Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 8 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Amitabh Bachchan

ImięAmitabh
NazwiskoBachchan

OFF PLUS CAMERA 2011: Amitabh Bachchan

Esensja.pl
Esensja.pl
Wśród gości 4. edycji międzynarodowego festiwalu filmu niezależnego Off Plus Camera znalazł się znakomity artysta kina indyjskiego – Amitabh Bachchan. Do naszego kraju przyjechał nie tylko po to, żeby promować filmy.

Ewa Drab

OFF PLUS CAMERA 2011: Amitabh Bachchan

Wśród gości 4. edycji międzynarodowego festiwalu filmu niezależnego Off Plus Camera znalazł się znakomity artysta kina indyjskiego – Amitabh Bachchan. Do naszego kraju przyjechał nie tylko po to, żeby promować filmy.

Amitabh Bachchan

ImięAmitabh
NazwiskoBachchan
Zgodnie z nazwą poświęconej aktorowi sekcji festiwalu, Amitabh Bachchan to legenda kina. Gwiazdor zapracował sobie na popularność bliską wielbieniu bóstw przede wszystkim w rodzimych Indiach, ale wraz z rozgłosem towarzyszącemu jego filmom, zdobył rzesze fanów także w innych krajach kontynentów, a także w Europie i Ameryce Północnej. Mimo poważnego wieku ciągle króluje w mainstreamie, grając główne role i zdobywając branżowe nagrody. Ostatni sukces zgotował sobie w zeszłym roku, kiedy „Paa” w reżyserii Balkiego zachwyciło zarówno krytyków, jak i widzów. Szum wokół filmu wywołała przede wszystkim fantastyczna, odważna rola Bachchana seniora, który wcielił się w chorego na progerię dwunastolatka. Dodatkowym smaczkiem dla zorientowanych była również zamiana życiowych ról głównych gwiazd projektu, ponieważ w filmie ojca zagrał Abhishek Bachchan, prywatnie odnoszący sukcesy w Bollywoodzie syn Amitabha. „Paa” gościło na festiwalu Off Plus Camera podczas trzeciej edycji festiwalu jako reprezentant sekcji Nowe Kino Indii. Bachchan miał wówczas zjawić się na uroczystej premierze, ale przyjazd do Polski uniemożliwił mu paraliż ruchu lotniczego spowodowany chmurą pyłu znad islandzkiego wulkanu. Nieobecność gwiazdy nie umniejszyła jednak sukcesu filmu wśród festiwalowej widowni: film zajął wówczas drugie miejsce w głosowaniu publiczności, ustępując jedynie „Dobremu sercu” Dagura Kariego z Brianem Coxem i Paulem Dano w rolach głównych. Co widzowie pokochali w „Paa”? Bezpretensjonalność, wzruszający prostotą charakter opowieści o ojcu i synu skonfrontowanych z chorobą i śmiercią, a może znakomita kreacja Bachchana, niemożliwego do rozpoznania pod charakteryzacją i specyfiką postaci?
Tym razem Bachchan postanowił nadrobić zeszłoroczną nieobecność, chociaż brakowało premierowego filmu, który dałoby się promować. Na szczęście, organizatorzy zdołali znaleźć dość powodów dla wielkiego aktora, żeby umożliwić mu spędzenie w Krakowie kilku dni. Po pierwsze, prezydent Krakowa wręczył Bachchanowi klucze do miasta. Po drugie, zorganizowano uroczystość odciśnięcia dłoni aktora na płycie, która stanie w Alei Gwiazd nad Wisłą. Po trzecie, w Teatrze STU miał miejsce wieczór poetycki z udziałem Bachchana recytującego wiersze swojego zmarłego ojca. Wreszcie po czwarte, na festiwalu przewidziano projekcję dwóch filmów z udziałem aktora – „Dev” i „Black”. Pokaz specjalny tego drugiego miała uświetnić obecność samego gwiazdora. W praktyce, na galowym seansie pojawił się nie tylko odtwórca głównej roli, ale także tłum chętnych widzów, którzy zapełnili niemałą salę w kinie Kijów.Centrum. „Black” to znakomity indyjski film opowiadający o niewidomej i niesłyszącej dziewczynce oraz o jej nauczycielu – surowym i podupadającym na zdrowiu pedagogu. W filmie brakuje stereotypowych sekwencji massala movies, które odstraszały niezorientowanych widzów od kinematografii indyjskiej w czasie boomu na Bollywood na polskim rynku DVD – scen tanecznych, śpiewu, ostentacyjnej kolorystyki i nadekspresyjnego aktorstwa. Reżyser, Sanjay Leela Bhansali, postanowił porzucić wyznaczniki popularnej stylistyki na rzecz wiarygodności przedstawianej historii. Dlatego w „Black” dominuje poszarzała paleta spranych kolorów ilustrująca świat ciemności, w którym żyje główna bohaterka. Centralną pozycję zajmuje dramat rozgrywający się między nieustępliwym nauczycielem a niepełnosprawnym dzieckiem, a potem dorosłą kobietą. Trudne relacje między tym dwojgiem koncertowo odegrał Bachchan i jego partnerka z planu – Rani Mukherji. Aktor chwalił zresztą koleżankę podczas konferencji prasowej.

