Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 7 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Alice Nellis
‹Sekrety›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSekrety
Tytuł oryginalnyTajnosti
Dystrybutor Vivarto
Data premiery12 września 2008
ReżyseriaAlice Nellis
ZdjęciaRamunas Greićius
Scenariusz
ObsadaKarel Roden, Natálie Drabiscáková, Igor Chmela, Ivan Franek, Martha Issová, Iva Bittová, Miroslav Krobot, Sabina Remundova
MuzykaButy
Rok produkcji2007
Kraj produkcjiCzechy
Czas trwania93 min
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Zbyt słodkie tajemnice
[Alice Nellis „Sekrety” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Istnieją sekrety, od których lepiej trzymać się z daleka. Na przykład „Sekret mnicha”. Tajemnice głównej bohaterki dzieła Alice Nellis nie są aż tak ekstremalne, ale i tak nie warto się z nimi zapoznawać. W czeskim filmie nikt nie wie, dlaczego opowieść o radzeniu sobie z rzeczywistością jest od niej oderwana tak, że aż bolą przecierane ze zdumienia oczy.

Piotr Czerkawski

Zbyt słodkie tajemnice
[Alice Nellis „Sekrety” - recenzja]

Istnieją sekrety, od których lepiej trzymać się z daleka. Na przykład „Sekret mnicha”. Tajemnice głównej bohaterki dzieła Alice Nellis nie są aż tak ekstremalne, ale i tak nie warto się z nimi zapoznawać. W czeskim filmie nikt nie wie, dlaczego opowieść o radzeniu sobie z rzeczywistością jest od niej oderwana tak, że aż bolą przecierane ze zdumienia oczy.

Alice Nellis
‹Sekrety›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSekrety
Tytuł oryginalnyTajnosti
Dystrybutor Vivarto
Data premiery12 września 2008
ReżyseriaAlice Nellis
ZdjęciaRamunas Greićius
Scenariusz
ObsadaKarel Roden, Natálie Drabiscáková, Igor Chmela, Ivan Franek, Martha Issová, Iva Bittová, Miroslav Krobot, Sabina Remundova
MuzykaButy
Rok produkcji2007
Kraj produkcjiCzechy
Czas trwania93 min
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Julia żąda od życia niewiele. Marzy o tym, aby podczas przerw w zmaganiach z szarą codziennością (najbardziej dokuczliwymi elementami tejże są mężczyźni, z których ktoś wyssał testosteron: mąż przedkładający zdrowy sen nad dobry seks oraz obłudny i nudny kochanek) pobrzdąkać sobie na pianinie. Najlepiej utwory Niny Simone, której śmierć staje się dla kobiety bodźcem do wprowadzenia zmian w mało satysfakcjonującej egzystencji. Tak oto sympatyczny instrument i świetna piosenkarka stają się mimowolnymi składnikami filmowej kakofonii. Julia, zawodowo zajmująca się tłumaczeniem kiepskich powieści, zatraca się w swojej pracy do reszty. Patrzy na świat oczyma czytelniczki Harlequina i zauważa to, co niedostrzegalne dla zwykłych śmiertelników. „Sekrety” co i rusz raczą nas lirycznymi wstawkami jakby żywcem wziętymi z blogu udającej nastolatkę kobiety w średnim wieku. Julia szczególnie upodobała sobie motyw tańca. Jej wizje postaci, które rytmicznie pląsają na skrzyżowaniu i w sklepie muzycznym, stanowią prawdziwy danse macabre. Pal licho bzdurność pojedynczych scen, jeżeli w „Sekretach” kuleje cała intryga. Nellis piętrzy przeszkody oraz zmusza swą bohaterkę do wylewania łez, ale problemy Julii i tak ciężko traktować serio. Gołym okiem widać, że całą fabułę podporządkowano tezie o możliwości życia w zgodzie z własnym „ja”. Kobieta radzi sobie z chwilami słabości i dzielnie stawia czoła kłopotom małżeńskim, złym manierom sklepowych ekspedientów oraz mandatom za nieprawidłowe parkowanie. Wszystko to brzmi pięknie, ale na ekranie okazuje się nieskładną mieszaniną banału i fałszu. Gdyby faktycznie do zwalczenia wszystkich problemów wystarczyło przeżycie śmierci idola, psychoanalitycy szybko poszliby z torbami.
„Sekrety” są dziełem tak konsekwentnie słabym, że jedna wyśmienita sekwencja wydaje się wypadkiem przy pracy. Przekaz kilkuminutowego fragmentu obrazującego relację Julii z nastoletnią córką okazuje się dużo bardziej znaczący niż pozostałe półtorej godziny marnego filmu. Kobieta, która sama pragnie wolności, nie potrafi zapewnić jej nastoletniej córce i szpieguje ją (dosłownie!) podczas wizyty w domu koleżanki. Wbrew obawom mama nie znajduje swojej pociechy w heroinowej śpiączce, a na dodatek zostaje zdemaskowana – najada się wstydu i przekonuje się o własnej hipokryzji. Przez krótką chwilę jest i zabawnie, i mądrze. Zupełnie jak w najlepszej tradycji czeskiego kina.
Dlaczego w podobnym duchu nie utrzymano reszty filmu, pozostanie słodką tajemnicą pani Nellis. Zanim jej bohaterka w jednej z ostatnich scen kupi wreszcie upragnione pianino, reżyserka prezentuje nam nieudolny koncert pozytywnego myślenia i irracjonalnie łatwego radzenia sobie z przeciwnościami losu. Autorce „Sekretów” nie udało się wykorzystać naszego kapitału zaufania związanego z uniwersalnością poruszanych problemów. Płaski i jednoznaczny charakter intrygi sprawił, że choć doskonale rozumiemy motywacje Julii, nie potrafimy się z nią identyfikować. Od walki, jaką toczy z rzeczywistością wydumana postać, ciekawsze są codzienne zmagania każdego z nas.
koniec
15 listopada 2008

