Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 7 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Oxide Pang Chun, Danny Pang
‹Ostatnie zlecenie›

EKSTRAKT:10%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOstatnie zlecenie
Tytuł oryginalnyBangkok Dangerous
Dystrybutor Best Film
Data premiery28 listopada 2008
ReżyseriaOxide Pang Chun, Danny Pang
ZdjęciaDecha Srimantra
Scenariusz
ObsadaNicolas Cage, Charlie Yeung, Shaun Delaney
MuzykaBrian Tyler
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania99 min
WWW
Gatunekakcja, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Kichę widziałem, kichę słyszałem
[Oxide Pang Chun, Danny Pang „Ostatnie zlecenie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Beznadziejna reżyseria, kiepski scenariusz, gatunkowa niespójność, napuszone dialogi… – czy „Ostatniemu zleceniu” mogło się przytrafić jeszcze coś gorszego? Tak, Nicolas Cage.

Jakub Gałka

Kichę widziałem, kichę słyszałem
[Oxide Pang Chun, Danny Pang „Ostatnie zlecenie” - recenzja]

Beznadziejna reżyseria, kiepski scenariusz, gatunkowa niespójność, napuszone dialogi… – czy „Ostatniemu zleceniu” mogło się przytrafić jeszcze coś gorszego? Tak, Nicolas Cage.

Oxide Pang Chun, Danny Pang
‹Ostatnie zlecenie›

EKSTRAKT:10%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOstatnie zlecenie
Tytuł oryginalnyBangkok Dangerous
Dystrybutor Best Film
Data premiery28 listopada 2008
ReżyseriaOxide Pang Chun, Danny Pang
ZdjęciaDecha Srimantra
Scenariusz
ObsadaNicolas Cage, Charlie Yeung, Shaun Delaney
MuzykaBrian Tyler
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania99 min
WWW
Gatunekakcja, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Nicolas Cage niezłym aktorem był. Kiedyś. Dawno temu. Powiedzmy w latach 80. i na początku 90., gdy grywał w takich filmach jak „Ptasiek”, „Cotton Club”, „Peggy Sue wyszła za mąż”, „Dzikość serca” czy „Red Rock West”. Finiszem jego artystycznej drogi było „Zostawić Las Vegas”, za który to film zebrał w 1996 roku szereg nagród ze Złotym Globem i Oscarem na czele. Wraz z nagrodami przyszła sława, wraz ze sławą propozycje gry w wysokobudżetowych przebojach i obietnice wielkiej kasy. A za tym wszystkim szedł upadek1). Poczynając od „Twierdzy” w połowie lat 90., Cage przeistoczył się w aktora kina akcji, w którym sprawdzał się albo przeciętnie (np.: „Bez twarzy”) albo – i to zdarzało się częściej – po prostu beznadziejnie (cała masa filmów od „Lotu skazańców” aż po „Ghost Ridera” i „Kult”). Doszło nawet do tego, że łysiejącemu, przeciętnie zbudowanemu facetowi o końskiej twarzy, który najlepiej wypadał w rolach zapijaczonych, ciągle dymiących papierochy wykolejeńców, proponowano wcielenie się w Supermana!
Ta dziwna, zupełnie chybiona metamorfoza jest doskonale widoczna również w „Ostatnim zleceniu”. Cage prezentuje tu image rodem z „Next” (czyli długie, przerzedzone włosy podkreślające mało estetyczną łysinę), a manierą aktorską nie odbiega od tego, do czego już widzów przyzwyczaił. Czyli prezentuje te same zgrane, powtarzane w każdym filmie miny, w identyczny sposób krzywi się w momentach mających podkreślić wysiłek fizyczny, w chwilach gdy stara się zgrywać twardego, pewnego siebie zabijakę, jak i w scenach prezentujących zbolałą duszę jego bohatera. Słynny obrazek prezentujący aktorskie możliwości Stevena Seagala sam przychodzi na myśl.
A film? Właściwie szkoda słów. Opowieść o zawodowym zabójcy wykonującym w Bangkoku tytułowe ostatnie zlecenie jest wręcz porażająco głupia, a przemiana bohatera wyjątkowo niewiarygodna i to nie tylko ze względu na aktorstwo Cage’a. Odpowiadający za scenariusz i reżyserię bracia Pang, twórcy tajskiego oryginału, spinają się i pocą by nadać nudnej historii jakieś tempo i dramatyczny rys, jednak kompletnie im to nie wychodzi. Sposób opowiadania, z nawiedzonym głosem Cage’a zza kadru, zaciemnianiem ekranu i ujęciami kręconymi w zwolnionym tempie jest zwyczajnie kiczowaty. Poza tym twórcy nie mogli się zdecydować czy kręcą wysokobudżetowy film akcji czy dramatyczną opowieść o Pięknej obłaskawiającej Bestię. Nie jest zaskoczeniem, że przy braku zdecydowania nie wyszło im ani jedno to, ani drugie. Dramatyzm bierze w łeb w każdym momencie, w którym Nicolas Cage próbuje uzewnętrznić rozterki targające zabójcą. Marnym usprawiedliwieniem dla aktora jest fakt, że równie kiepsko prezentuje się główna bohaterka, głuchoniema dziewczyna, której kazano się nieustannie głupkowato uśmiechać2), a sytuacja, w której dowiaduje się ona o profesji Cage’a wywołuje salwy śmiechu – podobnie zresztą jak wiele innych scen. Co gorsza, jeszcze słabiej jest z „Ostatnim zleceniem” jako filmem akcji: finałowa strzelanina przeciąga się w nieskończoność, wcześniej scen akcji jest jak na lekarstwo, a jeśli już to albo kręcone są na zasadzie irytujących, teledyskowych migawek, albo bezwzględnie morduje je zbliżenie na zbolałą twarz okrutnego mordercy Nicolasa Cage’a.
Nakręcony nie wiadomo po co remake ma właściwie jedną zaletę – nie utopiono w nim zbyt wielkiej kasy, bo produkcja zamknęła się w zaledwie 40mln$ (z której pewnie większość stanowiło honorarium aktorskie) i trwa całe trzy minuty krócej niż oryginał. Choć oczywiście dla umierającego z nudów widza to kiepskie pocieszenie. On marzy tylko o tym, by na półtorej godziny być jak bohaterka filmu – nic nie słyszeć, a najlepiej i nie widzieć.
koniec
26 listopada 2008
1) „Wypadki przy pracy” w rodzaju występu w „Adaptacji” to raczej wyjątki potwierdzające regułę.
1) Twórcom widać przydałaby się powtórka z „Nic nie widziałem, nic nie słyszałem” z Wilderem i Pryorem, może by sobie uświadomili, że głuchy nie znaczy głupi.

