Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Ethan Coen, Joel Coen
‹To nie jest kraj dla starych ludzi›

WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTo nie jest kraj dla starych ludzi
Tytuł oryginalnyNo Country for Old Men
Dystrybutor Imperial, UIP
Data premiery15 lutego 2008
ReżyseriaEthan Coen, Joel Coen
ZdjęciaRoger Deakins
Scenariusz
ObsadaJavier Bardem, Tommy Lee Jones, Josh Brolin, Woody Harrelson, Kelly Macdonald, Stephen Root, Garret Dillahunt
MuzykaCarter Burwell
Rok produkcji2007
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania122 min
ParametryDolby Digital 5.1; format: 1,85:1
WWW
Gatunekthriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Oscar dla Coenów, Wajda bez Oscara

Esensja.pl
Esensja.pl
Konrad Wągrowski
Dla większości polskich widzów emocje oscarowej nocy skończyły się w momencie ogłoszenia informacji o przyznaniu nagrody Akademii Filmowej dla austriackiego obrazu „Fałszerze”. Ale przyznajmy, że i tak nie była to bardzo emocjonująca ceremonia.

Konrad Wągrowski

Oscar dla Coenów, Wajda bez Oscara

Dla większości polskich widzów emocje oscarowej nocy skończyły się w momencie ogłoszenia informacji o przyznaniu nagrody Akademii Filmowej dla austriackiego obrazu „Fałszerze”. Ale przyznajmy, że i tak nie była to bardzo emocjonująca ceremonia.

Ethan Coen, Joel Coen
‹To nie jest kraj dla starych ludzi›

WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTo nie jest kraj dla starych ludzi
Tytuł oryginalnyNo Country for Old Men
Dystrybutor Imperial, UIP
Data premiery15 lutego 2008
ReżyseriaEthan Coen, Joel Coen
ZdjęciaRoger Deakins
Scenariusz
ObsadaJavier Bardem, Tommy Lee Jones, Josh Brolin, Woody Harrelson, Kelly Macdonald, Stephen Root, Garret Dillahunt
MuzykaCarter Burwell
Rok produkcji2007
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania122 min
ParametryDolby Digital 5.1; format: 1,85:1
WWW
Gatunekthriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Niestety, osiemdziesięciolecie Oscarów objawiło się w czasie ceremonii głównie szeregiem filmowych materiałów wspominkowych, ukazujących minionych laureatów czy fragmenty nagrodzonych filmów (każdy widz mógł sprawdzić przy okazji, które z nich przeszły próbę czasu). Poza tym wielkich atrakcji nie przygotowano. Jon Stewart prowadził ceremonię z klasą i sympatycznie, unikając jednak ostrzejszych tematów politycznych (poza krótkim monologiem na temat Baracka Obamy i żartem z wieku Johna McCaina). Polityką powiało jedynie w momencie przyznawania nagród za kino dokumentalne, ale i tu udało się uniknąć zapraszania na scenę Michaela Moore’a. Najzabawniej wypadła chyba para z „Supersamca” – bliźniaczo podobni Seth Rogen i Jonah Hill, zapowiadający kategorie dźwiękowe i kłócący się, kto z nich jest Halle Berry, a kto Judi Dench. Polscy widzowie oglądający relację na Canal+ i tak stracili ok. 60% dowcipów dzięki tradycyjnie docenianej pracy naszych tłumaczy, którzy bojąc się wpadek porównywalnych do „Labiryntu Elfa” z zeszłego roku, gdy czegoś nie rozumieli, po prostu tego nie tłumaczyli. Czyli wszystko w normie.
Zwycięzcami okazali się oczywiście bracia Coen, trzykrotnie wychodzący na scenę i odbierający Oscary za scenariusz, reżyserię i produkcję. Za każdym razem dawali popis luzu i dystansu, jednocześnie pokazując, że z braćmi Wachowskimi łączy niechęć ich do wystąpień publicznych. W pełni zrekompensował to Javier Bardem, odbierając czwartego Oscara dla „To nie jest kraj dla starych ludzi” i dając najlepsze wystąpienie ze wszystkich nagrodzonych (widać, że był doskonale przygotowany). Szkoda tylko, że nie zachował fryzury z filmu…
Na osłodę drugiemu faworytowi, „Aż poleje się krew”, wpadły dwa Oscary, w tym dla Daniela Day-Lewisa. Pozostałe nominowane filmy w najważniejszej kategorii musiały zadowolić się jedną statuetką – „Pokuta” za muzykę, „Juno” za scenariusz oryginalny, a „Michael Clayton” za rolę Tildy Swinton. I ta ostatnia była jedną z nielicznych niespodzianek wieczoru, bo raczej typowano Cate Blanchett za rolę Boba Dylana w „I’m Not There”. Emocji było niewiele, bo tym razem trudno uznać któryś film za bardzo wybijający się, ale też ewidentnych wpadek w nominacjach nie było. Po prostu walczyły ze sobą dobre filmy.
Trzeba zresztą przyznać, że zasada „wszystkim po trochu” tym razem kierowała ceremonią. Oscary trafiły też do „Sweeneya Todda”, „Elizabeth: Złoty wiek”, „Złotego kompasu”, „Ratatuja”, „Niczego nie żałuję” (dwa – w tym dla Marion Cottillard). Technikę zdominowało jak najbardziej zasłużenie „Ultimatum Bourne’a” z trzema Oscarami.
A dla nas? Oscar dla „Piotrusia i wilka”, mało jednak ekscytujący, bo odbierali go Anglicy, a nikt nie opowiadał o tym, w jakim studiu film powstał. „Katyń” przegrał z "Fałszerzami" i nie doszukiwałbym się tu jakichś politycznych powodów – po prostu członkowie Akademii przedłożyli przyzwoity film o Holocauście nad w miarę przyzwoity film Wajdy. Paradoksalnie, ta decyzja powinna usatysfakcjonować wszystkich – dla zwolenników „Katynia” wystarczającą nagrodą powinna być sama nominacja (pierwsza od 26 lat dla polskiego filmu), przeciwnicy powinni się ucieszyć brakiem Oscara.
A kto wyglądał najładniej? Typuję ciężarną Jessikę Albę i Javiera Bardema.
Oto lista nagrodzonych:
Najlepszy film
„To nie jest kraj dla starych ludzi”
Najlepszy aktor
Daniel Day-Lewis – „Aż poleje się krew”
Najlepsza aktorka
Marion Cotillard – „Niczego nie żałuję – Edith Piaf”
Aktor drugoplanowy
Javier Bardem – „To nie jest kraj dla starych ludzi”
Aktorka drugoplanowa
Tilda Swinton – „Michael Clayton”
Najlepszy reżyser
Ethan Coen i Joel Coen – „To nie jest kraj dla starych ludzi”
Scenariusz adaptowany
Ethan Coen i Joel Coen – „To nie jest kraj dla starych ludzi”
Scenariusz oryginalny
Diablo Cody – „Juno”
Film nieanglojęzyczny
„Fałszerze” (Austria) reż. Stefan Ruzowitzky
Film animowany
„Ratatuj” reż. Brad Bird
Najlepsze zdjęcia
Robert Elswit – „Aż poleje się krew”
Najlepszy montaż
Christopher Rouse – „Ultimatum Bourne’a”
Najlepsza charakteryzacja
Didier Lavergne, Jan Archibald – „Niczego nie żałuję – Edith Piaf”
Najlepsza scenografia i dekoracje
„Sweeney Todd”
Scenografia: Dante Ferretti
Dekoracje: Francesca Lo Schiavo
Najlepsze kostiumy
Alexandra Byrne – „Elizabeth: Złoty wiek”
Najlepsza muzyka
Dario Marianelli – „Pokuta”
Najlepsza piosenka
„Falling Slowly” z filmu „Once”
słowa i muzyka: Glen Hansard i Marketa Irglova
Najlepszy montaż efektów dźwiękowych
Karen Baker Landers, Per Hallberg – „Ultimatum Bourne’a”
Najlepszy dźwięk
Scott Millan, David Parker, Kirk Francis – „Ultimatum Bourne’a”
Najlepsze efekty specjalne
Michael Fink, Bill Westenhofer, Ben Morris, Trevor Wood – „Złoty kompas”
Najlepszy długometrażowy film dokumentalny
„Taxi to the Dark Side” reż. Alex Gibney i Eva Orner
Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny
„Freeheld” reż. Cynthia Wade, Vanessa Roth
Najlepszy animowany film krótkometrażowy
„Piotruś i wilk” reż. Suzie Templeton, Hugh Welchman
Najlepszy aktorski film krótkometrażowy
„Le Mozart des Pickpockets” reż. Philippe Pollet-Villard
koniec
25 lutego 2008

