Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Balak, Michaël Sanlaville, Bastien Vivès
‹LastMan #1›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLastMan #1
Scenariusz
Data wydania10 kwietnia 2019
RysunkiBastien Vivès, Michaël Sanlaville
Wydawca Non Stop Comics
CyklLastMan
ISBN9788381107846
Format208s. 150x215 mm
Cena39,00
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Zabawa w mangę
[Balak, Michaël Sanlaville, Bastien Vivès „LastMan #1” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Chcecie poczuć mangowy klimat, ale nie lubicie mangi? Nic prostszego, wystarczy sięgnąć po pierwszy tom komiksu „Last Man”, wydanego przez Non Stop Comics.

Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zabawa w mangę
[Balak, Michaël Sanlaville, Bastien Vivès „LastMan #1” - recenzja]

Chcecie poczuć mangowy klimat, ale nie lubicie mangi? Nic prostszego, wystarczy sięgnąć po pierwszy tom komiksu „Last Man”, wydanego przez Non Stop Comics.

Balak, Michaël Sanlaville, Bastien Vivès
‹LastMan #1›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLastMan #1
Scenariusz
Data wydania10 kwietnia 2019
RysunkiBastien Vivès, Michaël Sanlaville
Wydawca Non Stop Comics
CyklLastMan
ISBN9788381107846
Format208s. 150x215 mm
Cena39,00
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Nie ma chyba nic bardziej żałosnego, jak zachodni komiksiarze, próbujący podrobić mangowy styl. Bo choć rysunku można się nauczyć, to jednak klimatu towarzyszącego oryginalnym pozycjom z Kraju Kwitnącej Wiśni, nie uda się oddać. Trójka francuskich twórców pracujących nad „Last Man” (czyli Bastien Vivès, Michaël Sanlaville i Balak) są tego jak najbardziej świadomi. Dlatego też, choć ich dzieło od strony formalnej ma wiele z mangą wspólnego, stanowi to tylko zabawę konwencją.
Uspokoję tych, którzy nie tolerują wielkich oczu i tych dziwacznych kropelek nad głowami, że tego typu atrakcji tu nie znajdziemy. Odpowiedzialni za grafikę Vivès i Sanlaville prezentują bardzo europejski styl, który tylko nawiązuje do japońskiego. W zależności od potrzeby, rysunki są bardzo dokładne, z elegancko dopracowanym tłem, albo sprawiające wrażenie niedopracowanych, składające się z kilku niedbałych szkiców. Tworzy to jednak niepowtarzalny klimat, który na początku może dziwić, ale wreszcie wciąga czytelnika bez reszty.
Poza rysunkami i faktem, że całość czyta się tradycyjnie od lewej do prawej, reszta to już żonglerka formą. Stąd kieszonkowy format całości, pokolorowanych tylko kilka pierwszych stron i wreszcie sama tematyka, bliska mangom shounen. Niezorientowanym w temacie, podpowiem, że chodzi o ten rodzaj komiksów, w których nacisk położony jest na liczne pojedynki, a sama historia opowiadana jest z punktu widzenia chłopców. Tak jak tutaj.
Jak co roku król Virgil i królowa Efira organizują wielki turniej. Jego zasady są dość skomplikowane, związane z wielowiekową tradycja pojedynków. Tą najważniejszą jest to, że aby móc w nim wystąpić, trzeba mieć parę. Młody Adrian Velba, półsierota pod opieką matki, również planuje wziąć w nim udział. Co prawda jego umiejętności nie są, delikatnie mówiąc, imponujące, ale marzy mu się wygranie pucharu, dzięki czemu jego mama nie musiałaby się zaharowywać, by stać ich było na utrzymanie. Niestety partner Adriana w ostatniej chwili się rozchorował. Wydawać by się mogło, że na tym zakończy się dla niego tegoroczna edycja turnieju, gdyby nie pojawienie się w mieście tajemniczego człowieka – Richarda Aldana. Ten również chce zawalczyć o zwycięstwo, a że nie ma partnera, zawiera układ z Adrianem, aby wystąpili razem.
Jak łatwo się domyślić, egzotyczny duet, jaki tworzą młody chłopak i nieokrzesany przybysz, napotyka na swojej drodze sporo komplikacji. Jedną z nich jest atrakcyjna mama Adriana, która w pyskatym Richardzie nie widzi dobrego towarzysza dla swojego syna. Powoduje to liczne starcia, ale też zabawne sytuacje.
Przyznam, że sięgając po „Last Man” nie oczekiwałem zbyt wiele, tymczasem pozycja ta okazała się nad wyraz wciągająca. Łączy w sobie kilka elementów dobrej przygodówki, które sprawiają, że do dziś dobrze ogląda się wczesne filmy z Jean Claude van Damme′em. Mamy sympatycznego głównego bohatera, jego towarzysza, skrywającego jakiś mroczny sekret i wreszcie sporo pojedynków z malowniczymi przeciwnikami. Wszystko to osadzone zostało w realiach fantasy, odpowiadających późnemu średniowieczu z elementami japońskiego przywiązania do tradycji. W sumie więc otrzymujemy wyjątkowo intrygującą i wbrew pozorom spójną opowieść, którą połyka się od razu i woła o więcej.
Właśnie za to lubię Non Stop Comics, że przybliża nam komiksy, które na pierwszy rzut oka wglądają niezbyt ciekawie, ale kiedy po nie sięgniemy, okazują się pierwszorzędnymi lekturami. Takimi, jak „Last Man”.
koniec
21 czerwca 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Holmes w tunelu czasoprzestrzennym
Maciej Jasiński

26 IV 2024

„Sherlock Holmes Society” to popkulturowy miszmasz, w którym mieliśmy w jednej historii zombie, Kubę Rozpruwacza, pana Hyde’a i wiele różnych innych motywów. Czwarty album serii domykał większość wątków, dlatego ostatnie dwa albumy to jakby nowe otwarcie. A skoro tak, to autorzy postanowili przebić to, co już było. Nic więc dziwnego, że piąta część rozpoczyna się od wybuchu bomby atomowej w samym centrum Birmingham.

więcej »

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Album przedostatni
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Sekrety przeszłości
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Echa starego „LastMana”
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

O tym, jak twórcy nie panują nad swym dziełem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

To nie mój „LastMan”
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

To mógłby być koniec, ale…
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Nie wszystko da się rozstrzygnąć na ringu
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Mrok, tajemnice i kolorowe neony
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Witajcie w krainie Mad Maxa
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Dreszczyk tajemnicy
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tegoż autora

Idź do krateru wulkanu Snæfellsjökull…
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

I ty możesz być Kubą Rozpruwaczem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

My i Oni
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Wielki mały finał
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Piołun w sercu a w słowach brak miodu, czyli 10 utworów do tekstów Ernesta Brylla
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Kim był Józef J.?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ilu scenarzystów potrzea by wkręcić steampunkową żarówkę?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Baldwin Trędowaty na tropie
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Nie należy mylić zagubienia się w masie z tkwieniem w gównie
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Diabeł rozbiera się u Prady
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.