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 6. Krypta krypcie nierówna
Marcin Mroziuk

6 V 2024

Chociaż Lucy i Maximus spotykają się z przyjaznym przyjęciem w Krypcie 4, to panujące tam zwyczaje mogą napawać niepokojem zarówno parę przybyszów, jak i widzów. Obawy te są jeszcze wzmacniane przez retrospekcje ukazujące działania podejmowane przez Vault-Tec przed wybuchem wojny i rodzące się w tym okresie wątpliwości Coopera Howarda.

więcej »

East Side Story: Ciemne chmury nad Anatewką
Sebastian Chosiński

5 V 2024

Łotewski reżyser, wykształcony w Stanach Zjednoczonych, w poprzedniej dekadzie nakręcił w Ukrainie film na podstawie powieści żydowskiego prozaika z początku XX wieku, przerobionej następnie w latach 90. na sztukę teatralną przez rosyjskiego Żyda. Tak w skrócie można opisać historię powstania historycznego komediodramatu Vladimira Lerta „Pokój wam!”, który nawiązuje do legendarnych „Dziejów Tewjego Mleczarza” Szolema Alejchema.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Gdy miłość szczęścia nie daje…
Sebastian Chosiński

1 V 2024

W trzecim odcinku tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bensiona Kimiagarowa doszło do fabularnego przesilenia. Wszystko, co mogło posypać się na budowie kanału – to się posypało. W czwartej odsłonie opowieści bohaterowie starają się więc przede wszystkim poskładać w jedno to, co jeszcze nadaje się do naprawienia – reputację, związek, plan do wykonania.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Jak rozmawiać z wkurzonymi drzewami
— Jarosław Loretz

Śmierć zatrzymana w kadrze
— Jarosław Loretz

Koszmar farmera
— Urszula Lipińska

Tegoż autora

Więcej wszystkiego co błyszczy, buczy i wybucha?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Nieprawdziwi detektywi
— Jakub Gałka

O tych, co z kosmosu
— Paweł Ciołkiewicz, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Wszyscy za jednego
— Jakub Gałka

Pacjent zmarł, po czym wstał jako zombie
— Adam Kordaś, Michał Kubalski, Jakub Gałka, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Jarosław Robak, Beatrycze Nowicka, Łukasz Bodurka

Przygody drugoplanowe
— Jakub Gałka

Ranking, który spadł na Ziemię
— Sebastian Chosiński, Artur Chruściel, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Michał Kubalski, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Ludzie jak krewetki
— Jakub Gałka

Katana zamiast pazurów
— Jakub Gałka

Trzy siostry Thorgala
— Jakub Gałka

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.