Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Jim Sheridan
‹Bracia›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBracia
Tytuł oryginalnyBrothers
Dystrybutor Vue Movie Distribution
Data premiery21 maja 2010
ReżyseriaJim Sheridan
ZdjęciaFrederick Elmes
Scenariusz
ObsadaJake Gyllenhaal, Natalie Portman, Tobey Maguire, Clifton Collins Jr., Bailee Madison, Sam Shepard, Mare Winningham, Taylor Geare, Patrick Flueger, Jenny Wade, Carey Mulligan, Ethan Suplee
MuzykaThomas Newman
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania104 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Kiedy Amerykanie poprawiają Duńczyków
[Jim Sheridan „Bracia” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
To, że Amerykanie bardzo lubią nagrywać remaki, wiedzą wszyscy. Tego, co mówi się najczęściej o ich poziomie, też nie trzeba przytaczać. Jednak wcale nie tak często zdarza się, żeby na udział w tego typu produkcji zdecydowali się jednocześnie tak świetni aktorzy jak Portman, Maguire i Gyllenhaal. A to właśnie tę trójkę miał do dyspozycji Jim Sheridan, kręcąc „Braci”, opartych na duńskiej historii o tym samym tytule.

Michał Perzyna

Kiedy Amerykanie poprawiają Duńczyków
[Jim Sheridan „Bracia” - recenzja]

To, że Amerykanie bardzo lubią nagrywać remaki, wiedzą wszyscy. Tego, co mówi się najczęściej o ich poziomie, też nie trzeba przytaczać. Jednak wcale nie tak często zdarza się, żeby na udział w tego typu produkcji zdecydowali się jednocześnie tak świetni aktorzy jak Portman, Maguire i Gyllenhaal. A to właśnie tę trójkę miał do dyspozycji Jim Sheridan, kręcąc „Braci”, opartych na duńskiej historii o tym samym tytule.

