Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 9 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Richard Eyre
‹Niewinna›

EKSTRAKT:20%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNiewinna
Tytuł oryginalnyThe Other Man
Dystrybutor Best Film
Data premiery3 września 2010
ReżyseriaRichard Eyre
ZdjęciaHaris Zambarloukos
Scenariusz
ObsadaLiam Neeson, Antonio Banderas, Laura Linney, Romola Garai, Amanda Drew
MuzykaStephen Warbeck
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA, Wielka Brytania
Czas trwania88 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Notatki o skandalu
[Richard Eyre „Niewinna” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Bohaterka rzeczywiście niewinna, winny jest bowiem reżyser, który nakręcił film przeciętny, rozwlekły i nudny. Rozczarowanie jest tym większe, że Richard Eyre ma na swym koncie tak świetne pozycje, jak „Iris” czy „Notatki o skandalu”. Tutaj skandalem jest ponad wszystko inne reżyseria i aktorstwo, a poniższa recenzja – o tym skandalu notatkami.

Krzysztof Czapiga

Notatki o skandalu
[Richard Eyre „Niewinna” - recenzja]

Bohaterka rzeczywiście niewinna, winny jest bowiem reżyser, który nakręcił film przeciętny, rozwlekły i nudny. Rozczarowanie jest tym większe, że Richard Eyre ma na swym koncie tak świetne pozycje, jak „Iris” czy „Notatki o skandalu”. Tutaj skandalem jest ponad wszystko inne reżyseria i aktorstwo, a poniższa recenzja – o tym skandalu notatkami.

Richard Eyre
‹Niewinna›

EKSTRAKT:20%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNiewinna
Tytuł oryginalnyThe Other Man
Dystrybutor Best Film
Data premiery3 września 2010
ReżyseriaRichard Eyre
ZdjęciaHaris Zambarloukos
Scenariusz
ObsadaLiam Neeson, Antonio Banderas, Laura Linney, Romola Garai, Amanda Drew
MuzykaStephen Warbeck
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA, Wielka Brytania
Czas trwania88 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Z początku „Niewinna” przypomina inny film z Liamem Neesonem – „Uprowadzoną”. Podobnie jak w obrazie Pierre’a Morela, Neeson traci bliską osobę i wyrusza w podróż, by ją odzyskać. Tyle że tam główny bohater widział, co robi, i był w tym dobry. W „Niewinnej” nie wie: jest zagubiony, brakuje mu przekonania i obranego celu. W efekcie Neeson albo siedzi przed laptopem żony, przeglądając jego zawartość i starając się złamać hasło do jednego z folderów, albo tylko siedzi. A jeśli już się ruszy, to tylko po to, by posnuć się leniwie po mieście. Do rangi wielkiego wydarzenia urasta tu tym samym partia szachów z Antonio Banderasem. Ot i cała „Niewinna”.
Aż dziw bierze, że reżyser filmu, Richard Eyre, podpisał wcześniej tak fantastyczne obrazy, jak „Iris” i „Notatki o skandalu”. Tym razem zawodzi na całej linii: nie wykorzystuje potencjału tkwiącego w interesującej skądinąd historii, sprawiając, że widza nie ruszają takie gorące kwestie, jak małżeńska zdrada czy porzucenie życiowego partnera. W dużej mierze dlatego, że Eyre nieumiejętnie prowadzi aktorów, w co – mając w pamięci kreacje Kate Winslet z „Iris” czy Cate Blanchett z „Notatek o skandalu – uwierzyć wyjątkowo trudno. Neeson, jak to często on, jest nijaki, a jego gra nie wzbudza żadnych emocji. Udaje mu się nie lada sztuka – nie współczujemy mężczyźnie opuszczonemu przez żonę. Banderas z kolei strasznie się miota, by uwiarygodnić swego bohatera, co mu się jednak nie udaje. Na uwagę zasługuje wyłącznie świetna jak zwykle Laura Linney, ale jest jej na ekranie zdecydowanie zbyt mało.
Podobnie jak sensu w całej historii, bogatej w nielogiczności i nieudolnie opowiedzianej. Zbyt wiele jest tu na przykład retrospekcji, niepotrzebnie spowalniających akcję i mimo wszystko niewiele wnoszących. Oprócz tego „Niewinna” porusza zdecydowanie za wiele wątków, traktowanych siłą rzeczy powierzchownie (albo po prostu porzucanych). Rozwinięcia nie znajduje na przykład interesujący konflikt dwóch odmiennych życiowych postaw: reprezentowanej przez Neesona wierności jednej kobiecie i oddaniu się licznym romansom, jaką symbolizuje Banderas. Nie dowiemy się, czy reżyser usprawiedliwia porzuceniu męża po wielu latach małżeństwa ani czy zemsta na kochanku żony jest uzasadniona. Eyre woli nam pokazać Neesona piszącego e-maila.
Wszystko to rozgrywa się przy niezwykle monotonnej, by nie powiedzieć: smętnej, ścieżce dźwiękowej, sprawiającej, że nieciekawie opowiedziana historia ciągnie się niemiłosiernie. Eyre opowiada i opowiada, tyle że w gruncie rzeczy o niczym. A już tylko same retrospekcje mogły posłużyć do pokazania mechanizmu, w jaki sposób idealizujemy bliskie nam osoby, których nie ma już wśród nas. Mimo że – jak każdy – miały wady, zapamiętujemy raczej ich dobre cechy, jakby nie posiadały tych negatywnych. Z „Niewinną” nie będzie tego problemu – posiada bowiem same niedociągnięcia, które nie tak łatwo wyrzucić z pamięci.
koniec
1 września 2010

