Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 5 marca 2024
w Esensji w Esensjopedii

Anthony Russo, Joe Russo
‹Avengers: Wojna bez granic›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAvengers: Wojna bez granic
Tytuł oryginalnyAvengers: Infinity War
Dystrybutor Disney
Data premiery26 kwietnia 2018
ReżyseriaAnthony Russo, Joe Russo
ZdjęciaTrent Opaloch
Scenariusz
ObsadaTessa Thompson, Scarlett Johansson, Karen Gillan, Chris Hemsworth, Tom Hiddleston, Elizabeth Olsen, Tom Holland, Chris Pratt
MuzykaAlan Silvestri
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiUSA
CyklAvengers, Marvel Cinematic Universe
Gatunekakcja, fantasy, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Thanos kopie tyłki!
[Anthony Russo, Joe Russo „Avengers: Wojna bez granic” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Twórcy „Avengers: Infinity War” (jak we wcześniejszej recenzji wspomniała Achika, polski tytuł ryje bańkę) wyciągnęli wnioski z poprzednich marvelowskich produkcji, ogniskując je w gigantycznej produkcji, która być może jest najlepszym filmem superbohaterskim od czasu „Mrocznego rycerza”.

Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Thanos kopie tyłki!
[Anthony Russo, Joe Russo „Avengers: Wojna bez granic” - recenzja]

Twórcy „Avengers: Infinity War” (jak we wcześniejszej recenzji wspomniała Achika, polski tytuł ryje bańkę) wyciągnęli wnioski z poprzednich marvelowskich produkcji, ogniskując je w gigantycznej produkcji, która być może jest najlepszym filmem superbohaterskim od czasu „Mrocznego rycerza”.

