WASZ EKSTRAKT: | |
---|---|
Zaloguj, aby ocenić |
Oscary 2014. Typujemy nominacjeKrzysztof SpórOscary 2014. Typujemy nominacje
Wyszukaj / Kup Ostatnia grupa filmów to outsiderzy, dla których nie powinno starczyć nominacji, ale jak to z Akademią bywa, wszystko może się wydarzyć. Taki „Kamerdyner” to do bólu amerykański i patriotyczny film edukacyjny, ale mam nadzieję, że poznano się na nim na tyle, by jednak do Oscara nie nominować. Pozostałe tytuły, też uchodzą za udane, ale nominacja w najważniejszej kategorii raczej nie będzie ich udziałem. W tej grupie sensacyjnie może jednak zaistnieć „Przed północą”, bardzo lubiany w naszym kraju film Richarda Linklatera. Oto jak przedstawia się to zestawienie. All is Lost August: Osage County (Sierpień w hrabstwie Osage) Before Midnight (Przed północą) Labor Day The Book Thief (Złodziejka książek) The Butler (Kamerdyner) The Secret Life of Walter Mitty (Sekretne życie Waltera Mitty) I tym sposobem zaprezentowaliśmy najważniejsze filmy w amerykańskich kinach w 2013 roku. Premiery większości z nich jeszcze przed polskimi widzami, więc szykujcie się. NAJLEPSZY AKTOR W tej kategorii jest tylko jedna niewiadoma. Czy nominację otrzyma Leonardo DiCaprio? I czyim kosztem, bo wskazana poniżej piątka kandydatów wyczerpuje dla mnie temat nominacji. Ku mojej osobistej rozpaczy, wśród wielu ocen takim kandydatem do ustąpienia miejsca wśród nominowanych jest Robert Redford, który w „All is Lost” samotnie walczy z oceanicznym żywiołem. Wśród nominowanych widziałbym jeszcze genialnego Oscara Isaaca, który u braci Coen dostał szansę pokazania swojego wybitnego aktorskiego talentu. Mi w gronie faworytów najbardziej nie odpowiada Tom Hanks, ale niestety wygląda na to, że jestem w mniejszości. DiCaprio potwierdził swoje oscarowe aspiracje, odbierając właśnie Złoty Glob. Czy to wystarczy? Faworyci nominacji: Bruce Dern, Nebraska Chiwetel Ejiofor,12 Years a Slave (Zniewolony. 12 Years a Slave) Tom Hanks, Captain Phillips (Kapitan Phillips) Matthew McConaughey, Dallas Buyers Club (Witaj w klubie) Robert Redford, All is Lost Główna grupa pościgowa: Leonardo DiCaprio, Wolf of Wall Street (Wilk z Wall Street) Oscar Isaac, Inside Llewyn Davis (Co jest grane, Davis?) Brani pod uwagę, ale bez większych szans: Christian Bale, American Hustle Idris Elba, Mandela: Long Walk to Freedom Hugh Jackman, Prisoners (Labirynt) Michael B. Jordan, Fruitvale Station Joaquin Phoenix, Her (Ona) Forest Whitaker, The Butler (Kamerdyner) NAJLEPSZA AKTORKA I tutaj mamy także tylko jedną niewiadomą. Meryl Streep czy Amy Adams? Ta druga zgarnęła właśnie Złoty Glob i pokonała utytułowaną koleżankę, ale przecież Streep to… Streep, więc ciągle ma ona realną szansę na nominację. Jeżeli Akademia będzie bezwzględna, to pozbawi nominacji którąś z brytyjskich aktorek i tutaj odpaść może bardziej Judi Dench niż Emma Thompson. Oj niedobrze, niedobrze, albo wręcz przeciwnie BARDZO DOBRZE! Dużo świetnych aktorskich kreacji! Faworytki nominacji: Cate Blanchett, Blue Jasmine Sandra Bullock, Gravity (Grawitacja) Judi Dench, Philomena (Tajemnica Filomeny) Emma Thompson, Saving Mr. Banks (Ratując pana Banksa) Główna grupa pościgowa: Amy Adams, American Hustle Meryl Streep, August: Osage County (Sierpień w hrabstwie Osage) Brane pod uwagę, ale bez większych szans: Brie Larson, Short