Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 5 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Zmielon watermelon

Esensja.pl
Esensja.pl
Jedni rzeźbiarze na materiał wybierają kamień, inni drewno, niektórzy porywają się nawet na dłubanie w lodzie, a Takashi Itoh z Japonii pracuje w arbuzie. Jego dzieła zachwycają oryginalnością, dokładnością i precyzją wykonania, a gdy są świeże, mają jeszcze jeden atut. Są smaczne.

Paweł Sasko

Zmielon watermelon

Jedni rzeźbiarze na materiał wybierają kamień, inni drewno, niektórzy porywają się nawet na dłubanie w lodzie, a Takashi Itoh z Japonii pracuje w arbuzie. Jego dzieła zachwycają oryginalnością, dokładnością i precyzją wykonania, a gdy są świeże, mają jeszcze jeden atut. Są smaczne.
„Kwiat”</br>Fot. http://takashi64.hp.infoseek.co.jp
„Kwiat”
Fot. http://takashi64.hp.infoseek.co.jp
Takashi Itoh urodził się 4 czerwca 1976 roku w Tokio. Po raz pierwszy zetknął się ze sztuką rzeźbienia w owocach na Tajskim Festiwalu Żywności – to wówczas zdecydował, że chce uprawiać tę nietypową dziedzinę. Itoh twierdzi, że rzeźbienie w różnych materiałach jest zjawiskiem powszechnym, ponieważ powstają dzieła z kamienia, drewna, lodu, a nawet jedzenia. Początków tej nietypowej dyscypliny artysta upatruje w tajskim święcie Loi Krathong podczas rządów dynastii Sukhothai, czyli ponad 700 lat temu. Istotą tej uroczystości jest dziękczynienie wodzie, które odbywa się poprzez puszczanie latarni przyozdobionych w rozmaity sposób. Thao Sichulalak, znana także jako lady Nopphamat, przybierała swój lampion w rzeźby z owoców i warzyw, które wzbudzały powszechny zachwyt. Tak narodziła się sztuka, która mimo upływu wielu wieków nie zmieniła się w istotny sposób.
Nóż do rzeźbienia w owocach</br>Fot. http://takashi64.hp.infoseek.co.jp
Nóż do rzeźbienia w owocach
Fot. http://takashi64.hp.infoseek.co.jp
Itoh podczas pracy używa oryginalnego noża do rzeźbienia w owocach przywiezionego z Tajlandii. Zazwyczaj wykonanie jednego dzieła zajmuje artyście około godziny, jednakże wiele zależy od stopnia skomplikowania projektu. Pojedynczy element powstaje w dwadzieścia minut, a skomplikowana kompozycja zajmuje już półtorej godziny. Itoh uważa, że opanowanie podstaw rzeźbienia w owocach zajmuje około siedmiu dni, choć sam wyłącznie ruchy rąk ćwiczył przez trzy tygodnie.
„Wietnam”</br>Fot. http://takashi64.hp.infoseek.co.jp
„Wietnam”
Fot. http://takashi64.hp.infoseek.co.jp
Japończyk twierdzi, że rzeźbi w arbuzie z powodu ciekawej kolorystyki tych owoców. Może pracować zarówno w części zielonej, białej, jak i czerwonej, co daje wiele możliwości manewru. Co więcej, wielkość i twardość arbuzów pozwalają na wiele ingerencji w kształt owocu, co w przypadku grejpfrutów czy melonów nie mogłoby mieć miejsca. Po wykonaniu rzeźby Itoh schładza arbuza i w takiej formie podaje do jedzenia. Japończyk przekonuje, że pracować można także w papai, dyni, a nawet marchwi, jednak uzyskanie tak spektakularnego i zapierającego dech w piersiach efektu jak w przypadku arbuza nie jest możliwe.
Więcej prac można obejrzeć na oficjalnej stronie internetowej autora.
„Feniks”</br>Fot. http://takashi64.hp.infoseek.co.jp
„Feniks”
Fot. http://takashi64.hp.infoseek.co.jp