‹Off Plus Camera 2011›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Organizator Stowarzyszenie OFF CAMERA
CyklOff Plus Camera
MiejsceKraków
Od8 kwietnia 2011
Do17 kwietnia 2011
WWW
Na spotkaniu z mediami Amitabh Bachchan mówił nie tylko o „Black”. Oczywiście zachęcał do zapoznania się z filmem, twierdząc że to jedno z jego największych zawodowych wyzwań w karierze. Opowiadał też o konsultacjach ze znawcą języka migowego, muzyce ilustracyjnej zastępującej piosenki oraz o współpracy z Sanjayem Leelą Bhansalim. Najbardziej jednak zainteresował wszystkich planami na przyszłość i wrażeniami z pobytu w Polsce. O Krakowie zdążył napisać kilka słów na swoim blogu, który odwiedza regularnie dwa miliony użytkowników. Już w tych zredagowanych naprędce zdaniach, łatwo było dojrzeć wielki entuzjazm Bachchana dla polskiej kultury i krakowskiego krajobrazu miejskiego. Aktor spotkał się z prezydentem Krakowa, Jackiem Majchrowskim, spacerował wzdłuż Wisły, pojawił się na Uniwersytecie Jagiellońskim, a także pojechał do Alwernii i Oświęcimia. Przed ceremonią odciskania dłoni na krakowskim rynku został oprowadzony po centrum Starego Miasta przez rzecznika prasowego festiwalu, Łukasza Bułkę. Robił zdjęcia telefonem komórkowym i pytał o więcej informacji o mieście. Podczas samej ceremonii złożenia odcisku dłoni aktorowi towarzyszyła jego żona, także gwiazda Bollywoodu, Jaya Bhaduri Bachchan.
Gwiazdor na tyle zachwycił się Krakowem, że zamierza wrócić do Polski w celach turystycznych i zawodowych. Opowiadając o przyszłych projektach filmowych, wspomniał, że jeden z trzech kolejnych filmów ma nadzieję nakręcić razem z synem właśnie w stolicy Małopolski. Zaskoczył także pomysłem przeglądu polskich filmów w Indiach: „Komunikacja artystyczna i wymiana twórczości między narodami jest bardzo ważna i konieczna dla dalszego rozwoju” – stwierdził. Przy okazji wspomniał o pozostałych dwóch rolach: pierwsza to dramat polityczno-społeczny „Reservation”, drugi – lekka komedia „Old Man”. „Nie muszę wam opowiadać, o czym ten film będzie, skoro ja w nim gram” – zażartował Bachchan. Wszyscy zgromadzeni na sali huknęli śmiechem, ale tak naprawdę chyba każdy pomyślał, że wiek dla Bachchana nie jest żadną przeszkodą. Budzący respekt aktor zrobi jeszcze wiele dla branży filmowej, chociaż tyle sukcesów już ma na koncie.
koniec
29 kwietnia 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: Wehrmacht kontra SS
Sebastian Chosiński

7 V 2024

Powie ktoś, że oparta na prozie słowackiego pisarza Juraja Váha „Noc w Klostertal” byłaby ciekawsza, gdyby nie pojawiający się na finał wątek propagandowy. Tyle że nie pobrzmiewa on wcale fałszywą nutą. Gdyby przyjąć założenie, że cała ta historia wydarzyła się naprawdę, byłby nawet całkiem realistyczny. W każdym razie nie zmienia to faktu, że spektakl Tadeusza Aleksandrowicza ogląda się znakomicie nawet pięćdziesiąt pięć lat po premierze.

więcej »

Z filmu wyjęte: Latająca rybka
Jarosław Loretz

6 V 2024

W chińskich filmach nawet latające ryby są trochę… duże.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: Rosjan – nawet zdrajców – zabijać nie można
Sebastian Chosiński

30 IV 2024

Opowiadanie Jerzego Gierałtowskiego „Wakacje kata” ukazało się w 1970 roku. Niemal natychmiast sięgnął po nie Zygmunt Hübner, pisząc na jego podstawie scenariusz i realizując spektakl telewizyjny dla „Sceny Współczesnej”. Spektakl, który – mimo świetnych kreacji Daniela Olbrychskiego, Romana Wilhelmiego i Aleksandra Sewruka – natychmiast po nagraniu trafił do archiwum i przeleżał w nim ponad dwie dekady, do lipca 1991 roku.

więcej »

Polecamy

Latająca rybka

Z filmu wyjęte:

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

OFF PLUS CAMERA 2011: Peter Weir
— Ewa Drab

Off off with head
— Artur Zaborski

Tegoż autora

Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Kreacja automatyczna
— Ewa Drab

PR rządzi światem
— Ewa Drab

(I)grać i (wy)grać z czasem
— Ewa Drab

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Wszyscy jesteśmy oszustami
— Ewa Drab

Rzut kośćmi i sekrety Freuda
— Ewa Drab

Kto się boi Vina Diesla?
— Ewa Drab

Duch z piwnicy
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.