Prezenty świąteczne 2010: 15 gier planszowych idealnych na prezent świątecznyTa lista zawiera niekoniecznie najlepsze gry wszech czasów, ale tytuły przyjemne, czasami jedyne w swoim rodzaju, ale w większości po prostu nowe (część z nich wydana w przeciągu ostatnich kilku miesięcy). Oczywiście wszystkie są warte polecenia jako prezent pod choinkę.
EsensjaPrezenty świąteczne 2010: 15 gier planszowych idealnych na prezent świątecznyTa lista zawiera niekoniecznie najlepsze gry wszech czasów, ale tytuły przyjemne, czasami jedyne w swoim rodzaju, ale w większości po prostu nowe (część z nich wydana w przeciągu ostatnich kilku miesięcy). Oczywiście wszystkie są warte polecenia jako prezent pod choinkę. Wspaniale wydana gra bitewna, o ile można ją tak nazwać, dla dwóch osób. Jeden z graczy wcieli się w odkupiciela, postać wręcz legendarną, która podążając za wiarą, stara się wraz ze skazanymi na śmierć oczyścić niebezpieczne katakumby pod Nowym Jeruzalem. Drugi zaś pokieruje w armią demonów, które panoszą się w podziemiach. Bardzo ciekawa mechanika, w której możemy odpowiednio rozdzielać wyniki rzutów kostką, losowe układy tuneli, wspaniałe scenariusze do rozegrania. Czegóż chcieć więcej pod choinką? Idealny prezent, by resztę zimowych wieczorów spędzić nad planszą – bo nie tak łatwo wydostać się z labiryntu. Przejmujący mróz, rozrzedzone powietrze, zła pogoda i wysoki szczyt. Ale nie to jest najgorszym przeciwnikiem… Jesteś nim ty sam. Familijna gra o wspinaczce wysokogórskiej. Z pozoru tematyka nie powinna się nadawać, ale doskonałe wyczucie Adama Kałuży powoduje, iż gra świetnie spełnia swoje wymagania, a i starych wyjadaczy potrafi też wciągnąć. Nic tylko wyruszyć na zdobywanie najtrudniejszego szczytu świata. Wszystko to w czterech wariantach trudności i z przystępną łatwą mechaniką. Quiz o zwierzętach… Jednak to nie taki zwykły quiz, w którym zadawane są pytania i wybierana jest jedna spośród odpowiedzi proponowanych. O nie – ten jest zupełnie inny. W nim mamy możliwość obstawiania wyników jak w prawdziwym kasynie. Wszak nie łatwo podać długość wala szarego czy miejsce występowania kapibary. Dodatkowo punktowane są nie tylko odpowiedzi dokładne, ale i przybliżone. Świetny prezent dla całej rodziny. Awanturnicy Wyprawa do wnętrza piramidy po złoto Majów. Gra, w której ciekawa i prosta mechanika przeplata się z ryzykiem zdobywania skarbów. Świątynia najeżona jest pułapkami, których uniknięcie powiązane jest zarówno z losowością, jak i dobrą pamięcią do symboli. Nieduża powtarzalność rozgrywek, piękne wykonanie i niezapomniana przygoda. Poczuj się jak Indiana Jones! Stary świat znów spłynął krwią. Bogowie chaosu domagają się ofiar, Orkowie pałają chęcią mordu, Krasnoludy dzielnie stawiają czoła najeźdźcom w swoich twierdzach, a Imperium stara się powstrzymać wewnętrznego wroga. Doskonała gra karciana dla dwóch osób, w której liczy się strategia, dobrze złożona talia (którą mamy możliwość modyfikować) i pomysłowość w zagrywaniu kart. Wszak nasze jednostki będą służyć nie tylko do walki, ale możemy je również posyłać na misje oraz do wydobywania dóbr, którymi będziemy opłacać kolejne karty, ale i każda z nich będzie bronić stolicy – gdy 2 z 3 stref zostaną podpalone, nasze imperium upadnie. Za którą stroną opowiesz się ty? Gra, która przypadnie do gustu miłośnikom „Race for the Galaxy”, ale i osoby, które nie miały styczności z tym tytułem, a lubują się w grach karcianych, w których liczy się umysłowy wysiłek, na pewno będą usatysfakcjonowane. Odbudowa zrujnowanych Stanów