Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Joe Wright
‹Duma i uprzedzenie›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDuma i uprzedzenie
Tytuł oryginalnyPride and Prejudice
Dystrybutor UIP
Data premiery13 stycznia 2006
ReżyseriaJoe Wright
ZdjęciaRoman Osin
Scenariusz
ObsadaKeira Knightley, Matthew Macfadyen, Talulah Riley, Rosamund Pike, Jena Malone, Carey Mulligan, Donald Sutherland, Brenda Blethyn, Kelly Reilly, Tom Hollander, Judi Dench
MuzykaDario Marianelli
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiWielka Brytania
Czas trwania127 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Za mgiełką romantyzmu

Esensja.pl
Esensja.pl
1 2 »
Tych kilka powieści brytyjskiej pisarki Jane Austen, jakie kiedykolwiek powstały, stały się inspiracją dla wielu twórców filmowych i podstawą licznych adaptacji. Celne obserwacje społeczne, miłosne komplikacje i model inteligentnych bohaterek zamierzchłych historii Austen to wciąż te elementy, które przyciągają odbiorców i już na stałe zakorzeniły się w literaturze. „Duma i uprzedzenie” na ekranach polskich kin zachęca do zbadania tego fenomenu.

Ewa Drab

Za mgiełką romantyzmu

Tych kilka powieści brytyjskiej pisarki Jane Austen, jakie kiedykolwiek powstały, stały się inspiracją dla wielu twórców filmowych i podstawą licznych adaptacji. Celne obserwacje społeczne, miłosne komplikacje i model inteligentnych bohaterek zamierzchłych historii Austen to wciąż te elementy, które przyciągają odbiorców i już na stałe zakorzeniły się w literaturze. „Duma i uprzedzenie” na ekranach polskich kin zachęca do zbadania tego fenomenu.

Joe Wright
‹Duma i uprzedzenie›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDuma i uprzedzenie
Tytuł oryginalnyPride and Prejudice
Dystrybutor UIP
Data premiery13 stycznia 2006
ReżyseriaJoe Wright
ZdjęciaRoman Osin
Scenariusz
ObsadaKeira Knightley, Matthew Macfadyen, Talulah Riley, Rosamund Pike, Jena Malone, Carey Mulligan, Donald Sutherland, Brenda Blethyn, Kelly Reilly, Tom Hollander, Judi Dench
MuzykaDario Marianelli
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiWielka Brytania
Czas trwania127 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Filmowcom nie wystarczą już setki razy przekształcane książkowe fabuły pisarki, której prace równie często wykorzystuje się w kinie, co dzieła Szekspira. Teraz producenci postanowili zapoznać widzów z prawdziwymi losami młodziutkiej Jane Austen. Wszystko temu sprzyja: moda na biografie na srebrnym ekranie nie przemija, XIX-wieczne opowieści cały czas zachwycają prostotą emocji i niepowtarzalnym urokiem. Może lepiej dowiedzieć się czegoś więcej o autorce „Dumy i uprzedzenia”, obdarzonej niezwykłym zmysłem obserwacji pisarce, niż po raz wtóry kontemplować perypetie błyskotliwej Emmy, zadziornej Lizzy czy nierozsądnie romantycznej Marianne? A może filmowcy zużywszy wszelkie pomysły na zdeformowanie świeżych fabuł Austen, postanowili zająć się nią samą? Pewnym jest, że filmy związane z twórczością artystki momentalnie stają się szansą na ambitną karierę aktorską młodych gwiazdek. Dzięki Austen widzowie zachwycili się już Kate Winslet, Gwyneth Paltrow, Jennifer Ehle i ostatnio Keirą Knightley. Już wkrótce, we wspomnianej biografii o tytule „Becoming Jane” będą mogli podziwiać Anne Hathaway, której towarzyszyć będzie najwyższa klasa aktorska – Maggie Smith.
Życie Jane Austen niewątpliwie zapewni scenarzyście filmu Kevinowi Hoodowi okazję do przedstawienia na ekranie dramatycznych wydarzeń i niespotykanej osobowości. Pisarka żyła tylko 42 lata (1775-1817) i do końca swoich dni pozostała wierna niespełnionej miłości z lat młodości, Tomowi Lefroyowi. Wybranek wyjechał na wyraźne życzenie rodziny, która nie chciała słyszeć o niekorzystnym mariażu z niezamożną Jane. Od tej pory, mimo oświadczyn innego bogatego ziemianina Thomasa Hardinga Newmana, Austen skupiła się na obserwacji swojego najbliższego otoczenia, spisywaniu wniosków, zapominając o małżeństwie.

