną od paradoksów, wyjaśniającą holistyczne cechy świata kwantowego, dualną ewolucję układów kwantowych, proces pomiaru kwantowego oraz problemy pojawiające się na styku fizyki kwantowej i relatywistycznej. Należy jeszcze raz podkreślić, że liczne interpretacje teorii kwantów nie są częścią fizyki. Jedynym kryterium wyboru konkretnej interpretacji jest to, w jakim stopniu ułatwia nam ona odkrywanie i rozumienie tajemnic świata kwantowego. Proponowana interpretacja spełnia znakomicie to kryterium i proponuje nadzwyczaj prosty model rzeczywistości. Poza tym, daje ona całościową wizję rzeczywistości będącą podstawą filozoficzną dla zasad kosmologii kwantowej oraz odpowiadając na fundamentalne pytania egzystencjalne. Nie wszystkim się ona podoba, ponieważ ludzie mają różne preferencje filozoficzne. Ja na przykład nie wierzę w bezsensowność ludzkiego istnienia. Dla mnie świat tak piękny nie może być bezsensownym. Sądzę, że recenzję Groga można streścić i podsumować cytatem ze wstępu do książki „Zagadnienia filozoficzne mechaniki kwantowej”, PWN, Warszawa, 1953: „Pomimo wielkich sukcesów mechaniki kwantowej w dziedzinie praktycznej i teoretycznej nie ma dotąd wśród fizyków jednomyślności, jeśli chodzi o pojmowanie i interpretowanie samych podstaw teorii. Ten zamęt wykorzystywany jest przez wszelkiego rodzaju idealistów w celach filozoficznej interpretacji niezgodnej z naukowym materialistycznym punktem widzenia… Jednocześnie idealistyczna nienaukowa interpretacja mechaniki kwantowej hamuje dalszy jej rozwój… fizycy [radzieccy] mają jeden wspólny cel - materialistyczną interpretację mechaniki kwantowej”. Mimo, że od tego czasu minęło pół wieku takiej konsystentnej materialistycznej interpretacji nie ma i moim zdaniem być nie może. |
Czy Magda Kozak była pierwszą Polką w stanie nieważkości? Ilu mężów zabiła Lukrecja Borgia? Kto pomógł bojownikom Bundu w starciu z carską policją? I wreszcie zdjęcie jakiego tajemniczego przedmiotu pokazywał Andrzej Pilipiuk? Tego wszystkiego dowiecie się z poniższej relacji z lubelskiego konwentu StarFest.
więcej »Długie kolejki, brak podstawowych towarów, sklepowe pustki oraz ograniczone dostawy produktów. Taki obraz PRL-u pojawia się najczęściej w narracjach dotyczących tamtych czasów. Jednak obywatele Polski Ludowej jakoś sobie radzą. Co tydzień w Teleranku Pan „Zrób to sam” pokazuje, że z niczego można stworzyć coś nowego i użytecznego. W roku 1976 startuje rubryka „Praktycznej Pani”. A o tym, od czego ona się zaczęła i co w tym wszystkim zmalował Tadeusz Baranowski, dowiecie się z poniższego tekstu.
więcej »34. Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier w Łodzi odbywał się w kompleksie sportowym zwanym Atlas Arena, w dwóch budynkach: w jednym targi i program, w drugim gry planszowe, zaś pomiędzy nimi kilkanaście żarciowozów z bardzo smacznym, aczkolwiek nieco drogim pożywieniem. Program był interesujący, a wystawców tylu, że na obejrzenie wszystkich stoisk należało poświęcić co najmniej dwie godziny.
więcej »GSB – Etap 21: Stożek - Ustroń
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 20: Węgierska Górka – Stożek
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 19: Hala Miziowa – Węgierska Górka
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 18: Markowe Szczawiny – Hala Miziowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 17: Hala Krupowa – Markowe Szczawiny
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 16: Skawa – Hala Krupowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 15: Turbacz – Skawa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 14: Krościenko nad Dunajcem - Turbacz
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 13: Przehyba – Krościenko nad Dunajcem
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 12: Hala Łabowska - Przehyba
— Marcin Grabiński
Odpowiedź na ripostę
— Grog
Wyprawa dziesięciu tysięcy
— Artur Szrejter
U progu genowej (r)ewolucji
— Grog
Wirtualny fandom
— Andrzej Zimniak
Dziwna kraina świadomości
— Grog
Miłe końca (poznawania genomu) początki, część 2
— Grog
Wzajemne przenikanie
— Grog
Miłe końca (poznawania genomu) początki
— Grog
Tylko podobieństwa i aż analogie
— Grog
Kosmologia kwantowo-teologiczna albo teologia kwantowo-kosmologiczna - czyli dociekanie Boga
— Grog