Wyszukaj w | MadBooks.pl |
WASZ EKSTRAKT: | |
---|---|
Zaloguj, aby ocenić |
Komiks Roku 2022 – nominacjePodobnie jak przez kilka ostatnich lat, przedstawiamy Wam listę najlepszych premier komiksowych minionych 12 miesięcy wybranych przez redakcję Esensji. W tym roku jest to 45 pozycji, na które będziecie mogli zagłosować, by ustalić listę czytelniczą. Głosować możecie TUTAJ.
Esensja KomiksKomiks Roku 2022 – nominacjePodobnie jak przez kilka ostatnich lat, przedstawiamy Wam listę najlepszych premier komiksowych minionych 12 miesięcy wybranych przez redakcję Esensji. W tym roku jest to 45 pozycji, na które będziecie mogli zagłosować, by ustalić listę czytelniczą. Głosować możecie TUTAJ. Awanturniczo-przygodowy komiks Patricka Cothiasa i André Juillarda z gatunku płaszcza i szpady urzeka swoim rozmachem oraz pieczołowitością. Intrygi i przygody rozgrywające się na tle wiernie zarysowanych zdarzeń historycznych dostarczają mnóstwo emocji podczas lektury. Legendarne miasta” to tytuł pierwszego tomu z przygodami Alvara Mayora. Album zawiera osiemnaście rozgrywających się w XVI wieku opowieści o przygodach tajemniczego przewodnika, który w kolejnych podróżach po Ameryce Południowej poszukuje prawdy o sobie samym. Publikowaną w latach 1977-1986 na łamach magazynu komiksowego „Skorpio” serię stworzyli dwaj giganci – Carlos Trillo oraz Enrique Breccia. I to w zasadzie powinno wystarczyć za rekomendację… Chyba najlepszy nowy komiks z Batmanem, jaki został wydany w Polsce w minionym roku. Cofamy się do samych początków kariery mrocznego rycerza, który musi zmagać się nie tylko z policją i mieszkańcami Gotham, ale i swoim własnym sobowtórem. W komiksach „DC Black Label” nie zawsze można było znaleźć „Batmana” na wysokim poziomie – tym razem jednak się udało. „Bestia” autorstwa Zidrou i Franka Pé, stanowi autorską wersję przygód stworzenia powołanego do życia przez André Franquina w roku 1952. Wtedy to na łamach magazynu „Spirou” zadebiutował dziwny zwierzak – Marsupilami. Pierwszy tom serii zapowiada się doskonale. Dynamiczna akcja została połączona z umiejętnym poruszaniem drażliwych problemów społecznych. Taka formuła sprawdza się doskonale. Jeśli dodamy do tego niesamowicie efektowne i wysmakowane rysunki umiejętnie nawiązujące do frankofońskiej klasyki komiksów dla dzieci, ale równocześnie wnoszące do niej świeżość i powagę, otrzymamy obraz komiksu, z którym warto spędzić zimowe wieczory. Kolejne, po znakomitej „Sabrinie” znakomite dzieło Nicka Drnaso. Tym razem nie ma w nim jednej bohaterki, lecz zbiór różnych bohaterów, którzy w różnych sytuacjach znajdują się w niekomfortowym położeniu. Jak i w „Sabrinie” mamy tu mistrzostwo stylu i komiksowej narracji – prostota, ale też przejrzystość grafiki, płynnie rozrzucone niedopowiedzenia, fabuła z pozoru pozbawiona emocji, a w rzeczywistości wypełniona nimi po brzegi. Niesamowity komiks Manu Larceneta pozostaje z czytelnikiem na długo po zakończonej lekturze. Niepokojące studium psychiki człowieka poszukującego swojego miejsca w życiu odsłania najmroczniejsze zakamarki ludzkiej duszy. To co najciekawsze czeka nas w kontynuacji tej historii. „Bruno Brazil” to świetna lektura. Szaleńcze tempo akcji i doskonałe rysunki czynią z tych opowieści doskonałą pozycję dla fanów komiksowej klasyki. Scenarzysta porusza wątki, które rozpalały wyobraźnię czytelników przełomu lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, ale i dziś pozostają aktualne. Komiksowy James Bond w frankofońskim wydaniu prezentuje się bardzo interesująco i bez wątpienia warto czekać na kolejne dwa tomy wydania zbiorczego. Drugi tom przygód dzielnego trapera i jego rodziny to kolejna porcja przygód dla – niekoniecznie nostalgicznych – miłośników familijnych westernów. John Wagner i Arthur Ranson opowiadają o bezwzględnym zabójcy, który bierze udział w grze w zabijanie. I tyle. Nie ma tu drugiego dna. Nie ma ukrytych znaczeń. Jest za to mnóstwo akcji i przemocy, misternie skonstruowana fabuła oraz świetne rysunki „Clean Break” to drugi po „Dodo” komiks Felipe Nunesa wydany na polskim