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 6. Krypta krypcie nierówna
Marcin Mroziuk

6 V 2024

Chociaż Lucy i Maximus spotykają się z przyjaznym przyjęciem w Krypcie 4, to panujące tam zwyczaje mogą napawać niepokojem zarówno parę przybyszów, jak i widzów. Obawy te są jeszcze wzmacniane przez retrospekcje ukazujące działania podejmowane przez Vault-Tec przed wybuchem wojny i rodzące się w tym okresie wątpliwości Coopera Howarda.

więcej »

East Side Story: Ciemne chmury nad Anatewką
Sebastian Chosiński

5 V 2024

Łotewski reżyser, wykształcony w Stanach Zjednoczonych, w poprzedniej dekadzie nakręcił w Ukrainie film na podstawie powieści żydowskiego prozaika z początku XX wieku, przerobionej następnie w latach 90. na sztukę teatralną przez rosyjskiego Żyda. Tak w skrócie można opisać historię powstania historycznego komediodramatu Vladimira Lerta „Pokój wam!”, który nawiązuje do legendarnych „Dziejów Tewjego Mleczarza” Szolema Alejchema.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Gdy miłość szczęścia nie daje…
Sebastian Chosiński

1 V 2024

W trzecim odcinku tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bensiona Kimiagarowa doszło do fabularnego przesilenia. Wszystko, co mogło posypać się na budowie kanału – to się posypało. W czwartej odsłonie opowieści bohaterowie starają się więc przede wszystkim poskładać w jedno to, co jeszcze nadaje się do naprawienia – reputację, związek, plan do wykonania.

więcej »

Polecamy

Latająca rybka

Z filmu wyjęte:

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Do boju, Polsko!
— Piotr Czerkawski

Cud - miód
— Piotr Czerkawski

Nie wszystko gra
— Piotr Czerkawski

Jasność widzę, jasność!
— Piotr Czerkawski

Czerwono mi
— Piotr Czerkawski

Francuska miłość
— Piotr Czerkawski

Szukajcie, a znajdziecie?
— Piotr Czerkawski

Two Men Show
— Piotr Czerkawski

Rysownicy do ołówków!
— Piotr Czerkawski

Dyskretny urok francuskiej mżawki
— Piotr Czerkawski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.