Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Elizabeth Breitweiser, Ed Brubaker, Sean Phillips
‹Zabij albo zgiń #4›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZabij albo zgiń #4
Scenariusz
Data wydanialistopad 2018
RysunkiSean Phillips, Elizabeth Breitweiser
Wydawca Non Stop Comics
CyklZabij albo zgiń
ISBN978-83-8110-635-1
Cena44,00
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Ludzki umysł
[Elizabeth Breitweiser, Ed Brubaker, Sean Phillips „Zabij albo zgiń #4” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Czwarty tom serii „Zabij albo zgiń”, przynosi wreszcie finał opowieści o nękanym przez demona człowieku. Niestety, sama historia wraz ze swoimi niedopowiedzeniami, wątpliwościami i ciągłą niepewnością była znacznie lepsza niż zakończenie zaoferowane przez autorów. Nie jest to – dodajmy od razu – zakończenie złe, ale Ed Brubaker snując swoją opowieść o złożoności ludzkiego umysłu chyba po prostu zbyt wysoko zawiesił poprzeczkę i trochę przekombinował finał.

Paweł Ciołkiewicz

Ludzki umysł
[Elizabeth Breitweiser, Ed Brubaker, Sean Phillips „Zabij albo zgiń #4” - recenzja]

Czwarty tom serii „Zabij albo zgiń”, przynosi wreszcie finał opowieści o nękanym przez demona człowieku. Niestety, sama historia wraz ze swoimi niedopowiedzeniami, wątpliwościami i ciągłą niepewnością była znacznie lepsza niż zakończenie zaoferowane przez autorów. Nie jest to – dodajmy od razu – zakończenie złe, ale Ed Brubaker snując swoją opowieść o złożoności ludzkiego umysłu chyba po prostu zbyt wysoko zawiesił poprzeczkę i trochę przekombinował finał.

