Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 21 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXVI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Yutaka Nanten, Hajime Yatate
‹Cowboy Bebop #3›

Cowboy Bebop #3
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCowboy Bebop #3
Scenariusz
Data wydania18 grudnia 2003
RysunkiYutaka Nanten
Wydawca Japonica Polonica Fantastica
CyklCowboy Bebop
ISBN-1083-89505-00-2
Cena16
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Mangowa niedoróbka
[Yutaka Nanten, Hajime Yatate „Cowboy Bebop #3” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wydawnictwu J. P. Fantastica musiało się bardzo spieszyć z opublikowaniem trzeciego tomu "Bebopa", ponieważ zapomniało zamieścić w książeczce stopkę z podstawowymi informacjami dotyczącymi wydania oryginalnego.

Sebastian Chosiński

Mangowa niedoróbka
[Yutaka Nanten, Hajime Yatate „Cowboy Bebop #3” - recenzja]

Wydawnictwu J. P. Fantastica musiało się bardzo spieszyć z opublikowaniem trzeciego tomu "Bebopa", ponieważ zapomniało zamieścić w książeczce stopkę z podstawowymi informacjami dotyczącymi wydania oryginalnego.

Yutaka Nanten, Hajime Yatate
‹Cowboy Bebop #3›

Cowboy Bebop #3
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCowboy Bebop #3
Scenariusz
Data wydania18 grudnia 2003
RysunkiYutaka Nanten
Wydawca Japonica Polonica Fantastica
CyklCowboy Bebop
ISBN-1083-89505-00-2
Cena16
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Przy okazji chochlik skrzywdził także tłumacza, który nie doczekał się uznania swej pracy. To jednak rzecz marginalna i raczej nie mogąca mieć wpływu na merytoryczną ocenę całości. Recenzując dwie poprzednie części tej mangi, wyraziłem nadzieję, że to dopiero preludium, rodzaj zakąski, przed mającym nastąpić daniem głównym. Tymczasem okazało się, że - przynajmniej na razie - tom trzeci będzie ostatnim i że... co martwi jeszcze bardziej, wcale nie jest on tak dobry, jak można się było tego spodziewać po poprzednich albumach, by o serialu anime nie wspomnieć.
Trzecia część składa się z dwóch dłuższych opowieści, z których jedna zawodzi na całej linii, druga jednak robi bardzo dobre wrażenie, choć - nie ukrywam - mogłaby zostać podana na talerzu w jeszcze wykwintniejszej oprawie. Pierwsza historia (zatytułowana "What′s Your Number") nawiązuje do ziemskiej przeszłości młodziutkiej hakerki Ed, która pewnego dnia znika, by podobnie jak grupa innych pochodzących z Ziemi dzieci stać się zakładniczką wyjątkowo paskudnego typa, znanego pod ksywką "Radykalny Edward". Idee, jakie przyświecają Edwardowi, nie pozwalają nam jednak ocenić go jednoznacznie negatywnie - zapewne dlatego grafik obdarzył go nader nieprzyjaznym wyglądem, aby przypadkiem to właśnie nie jego udziałem stała się sympatia czytelników. W niewoli u Edwarda Ed spotyka swego towarzysza dziecinnych zabaw, podobnie jak ona, sierotę i... hakera. Od tej pory wspólnie postarają się powstrzymać szalony plan ziemskiego radykała. Pomogą im w tym oczywiście także pozostali "mieszkańcy" "Bebopa", aczkolwiek tym razem ich rola została poważnie ograniczona.
Druga historia (pt. "Fight For Your Right") to typowy przykład opowieści sensacyjno-fantastycznej z gangsterami w tle. Mike Yamada jest niemłodym już, wiecznie szukającym dodatkowych źródeł zarobków, międzygwiezdnym kierowcą. Pewnego dnia trafia mu się nietypowy pasażer, który w rekordowym czasie pragnie dotrzeć z Marsa na Wenus. I rzeczywiście, kierując się jego wskazówkami, Yamada ląduje na Wenus zaledwie w kilka godzin po starcie z Czerwonej Planety. Jak to możliwe? Pasażer prowadzi go przez specjalne Gwiezdne Wrota - problem w tym, że nie istnieją one na żadnej oficjalnej mapie, korzystanie z nich jest więc nielegalne. Mike nie może jednak oprzeć się pokusie wykorzystania ponownie owej drogi na skróty, gdy trafia mu się kolejny pasażer - tym razem pragnący dostać się z Wenus na Marsa. Pasażerem tym jest Spike Spiegel, któremu zdecydowanie nie podoba się fakt, że w pewnym momencie - w pobliżu Wrót - statek Yamady zostaje zaatakowany. Próba odpowiedzi na pytanie, kto za tym stoi i dlaczego - poruszy prawdziwą lawinę wydarzeń. Historyjkę tę, choć nie grzeszy oryginalnością, czyta się jednak ze znacznie większą przyjemnością aniżeli poprzednią; przede wszystkim dlatego, że skrzy się ona cynicznym poczuciem humoru, znanym doskonale chociażby z wczesnych filmów Quentina Tarantino.
Graficznie "Cowboy Bebop" nie oszołamia. Zdecydowana większość kadrów to zbliżenia, co powoduje, że mandze najnormalniej w świecie brak oddechu i przestrzeni. Yutaka Nanten nie przejmuje się również zbytnio dalszymi planami - nie wydaje mu się to konieczne, skoro na kadrach widać głównie postaci (najczęściej jedynie od pasa w górę, więcej się już nie mieści). W porównaniu chociażby z "Edenem", grafika "Bebopa" sprawia wrażenie nadzwyczaj ubogiej i z tego powodu zdecydowanie mało efektownej. Sam sposób rysowania natomiast nawiązuje do komiksów ze stajni CLAMP-a (głównie "X"), co też wyznacznikiem wspaniałej jakości raczej nie jest. Może więc wcale aż tak źle się nie stało, że - przynajmniej przez jakiś czas - nie trafią do naszych rąk kolejne tomy "Cowboy Bebop". Bez dwóch zdań: lepiej sięgnąć po film!
koniec
1 listopada 2003

