Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Atom Egoyan
‹Chloe›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułChloe
Dystrybutor Syrena
Data premiery12 listopada 2010
ReżyseriaAtom Egoyan
ZdjęciaPaul Sarossy
Scenariusz
ObsadaJulianne Moore, Liam Neeson, Amanda Seyfried, Max Thieriot, R.H. Thomson, Nina Dobrev
MuzykaMychael Danna
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiFrancja, Kanada, USA
Czas trwania96 min
WWW
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Fatalne zauroczenie
[Atom Egoyan „Chloe” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W „Chloe” powracają typowe dla Egoyana fascynacje, jak kryzys rodziny czy niemożność komunikacji międzyludzkiej. Mimo że tym razem podane zostają w bardziej przystępnej, komercyjnej formie, niezmiennie fascynują. Szkoda tylko, że zabrakło przysłowiowej kropki nad i.

Krzysztof Czapiga

Fatalne zauroczenie
[Atom Egoyan „Chloe” - recenzja]

W „Chloe” powracają typowe dla Egoyana fascynacje, jak kryzys rodziny czy niemożność komunikacji międzyludzkiej. Mimo że tym razem podane zostają w bardziej przystępnej, komercyjnej formie, niezmiennie fascynują. Szkoda tylko, że zabrakło przysłowiowej kropki nad i.

Atom Egoyan
‹Chloe›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułChloe
Dystrybutor Syrena
Data premiery12 listopada 2010
ReżyseriaAtom Egoyan
ZdjęciaPaul Sarossy
Scenariusz
ObsadaJulianne Moore, Liam Neeson, Amanda Seyfried, Max Thieriot, R.H. Thomson, Nina Dobrev
MuzykaMychael Danna
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiFrancja, Kanada, USA
Czas trwania96 min
WWW
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W swym najbardziej komercyjnym jak dotąd filmie Atom Egoyan podpiera się kinem gatunkowym. „Chloe” to z jednej strony sprawnie zrealizowany thriller, z drugiej – swoisty kryminał. Postać Chloe (Amanda Seyfried) można bowiem czytać jako figurę prywatnego detektywa, wynajętego przez Catherine (Julianne Moore) w celu rozwiązania zagadki domniemanych zdrad jej męża, Davida (w tej roli Liam Neeson). Jednak ambicje Egoyana idą dalej – relacja łącząca Chloe z Catherine z czasem przeradza się w zauroczenie, później w burzliwy romans. Co więcej, nieustannie dostajemy sygnały, że Chloe prowadzi jakąś własną grę…
„Chloe” to intrygujący thriller psychologiczno-erotyczny z interesującym zwrotem akcji. Nie tyle tętniący emocjami, jak na przykład „Fatalne zauroczenie” Adriana Lyne’a, co raczej uczucia skrywający. W sterylnych, chłodnych wnętrzach poruszają się tłumiący emocje bohaterowie. Rzadko ze sobą rozmawiają, a jeśli już, to porozumiewają się półsłówkami. Komunikacja międzyludzka jest tu mocno niedoskonała: syn głównych bohaterów zrywa ze swoją dziewczyną przez internetowy komunikator, znajomość Catherine i Chloe ma charakter biznesowy, a w małżeńską relację wdziera się nieufność.
W cieniu głównego wątku twórca „Słodkiego jutra” zastanawia się, jaki wpływ na związek dwojga ludzi wywiera czas. „Kiedy przestaliśmy przychodzić po siebie na lotnisko?”, pyta David. Innymi słowy: kiedy burzliwy romans przerodził się w rutynę? Oczywiście parze bohaterów nie udaje się ustalić dokładnej daty i godziny, co boli ich chyba najbardziej. Boją się również przemijania, starzenia się. Z tego powodu David spóźnia się na swoją urodzinową imprezę, która przypomina mu o jego wieku. Takie oto detale składają się na interesujących i wiarygodnych psychologicznie bohaterów.
Tym bardziej szkoda, że aktorsko „Chloe” pozostaje filmem nierównym. Całą uwagę bowiem skupia na sobie Julianne Moore. Kolejny raz gra ona dojrzałą kobietę, która mimo że powinna być szczęśliwa – zdecydowanie nie jest. Jej kreacja nie jest może aż tak odważna, jak w „Uwikłanych”, czy do tego stopnia perfekcyjna, jak w „Godzinach”, niemniej zajmuje na tyle, by zepchnąć w cień inne aktorskie występy. Neeson w roli adorującego studentki profesora jest zaledwie solidny. Z kolei znana z „Mamma Mia!” i „Zabójczego ciała” Seyfried gra wyłącznie urodą, na przemian eksponując nagie ciało i rzucając zalotne spojrzenia. Zgoda, przyjemnie się na nią patrzy, ale o aktorskiej kreacji mowy być nie może.
Pozytywne wrażenie (dodajmy: wywołane nie tylko łóżkową sceną z udziałem Moore i Senfield) psuje finał, tyleż przewidywalny, co niewiele wnoszący. Może i zgodny z konwencją thrillera, ale wydaje się, że ambicje Egoyana były nieco większe. Tymczasem „Chloe” mógłby nakręcić sprawny rzemieślnik w rodzaju Adriana Lyne’a. Nawiązując do twórczości tego specjalisty od erotycznych thrillerów można zapytać, czy flirt Egoyana z kinem komercyjnym to tylko „Fatalne zauroczenie”, czy już trwała niewierność? A może po prostu przystał na złożoną mu „Niemoralną propozycję”?
koniec
11 listopada 2010

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Gdy miłość szczęścia nie daje…
Sebastian Chosiński

1 V 2024

W trzecim odcinku tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bensiona Kimiagarowa doszło do fabularnego przesilenia. Wszystko, co mogło posypać się na budowie kanału – to się posypało. W czwartej odsłonie opowieści bohaterowie starają się więc przede wszystkim poskładać w jedno to, co jeszcze nadaje się do naprawienia – reputację, związek, plan do wykonania.

więcej »

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Cannes 2014: Gone Baby Gone
— Marta Bałaga

Zakamarki duszy
— Michał Chaciński

Tegoż autora

Kryminalna zagadka Luizjany
— Krzysztof Czapiga

Strach ma wiele twarzy
— Krzysztof Czapiga

Bracie, gdzie (i kim) jesteś?
— Krzysztof Czapiga

Być jak Steven Spielberg
— Krzysztof Czapiga

Medium z wyboru
— Krzysztof Czapiga

Make radio, not war
— Krzysztof Czapiga

Z dala od polityki
— Krzysztof Czapiga

Siedź i patrz
— Krzysztof Czapiga

Między filmami
— Krzysztof Czapiga

Indiana Jones i… telewizja śniadaniowa
— Krzysztof Czapiga

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.