Zjednoczonych, by stworzyć nowy 51. Stan. Opowiedz się za jedną z frakcji i poprowadź ją do zwycięstwa. Każda karta to 3 możliwości zagrania, a kart ponad sto… Łatwo zobaczyć, jaka mnogość kombinacji jest w tej grze. Dominion: Intryga Dodatek do głośnej gry karcianej, która zdobyła rzesze zwolenników. Co więcej jest to niezależny tytuł, pozwalający na samodzielną rozgrywkę. Gracze kolejno z wykorzystaniem kart starają się na bieżąco złożyć jak najlepszą talię, która poprowadzi ich do zwycięstwa. Do dyspozycji są karty akcji, agresji na innych graczy, karty monet, za które można kupować inne karty oraz karty zwycięstwa dające nam punkty na końcu rozgrywki. Sam opis może i nie brzmi zachęcająco, ale wszystko się zmienia, gdy zasiądzie się do tej gry. Niczym po zażyciu pigułki od Morfeusza, wszystko stanie się inne. Gra wyobraźni, piękne ilustracje, przywołujące na myśl setki skojarzeń. Zabawa, która nie koniecznie musi być traktowana jako gra, gdyż tu wygrana aż tak bardzo się nie liczy, a największą satysfakcję czerpie się z … prób zgadnięcia skojarzeń innych. Make and Break Wznoś budowle na czas i burz je, by wybudować kolejne! Zestaw kolorowych klocków i karty z narysowanymi wymyślnymi figurami – tylko tyle wystarczy, by zarówno dzieci, jak i dorośli świetnie spędzili wspólnie czas. Zasady są bardzo proste, rzucamy kostką i ustawiamy czasomierz. Od teraz musimy jak najszybciej wznosić kolejne budowle, a następnie je burzyć. Oczywiście wygrywa osoba, która jest najlepszym budowniczym. Świetna rozrywka dla całej rodziny! Talisman Ta gra wpisuje się w cykl prezentów sentymentalnych. Jest to po prostu stara i dobra „Magia i miecz”. Wspaniale wydana, z pięknymi znacznikami, plastikowymi figurkami postaci i niewielkimi zmianami w mechanice. Innymi słowy wspaniały prezent zarówno dla dzieci, które chcą wkroczyć w magiczny świat przygód, jak i dla dorosłych, którzy z sentymentem usiądą do gry ze swojego dzieciństwa. Totem Prosta gra rodzinna, w której staramy się uzyskać jak najbardziej podobny układ na szczycie totemu w stosunku do tego, co wylosowaliśmy. Gracze kolejno zagrywają karty przemieszczające lub usuwające z gry kolorowe elementy totemu. Wszystko to po to, by utrudnić zwycięstwo innym graczom i by to nasz układ elementów przebłagał bogów. Sympatyczna gra karciana, której zasady przypadną do gustu całej rodzinie. Cyklady Starożytna Grecja, której rytm nadają bogowie, a mityczne stworzenia nadal stąpają po ziemi. Takie jest tło tej bajecznie wydanej gry planszowej – połączenia strategii z grą ekonomiczną, militarną i licytacyjną. Składaj ofiary, by zjednać bogów, kolonizuj nowe wyspy, rozwijaj swoją cywilizację i wybuduj jako pierwszy dwie metropolie, o których wieść obiegnie cały świat. Nie wszystkie prezenty muszą wpisywać się w kanon ciepłych, rodzinnych partyjek. Osobom preferującym trochę cięższą rozrywkę, tym, którym nie obca jest żyłka detektywistyczna, mogą przypaść do gustu „Czarne historie”. To raczej rodzaj zabawy niż gra nastawiona na zwycięstwo, części czytelników znane jako miejskie legendy lub zagadki z dreszczykiem. Zadając pytania typu TAK albo NIE, staramy się w nich odtworzyć serię wypadków prowadzących do puenty, którą na początku ujawnia nam prowadzący. Miłośnikom kryminałów ten tytuł umili niejeden zimowy wieczór. Nietypowa gra pamięciowa, w której szefowie kuchni realizują zamówienia na rozmaite pizze. Polega to na obserwowaniu, jakie składniki trafiły już do pieca, jakie zamówienia zostały zagrane i których z przysmaków jeszcze nie wykorzystano. Jednak