Douglas McGrath
‹Emma›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułEmma
Dystrybutor Vue Movie Distribution
Data premiery13 grudnia 1996
ReżyseriaDouglas McGrath
ZdjęciaIan Wilson
Scenariusz
ObsadaGwyneth Paltrow, James Cosmo, Greta Scacchi, Alan Cumming, Jeremy Northam, Toni Collette, Phyllida Law, Polly Walker, Ewan McGregor
MuzykaRachel Portman
Rok produkcji1996
Kraj produkcjiUSA, Wielka Brytania
Czas trwania121 min
WWW
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W swoich utworach poświęcała dużo miejsca nurtującym ją problemom społecznym. Mimo że na pierwszy rzut oka „Rozważna i romantyczna” czy „Emma” wydają się przedstawiać jedynie skomplikowane miłosne perypetie bohaterek, tak naprawdę mają głębszy sens. Austen z wrodzoną ironią i błyskotliwością opisywała znane sobie życie, zwyczaje prowincjonalnej ludności i po cichu zauważała wady majoratu, obowiązującego wówczas w Anglii. Kobiety były uzależnione od mężczyzn, ponieważ ziemia przypadała zawsze najbliższemu męskiemu krewnemu zmarłego. Jane została wychowana w zgodzie z systemem funkcjonującym w ojczyźnie, co nie przeszkodziło jej zwrócić uwagi na los kobiety na przełomie XVIII i XIX wieku, dla której najlepszym rozwiązaniem okazywało się małżeństwo, ponieważ zamążpójście polepszało nie tylko warunki jej życia, ale także podnosiło jej pozycję społeczną. Austen świadomie zrezygnowała z tego przywileju, dlatego potrafiła zauważyć absurdalny pośpiech towarzyszący pannom w szukaniu odpowiedniej partii, naiwne zaślepienie, czyniące z wyczekiwanego mariażu oś całego życia młodej kobiety. Pisarka wyśmiała taką postawę zwłaszcza w „Emmie” opowiadającej o damie, która poświęca wolny czas na swatanie innych. Bohaterka Austen staje się jednocześnie obiektem krytyki, jak również wyrazem poglądów samej autorki. Emma Westwood bawi się szukaniem kandydatów na mężów swoich licznych przyjaciółek, ale sprzeciwia się generalnemu przeświadczeniu społecznemu, że kobieta jej pozycji powinna także znaleźć sobie odpowiednią partię. Fakt, że panna Westwood wreszcie rezygnuje z samotnego życia swatki i znajduje prawdziwą miłość jest nie tylko skutkiem zamiłowania Austen do szczęśliwych zakończeń, ale także efektem jej tęsknot za uczuciem, które bezpowrotnie utraciła.
Za inny, dobitnie wyeksponowany element w powieściach brytyjskiej pisarki należy uznać sportretowanie angielskiego społeczeństwa tamtych czasów, uchwycenie charakterystycznych dla niego cech i typowych zajęć. Zręczne, szczegółowe odmalowanie epoki sprawia, że każdy dialog czy nudny z założenia fragment tętni życiem i autentyzmem. Doskonałym przykładem skoncentrowania się na mentalności ludzkiej ówczesnej epoki oraz na obyczajach odgrywających ogromną rolę w porządku codzienności jest mniej znana powieść Jane Austen „Mansfield Park”. Historia inteligentnej Fanny Price okazuje się być jedynie cienką warstwą w tym wielopłaszczyznowym utworze. Pisarka przedstawiła jednostajny rytm dnia, pustkę nudnej egzystencji i przyziemność życia. Skupiła się także na konwenansach, które budowały ład towarzyski. Co najciekawsze, Austen obnaża – właśnie w „Mansfield Park” najsurowiej – hipokryzję i fałszywość wielu bohaterów. Trzeźwo spogląda na ich niepozbawione wad osobowości, co nagle przeobraża się w analizę charakterów bardzo aktualną i zaskakującą. Mimo że w dzisiejszych czasach nie trzymamy się ściśle obyczajów, tak jak to było kiedyś, wciąż powszechną postawą jest konformizm, a obłuda trwa i trwać będzie. Austen opisując własną rzeczywistość zawarła w swoich fabułach uniwersalne spostrzeżenia.

