WASZ EKSTRAKT: | |
---|---|
Zaloguj, aby ocenić | |
Cykl | Festiwal Polskich Filmów Fabularnych |
Miejsce | Gdynia |
Od | 24 maja 2010 |
Do | 29 maja 2010 |
WWW | Strona |
35. FPFF: Dzień 1. – Pierwszy powiew filmowej bryzy35. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni został oficjalnie otwarty. Mimo iż pierwszego dnia impreza dopiero nabierała rozpędu, już pierwsze pokazy wywołały skrajne emocje i pierwsze spory.
Patrycja Rojek35. FPFF: Dzień 1. – Pierwszy powiew filmowej bryzy35. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni został oficjalnie otwarty. Mimo iż pierwszego dnia impreza dopiero nabierała rozpędu, już pierwsze pokazy wywołały skrajne emocje i pierwsze spory. ‹35. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych›
Przystrojona w festiwalowe barwy Gdynia przyjęła w poniedziałek pierwszych kinomanów. Organizatorzy festiwalu wyszli z założenia, że pierwszy dzień nie powinien być przeładowany atrakcjami. Zgodnie z tym założeniem pokazów dla szerokiej publiczności odbyło się dziś w Multikinie niewiele. Za to Teatr Muzyczny, w którym mieści się centrum festiwalowe, był oblegany od samego rana – głównie za sprawą zgłaszających się po odbiór akredytacji gości, dziennikarzy i obserwatorów. Swoje stoiska promocyjne rozstawiały tam również firmy sponsorujące wydarzenie oraz jemu patronujące. Trwały także przygotowania do wieczornej gali otwarcia. Tymczasem na miejskiej plaży obserwować można było postępujące prace przy rozstawaniu olbrzymiego namiotu, w którym w sobotę odbędzie się finałowe wręczenie nagród. Po południu miały miejsce pierwsze pokazy prasowe. Na początek publiczność uraczono filmem „Fenomen” w reżyserii Tadeusza Paradowicza, który do naszych kin wszedł już 7 maja. Opowiada on zasadniczo o trudnym procesie kręcenia filmu i o polowaniu kilku zdesperowanych kobiet na mężczyznę idealnego – tytułowego fenomena. Sam reżyser nazwał film „komedią w poprzek” – która (zdaniem autora) parodiuje absurdy świata, lansowane przez media i jest protestem przeciw „papce”, „amerykanizacji” i „pewnej sztampie”. Film nie spotkał się jednak z przychylnym przyjęciem. Dziennikarze zarzucali autorom, że ich powyższe intencje nie są w filmie zauważalne, w przeciwieństwie do jego wątpliwej wartości komediowo-pastiszowej. Stwierdzono, że film powinien bronić się sam – bez konieczności nakreślania interpretacji przez autora. Odpierająca ataki ekipa, przekonywała o celowości wprowadzenia w film chaosu, opartego rzekomo na wzorcach z kina czeskiego.
Wyszukaj / Kup Kolejny film, „Mała matura 1947” Janusza Majewskiego przyjęto bardzo życzliwie. Fabuła koncentruje się wokół życia Ludwika, nastoletniego ucznia gimnazjum, oraz jego rodziny i przyjaciół w Krakowie lat 1945-1947. Tematyka młodości w obliczu trudnych czasów przywołała skojarzenia z ubiegłorocznym „Wszystko co kocham” Jacka Borcucha. Oparta na wątkach autentycznych „Mała matura” okazała się zawierać też elementy biografii samego reżysera. Film wzbogaca fakt, iż obok naturszczyków w filmie pojawiają się także doświadczeni, znakomici aktorzy – z Wiktorem Zborowskim, Marianem Opanią, Markiem Kondratem i Wojciechem Pszoniakiem na czele. „Mała matura 1947” została również wyświetlona na uroczystej inauguracji festiwalu, która wieczorem odbyła się w Teatrze Muzycznym. Pojawiło się na niej wielu znakomitych gości. Z okazji jubileuszu wydarzenia, przytoczono fragmenty materiałów archiwalnych, rejestrujących najważniejsze momenty festiwalowej historii. Historii Polski natomiast poświęcony był zaprezentowany następnie najnowszy krótkometrażowy film Tomasza Bagińskiego – „Krótka historia Polski”. Bardzo pozytywne wrażenia widzów objawiły się długimi oklaskami. Po przemówieniu dyrektora artystycznego festiwalu, Mirosława Borka, piastującego tę funkcję po raz ostatni, wystąpił prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek, który oficjalnie ogłosił otwarcie 35. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Pierwszy dzień festiwalu przyniósł obiecującą dawkę wrażeń. Na ile kolejne z nich okażą się pozytywne – przekonamy się już w najbliższych dniach. 25 maja 2010 |
Opowiadanie Jerzego Gierałtowskiego „Wakacje kata” ukazało się w 1970 roku. Niemal natychmiast sięgnął po nie Zygmunt Hübner, pisząc na jego podstawie scenariusz i realizując spektakl telewizyjny dla „Sceny Współczesnej”. Spektakl, który – mimo świetnych kreacji Daniela Olbrychskiego, Romana Wilhelmiego i Aleksandra Sewruka – natychmiast po nagraniu trafił do archiwum i przeleżał w nim ponad dwie dekady, do lipca 1991 roku.
więcej »Kości pamięci, silikonowe powłoki, sztuczna krew – już dawno temu twórcy filmowi przyzwyczaili nas do takiego wizerunku androida. Początki jednak były dość siermiężne.
więcej »Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.
więcej »Android starszej daty
— Jarosław Loretz
Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz
Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz
Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz
Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz
Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz
Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz
35. FPFF: Czas rozliczeń
— Patrycja Rojek
35. FPFF: Dzień 5. – Finisz
— Patrycja Rojek
35. FPFF: Dzień 4. – Słonecznie i krwawo
— Patrycja Rojek
35. FPFF: Dzień 3. – Dziecięce racje
— Patrycja Rojek
35. FPFF: Dzień 2 – Nagrobki, powroty i fałszerstwa
— Patrycja Rojek
Afirmacja progresu perspektywą sukcesu – czyli subiektywnie przed Gdynią
— Patrycja Rojek
Czas rozliczeń
— Patrycja Rojek
Dzień 5. – Finisz
— Patrycja Rojek
Dzień 4. – Słonecznie i krwawo
— Patrycja Rojek
Dzień 3. – Dziecięce racje
— Patrycja Rojek
Dzień 2 – Nagrobki, powroty i fałszerstwa
— Patrycja Rojek
Esensja typuje Oscary 2012
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski
Co nam w kinie gra: Holy Motors
— Gabriel Krawczyk, Urszula Lipińska, Patrycja Rojek, Zuzanna Witulska
Esensja ogląda: Listopad 2012 (Kino)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Mateusz Kowalski, Gabriel Krawczyk, Alicja Kuciel, Patrycja Rojek
Esensja ogląda: Październik 2012 (kino)
— Sebastian Chosiński, Krystian Fred, Gabriel Krawczyk, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski
Co nam w kinie gra: Bestie z południowych krain
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska
Co nam w kinie gra: W drodze
— Urszula Lipińska, Patrycja Rojek, Kamil Witek
Źle, źle, źle
— Patrycja Rojek
12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień jedenasty i ostatni
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska
12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień dziesiąty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska
12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień dziewiąty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska