Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 12 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Hany Abu-Assad
‹Idol z ulicy›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułIdol z ulicy
Tytuł oryginalnyيا طير الطاير [Ya Tayr El Tayer]
Dystrybutor Monolith
Data premiery3 czerwca 2016
ReżyseriaHany Abu-Assad
ZdjęciaEhab Assal
Scenariusz
ObsadaTawfeek Barhom, Ahmed Al Rokh, Hiba Attalah, Kais Attalah, Abdel Kareem Barakeh, Nadine Labaki, Ahmad Qasem, Saber Shreim
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiPalestyna
Czas trwania100 min
Gatunekbiograficzny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

31. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień siódmy
[Hany Abu-Assad „Idol z ulicy” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Idol”, czyli oparta na faktach historia palestyńskiego piosenkarza Mohammeda Assafa, jest historią ku pokrzepieniu serc. W tym celu reżyser pokazuje nam klasyczną opowieść o chłopaku, który wyrywa się ze świata beznadziei ku karierze, jaka ma dać oparcie jemu i jego bliskim.

Karolina Ćwiek-Rogalska

31. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień siódmy
[Hany Abu-Assad „Idol z ulicy” - recenzja]

„Idol”, czyli oparta na faktach historia palestyńskiego piosenkarza Mohammeda Assafa, jest historią ku pokrzepieniu serc. W tym celu reżyser pokazuje nam klasyczną opowieść o chłopaku, który wyrywa się ze świata beznadziei ku karierze, jaka ma dać oparcie jemu i jego bliskim.

Hany Abu-Assad
‹Idol z ulicy›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułIdol z ulicy
Tytuł oryginalnyيا طير الطاير [Ya Tayr El Tayer]
Dystrybutor Monolith
Data premiery3 czerwca 2016
ReżyseriaHany Abu-Assad
ZdjęciaEhab Assal
Scenariusz
ObsadaTawfeek Barhom, Ahmed Al Rokh, Hiba Attalah, Kais Attalah, Abdel Kareem Barakeh, Nadine Labaki, Ahmad Qasem, Saber Shreim
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiPalestyna
Czas trwania100 min
Gatunekbiograficzny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W 2013 drugą edycję programu „Arab Idol” wygrał Palestyńczyk ze Strefy Gazy, Mohammed Assaf. Hany Abu-Assad pokazuje jego historię w dwóch częściach. Pierwsza, kiedy Mohammed jest jeszcze dzieckiem, opowiada o początkach muzycznej kariery chłopaka, ale nie on, a jego siostra, jest tu kluczową postacią. To ona jest iskrą, każącą bohaterowi marzyć o innym, lepszym życiu. Równocześnie mamy możliwość obserwowania, w jaki sposób dziecięcy bohaterowie oswajają przestrzeń – Gaza wydaje się tu być kolejną z mitycznych przestrzeni dzieciństwa. Pięknie oświetlone, ciepłe plenery nie przywołują na pamięć obrazów wojny i zniszczenia. Chodzące wśród gruzów dzieci wyglądają jak tysiące ich rówieśników z innych filmów, eksplorujących tajemnicze zakamarki, znajdujące najlepsze skróty ze szkoły do domu i najkorzystniejsze możliwości zarobkowania. To tutaj swój początek mają wątki, wokół których Abu-Assad rozsnuwa swoją wizję filmu – siostra bohatera będzie jego nieustającym źródłem inspiracji, jeden z kolegów wesprze go w marzeniach o śpiewaniu w operze w Kairze, inny, odrzucony przez siostrę Mohammeda, rzuci się w ramiona religijnych fanatyków. Abu-Assad stara się pokazać cały przekrój społeczny, skupiony jak w soczewce w bohaterach otaczających Assafa.
Druga część dzieje się już w roku, w którym bohater jest zdecydowany zrobić wszystko, byle wystąpić w programie i pokazać swój talent szerszej publiczności. Twórcy sprawnie wiążą w całość wszystkie wątki. Sposób jednak, w jaki opowiadana jest nam ta historia, sprawia wrażenie dobrze – może zbyt dobrze – znanego. Abu-Assad wybiera dla swojej historii schemat realizowany w tylu innych filmach o sukcesie człowieka z nizin, które mogliśmy już oglądać. Droga Assafa przez konkurs nie wyróżnia się na tym tle niczym szczególnym. Tym jednak, co sprawia, że warto „Idola” obejrzeć, są sceny dziejące się jeszcze w Strefie Gazy, zbombardowanej, odciętej od świata, z której trudno się wydostać. Bohater jeździ po mieście taksówką, zarabiając na czesne na studia, a kamera zatrzymuje się na detalach – beznogim człowieku usiłującym przedostać się przez ulicę, uprawiających parkour na ruinach biegaczom, cieszącym się z dwudziestu like’ów na Facebooku koledze Assafa. Ta sama przestrzeń, która była miejscem dzieciństwa zmienia się w koszmar, w którym trzeba żyć. Abu-Assad uchwycił tu coś, co często może umknąć – że w strefach konfliktu ludzie nadal starają się żyć normalnie, tak długo jak się da.
Problemem „Idola” jest jednak to, że nad całością przeważa historia „od zera do bohatera”. Przez co – być może już w wyniku montażu – z filmu nie wynika część wspominanych w nim wątków. Abu-Assad wycisza cały kontekst polityczny, dając widzom zaledwie dwa lub trzy ujęcia, w których pojawia się wątek wojen o Palestynę. Podobnie jest z odniesieniami do przeszłości rodziny Assafów, gdzie istotny wątek powrotu do Palestyny z uchodźtwa wspomina się tylko marginalnie, mimo że teoretycznie to z tego doświadczenia ma swoją siłę przetrwania czerpać główny bohater. Niemniej „Idol” pozostaje filmem interesującym, z błyskotliwymi epizodami, a do tego zaskakująco gorzko-słodkim.
koniec
16 października 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Reacher: Sez. 2. odc. 8. Porozmawiajmy o zabijaniu
Marcin Mroziuk