Patricia Rozema
‹Mansfield Park›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMansfield Park
Dystrybutor Vision
Data premiery15 grudnia 2000
ReżyseriaPatricia Rozema
ZdjęciaMichael Coulter
Scenariusz
ObsadaEmbeth Davidtz, Frances OConnor, Jonny Lee Miller, Alessandro Nivola, Sophia Myles
MuzykaLesley Barber, Rachel Portman
Rok produkcji1999
Kraj produkcjiWielka Brytania
Czas trwania112 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Zważywszy na ten uniwersalizm połączony ze szczegółowością opisów przeszłości, trudno się dziwić, że o Jane Austen upomniała się X muza. XVIII, XIX wiek to okres czasu uznawany za znacznie bardziej romantyczny niż współczesność. A co lepiej się sprzedaje niż ponadczasowe przesłania i blask dawnego romantyzmu? Oczywiście, wykorzystawszy taki model kina według przepisu Austen, filmowcy postanowili przenieść te proste, ale czarujące historie do innych realiów. Zaczęli eksperymentować, opowiadając to samo wiele razy na wiele różnych sposobów. I nie przestają, bo podobne rozwiązania w symbiozie literatura-kino ciągle świetnie się sprzedają.
Jane napisała debiutancką powieść w wieku 21 lat. Do dziś literaturoznawcy zastanawiają się nad geniuszem artystki, która niewiele jeszcze doświadczyła w życiu, a już formowała myśli w cięte, bystre sformułowania. „Pierwsze wrażenia” zostały wydane pod tytułem „Duma i uprzedzenie”, znajomym sto lat później czytelnikom i kinomanom na całym świecie. Austen, niedoceniona przez sobie współczesnych, trafiła w gusta potomnych, stając się początkiem fenomenu.
„Duma i uprzedzenie” to ulubiona fabuła twórców filmowych. Powstały nie tylko ekranizacje, ale również filmy jedynie oparte o austenowską historię bądź unowocześniające tradycyjne rozwiązania fabularne. Cierpliwość wielbicieli wiernych oryginalnej twórczości Austen została wystawiona z biegiem lat na coraz cięższe próby, bo zaczęły powstawać filmy sygnowane nazwiskiem słynnej pisarki lub posiłkujące się jej twórczością, ale tak naprawdę niewiele mające z nią wspólnego. Jedna z pierwszych prób przeniesienia „Dumy i uprzedzenia” na ekran została podjęta już w 1938 roku, kiedy to zrealizowano film telewizyjny oparty o losy Lizzie Bennet. Już dwa lata później oczywistym stał się fakt, że romantyczne historie z osiemnastowiecznej Anglii będą cieszyć się niesłabnącym zainteresowaniem. W 1940 roku nakręcono kinową wersję „Dumy…” z gwiazdą w obsadzie: Laurence Olivier wcielił się w pana Darcy’ego, Greer Garson w Elizabeth, a reżyserii podjął się Robert Z. Leonard. Twórcy filmu niewiele przejmowali się wiernością wobec powieści czy realiów epoki. W drugiej połowie XX wieku nastąpił telewizyjny wysyp mini seriali ilustrujących perypetie bohaterów pierwszej powieści Austen. Powstało ich aż pięć: dwa w latach pięćdziesiątych, jeden w 1967, 1980 i wreszcie ostatni, najcieplej wspominany przez telewidzów zakochanych w staromodnych historiach, zrealizowany z pietyzmem przez BBC w 1995 roku. To właśnie w tej adaptacji postać Fitzwilliama Darcy’ego narodziła się na nowo, odtąd utożsamiana z brytyjskim aktorem Colinem Firthem. Firth rozpoczął od roli w serialu prawdziwą karierę, ale trudno mu było uchronić się przed zaszufladkowaniem. Od tej pory wszyscy kojarzyli go z doskonałą kreacją w ekranizacji narodowej powieści. Podobną popularność i szacunek zdobyła partnerująca Firthowi Jennifer Ehle, ale mimo sukcesu nie miała okazji wypłynąć na szerokie wody. Mini serial zyskał sobie ogromną popularność również w Polsce. Na forach internetowych roi się od wyrazów uwielbienia po okrzyki oburzenia, że klasyczny film BBC nie zainteresował jeszcze żadnego polskiego dystrybutora. Jednak w sieci łatwo wyszperać niepotwierdzone wciąż informacje: według jednej z nich, serial miałby ukazać się w Polsce na DVD już w marcu. Chociaż może się to okazać tylko płonną nadzieją fanów…