rynku. Tym razem dostajemy mocną historię noir, rozgrywający się w nowym, wspaniałym i dość przerażającym świecie. Świecie, w którym zakazany jest… cukier. Autor pod płaszczykiem czarnego kryminału, którego akcja osadzona została w realiach s-f, oferuje w gruncie rzeczy złożony dramat psychologiczny z mocnymi wątkami krytyki społecznej. Owszem na pierwszym planie są osobiste problemy bohaterów, ale rozgrywają się one w świecie, który z założenia ma być idealny. Ta nowa utopia ma jednak – jakżeby inaczej – swoje bardzo mroczne oblicze. Nie jest to oczywiście pierwsza refleksja na temat kosztów stworzenia nowego, wspaniałego świata, ale bez wątpienia Nunes podszedł do tego zagadnienia w bardzo oryginalny sposób. Najlepszy komiks wydawnictwa Non Stop Comics A.D. 2022. Oto świat, w którym urzeczywistniają się wszelkie teorie spiskowe – wszystko zależy od ilości osób, które w nie wierzą. Razem z głównym bohaterem komiksu odkrywamy tajemna historię świata, dowiadujemy się na czym tak naprawdę wyrosła nasza cywilizacja i ile prawdy znajdziemy „W archiwum X”. „Departament prawdy” wymaga otwartego umysłu i wyjścia poza utarte schematy – nagradza za odwagę z nawiązką! Holenderska scenarzystka Aimee de Jong opowiada w „Dniach piasku” o bardzo trudnych czasach. Lata trzydzieste ubiegłego wieku, Wielki Kryzys, środkowo południowe stany zasypane gęstym pyłem, bieda, głód i śmierć. Komiks bardzo smutny, grający na emocjach i pokazujący, że cieszyć można się nawet z „ujemnego stanu posiadania”. Jeden z mocniejszych punktów zeszłorocznej oferty Non Stop Comics. „Długiemu pożegnaniu” bliżej do powiastki filozoficznej, niż horroru. O tym, że nie ma tu mrugania okiem do czytelnika, czy żaglowaniem popkulturowymi motywami, niech świadczy fakt, iż przyjaciel detektywa, Groucho ani razu nie stara się być zabawny. Wielowymiarowość scenariusza podszytego melancholią sprawia, że pozycja ta staje się unikatowa i zasługuje na uwagę nie tylko wyjadaczy pulpowych opowieści grozy, do tradycji których „Dylan Dog” bardzo chętnie się odwołuje. Niniejszy album jest swoistym zwieńczeniem całej kolekcji wydawanej przez Naszą Księgarnię. Uzupełnia on paski prasowe o wszelkiej maści rysunki, dowcipy, rysunki, które wyszły spod ręki Charlesa M. Schulza. Bardzo ważne domknięcie całości „Fistaszków zebranych”. W wydawnictwo Non Stop Comics wydało na naszym rynku jeden z najbardziej specyficznych komiksów roku 2022. „Heavy Liquid”, bo o nim mowa, napisany i narysowany przez Paula Pope’a to komiks-psychodelik nie dbający o komfort czytelnika. Znaczy – fajna rzecz. Nakreślona z rozmachem tajemnicza historia fantastycznonaukowa. Bohater przemierza korytarze ogromnego statku kosmicznego, napotykając na swej drodze ludzi, automaty i dziwne istoty, a my wraz z nim powoli odkrywamy tajemnice świata go otaczającego. Szczegółowa grafika w stylu Moebiusa, SF przywołujące nieco na myśl „Robota” Snerga, „Non-Stop” Aldissa, bądź „Prom kosmiczny 03” Grega Beara czy dzieła Petera Wattsa. „Jedynaczka” to piękna i pobudzająca wyobraźnię opowieść o niezwykłej podróży. Mała dziewczynka wybiera się na spacer do swojej babci, ale zanim do niej trafi, przeżywa wiele niesamowitych emocji w prawdziwie baśniowym świecie. Joker jako sadystyczny, seryjny morderca, Harley jako ścigająca go policyjna profilerka. Zupełnie inny Joker, zupełnie inna Harley – choć z powyższego opisu wcale to nie wynika. Skrajnie realistyczne podejście do komiksowej relacji dwóch etatowych klaunów DC Comics – choć tu, zarówno im, jak i wspomnianej relacji, daleko do utartego już popkulturowego wzorca. Bardzo mocny punkt oferty Egmontu 2022 roku. „Wanted Lucky Luke” to drugi tom przygód dzielnego kowboja autorstwa Matthieu Bonhomme’a. Scenarzysta i rysownik w jednej osobie proponuje nam autorskie podejście do przygód postaci stworzonej przez Morrisa (a później rozwiniętej przez Goscinnego). I jest to podeście więcej niż udane. Trzeci tom zbiorczy najlepszego komiksu o Lucyferze, Gwieździe Zarannej, dawnym władcy piekieł. Mike Carey opowiedział o tym, co porabiał Lucyfer zaraz po tym, jak