Starcie BergmanówPatrycja RojekStarcie BergmanówPrzez zastosowanie mnogości środków poetyckich, Bergman skutecznie pobudza wrażenia zmysłowe czytelnika. Czytając, zwracamy uwagę na detale, które obraz zmuszony jest pominąć. Obserwując filmowe wnętrze luksusowego pociągu nie domyślimy się na przykład, że zapach potu, kurzu i rozgrzanego żelaza drażni nozdrza jadących w nim osób. Oglądając sam film nigdy nie dowiemy się także, że milczenie to znacznie więcej niż tytuł. To słowo-klucz. Pojawia się w tekście co najmniej trzydzieści razy. Raz jest drażniące, raz ciężkie, duszne, wrogie. Krzyk jest zduszony, dudnienie stłumione, język niezrozumiały i dziwaczny, drzwi zamykają się bezgłośnie, jest tak cicho, że czesane włosy Anny wydają trzaski. Człowiek nie włada tu dźwiękiem, bo krzyczeć może choroba lub co najwyżej sumienie. Głos Anny jest słaby i żałosny, a głos Estery przyprawia o senność. Cisza w scenariuszu przytłacza znacznie bardziej niż w filmie. Podobnie jest z niewypowiedzianymi myślami i emocjami. Bez wmontowania tandetnej chmurki nad głowę bohatera, nie dowiemy się w pełni, o czym myśli. Piękne zdania Bergmana są zbyt wyrafinowane, by dać się przenieść na ekran. Zbolała twarz Estery może wyrażać co najwyżej nieludzkie cierpienie. Nawet najbardziej ekspresywna i utalentowana aktorka nie będzie w stanie sprawić, że widz domyśli się, że właśnie ogarnia ją lęk przed śmiercią i cicha skarga przenika przez jej białe i zaciśnięte zęby. Ingmar Bergman |
WASZ EKSTRAKT: | |
---|---|
Zaloguj, aby ocenić | |
Tytuł | Tam gdzie rosną poziomki |
Tytuł oryginalny | Smultronstället |
Dystrybutor | Gutek Film |
Data premiery | 13 października 2006 |
Reżyseria | Ingmar Bergman |
Zdjęcia | Gunnar Fischer |
Scenariusz | Ingmar Bergman |
Obsada | Victor Sjöström, Bibi Andersson, Ingrid Thulin, Max von Sydow |
Muzyka | Erik Nordgren, Göte Lovén |
Rok produkcji | 1957 |
Kraj produkcji | Szwecja |
Czas trwania | 91 min |
Gatunek | dramat |
Zobacz w | Kulturowskazie |
Wyszukaj w | Skąpiec.pl |
Wyszukaj w | Amazon.co.uk |
WASZ EKSTRAKT: | |
---|---|
Zaloguj, aby ocenić | |
Tytuł | Wiarołomni |
Tytuł oryginalny | Trolösa |
Dystrybutor | Gutek Film |
Data premiery | 2 marca 2001 |
Reżyseria | Liv Ullmann |
Zdjęcia | Jörgen Persson |
Scenariusz | Ingmar Bergman |
Obsada | Lena Endre, Erland Josephson, Krister Henriksson |
Rok produkcji | 2000 |
Kraj produkcji | Finlandia, Niemcy, Norwegia, Szwecja, Włochy |
Czas trwania | 155 min |
WWW | Polska strona |
Gatunek | dramat |
Zobacz w | Kulturowskazie |
Wyszukaj w | Skąpiec.pl |
Wyszukaj w | Amazon.co.uk |
Powie ktoś, że oparta na prozie słowackiego pisarza Juraja Váha „Noc w Klostertal” byłaby ciekawsza, gdyby nie pojawiający się na finał wątek propagandowy. Tyle że nie pobrzmiewa on wcale fałszywą nutą. Gdyby przyjąć założenie, że cała ta historia wydarzyła się naprawdę, byłby nawet całkiem realistyczny. W każdym razie nie zmienia to faktu, że spektakl Tadeusza Aleksandrowicza ogląda się znakomicie nawet pięćdziesiąt pięć lat po premierze.
więcej »W chińskich filmach nawet latające ryby są trochę… duże.
więcej »Opowiadanie Jerzego Gierałtowskiego „Wakacje kata” ukazało się w 1970 roku. Niemal natychmiast sięgnął po nie Zygmunt Hübner, pisząc na jego podstawie scenariusz i realizując spektakl telewizyjny dla „Sceny Współczesnej”. Spektakl, który – mimo świetnych kreacji Daniela Olbrychskiego, Romana Wilhelmiego i Aleksandra Sewruka – natychmiast po nagraniu trafił do archiwum i przeleżał w nim ponad dwie dekady, do lipca 1991 roku.
więcej »Latająca rybka
— Jarosław Loretz
Android starszej daty
— Jarosław Loretz
Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz
Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz
Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz
Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz
Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz
Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz
Magiczna latarnia
— Kamila Sławińska
Esensja typuje Oscary 2012
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski
Źle, źle, źle
— Patrycja Rojek
Słowianie w drodze
— Patrycja Rojek
Bez szału, ale z pasją
— Patrycja Rojek
Wsi głupia, wsi ponura
— Patrycja Rojek
I co teraz, chłopie?
— Patrycja Rojek
Arystokraci ulicy
— Patrycja Rojek
Esensja przyznaje Oscary 2011
— Piotr Dobry, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
Porażki i sukcesy A.D. 2011
— Piotr Dobry, Łukasz Gręda, Mateusz Kowalski, Karol Kućmierz, Joanna Pienio, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
Wszystkim marzy się koniec świata, czyli „Melancholia”
— Łukasz Gręda, Karol Kućmierz, Klara Łabacz, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski, Zuzanna Witulska