Jane Austen
‹Duma i uprzedzenie›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDuma i uprzedzenie
Tytuł oryginalnyPride and Prejudice
Data wydania10 stycznia 2006
Autor
PrzekładMagdalena Gawlik-Małkowska
Wydawca Prószyński i S-ka
ISBN83-7469-211-1
Format304s. 145×205mm
Cena19,90
Gatunekobyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Colin Firth niezbyt dobrze radził sobie z walką z ogólnym szaleństwem na punkcie pana Darcy’ego. W obsesję na jego punkcie wpadła nawet bohaterka angielskiego bestsellera współczesnej literatury. „Dziennik Bridget Jones” to nic innego jak podkreślenie uniwersalizmu tkwiącego w twórczości Jane Austen. Sama autorka, Helen Fielding, przyznaje, że główna oś fabuły jej książki jest po prostu pożyczona z „Dumy i uprzedzenia”. Kiedy producenci zaczęli myśleć o zekranizowaniu losów Bridget, Fielding bez zastanowienia wskazała aktora do roli Marka, powściągliwego prawnika o swojsko brzmiącym nazwisku Darcy. Colin Firth był pierwszym i ostatnim kandydatem. W ten sposób uciekł od tradycyjnej „Dumy i uprzedzenia” do ubranej w nowoczesny płaszczyk historii panny Jones; od dżentelmena Fitzwilliama do prawnika Marka. Bridget grana przez Renée Zellweger przechodzi równie skomplikowane stadia relacji, co jej prekursorka – panna Bennet. Identyczna konstrukcja fabularna świadczy w filmie Sharon Maguire nie o tym, że Helen Fielding, a potem scenarzyści filmu nie mieli własnych pomysłów. Raczej jest to dowód, że ludzie i rządzące nimi emocje nie zmieniają się wraz z upływem czasu. Przeobrażeniu ulegają obyczaje, otoczenie i porządek społeczny, ale uczucia pozostają te same. Potwierdza to również geniusz Austen, która potrafiła uchwycić te nieprzemijalne cechy ludzkiej mentalności.
1 2 »

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: Za rok, za dzień, za chwilę…
Sebastian Chosiński

23 IV 2024

Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.

więcej »

Z filmu wyjęte: Knajpa na szybciutko
Jarosław Loretz

22 IV 2024

Tak to jest, jak w najbliższej okolicy planu zdjęciowego nie ma najmarniejszej nawet knajpki.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: J-23 na tropie A-4
Sebastian Chosiński

16 IV 2024

Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Mąż stanu, którego trudno polubić
— Sebastian Chosiński

One Man Show
— Kamil Witek

Esensja ogląda: Styczeń 2017 (1)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz

Esensja ogląda: Maj 2013 (1)
— Anna Kańtoch, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Marcin T.P. Łuczyński

Esensja ogląda: Kwiecień 2013 (2)
— Ewa Drab, Gabriel Krawczyk

Esensja ogląda: Kwiecień 2013
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Tomasz Kujawski, Małgorzata Steciak, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Marzec 2013 (2)
— Grzegorz Fortuna, Alicja Kuciel, Małgorzata Steciak, Agnieszka Szady

Esensja ogląda: Luty 2013 (Kino)
— Miłosz Cybowski, Gabriel Krawczyk, Alicja Kuciel, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Styczeń 2013 (Kino)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Piotr Dobry, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Alicja Kuciel, Beatrycze Nowicka, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

Robinson transoceaniczny
— Agnieszka Szady

Tegoż autora

Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Kreacja automatyczna
— Ewa Drab

PR rządzi światem
— Ewa Drab

(I)grać i (wy)grać z czasem
— Ewa Drab

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Wszyscy jesteśmy oszustami
— Ewa Drab

Rzut kośćmi i sekrety Freuda
— Ewa Drab

Kto się boi Vina Diesla?
— Ewa Drab

Duch z piwnicy
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.