12 IV 2024

Chociaż główny bohater znalazł się w na pierwszy rzut oka beznadziejnym położeniu, to w istocie nie zastanawiamy się, czy uda mu się rozprawić z Langstonem i jego ludźmi, lecz jedynie czekamy, by dowiedzieć się, w jaki sposób tego dokona. Niestety tutaj twórcy scenariusza zdecydowanie przesadzili, gdyż pozwolili Reacherowi na zupełnie nieprawdopodobne wyczyny.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Słona pustynia Tadżykistanu
Sebastian Chosiński

10 IV 2024

Bruno Jasieński to polski poeta, prozaik i dramaturg. Autor głośnej powieści „Palę Paryż”, która przyczyniła się do jego wydalenia z Francji i przeprowadzki do Związku Radzieckiego. Tam w pierwszej połowie lat 30. zdobył rozgłos za sprawą rozgrywającego się w sowieckim Tadżykistanie socrealistycznego produkcyjniaka „Człowiek zmienia skórę”. W 1978 roku książkę ten przeniósł na ekran bucharski Żyd Bension (Boris) Kimiagarow.

więcej »

Reacher: Sez. 2. odc. 7. Każda akcja powoduje reakcję
Marcin Mroziuk

8 IV 2024

Tak jak można się było spodziewać, ani Reacher, ani jego ludzie nie zamierzają puścić płazem tego, co spotkało Russo. Szkopuł w tym, że Langston też nie pozostaje bezczynny, dlatego w miarę rozwoju wydarzeń napięcie tylko rośnie.

więcej »

Polecamy

Wilkołaki wciąż modne

Z filmu wyjęte:

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Z wątrobą na dłoni
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Dzień szósty
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Dzień piąty
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Dzień trzeci
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Dzień drugi
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Dzień pierwszy
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Tegoż twórcy

Co nam w kinie gra: Omar
— Sebastian Chosiński

Transatlantyk 2014: Dzień 1
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Teatr mój widzę ogromny
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Oscary 2016: Esensja typuje Oscary 2016
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Kujawski swing
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Wszystko będzie dobrze?
— Karolina Ćwiek-Rogalska

O Dannym Collinsie to piosenka
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Mafia w rytmie disco
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Czy chrzcić Marsjan?
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Filmowy atlas Czech: Tam, gdzie taka jedna brama
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Filmowy atlas Czech: Tam, gdzie żyją leniwe pająki
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Oscary 2015: Esensja o „Idzie”
— Sebastian Chosiński, Karolina Ćwiek-Rogalska, Krystian Fred, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.