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Czy zawód programisty to wciąż przyszłościowa profesja?

26 IV 2024

Od kilku lat w branży IT dało się zaobserwować pewien zastój w zapotrzebowaniu na informatyków i programistów. Wśród osób kształcących się w tym właśnie kierunku spowodowało to niemałą panikę. Czy jest się czego obawiać?

więcej »

Promocja: Przebarwienia na twarzy - jak sobie z nimi radzić?

19 IV 2024

Przebarwienia na twarzy mogą mieć naprawdę różne pochodzenie. Mogą być wynikiem zarówno działania słońca, jak i zmian hormonalnych, stanów zapalnych, a także niewłaściwej pielęgnacji skóry. Zobacz jak sobie radzić z przebarwieniami.

więcej »

Promocja: Z ekranu komputera na dywan – najlepsze LEGO dla graczy

11 IV 2024

W świecie pełnym ekscytujących gier komputerowych LEGO wkracza na scenę, oferując szeroki wybór zestawów, które przenoszą ulubione światy wirtualne prosto na dywan w pokoju malucha. Dla fanów gier, zarówno młodych, jak i tych bardziej dojrzałych, LEGO stworzyło zestawy, które zapewniają godziny wspaniałej zabawy. Jakie jest najlepsze LEGO dla graczy? Wybierz je wspólnie z nami!

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Perfekcyjna niedoskonałość
— Jakub Gałka

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Listopad 2017 (2)
— Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Co za dzień! Co za cudowny dzień!
— Piotr Dobry

Oswajanie melancholii
— Grzegorz Fortuna

Tom Chaney musi wisieć
— Konrad Wągrowski

Co nam w kinie gra: Wenecja i Poważny człowiek
— Esensja

Kot Schrödingera
— Karol Kućmierz

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (1)
— Jakub Gałka

Prowincjonalne ciasteczko, czyli bracia Coen trzymają poziom
— Łukasz Kustrzyński

Dużo pod powierzchnią
— Michał Chaciński

Farsa z głową
— Michał Chaciński

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Kac Vegas w Zakopanem
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.