Term 12 Julia Louis-Dreyfuss, Enough Said (Ani słowa więcej) Kate Winslet, Labor Day Adele Exarchopoulos, Blue is the Warmest Colour (Życie Adeli. Rozdział 1 i 2) Greta Gerwig, Frances Ha Julie Delpy, Before Midnight (Przed północą) NAJLEPSZY AKTOR DRUGOPLANOWY Tutaj wydarzyć może się najwięcej pośród aktorskich kategorii. Więcej bowiem jest znakomitych kandydatów, niż miejsc w tej kategorii. I oczywiście komentarzom nie będzie końca gdy odpadną na przykład Bradley Cooper czy Daniel Bruhl (w co szczerze nie wierzę). Są jednak aktorzy drugoplanowi wypatrujący szansy na dostanie się do grona finałowego. Na pewno takie aspiracje ma Will Forte, za świetną rolę w „Nebrasce”. Akademia może zechcieć uhonorować kapitalną rolę Jamesa Gandolfiniego w „Ani słowa więcej” i śmierć aktora jest tutaj niestety doskonałym argumentem przemawiającym za taką decyzją. Rosną szanse Jonaha Hilla, bo wokół „Wilka z Wall Street” dzieje się dużo, a chłopak zagrał koncertowo. No i jest jeszcze Walt Disney, przepraszam Tom Hanks z uroczym wąsikiem. Ten tandem to przecież wyżyny Hollywood. Stawiam wniosek o rozszerzenie kategorii do 10 nominowanych… A tak na marginesie. Oscara w tej kategorii praktycznie ma już w rękach Jared Leto (o czym napiszę przy następnej okazji). Faworyci nominacji: Barkhad Abdi, Captain Phillips (Kapitan Phillips) Daniel Bruhl, Rush (Wyścig) Bradley Cooper, American Hustle Michael Fassbender, 12 Years a Slave (Zniewolony. 12 Years a Slave) Jared Leto, Dallas Buyers Club (Witaj w klubie) Główna grupa pościgowa: James Gandolfini, Enough Said (Ani słowa więcej) Will Forte, Nebraska Jonah Hill, The Wolf of Wall Street (Wilk z Wall Street) Tom Hanks, Saving Mr. Banks (Ratując pana Banksa) Brani pod uwagę, ale bez większych szans: James Franco, Spring Breakers Geoffrey Rush, The Book Thief (Złodziejka książek) Jake Gyllenhaal, Prisoners (Labirynt) David Oyelowo, The Butler (Kamerdyner) Matthew McConaughey, Mud (Uciekinier) Josh Brolin, Labor Day John Goodman, Inside Llewyn Davis (Co jest grane, Davis?) Andrew Dice Clay, Blue Jasmine Alec Baldwin, Blue Jasmine Harrison Ford, 42 NAJLEPSZA AKTORKA DRUGOPLANOWA Moja piątka faworytek do nominacji. I nic nie ma prawa tutaj się zmienić. Trochę zachwiały moimi ocenami tej kategorii Złote Globy, które sensacyjnie pominęły Oprah Winfrey, ale Oscary już takiego błędu nie popełnią. W dodatku amerykańska gwiazda może nawet sięgnąć po samą nagrodę i byłoby to bardzo trafne wyróżnienie. Glob poszedł do Jennifer Lawrence, zeszłorocznej laureatki Oscara za rolę pierwszoplanową. Cóż… Młoda aktorka jest na fali. Akademia powinna też docenić mniej znaną June Squibb, za kapitalną rolę w „Nebrasce”. Może więc pominąć Julię Roberts i zrobić miejsce, dla którejś z pretendentek? Tylko, że silnej konkurentki praktycznie brak… (nie wierzę, że Akademia nominuje głos Scarlett Johansson). Lupita Nyong’o, 12 Years a Slave (Zniewolony. 12 Years a Slave) Jennifer Lawrence, American Hustle Oprah Winfrey, The Butler (Kamerdyner) June Squibb, Nebraska Julia Roberts, August: Osage County (Sierpień w hrabstwie Osage) Główna grupa pościgowa: Sally Hawkins, Blue Jasmine Brane pod uwagę, ale bez większych szans: Scarlett Johansson, Her (Ona) Octavia Spencer, Fruitvale Station Margo Martindale, August: Osage County (Sierpień w hrabstwie Osage) Carey Mulligan, Inside Llewyn Davis (Co jest grane, Davis?) Emily Watson, The Book Thief (Złodziejka książek) Cameron Diaz, The Counselor (Adwokat) Lea Seydoux, Blue is the Warmest Colour (Życie Adeli) Sarah Paulson, 12 Years a Slave (Zniewolony. 12 Years a Slave) Jennifer Garner, Dallas Buyers Club (Witaj w klubie) • • • Na dziś wystarczy. W kolejnej części artykułu przybliżymy pozostałe kategorie i faworytów do nominacji. |