opuścił piekło po konfrontacji z Morfeuszem – i zrobił to w niesamowity sposób. Zakończenie „Lucyfera” jest takie, jak cała seria – inteligentne, emocjonujące, nacechowane magią, grozą i… niedopowiedzeniem. „Mały astronauta” nie jest typową pozycją mówiącą o nieuleczalnej chorobie. Zamiast wyrzucania żalu lub szokowania odbiorcy, jej celem jest ukazanie życia codziennego rodzin dotkniętych wspomnianym problemem. Nie mówi, że wszystko idzie jak po maśle ale jednocześnie pokazuje, że nie jest to również brnięcie przez permanentną depresję. Tom swoją obecnością zmienił życie wielu osób. I wciąż to robi. Za każdym razem, kiedy zdecydujemy się sięgnąć po ten komiks. „Młody Leonardo” to świetny komiks adresowany do najmłodszych, ukazujący fascynujące życie Leonarda da Vinci. Nie ma to, co zrozumiałe, skomplikowanych wywodów na temat renesansowego wynalazcy, naukowca i artysty. Zamiast tego otrzymujemy utrzymane w konwencji komiksu dziecięcego zabawne jednoplanszówki z młodym geniuszem w roli głównej. |
Każdy smok ma swój słaby punkt ukryty pod którąś z łusek. Tak było ze Smaugiem z „Hobbita”, tak było też ze smokiem z przygód Jonki, Jonka i Kleksa. A że w przypadku tego drugiego chodziło o wentyl do pompki? Na tym polegał urok komiksów Szarloty Pawel.
więcej »Większość komiksów Alejandro Jodorowsky’ego to całkowita fikcja i niczym nieskrępowana, rozbuchana fantastyka. Tym razem jednak zajmiemy się jednym z jego komiksów historycznych albo może „historycznych” – fabuła czteroczęściowej serii „Borgia” oparta jest bowiem na faktycznych postaciach i wydarzeniach, ale potraktowanych z dość dużą dezynwolturą.
więcej »W 24 zestawieniu najlepiej sprzedających się komiksów, opracowanym we współpracy z księgarnią Centrum Komiksu, czas się cofnął. Na liście znalazły się bowiem całkiem nowe przygody pewnych walecznych wojów z Mirmiłowa i ich smoka… Ale, o dziwo, nie na pierwszym miejscu.
więcej »Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński
Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński
Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński
Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński
Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński
„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński
Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński
Nowe status quo
— Marcin Knyszyński
Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński
Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński
Odświeżona klasyka
— Dagmara Trembicka-Brzozowska
Dobrze, dobrze, coraz lepiej
— Dagmara Trembicka-Brzozowska
Trzy siostry i kowboj, nie licząc konia
— Maciej Jasiński
Nie tak znów rewolucyjnie
— Dagmara Trembicka-Brzozowska
Siła Barangu
— Maciej Jasiński
Statek szalony
— Konrad Wągrowski
Najlepsze komiksy 2022 roku
— Esensja Komiks
Co łączy Forda Falcona z Czerwonym Baronem?
— Marcin Osuch
Rewolucja zaczyna się tutaj…
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Kiedy przypłynie perłowa łódź…
— Paweł Ciołkiewicz
Włoski Kurosawa
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Oto koniec znanego nam świata
— Marcin Knyszyński
Mieć chaos w sobie
— Paweł Ciołkiewicz
My i Oni
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Wielki mały finał
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Między prawdą a kłamstwem
— Paweł Ciołkiewicz
Koniec przeszłości
— Andrzej Goryl
Obrzęd przejścia
— Paweł Ciołkiewicz
Tort i świeczki dla Batmana
— Maciej Jasiński
Słońce, wiatr i świergot ptaka w koronie drzew
— Paweł Ciołkiewicz
Najlepsze komiksy 2023 roku według czytelników Esensji
— Esensja Komiks
Antologia poświęcona Tadeuszowi Baranowskiemu - konkurs
— Esensja Komiks
KOMIKSoTEKA podczas Komiksowej Warszawy
— Esensja Komiks
Najlepsze komiksy 2022 roku
— Esensja Komiks
Spotkania autorskie podczas „Niech żyje komiks!”
— Esensja Komiks
Najlepsze komiksy 2021 roku
— Esensja Komiks
Najlepsze komiksy 2021 – nominacje
— Esensja Komiks
Najlepsze komiksy 2020 roku
— Esensja Komiks
Komiks roku 2020 - nominacje
— Esensja Komiks
Nowy „Thorgal” już niedługo
— Esensja Komiks