Jim Sheridan
‹Bracia›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBracia
Tytuł oryginalnyBrothers
Dystrybutor Vue Movie Distribution
Data premiery21 maja 2010
ReżyseriaJim Sheridan
ZdjęciaFrederick Elmes
Scenariusz
ObsadaJake Gyllenhaal, Natalie Portman, Tobey Maguire, Clifton Collins Jr., Bailee Madison, Sam Shepard, Mare Winningham, Taylor Geare, Patrick Flueger, Jenny Wade, Carey Mulligan, Ethan Suplee
MuzykaThomas Newman
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania104 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Trudno wskazać wiele przykładów filmów odświeżanych tak szybko jak omawiani „Bracia” – w tym przypadku od światowej premiery pierwowzoru minęło zaledwie sześć lat (od polskiej cztery). Potwierdza to, że duński dramat w reżyserii Susanne Bier, był opowieścią nieprzeciętną, aktualną i przykuwającą uwagę. Opowieścią, która była do tego dobrze zagrana i prezentowała się całkiem nieźle nawet na tle hollywoodzkich obrazów. Po co więc tak szybko serwować widzom remake? Poza oczywistym apetytem na szybki zarobek, pozostaje właściwie tylko jedna odpowiedź – Amerykanie chcieli stworzyć swoją własną, gwiazdorską wersję filmu antywojennego, świetnie pasującą do nurtu o takiej wymowie, z którego wymienić najłatwiej oscarowego „The Hurt Locker” albo chociażby „Podróż powrotną”.
Warto zwrócić uwagę na to, że fabuła „Braci” nie stanowi właściwie żadnej zagadki. Mimo że lektura kinowej zapowiedzi nie mówi wprost, czego oczekiwać, to każdy widz bardzo szybko skojarzy podawane fakty. Do historii zostajemy wprowadzeni w momencie, kiedy Tommy Cahill (Jake Gyllenhaal) opuszcza więzienie, a ciepłe przyjęcie w rodzinnym domu serwuje mu jedynie jego brat Sam (Tobey Maguire). Nawet żona tego ostatniego – Grace (Natalie Portman) jest niepocieszona faktem, pojawiania się byłego skazańca. Co więcej, kłótnie raz po raz wywołuje ojciec (Sam Shepard), który ciągle stawia Sama w roli wzoru do naśladowania – jako były żołnierz jest dumny z syna walczącego w Afganistanie. Sytuacja zaczyna się zmieniać w momencie, w którym śmigłowiec Sama rozbija się podczas kolejnej misji, a on sam zostaje uznany za zmarłego. Od tej chwili Sheridan prezentuje dwa główne wątki właściwie równolegle, przez co nie może być mowy o zaskakiwaniu widza. Wydaje się, że jest to typowe posunięcie mające przenieść ciężar uwagi z zaistniałych wydarzeń na psychologię postaci.
Trzej główni bohaterowie są najmocniejszym punktem „Braci”. Bo o ile sama opowieść staje się w pewnym momencie dość nużąca (nie tylko przez przewidywalność), o tyle aktorskie popisy Portman, Maguire’a i Gyllenhalla potrafią utwierdzić widza w tym, że rzeczywiście warto ten film obejrzeć. Zwłaszcza aktor, mimo szeregu wielu dobrze odebranych ról („Miasteczko Pleasantville”, „Wbrew regułom”, „Cudowni chłopcy”), kojarzony dziś głównie z postacią Petera Parkera ukazuje się z wyjątkowej strony. Tobey Maguire, bo oczywiście o nim mowa, początkowo niepasujący najzwyczajniej do roli twardego żołnierza, zmienia się na oczach odbiorców we wrak człowieka, którego psychika nie radzi sobie zarówno z zaszłymi, jak i bieżącymi wydarzeniami – jedna z finalnych scen, odegrana w nowej kuchni państwa Cahillów, naprawdę na długo zapada w pamięć. Nie sposób nie dostrzec także rozdartej wewnętrznie, ale i naturalnie dziecięcej Isabelle Cahill (grana przez Bailee Madison), starszej z córek Sama i Grace. A pamiętając jeszcze o doświadczonym Samie Shepardzie, można chyba bez wahania napisać, że obsada „Braci” robi nieprzeciętne wrażenie. Chcąc zamknąć zestawienie najmocniejszych stron filmu wypada jeszcze wyróżnić Thomasa Newmana (już kilkukrotnie nominowanego do Oscara), twórcę ścieżki dźwiękowej, która idealnie komponuje się z wypadkami mającymi miejsce na ekranie.
O ile wspominaną już przewidywalność można jakoś uzasadnić, o tyle niektóre uproszczenia w prezentowanej historii nie pozwalają zaznać pełnej satysfakcji. Przyczyną może być próba zbyt szerokiego pokazania konsekwencji wojny i jej pośredniego wpływu na całą rodzinę. Sheridan nie skupia się w pełni na zespole stresu pourazowego Sama i jego afgańskim dramacie, nie rozwija też do końca wątku zbliżenia Grace i Tommiego, skrótowo traktuje trudności z odnalezieniem się w zaistniałej sytuacji obu córek, a do tego pobieżnie prezentuje problemy, także alkoholowe, weterana Hanka Cahilla. Zamiar całościowego pokazania bolączek amerykańskiej rodziny nie kończy się sukcesem, a na takim podejściu tracą także pojedyncze historie. Szkoda że nominowany do Oscara za „W imię ojca” reżyser nie potrafił odpowiednio pogodzić i wyważyć wątków albo z któregoś najzwyczajniej zrezygnować. Niestety, nie przekonują również migawki z Bliskiego Wschodu, obrazujące żołnierskie perypetie Sama. Bo pomimo całego dramatu, który tam zachodzi, te fragmenty filmu wypadają najmniej naturalnie i realistycznie. Dochodzi do pewnego paradoksu: film w pełni antywojenny nie potrafi do końca ukazać prawdziwego oblicza wojny albo przynajmniej uczynić go całkowicie wiarygodnym.
Ponad półtoragodzinny seans z „Braćmi” pozostawia mieszane uczucia. Z jednej strony utwierdza, że trio odtwórców głównych ról należy do ścisłej czołówki młodych aktorów na świecie. Z drugiej jednak, nie można wyzbyć się wrażenia, że z tej historii dałoby się wycisnąć znacznie więcej. Jeśli nawet nie powiodłoby się lepsze zarysowanie postaci, ich rozterek i psychologii, to przynajmniej można by wszystko tak skomponować, aby film choć trochę potrzymał widza w napięciu czy niepewności. Ostatnie dwie minuty to trochę za mało.
koniec
21 maja 2010

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Gdy miłość szczęścia nie daje…
Sebastian Chosiński

1 V 2024

W trzecim odcinku tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bensiona Kimiagarowa doszło do fabularnego przesilenia. Wszystko, co mogło posypać się na budowie kanału – to się posypało. W czwartej odsłonie opowieści bohaterowie starają się więc przede wszystkim poskładać w jedno to, co jeszcze nadaje się do naprawienia – reputację, związek, plan do wykonania.

więcej »

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Dream a Little Dream
— Joanna Pienio

Tegoż autora

Bez noży, krzyży i polowań
— Michał Perzyna

Siostry na wznoszącej fali
— Michał Perzyna

Senne marzenia ciągle żywe
— Michał Perzyna

Rozpromienione oblicze
— Michał Perzyna

Krocząc sprawdzoną ścieżką
— Michał Perzyna

Mały jazzowy pożar
— Michał Perzyna

Nie tylko o rozstaniach
— Michał Perzyna

W idealnej harmonii
— Michał Perzyna

Złe wieści – dobre wieści
— Michał Perzyna

W słodkiej melancholii
— Michał Perzyna

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.