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Rzeźnia numer dwa
Marcin Knyszyński

21 V 2024

Trzeci tom „Domu Slaughterów”, czyli spin-offu serii „Coś zabija dzieciaki”, serwuje nam kolejną pięcioodcinkową historię, dość mocno połączoną z wydarzeniami tomu pierwszego. Warto jednak znać wszystkie poprzednie albumy, także serię główną – fabuła jest jednak mocno osadzona w realiach, których autor już w ogóle nie tłumaczy.

więcej »

Urodziny Pająka
Marcin Knyszyński

20 V 2024

Ale dużo czytania będzie w najnowszym albumie z cyklu „The Amazing Spider-Man. Epic Collection”! Jest to tom najbardziej wypełniony materiałami dodatkowymi, podsumowaniami, esejami, wypowiedziami twórców i wspominkami. Okazja jest w końcu nie byle jaka – człowiek-pająk skończył trzydzieści lat! Dokładnie tyle – mamy wszak rok 1992.

więcej »

Film animowany w gratisie
Marcin Osuch

19 V 2024

Czy tom trzynasty serii może być pechowy? Na pewno dla Jona Arbucle’a pod tym względem niewiele się zmienia.

więcej »

Polecamy

Ambasadorka pokoju

Niekoniecznie jasno pisane:

Ambasadorka pokoju
— Marcin Knyszyński

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Krótko o komiksach: Wrzesień 2003
— Sebastian Chosiński, Artur Długosz, Marcin Lorek

Kosmiczni „łowcy głów”
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Braterski hołd
— Sebastian Chosiński

Jazzowe oblicze noise’u i post-rocka
— Sebastian Chosiński

Kto nie ryzykuje, ten… w spokoju nie żyje
— Sebastian Chosiński

W starym domu nie straszy
— Sebastian Chosiński

Czas zatrzymuje się dla jazzmanów
— Sebastian Chosiński

Płynąć na chmurach
— Sebastian Chosiński

Ptaki wśród chmur
— Sebastian Chosiński

„Czemu mi smutno i czemu najsmutniej…”
— Sebastian Chosiński

Pieśni wędrujące, przydrożne i roztańczone
— Sebastian Chosiński

W kosmosie też znają jazz i hip hop
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.