Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 30 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Butch Lukic
‹Batman Unlimited: Miasto w mroku›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBatman Unlimited: Miasto w mroku
Tytuł oryginalnyBatman Unlimited: Monster Mayhem
Dystrybutor Galapagos
Data premiery25 września 2015
ReżyseriaButch Lukic
Scenariusz
ObsadaNoel Fisher, Troy Baker, Kari Wuhrer, Will Friedle, Chris Diamantopoulos, Khary Payton, Roger Craig Smith, Yuri Lowenthal
MuzykaKevin Riepl
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiUSA
CyklBatman Unlimited
Czas trwania77 min
Dźwięk (format)DD 5.1 - angielski, polski (lektor), DD 2.0 - czeski, turecki, rosyjski
Napisypolskie, arabskie, portugalskie, węgierskie
DodatkiGotham jutra: kreowanie świata przyszłości, Kolekcja 10 krótkometrażówek DC Nation, Batman: Odważni i bezwzględni - Cesarz Joker
Parametry16x9
Gatunekakcja, animacja, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

W Gotham przyszłości też nie brakuje kanalii
[Butch Lukic „Batman Unlimited: Miasto w mroku” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Miasto w mroku” Butcha Lukica, czyli druga część pełnometrażowej trylogii „Batman Unlimited”, prezentuje się bardzo podobnie do poprzedzającego go „Zwierzęcego instynktu”. I nic w tym dziwnego, skoro za oba filmy odpowiada dokładnie ta sama ekipa. Mimo tego jednak, że film przeznaczony został do nieco młodszej, niż zazwyczaj w przypadku animacji z Mrocznym Rycerzem w roli głównej, publiki, ogląda się go całkiem przyjemnie, nawet będąc dorosłym.

Sebastian Chosiński

W Gotham przyszłości też nie brakuje kanalii
[Butch Lukic „Batman Unlimited: Miasto w mroku” - recenzja]

„Miasto w mroku” Butcha Lukica, czyli druga część pełnometrażowej trylogii „Batman Unlimited”, prezentuje się bardzo podobnie do poprzedzającego go „Zwierzęcego instynktu”. I nic w tym dziwnego, skoro za oba filmy odpowiada dokładnie ta sama ekipa. Mimo tego jednak, że film przeznaczony został do nieco młodszej, niż zazwyczaj w przypadku animacji z Mrocznym Rycerzem w roli głównej, publiki, ogląda się go całkiem przyjemnie, nawet będąc dorosłym.