Brytyjska autorka kryminałów Dorothy Leigh Sayers, w przeciwieństwie do Raymonda Chandlera czy spółki pisarskiej używającej pseudonimu Patrick Quentin, nie była rozpieszczana przez polskich reżyserów. W połowie lat 80. powstały jednak dwa oparte na jej opowiadaniach, zrealizowane przez Stanisława Zajączkowskiego, spektakle. Jeden z nich był adaptacją tekstu zatytułowanego „Człowiek, który wiedział, jak to się robi”.
więcej »Czy nikt z Was nie marzył, żeby popływać sobie pod wodą wraz z ulubionym koniem? Nie? To dziwne…
więcej »Powie ktoś, że oparta na prozie słowackiego pisarza Juraja Váha „Noc w Klostertal” byłaby ciekawsza, gdyby nie pojawiający się na finał wątek propagandowy. Tyle że nie pobrzmiewa on wcale fałszywą nutą. Gdyby przyjąć założenie, że cała ta historia wydarzyła się naprawdę, byłby nawet całkiem realistyczny. W każdym razie nie zmienia to faktu, że spektakl Tadeusza Aleksandrowicza ogląda się znakomicie nawet pięćdziesiąt pięć lat po premierze.
więcej »Nurkujący kopytny
— Jarosław Loretz
Latająca rybka
— Jarosław Loretz
Android starszej daty
— Jarosław Loretz
Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz
Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz
Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz
Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz
Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz
Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz
Oscary 2019: Esensja przyznaje Oscary
— Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
10 najlepszych filmów science fiction XXI wieku
— Esensja
100 najlepszych filmów XXI wieku
— Esensja
Oscary 2018: Esensja przyznaje Oscary
— Piotr Dobry, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
Oscary 2018: Najlepsze filmy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
Oscary 2018: Najlepsi aktorzy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski
Oscary 2018: Kategorie techniczne
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski
Esensja typuje Oscary 2017
— Esensja
Dobry i Niebrzydki: Oscary intymne i okruchy życia
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski
Oscary 2016: Esensja typuje Oscary 2016
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski
Bezwstydny
— Piotr Sarota
Stosunki post(m)oralne
— Karolina Ćwiek-Rogalska
New York, New York co za piekielne miasto
— Paulina Jastrzębska
Niedosyt
— Tomasz Markiewka
Każde dziecko jest Zbawicielem
— Konrad Wągrowski
Złote dziecko
— Kamil Witek
Zgaś światło…
— Ewa Drab
Wszystko, co da się wycisnąć z Pottera
— Tomasz Kujawski
Dorastanie w drodze
— Michał Chaciński
Inne oblicze Bergmana
— Krzysztof Spór
Powrót Króla Potworów
— Krzysztof Spór
Jack is Back. Jak wypadło nowe „24”?
— Krzysztof Spór
Na tropie Króla w Żółci
— Gabriel Krawczyk, Krzysztof Spór, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski
Oscary 2014. Typujemy nominacje - część II
— Krzysztof Spór