Elizabeth Breitweiser, Ed Brubaker, Sean Phillips
‹Zabij albo zgiń #4›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZabij albo zgiń #4
Scenariusz
Data wydanialistopad 2018
RysunkiSean Phillips, Elizabeth Breitweiser
Wydawca Non Stop Comics
CyklZabij albo zgiń
ISBN978-83-8110-635-1
Cena44,00
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Dylan dowiedział się, że nie tylko on widział demona. Jak się okazało, podobne doświadczenia były udziałem jego przyrodniego brata. Niestety, te koszmary doprowadziły go do samobójstwa. Jak pamiętamy, nasz bohater też ma za sobą takie próby. Teraz, gdy poznał te fakty i zaczął łączyć je w jedną całość, potwór, który przez dłuższy czas przestał się pojawiać, powrócił i zaczął go nękać ze zdwojoną siłą. Nie odstępuje go ani na krok. Nie pomaga nawet towarzystwo Kiry. Sfrustrowany Dylan decyduje się wreszcie na desperacki krok i postanawia powiedzieć dziewczynie o swoich problemach. Jednak to wyznanie przebiega w sposób daleki od tego, jak to sobie zaplanował. Gdy okazuje się, że jego współlokator podsłuchuje pod drzwiami, Dylan wpada w furię. Zachowanie bohatera było na tyle niekonwencjonalne, że wylądował w szpitalu psychiatrycznym. Jednak nawet otępiany lekami, chłopak nie jest w stanie wyrzucić z głowy demona podsuwającego mu nowe cele. Jak się okazuje, personel zakładu nie jest bez skazy i mściciel nawet w takim miejscu ma się czym zająć. Co więcej, rosyjska mafia nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa.
Jeżeli chodzi o warstwę graficzną, to trudno napisać coś oryginalnego i nowego. Sean Phillips oraz Elizabeth Breitweiser od początku tej serii wykonują naprawdę dobrą robotę i ostatni tom tylko potwierdza ich klasę. Prosta, zdecydowana kreska, wysoki kontrast, duże ilości tuszu oraz impresyjna, delikatna kolorystyka to znaki rozpoznawcze komiksu. Dodatkowo warto odnotować, że tym razem rysownik w doskonały sposób uchwycił cechy charakterystyczne pensjonariuszy zakładu psychiatrycznego. Szczególne wrażenie robi metamorfoza głównego bohatera – widząc jego otumanione psychotropami oblicze oraz przygarbioną sylwetkę możemy sobie doskonale zdać sprawę jakie spustoszenie robią środki, którymi go tam faszerowano.
Ed Brubaker prowadzi swoją historię do finału, który jest tyleż spektakularny, co trudny do jednoznacznej oceny. Trudno tu cokolwiek powiedzieć, nie ryzykując spoilerowania, ale na pewno scenarzysta postarał się, by zaskoczyć czytelnika. Zresztą robił to od początku tej serii. Mylił tropy, sugerował różne interpretacje obecności demona, wprowadzał zamęt w monologu głównego bohatera, a zarazem narratora tej opowieści. Z tego punktu widzenia zakończenie jest kontynuację tego sposobu konstruowania narracji. W finale bowiem Dylan po raz kolejny wprowadza czytelników w konfuzję. Zresztą robi to chyba o jeden raz za dużo. Być może bez tej ostatniej sztuczki scenarzysty, komiks pozostawiałby po sobie lepsze wrażenie.
Alan Moore nieraz mówi przy różnych okazjach o magii oraz jej związkach z literaturą, sztuką oraz religią. Często przywołuje stwierdzenie wykorzystane przez niego w dziele „From Hell”. Otóż według niego jedynym miejscem, w którym demony i bogowie istnieją w niezaprzeczalny sposób, w całej swojej wielkości i monstrualności, jest ludzki umysł. Wydaje się, że to stwierdzenie można odnieść do głównego bohatera komiksu. Dylan zmaga się z demonem istniejącym w jego umyśle. Tam bez wątpienia jest realnym bytem. Realne także są konsekwencje czynów bohatera zainspirowanego do działania przez tę ideę. Co do innych form istnienia tego bytu nie ma pewności. Nie wie tego bohater opowieści, nie wie również czytelnik. Finał serii niestety odwraca uwagę od tych kwestii, bo scenarzysta zamiast pogłębić i jakoś rozwinąć te wątki, zdecydował się na wariant sensacyjny, nastawiony na zaszokowanie czytelnika. Może gdyby zamiast szukać takiego efektu twórca zdecydował się na bardziej refleksyjno-filozoficzne rozwiązanie koniec byłby bardziej przekonujący, choć na pewno mniej spektakularny…
koniec
27 grudnia 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Holmes w tunelu czasoprzestrzennym
Maciej Jasiński

26 IV 2024

„Sherlock Holmes Society” to popkulturowy miszmasz, w którym mieliśmy w jednej historii zombie, Kubę Rozpruwacza, pana Hyde’a i wiele różnych innych motywów. Czwarty album serii domykał większość wątków, dlatego ostatnie dwa albumy to jakby nowe otwarcie. A skoro tak, to autorzy postanowili przebić to, co już było. Nic więc dziwnego, że piąta część rozpoczyna się od wybuchu bomby atomowej w samym centrum Birmingham.

więcej »

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Gryź, żuj, przełykaj!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Brudny Harry w świecie „Pulp Fiction”
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Panie Brubaker, cóż pan zrobił?
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Czarno-czarny świat
— Marcin Knyszyński

Nie daj się tyranii przewidywalności!
— Marcin Knyszyński

Supernoir
— Marcin Knyszyński

„Josephine… I’ll send you all my love”
— Sebastian Chosiński

Prawdziwe kłamstwa
— Paweł Ciołkiewicz

Rodzinne demony
— Paweł Ciołkiewicz

Teoria chaosu
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Dyskretny urok showbiznesu
— Paweł Ciołkiewicz

Piękny umysł
— Paweł Ciołkiewicz

Mieć chaos w sobie
— Paweł Ciołkiewicz

Blask z innej przestrzeni
— Paweł Ciołkiewicz

Między prawdą a kłamstwem
— Paweł Ciołkiewicz

Nosferatu ponad wszystko
— Paweł Ciołkiewicz

Obrzęd przejścia
— Paweł Ciołkiewicz

Szklane domy
— Paweł Ciołkiewicz

Miejska pułapka
— Paweł Ciołkiewicz

Przeciwstawić się losowi
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.