„Kwiat”</br>Fot. http://takashi64.hp.infoseek.co.jp
„Kwiat”
Fot. http://takashi64.hp.infoseek.co.jp

„Kwiat”</br>Fot. http://takashi64.hp.infoseek.co.jp
„Kwiat”
Fot. http://takashi64.hp.infoseek.co.jp

„Smok”</br>Fot. http://takashi64.hp.infoseek.co.jp
„Smok”
Fot. http://takashi64.hp.infoseek.co.jp

„Prezent z arbuza”</br>Fot. http://takashi64.hp.infoseek.co.jp
„Prezent z arbuza”
Fot. http://takashi64.hp.infoseek.co.jp

„Kwiat”</br>Fot. http://takashi64.hp.infoseek.co.jp
„Kwiat”
Fot. http://takashi64.hp.infoseek.co.jp

„Kwiat”</br>Fot. http://takashi64.hp.infoseek.co.jp
„Kwiat”
Fot. http://takashi64.hp.infoseek.co.jp

„Obchody pięćdziesiątej rocznicy”</br>Fot. http://takashi64.hp.infoseek.co.jp
„Obchody pięćdziesiątej rocznicy”
Fot. http://takashi64.hp.infoseek.co.jp

„Moja miłość”</br>Fot. http://takashi64.hp.infoseek.co.jp
„Moja miłość”
Fot. http://takashi64.hp.infoseek.co.jp

„Kwiat”</br>Fot. http://takashi64.hp.infoseek.co.jp
„Kwiat”
Fot. http://takashi64.hp.infoseek.co.jp

„Kwiat”</br>Fot. http://takashi64.hp.infoseek.co.jp
„Kwiat”
Fot. http://takashi64.hp.infoseek.co.jp

„Kwiat”</br>Fot. http://takashi64.hp.infoseek.co.jp
„Kwiat”
Fot. http://takashi64.hp.infoseek.co.jp

koniec
6 września 2008

Komentarze

04 VII 2011   20:48:32

Polecam wszystkim polskie narzędzia carvingowe
najlepsze noże i dłuta do carvingu sprawdzone przez najlepszych carvingowców w Polce
Można je zobaczyć na www.nextline.pl

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Od Lukrecji Borgii do bitew kosmicznych
Agnieszka ‘Achika’ Szady

1 XII 2023

Czy Magda Kozak była pierwszą Polką w stanie nieważkości? Ilu mężów zabiła Lukrecja Borgia? Kto pomógł bojownikom Bundu w starciu z carską policją? I wreszcie zdjęcie jakiego tajemniczego przedmiotu pokazywał Andrzej Pilipiuk? Tego wszystkiego dowiecie się z poniższej relacji z lubelskiego konwentu StarFest.

więcej »

Razem: Odcinek 3: Inspirująca Praktyczna Pani
Radosław Owczarek

16 XI 2023

Długie kolejki, brak podstawowych towarów, sklepowe pustki oraz ograniczone dostawy produktów. Taki obraz PRL-u pojawia się najczęściej w narracjach dotyczących tamtych czasów. Jednak obywatele Polski Ludowej jakoś sobie radzą. Co tydzień w Teleranku Pan „Zrób to sam” pokazuje, że z niczego można stworzyć coś nowego i użytecznego. W roku 1976 startuje rubryka „Praktycznej Pani”. A o tym, od czego ona się zaczęła i co w tym wszystkim zmalował Tadeusz Baranowski, dowiecie się z poniższego tekstu.

więcej »

Transformersy w krainie kucyków?
Agnieszka ‘Achika’ Szady

5 XI 2023

34. Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier w Łodzi odbywał się w kompleksie sportowym zwanym Atlas Arena, w dwóch budynkach: w jednym targi i program, w drugim gry planszowe, zaś pomiędzy nimi kilkanaście żarciowozów z bardzo smacznym, aczkolwiek nieco drogim pożywieniem. Program był interesujący, a wystawców tylu, że na obejrzenie wszystkich stoisk należało poświęcić co najmniej dwie godziny.

więcej »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.