Anthony Russo, Joe Russo
‹Avengers: Wojna bez granic›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAvengers: Wojna bez granic
Tytuł oryginalnyAvengers: Infinity War
Dystrybutor Disney
Data premiery26 kwietnia 2018
ReżyseriaAnthony Russo, Joe Russo
ZdjęciaTrent Opaloch
Scenariusz
ObsadaTessa Thompson, Scarlett Johansson, Karen Gillan, Chris Hemsworth, Tom Hiddleston, Elizabeth Olsen, Tom Holland, Chris Pratt
MuzykaAlan Silvestri
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiUSA
CyklAvengers, Marvel Cinematic Universe
Gatunekakcja, fantasy, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Do niniejszych refleksji sprowokowała mnie recenzja Achiki, z którą się diametralnie nie zgadzam. Od razu zaznaczam też, że byłem sceptycznie nastawiony do trzeciej odsłony „Avengers”. Kolejne filmy z uniwersum Marvela wyczekiwałem z coraz mniejszym entuzjazmem, a zrażony drugim „Thorem”, czy „Czasem Ultrona”, niektóre produkcje zacząłem sobie odpuszczać. Niemniej „Infinity War” sprawiło, że nabrałem ochoty na całą superbohaterską franczyznę i nadrobienie zaległości (a, co tam, nawet na miażdżone przez krytyków wytwory DC).
Generalnie przed premierą wyglądało to słabo. Mamy Thanosa, który jest wrogiem jeszcze potężniejszym od poprzednich, do tego okrojonym z komiksowego zapatrzenia się w Śmierć. A na domiar złego na trailerach wyglądał jakoś sztucznie z różowym odcieniem skóry. Do walki z nim rzucono natomiast całą plejadę superbohaterów: ziemskich (w sumie zabrakło chyba tylko Hawkeye’a i Ant-Mana) i nie tylko (Thor, Strażnicy Galaktyki). Łatwo w tym tłumie zgubić emocjonalną stronę widowiska, jak również istniała możliwość, że niektóre postacie będą robiły za tło (jak w nieszczęsnym „Czasie Ultrona”). Wreszcie całość trwa ponad dwie i pół godziny, co też nie jest najlepszą rekomendacją, ponieważ istnieje spore ryzyko, że albo ten czas wypełnią czcze gadaniny, zbierające wątki z poszczególnych filmów, albo bezsensowna nawalanka, nudząca się po dziesięciu minutach.
Szczęśliwie sztab ludzi odpowiedzialnych za „Infinity War” zebrał pozytywne doświadczenia z dotychczasowych filmów i postarał się wyeliminować te negatywne. W praktyce oznacza to, że pomimo udziału w przedsięwzięciu armii superbohaterów, tak okrojono wątki, by całość była zrozumiała dla tych, którzy nie śledzą na bieżąco Multiversum. Można się więc czepiać, że Kapitan Ameryka i Iron Man dalej się nie nienawidzą, czy że nie pociągnięto romansu Hulka i Czarnej Wdowy, ale gdyby każda z postaci miała do zagrania własny dramat, nie dałoby się tego oglądać. A jednak pomimo to zdecydowana większość bohaterów ma swoją minutkę, by dać się zapamiętać. Ze zrozumiałych względów pierwsze skrzypce grają tu Iron Man, Kapitan Ameryka, Thor i Strażnicy Galaktyki, niemniej nie sposób nie odnotować magicznych sztuczek Dr Strange’a, grepsów Spider-Mana (wciąż zatopionego w popkulturze), bohaterstwa Czarnej Pantery, miłosnego dramatu Wandy i Visiona, Bruce’a Bannera, mającego inne niż zazwyczaj problemy z wcieleniem się w Hulka, czy po prostu dobrze sprawdzających się w walce Zimowego Żołnierza, Czarnej Wdowy (tylko czemu blondynki!) i Falcona.
Osobną kwestię stanowi Thanos, będący jednym z najciekawszych badguyów w historii Multiversum. To nie tylko mięśniak, którego nie sposób zatrzymać, ale całkiem interesująca postać ze indywidualną wizją wszechświata i pokrętną logiką. Do tego przedstawiona w bardzo emocjonalny sposób. Jest on największą niespodzianką seansu, ponieważ odejście od komiksowego oryginału wydawało się błędem. Owszem, wciąż żałuję, że wywalono cały wątek ze Śmiercią, ale i tak jest nieźle. To nie tylko siłacz, rzucający drętwe slogany o podboju Galaktyki, a postać, której w pewnym momencie jesteśmy nawet w stanie współczuć.
Największą nauczką, jaką producenci filmu wyciągnęli z poprzednich produkcji, wydaje się jednak to, że umiejętnie połączyli humor i lekkość z momentami wzruszającymi, przyprawionymi nutą patosu. Owszem, może dialog radosnego szopa Rocketa i załamanego Thora nie do końca pasował do powagi sytuacji, ale w większości wypadków nie jest to tak kłujące w oczy. Zmiany scenerii (akcja rozgrywa się w dwóch, a czasem i trzech miejscach na raz), sprawia, że bezboleśnie przeskakujemy z naparzanki, w której postacie przerzucają się onelinerami (znów Rocket i jego propozycja odkupienia od Zimowego Żołnierza jego sztucznej ręki), do pełnej dramatyzmu sceny, w której Thor próbuje rozpalić wygasłą gwiazdę.
Przypadek sprawił, że oglądałem „Infinity War” na premierze w niemal w całości wypełnionej sali, co wzbogacało seans (były np. brawa kiedy pojawił się Kapitan Ameryka), ale to tylko dodatek, bo po minach osób opuszczających kino wywnioskowałem, że nie tylko mi się podobało. Ta cisza, jaka nastała w momencie pojawienia się napisów finałowych, robiła wrażenie. Wszyscy też dzielnie czekali na krótką scenkę po liście płac. Myślę, że wynikło to z tego, że trzecia odsłona „Avengers” okazała się filmem dużo lepszym, niż większość się spodziewała. Znów uwierzyłem w wysokobudżetowe kino rozrywkowe!
koniec
14 maja 2018

Komentarze

14 V 2018   22:42:14

Ja byłem w niepełnej sali kinowej, ale też słyszałem jak ludzie łkali albo wydawali inne dziwne odgłosy. A poza tym podpisuję się pod oceną filmu wszystkimi mackami.

