Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Małgorzata Szumowska
‹Twarz›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTwarz
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery6 kwietnia 2018
ReżyseriaMałgorzata Szumowska
ZdjęciaMichał Englert
Scenariusz
ObsadaMateusz Kościukiewicz, Agnieszka Podsiadlik, Małgorzata Gorol, Anna Tomaszewska, Dariusz Chojnacki, Robert Talarczyk, Roman Gancarczyk, Iwona Bielska
MuzykaAdam Walicki
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiPolska
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Twarz
[Małgorzata Szumowska „Twarz” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W swoim najgorszym jak do tej pory filmie Małgorzata Szumowska opowiada historię inspirowaną prawdziwym przypadkiem Grzegorza Galasińskiego, pierwszego w Europie człowieka, któremu przeszczepiono twarz. W tak zwanym realu Galasińskiego wspierała ponoć cała rodzinna wieś, no ale życzliwość ludzi nie jest przecież nośnym tematem dla reżyserów-intelektualistów z wielkich miast. O wiele lepiej – nomen omen – dorobić tym ludziom gębę.

Grzegorz Fortuna

Krótko o filmach: Twarz
[Małgorzata Szumowska „Twarz” - recenzja]

W swoim najgorszym jak do tej pory filmie Małgorzata Szumowska opowiada historię inspirowaną prawdziwym przypadkiem Grzegorza Galasińskiego, pierwszego w Europie człowieka, któremu przeszczepiono twarz. W tak zwanym realu Galasińskiego wspierała ponoć cała rodzinna wieś, no ale życzliwość ludzi nie jest przecież nośnym tematem dla reżyserów-intelektualistów z wielkich miast. O wiele lepiej – nomen omen – dorobić tym ludziom gębę.

Małgorzata Szumowska
‹Twarz›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTwarz
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery6 kwietnia 2018
ReżyseriaMałgorzata Szumowska
ZdjęciaMichał Englert
Scenariusz
ObsadaMateusz Kościukiewicz, Agnieszka Podsiadlik, Małgorzata Gorol, Anna Tomaszewska, Dariusz Chojnacki, Robert Talarczyk, Roman Gancarczyk, Iwona Bielska
MuzykaAdam Walicki
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiPolska
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Już w pierwszych scenach Szumowska stawia więc tezę – Polska B jest durna, zaściankowa, nie toleruje inności, pławi się w rasizmie, jest pełna hipokryzji i wiecznie najebana. Potem przez półtorej godziny udowadnia własną tezę scenami zaczerpniętymi z tabloidowych opowieści o ludzkiej głupocie, które – podobnie jak Patryk Vega w „Botoksie” – hiperbolizuje i z których buduje swoją narrację. Mamy więc, miedzy innymi, „promocję dla golasów”, podczas której rozebrani do rosołu mieszkańcy prowincji tłuką się o przecenione plazmy, mamy dzieciaki bawiące się urżniętym łbem świni, mamy rodziców zamawiających córce lśniącą karocę na pierwszą komunię, mamy wreszcie kościół interesujący się tylko budową pomnika Chrystusa większego od tego w Rio. Wszystko to gdzieś się wydarzyło, jasne, ale w „Twarzy” (trochę jak u Vegi) każdy z jednostkowych przypadków urasta do rangi metafory przywar całej grupy społecznej.
Mimo że Szumowska potrafi skonstruować sceny poetyckie i wychodzące poza tę jednotorową narrację (koń! dyskoteka!), szybko wraca do walenia w chochoła i naśmiewania się z prowincjuszy znad sojowej latte. Momentami patrzy na swoich bohaterów z taką wyższością i protekcjonalizmem, że aż dziw, że poszczególne postacie nie nazywają się tu Janusz i Karyna. Nawet siostra głównego bohatera, do pewnego momentu będąca jedyną pozytywną postacią drugoplanową w filmie, musi ostatecznie zostać zdemaskowana jako osoba chciwa i zakłamana, mimo że nie ma to absolutnie żadnego uzasadnienia w fabule i logice opowieści.
Jest to – delikatnie mówiąc – męczące i potwornie niesmaczne, a przy tym wtórne, nieśmieszne i w dodatku spóźnione o dekadę. Bo czy serio w 2018 roku kogoś jeszcze bawią żarty o mamroczących, nawalonych pijaczkach? Czy naprawdę jesteśmy na etapie, w którym beka z moherowych beretów kogoś śmieszy? Czy festiwal klasistowskich memów ułożonych w pretekstową przypowiastkę ma być inteligencką odpowiedzią na Polskę PiS-u? Jeśli tak, to wolę już „Botoks”.
koniec
10 kwietnia 2018

Komentarze

10 IV 2018   19:23:16

Już sam trailer filmu jest okropny - film o głupich, ciemnych, dewotach - Polakach.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Fallout: Odc. 1. Odkrywanie realiów zniszczonego świata
Marcin Mroziuk

15 IV 2024

Po obejrzeniu pierwszego odcinka z jednej strony możemy poczuć się zafascynowani wizją postapokaliptycznego świata, w którym funkcjonują bardzo zróżnicowane, mocno od siebie odizolowane społeczności, z drugiej strony trudno nie ulec lekkiej dezorientacji, gdyż na razie brakuje jeszcze połączenia pomiędzy poszczególnymi wątkami.

więcej »

East Side Story: Wielkie bohaterstwo małych ludzi
Sebastian Chosiński

14 IV 2024

Nie trzeba być żołnierzem w mundurze generalskim, aby dokonywać czynów wielkich. Nie trzeba mieć w ręku karabinu czy sterów czołgu. Niekiedy wystarczy prawdziwa, a nie jedynie deklarowana miłość bliźniego, względnie – zwykła ludzka przyzwoitość. W to właśnie byli „uzbrojeni” mieszkańcy gruzińskiej wsi Shindisi, którzy w sierpniu 2008 roku ratowali swoich rannych żołnierzy przed zemstą Rosjan. O tym opowiada dramat wojenny Dita Cincadzego.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Walka Thora z podwodnym Sauronem
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Jak ogień z wodą
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Grzebanie w czasie na nic ci zda się
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Spotkanie na pustkowiu
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Porozmawiajmy z innym mną
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Thor to imię czy stanowisko?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Znałem twoją babcię
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Dolina Baztán: Inguma
— Sebastian Chosiński

Dolina Baztán: Tarttalo
— Sebastian Chosiński

Dolina Baztán: Basajaun
— Sebastian Chosiński

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Marzec 2015 (1)
— Jarosław Loretz, Jarosław Robak

Co nam w kinie gra: W imię...
— Kamil Witek

13. T-Mobile Nowe Horyzonty: Relacja piąta
— Kamil Witek

Precz z wibratorem
— Urszula Lipińska

Tegoż autora

Esensja ogląda: Marzec 2018 (2)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Oscary 2018: Ranking filmów oscarowych
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Najlepsze filmy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Najlepsi aktorzy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Oscary 2018: Kategorie techniczne
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Esensja ogląda: Marzec 2017 (1)
— Grzegorz Fortuna

Oscary 2016: Dziennikarze, rodzice, frankowicze, kinomani
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Styczeń 2016 (2)
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Lisy w krainie wilków
— Grzegorz Fortuna

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.