Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Z filmu wyjęte: Ach, ta moda…

Esensja.pl
Esensja.pl
Urządzenia przechodzące do technicznego lamusa wracają niekiedy do obiegu w najdziwniejszej formie…

Jarosław Loretz

Z filmu wyjęte: Ach, ta moda…

Urządzenia przechodzące do technicznego lamusa wracają niekiedy do obiegu w najdziwniejszej formie…
Dzisiaj proponuję kadr mniej typowy, pokazujący nie zwyczajowe potknięcie filmowców czy niemądrą scenę, ale po prostu nieszablonowy przedmiot. A jest nim… damska torebka drapowana na… radiomagnetofon. Zdawałoby się, że moda na kaseciaki umarła wraz z wygaśnięciem trendu na noszenie ze sobą boomboxów i ogólne przejście na płyty kompaktowe, a potem mp3. A tu proszę, ktoś postanowił polecieć po nostalgii i zaproponować klientom w nieznanej części globu torby udające właśnie kaseciaka. Że niby można taką torbą poszpanować na dzielni. I – jak widać – ktoś nawet się na to nabrał i taką torbę zakupił…
Złotego kaseciaka do chowania w nim szminki, chleba i kluczy do furtki można zobaczyć w niemieckim filmie „Dark Circus” (po polsku to niby „Mroczny cyrk”, ale nie jestem pewien, czy ten termin należy w ogóle tłumaczyć), nakręconym w 2016 roku i puszczonym do mocno ograniczonej dystrybucji. Co nie dziwi, jest to bowiem niedroga produkcja z artystycznymi aspiracjami, zrealizowana siłami grupy lubującej się w kostiumach sado-maso. Co już samo w sobie jest interesującym doświadczeniem.
Jeśli chodzi o fabułę – to ta jest z jednej strony prosta, z drugiej niemożliwa do uchwycenia. Wyrzucona z pracy za kolejne spóźnienie młoda dziewczyna odcina się od przyjaciół i matki i zaczyna pogrążać się w rojeniach o wejściu do grupy ubranych w skóry i ćwieki (często bardziej rozebranych niż ubranych) osób wiedzionych przez kapłankę, co jakiś czas odprawiających rozmaite rytuały. Dziewczyna zostaje wprowadzona w krąg, potem wręcz zmuszona do pozostania w nim, aż w końcu przywyka do nowego życia, otoczona postaciami rodem z Tarota. Historia jest utopiona w oniryzmie i surrealizmie, w związku z czym nie do końca wiadomo, czy bohaterka rzeczywiście doświadcza pokazywanych zjawisk, czy może raczej jest to jakaś forma ucieczki w wyobraźnię, albo rojeń wynikłych z zawieszenia między życiem a śmiercią, a może wręcz należy odbierać tę opowieść jako alegorię brania życia w swoje ręce.
Jak by nie było, film ma niezłe tempo, mroczną, trochę ambientową muzykę, nietuzinkowe kostiumy, a do tego w sporej części jest czarno-biały. Taki zestaw oznacza, że do filmu należy podchodzić z daleko posuniętą ostrożnością.
koniec
10 lipca 2023

Komentarze

12 VII 2023   22:42:12

Może nietypowy problem, ale zauważyłem, że artykuły z tego cyklu od pewnego czasu pojawiają się na liście dopiero w środy i są oznaczone jako opublikowane w poniedziałek, przez co niektórzy mogą przeoczyć nowe odcinki.

13 VII 2023   00:39:32

Tym razem opóźnienie spowodowały kłopoty techniczne. Jednak w poprzednich paru tygodniach wina leżała po mojej stronie - miks prokrastynacji, nie dającej się złapać za ogon weny i ogólnie lekkiego zmęczenia materiałem. Czynię jednak starania, by przepchnąć wózek z powrotem na poniedziałek, najwyżej wczesny wtorek. ;)

13 VII 2023   23:01:25

Dziękuję za odpowiedź!

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: Za rok, za dzień, za chwilę…
Sebastian Chosiński

23 IV 2024

Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.

więcej »

Z filmu wyjęte: Knajpa na szybciutko
Jarosław Loretz

22 IV 2024

Tak to jest, jak w najbliższej okolicy planu zdjęciowego nie ma najmarniejszej nawet knajpki.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: J-23 na tropie A-4
Sebastian Chosiński

16 IV 2024

Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Tegoż autora

Orient Express: A gdyby tak na Księżycu kangur…
— Jarosław Loretz

Kości, mnóstwo kości
— Jarosław Loretz

Gąszcz marketingu
— Jarosław Loretz

Majówka seniorów
— Jarosław Loretz

Gadzie wariacje
— Jarosław Loretz

Weź pigułkę. Weź pigułkę
— Jarosław Loretz

Warszawski hormon niepłodności
— Jarosław Loretz

Niedożywiony szkielet
— Jarosław Loretz

Puchatek: Żenada i wstyd
— Jarosław Loretz

Klasyka na pół gwizdka
— Jarosław Loretz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.