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Bawełna czeka na wodę
Sebastian Chosiński

8 V 2024

Im bardziej budowa Kanału Wachszskiego zbliża się ku szczęśliwemu zakończeniu, tym mocniej zaniepokojony jest tym faktem wysłany przez kapitalistów do Tadżykistanu szpieg. W ostatnim odcinku miniserialu Bensiona Kimiagarowa „Człowiek zmienia skórę” nie ma on już wyboru i musi pójść na całość. Nawet za cenę ewentualnej dekonspiracji. Wtedy pozostaje mu jeszcze ewentualnie ucieczka do sąsiedniego Afganistanu.

więcej »

Fallout: Odc. 6. Krypta krypcie nierówna
Marcin Mroziuk

6 V 2024

Chociaż Lucy i Maximus spotykają się z przyjaznym przyjęciem w Krypcie 4, to panujące tam zwyczaje mogą napawać niepokojem zarówno parę przybyszów, jak i widzów. Obawy te są jeszcze wzmacniane przez retrospekcje ukazujące działania podejmowane przez Vault-Tec przed wybuchem wojny i rodzące się w tym okresie wątpliwości Coopera Howarda.

więcej »

East Side Story: Ciemne chmury nad Anatewką
Sebastian Chosiński

5 V 2024

Łotewski reżyser, wykształcony w Stanach Zjednoczonych, w poprzedniej dekadzie nakręcił w Ukrainie film na podstawie powieści żydowskiego prozaika z początku XX wieku, przerobionej następnie w latach 90. na sztukę teatralną przez rosyjskiego Żyda. Tak w skrócie można opisać historię powstania historycznego komediodramatu Vladimira Lerta „Pokój wam!”, który nawiązuje do legendarnych „Dziejów Tewjego Mleczarza” Szolema Alejchema.

więcej »

Polecamy

Latająca rybka

Z filmu wyjęte:

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Fatalne zauroczenie
— Kamil Witek

Odkrywcza choroba
— Eryk Remiezowicz

Tegoż autora

Kryminalna zagadka Luizjany
— Krzysztof Czapiga

Strach ma wiele twarzy
— Krzysztof Czapiga

Bracie, gdzie (i kim) jesteś?
— Krzysztof Czapiga

Być jak Steven Spielberg
— Krzysztof Czapiga

Medium z wyboru
— Krzysztof Czapiga

Make radio, not war
— Krzysztof Czapiga

Z dala od polityki
— Krzysztof Czapiga

Siedź i patrz
— Krzysztof Czapiga

Między filmami
— Krzysztof Czapiga

Indiana Jones i… telewizja śniadaniowa
— Krzysztof Czapiga

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.