Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Joshua Marston
‹Maria łaski pełna›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMaria łaski pełna
Tytuł oryginalnyMaria, llena eres de gracia
Dystrybutor Solopan
Data premiery18 marca 2005
ReżyseriaJoshua Marston
ZdjęciaJim Denault
Scenariusz
ObsadaCatalina Sandino Moreno, Yenny Paola Vega, Virgina Ariza
MuzykaLeonardo Heiblum, Jacobo Lieberman
Rok produkcji2004
Kraj produkcjiKolumbia, USA
Czas trwania101 min
WWW
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Maria napięcia pełna
[Joshua Marston „Maria łaski pełna” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Gdy usłyszymy tytuł, bądź zobaczymy plakat promujący film „Maria łaski pełna”, zapewne nasuną się nam skojarzenia ze słynną „Pasją” Mela Gibsona czy innymi obrazami w biblijnym tonie. Tymczasem jest to całkiem interesująca i godna polecenia propozycja filmowa z zupełnie innej półki gatunkowej.

Urszula Lipińska

Maria napięcia pełna
[Joshua Marston „Maria łaski pełna” - recenzja]

Gdy usłyszymy tytuł, bądź zobaczymy plakat promujący film „Maria łaski pełna”, zapewne nasuną się nam skojarzenia ze słynną „Pasją” Mela Gibsona czy innymi obrazami w biblijnym tonie. Tymczasem jest to całkiem interesująca i godna polecenia propozycja filmowa z zupełnie innej półki gatunkowej.

Joshua Marston
‹Maria łaski pełna›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMaria łaski pełna
Tytuł oryginalnyMaria, llena eres de gracia
Dystrybutor Solopan
Data premiery18 marca 2005
ReżyseriaJoshua Marston
ZdjęciaJim Denault
Scenariusz
ObsadaCatalina Sandino Moreno, Yenny Paola Vega, Virgina Ariza
MuzykaLeonardo Heiblum, Jacobo Lieberman
Rok produkcji2004
Kraj produkcjiKolumbia, USA
Czas trwania101 min
WWW
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Scenariusz do "Marii" napisało samo życie. Siedemnastolatka, która zachodzi w ciążę z niekochanym mężczyzną, pomiatana przez pracodawcę, matkę i siostrę, żyje w wyjątkowo ciężkich warunkach wśród kolumbijskiej biedoty. Bez perspektyw, bez pieniędzy, w monotonii dnia codziennego. Sytuacja Marii budzi w nas współczucie a postać zdobywa naszą sympatię. Lecz bohaterka otrzymuje niezwykle intratną propozycję. Za niemałe pieniądze ma przewieźć ponad 60 działek narkotyków do Stanów Zjednoczonych. A raczej, umieszczone we własnym brzuchu, przemycić je podczas podróży samolotem. Jakiego wyboru dokona Maria? Ryzykuje życie swoje i swojego nienarodzonego dziecka (pęknięcie jednego woreczka wewnątrz organizmu to pewna śmierć). Ryzykuje swoją wolność, bo złapana na lotnisku, na przemycie narkotyków, najpewniej odpokutuje to długimi latami w więzieniu. Gdy zdążyliśmy już Marię polubić, ona wystawia tę przyjaźń na próbę: decyduje się na udział w przedsięwzięciu.
W tym momencie widz, zamiast spędzić resztę seansu na rozważaniu moralnego dylematu dotyczącego granic ludzkiej przyzwoitości, daje się pochłonąć filmowi, który subtelnie przechodzi z gatunku „dramat obyczajowy” do…thrillera! Pozostając w podobnej, cichej i spokojnej, tonacji, historia zaczyna coraz bardziej trzymać nas w napięciu i niepewności o dalsze losy dziewczyny. Dreszcz emocji czujemy, gdy celnicy wypytują Marię, niepokój wzrasta gdy ta zgadza się na rentgenowskie prześwietlenie żołądka. Napięcie sięga zenitu podczas ucieczki Marii z narkotykami oraz jej przyjaciółki od dealerów.
Zadziwiające, z jaką mocą ta historia może oddziaływać na widza. To moc intensywna, porównywalna z emocjami towarzyszącymi oglądaniu takich latynoamerykańskich filmów jak chociażby bardziej znane polskim widzom „Amores perros” czy „Miasto Boga”. Jednak widzowie oczekujący brutalnych scen, głośnej muzyki czy „teledyskowego” montażu, charakterystycznych dla wyżej wymienionych obrazów, nie będą raczej usatysfakcjonowani.
„Maria łaski pełna” jest warta obejrzenia nie tylko ze względu na opowiadaną w niej wstrząsającą historię, ale także z powodu utalentowanej odtwórczyni roli głównej, nominowanej do Oscara, Catalinie Sandino Moreno. Młodziutka aktorka stworzyła w filmie niezwykle wiarygodną postać prostej, momentami naiwnej, ale szczerej i odważnej dziewczyny. Bez tej kreacji obraz nie byłby tak poruszający i wciągający.
koniec
12 kwietnia 2005

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Gdy miłość szczęścia nie daje…
Sebastian Chosiński

1 V 2024

W trzecim odcinku tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bensiona Kimiagarowa doszło do fabularnego przesilenia. Wszystko, co mogło posypać się na budowie kanału – to się posypało. W czwartej odsłonie opowieści bohaterowie starają się więc przede wszystkim poskładać w jedno to, co jeszcze nadaje się do naprawienia – reputację, związek, plan do wykonania.

więcej »

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Bez wstydu, ale tylko w ciemności
— Urszula Lipińska

Lepiej się nie zbliżać
— Urszula Lipińska

Zagrożenie życia
— Urszula Lipińska

Dwugłos o „Daas”
— Urszula Lipińska, Michał Oleszczyk

Bieg po prawdę
— Urszula Lipińska

Gdynia 2011 (2): Panorama Polskiego Kina
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski

Gdynia 2011 (1): Filmy konkursowe
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski

ENH, czyli ponad pół setki filmów (2)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

ENH, czyli ponad pół setki filmów (1)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Matka, żona i kochanka
— Urszula Lipińska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.