Ten film to naprawdę inteligentne kino.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kulawe konie: Sez. 3. odc. 6. Prawda jak oliwa zawsze na wierzch wypływa
Marcin Mroziuk

4 III 2024

Po raz kolejny mamy okazję się przekonać, że chociaż agenci ze Slough House pod wieloma względami może nie dorównują kolegom z Regent’s Park, to nie sposób odmówić im pomysłowości, odwagi i waleczności (nawet jeśli cechy te nie rozkładają się równomiernie w ich grupie). Nie możemy mieć natomiast pewności, czy porażka Ingrid Tearney spowoduje, że w MI5 rzeczywiście nastąpią zmiany na lepsze.

więcej »

East Side Story: Od miłości do nienawiści
Sebastian Chosiński

3 III 2024

Durdona Tulaganowa to uzbecka scenarzystka i reżyserka, która najczęściej bohaterkami swoich filmów czyni kobiety po przejściach. Tak było w omawianej przed kilkoma tygodniami „Grze losu”, tak jest również w nakręconej w 2017 roku „Ciemności”. Młoda Fatima próbuje ułożyć sobie życie po tym, jak jej mąż trafił do więzienia. Gdy ten opuszcza zakład karny, chce odzyskać i żonę, i córkę.

więcej »

Kulawe konie: Sez. 3. odc. 5. Nikt nie chce być kozłem ofiarnym
Marcin Mroziuk

1 III 2024

Cała rozgrywka pomału zbliża się do końca, a o jej wyniku ma zadecydować głównie to, kto przeżyje starcie w tajnym archiwum. Teraz nasza uwaga koncentruje się więc nie na skomplikowanych szpiegowskich intrygach, lecz na zwyczajnej strzelaninie. Inną sprawą jest, że z przyjemnością obserwujemy też rozmowę toczącą się między dwiema wpływowymi kobietami w Regent’s Park.

więcej »

Polecamy

Polski hit eksportowy

Z filmu wyjęte:

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Z wątrobą na dłoni
— Jarosław Loretz

Panika na planie
— Jarosław Loretz

Jak nie gryzoń, to może jaszczurka?
— Jarosław Loretz

A gdyby tak skrzyżować człowieka z gryzoniem... inaczej
— Jarosław Loretz

A gdyby tak skrzyżować człowieka z gryzoniem...
— Jarosław Loretz

Miły uśmiech na nowy rok
— Jarosław Loretz

Odcinek świąteczny
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Krótko o filmach: Avengers: Wojna bez granic
— Sebastian Chosiński

Czekając na deus ex machina
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tegoż twórcy

Koniec podróży
— Kamil Witek

Esensja ogląda: Sierpień 2017 (1)
— Sebastian Chosiński, Piotr Dobry

Who Watches the Watchmen?
— Kamil Witek

Esensja ogląda: Maj 2015 (2)
— Jarosław Loretz, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Esensja ogląda: Czerwiec 2014 (2)
— Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Kiedy tarcza nie wystarcza
— Piotr Przytuła

Esensja ogląda: Kwiecień 2014 (2)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Jarosław Loretz, Agnieszka Szady

Bohater na nasze czasy
— Jarosław Robak

Tegoż autora

Kobieta ich bije
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

40 najgorszych okładek płyt 2023 roku
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

W oparach nostalgii
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Strzelając z łuku trzema strzałami na raz
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

10 największych rozczarowań muzycznych 2023 roku
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Orkowie na ugorze
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Gryź, żuj, przełykaj!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

30 najlepszych płyt 2023 roku
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Conan ukrzyżowany
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

A czy ty zniósłbyś karzące spojrzenie?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.