Butch Lukic
‹Batman Unlimited: Miasto w mroku›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBatman Unlimited: Miasto w mroku
Tytuł oryginalnyBatman Unlimited: Monster Mayhem
Dystrybutor Galapagos
Data premiery25 września 2015
ReżyseriaButch Lukic
Scenariusz
ObsadaNoel Fisher, Troy Baker, Kari Wuhrer, Will Friedle, Chris Diamantopoulos, Khary Payton, Roger Craig Smith, Yuri Lowenthal
MuzykaKevin Riepl
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiUSA
CyklBatman Unlimited
Czas trwania77 min
Dźwięk (format)DD 5.1 - angielski, polski (lektor), DD 2.0 - czeski, turecki, rosyjski
Napisypolskie, arabskie, portugalskie, węgierskie
DodatkiGotham jutra: kreowanie świata przyszłości, Kolekcja 10 krótkometrażówek DC Nation, Batman: Odważni i bezwzględni - Cesarz Joker
Parametry16x9
Gatunekakcja, animacja, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Premiera „Miasta w mroku” miała miejsce w sierpniu 2015 roku, czyli zaledwie trzy miesiące po prezentacji „Zwierzęcego instynktu”. Oba obrazy powstały więc prawdopodobnie za jednym zamachem. Nad obydwoma pracowali bowiem dokładnie ci sami twórcy, przede wszystkim zaś serbski reżyser Butch Lukic, który przeniósł na ekran scenariusz zaprawionego jak mało kto w bojach z Człowiekiem-Nietoperzem Heatha Corsona („Atak na Arkham”, „Tron Atlantydy”). Podobny jest klimat obu produkcji, identyczna kreacja głównych bohaterów, a i w warstwie fabularnej da się dostrzec pewne analogie. Ach! i jeszcze jedno – Gotham City! Jakże inne od tego, które mogliśmy zobaczyć w wielu innych „kreskówkach” ze świata DC Comics, jak chociażby „Mrocznych czasach” (2016) czy „Zabójczym żarcie” (2016).
I właśnie wizja miasta – Gotham za ileś tam lat (bo akcja rozgrywa się w bliżej nieokreślonej przyszłości) – jest kluczem do zrozumienia i zaprzyjaźnienia się z „Miastem w mroku”. Chociaż, gwoli ścisłości, pojawiający się w tytule „mrok” należy traktować raczej symbolicznie. Na ulicach skrzą się neony, największe zakamarki oświetlone są ulicznymi lampami, Gotham przypomina wielką choinkę upstrzoną wielobarwnymi bombkami. Graficy chcieli ponoć uzyskać efekt miasta japońskiego, a za wzór posłużyło im Los Angeles anno Domini 2019 z „Blade Runnera” (1982) Ridleya Scotta. Jeśli tak, trzeba przyznać, że wykonali swoją pracę nadzwyczaj profesjonalnie. Inna sprawa, czy takie wyobrażenie ma szanse spodobać się ortodoksyjnym wielbicielom Mrocznego Rycerza. Bo przecież nie można mieć wątpliwości, że oni również, nawet jeśli nie są nastolatkami, sięgną po dziełko Lukica.
Akcja rozpoczyna się w święto Halloween. Wszak trudno wyobrazić sobie lepszy dzień na zafundowanie mieszkańcom Gotham kolejnej wystrzałowej niespodzianki przez najpodlejszy szwarccharakter, jaki wydało to miasto. Ten jednak pojawia się na arenie troszeczkę później. Najpierw obserwujemy uciekających z Azylu Arkham Solomona Grundy’ego i Silver Banshee, którym pomaga Strach na Wróble (Scarecrow). Z kolei posiadający zdolność zmieniania kształtów i tym samym wcielania się w różne postaci Clayface porywa niejakiego Gogo Shoto, specjalistę od gier komputerowych. A to jeszcze wcale nie koniec oznak nadciągającej apokalipsy. Jakby tego było mało, Silver Banshee i Strach na Wróble włamują się do laboratorium naukowego, aby skraść sztuczną inteligencję, a Grundy po dostaniu się do elektrowni jądrowej wynosi z rdzenia baterię. Batman nie ma wątpliwości, że wszystkie te przestępcze działania są ze sobą powiązane. Tylko komu to wszystko potrzebne? I po co?
Odpowiedź pojawia się bardzo szybko. Podczas otwarcia w muzeum wystawy finansowanej przez Fundację Wayne’a spada w końcu zasłona i objawia się ten, z którym Batman ma na pieńku od wielu już lat. Co tym razem wymyślił? Trzeba przyznać, że jego plan tradycyjnie zaskakuje rozmachem i pomysłowością. Tym bardziej że wiąże się również z całkowitym przejęciem władzy nad Gotham, zmianą nazwy miasta, mianowaniem nowego szeryfa i… Nie, za dużo zdradzić nie możemy. W każdym razie możecie być pewni, że Człowiek-Nietoperz, jak i jego pomagierzy (w tym odcinku na najważniejszych wyrastają Nightwing i Green Arrow) będą mieli ręce pełne roboty, aby przywrócić wcześniejsze porządki. Akcja oczywiście pędzi na złamanie karku, nie brakuje pościgów, strzelanin, walki wręcz – wszystko jednak podane zostało tym razem z większym przymrużeniem oka i umownością, bez epatowania przemocą i brutalnością. Ale skoro miał to być film stworzony z myślą o młodszych nastolatkach, takie zabiegi można zrozumieć.
Zwłaszcza że mimo wszystko scenarzysta i reżyser zadbali o to, aby i starsi widzowie nie odczuwali dyskomfortu związanego z nadmiernym spłyceniem fabuły. Batman wciąż jest Batmanem, a Nightwing – Nightwingiem. Tyle że mniej, niż zazwyczaj, myślą (w związku z czym nie przeżywają żadnych dylematów moralnych), więcej działają. W efekcie „Miasto w mroku” można uznać za całkiem udane młodzieżowe kino akcji. Wydanie DVD nie ogranicza się jednak tylko do obrazu Butcha Lukica; dodano jeszcze dziesięć (minutowych) miniatur i jeden odcinek (dziewiętnasty z sezonu drugiego) serialu animowanego „Batman. Odważni i bezwzględni”. To „Cesarz Joker!” (2010), który wyreżyserowany został przez Bena Jonesa na podstawie scenariusza Stevena Melchinga. Filmik ten nie wiąże się w żaden sposób z „Miastem w mroku”. Dlaczego więc wybrano akurat go – trudno stwierdzić. Ale poza tym wybór okazał się całkiem trafny. Jest to bowiem z jednej strony ironiczno-sarkastyczna, a z drugiej zaskakująco posępna opowieść o Jokerze, któremu przez przypadek (dzięki interwencji z innego wymiaru) udało się zyskać nadzwyczajne moce i spełnić swoje odwieczne marzenie względem Batmana.
koniec
29 marca 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

W szponach geparda, łapach goryla i paszczy krokodyla
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Czas zatrzymuje się dla jazzmanów
— Sebastian Chosiński

Płynąć na chmurach
— Sebastian Chosiński

Ptaki wśród chmur
— Sebastian Chosiński

„Czemu mi smutno i czemu najsmutniej…”
— Sebastian Chosiński

Pieśni wędrujące, przydrożne i roztańczone
— Sebastian Chosiński

W kosmosie też znają jazz i hip hop
— Sebastian Chosiński

Od Bacha do Hindemitha
— Sebastian Chosiński

Z widokiem na Manhattan
— Sebastian Chosiński

Duńczyk, który gra po amerykańsku
— Sebastian Chosiński

Awangardowa siła kobiet
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.