nawet jeśli uda nam się zapamiętać wszystkie co do jednej karty, to nie przesądza o wygranej, ponieważ podczas „otwarcia pieca”, czyli sprawdzania i zliczania punktów gracze mogą dorzucać z ręki karty brakujących składników – także od samego początku gry mamy na głowie nie tylko liczenie ananasów, pieczarek, papryczek czy plasterków salami, ale również musimy brać pod uwagę zamówienia realizowane rzutem na taśmę. Życzymy smakowitej zabawy! Zaskakująco frapująca, dynamiczna gra z tematyką rozwijania cywilizacji w tle. Najciekawszym elementem rozgrywki jest to, że gracze równocześnie zagrywają po jednej karcie, a po rozpatrzeniu tury przekazują swoją „rękę” sąsiadowi. Taka mechanika sprawia, że musimy nie tylko wybierać dla nas korzystne karty, ale przede wszystkim uważać, by zbytnio nie uprościć wygranej przeciwnikom. Głównym sposobem na zdobycie punktów jest wzniesienie jednego z cudów świata, jednak dróg do rozsławienia naszej metropolii jest dużo więcej: inwestowanie w naukę, kulturę, siły militarne, handel… Zwolennicy szybkich, solidnych tytułów będą zapewne ukontentowani. 8 grudnia 2010 |
Na trzeci numer „Magii i Miecza” trzeba było poczekać zdecydowanie dłużej, niż na drugi, ale warto było. Po raz pierwszy bowiem pojawił się w niej artykuł poświęcony systemowi Warhammer, a także opublikowano pierwszą przygodę z prawdziwego zdarzenia.
więcej »Marzec nie przyniósł zbyt wielu nowości ze świata Warhammera – do najważniejszych należy zaliczyć prezentacje kolejnych dwóch armii do The Old World.
więcej »Drugi numer „Magii i Miecza” ukazał się na zasadzie siły rozpędu. Jeśli wierzyć informacji zawartej we wstępniaku, miał premierę dwa tygodnie po pojawieniu się numeru pierwszego.
więcej »Wyrzuty sumienia kanciarza
— Miłosz Cybowski
Więcej, ciekawiej i za darmo
— Miłosz Cybowski
Starzy Bogowie nie śpią
— Miłosz Cybowski
Typowe miasto
— Miłosz Cybowski
Gnijący las
— Miłosz Cybowski
Roninowie pod zaćmionym słońcem
— Miłosz Cybowski
Księga wiedźmich czarów
— Miłosz Cybowski
Pancerni bez psa
— Miłosz Cybowski
Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski
Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski
Esensja gra na wakacjach
— Miłosz Cybowski, Alicja Kuciel, Marcin Mroziuk
10 najlepszych gier imprezowych
— Esensja
10 najlepszych gier na Dzień Dziecka
— Esensja
Odkupienie Odkupiciela
— Kamil Sambor
Cud, miód i rozgrywka
— Justyna Lenda
Niebios próg
— Kamil Sambor
Cywilizacja: poprzez apokalipsę
— Kamil Sambor
Najlepsze gry planszowe dekady – suplement
— Esensja
15 najlepszych gier planszowych dekady
— Esensja
Kulinarne ćwiczenie pamięci
— Kamil Sambor
Najlepsze gry wideo pod choinkę
— Esensja
10 erpegów od Gwiazdora
— Esensja
100 książek, które powinny znaleźć się pod choinką
— Esensja
Wytoczyć działa!
— Esensja
20 komiksów idealnych pod choinkę
— Esensja
Krótko o grach: Pod ciepłą kołderką
— Miłosz Cybowski
Sztuka dedukcji
— Agata Hanak
Z planszą wśród zwierząt
— Agata Hanak
W koło Macieju
— Jakub Małecki
Morze pełne kości
— Jakub Małecki
Podziemne uprawy
— Agata Hanak
Ta niesamowita planeta Ziemia
— Jakub Małecki
Guzik mnie obchodzi!
— Jakub Małecki
Budowanie domu
— Agata Hanak
Szklana ekonomia
— Jakub Małecki
Prezenty świąteczne 2016: Gry planszowe
— Esensja
Po grę marsz: Wrzesień 2016
— Esensja
Po grę marsz: Sierpień 2016
— Esensja
Po grę marsz: Lipiec 2016
— Esensja
Gra Pomyłek już w sklepach
— Esensja
Po grę marsz: Czerwiec 2016
— Esensja
Po grę marsz: Maj 2016
— Esensja
Po grę marsz: Kwiecień 2016
— Esensja
SPOT coraz bliżej!
— Esensja
Larpuj na północy!
— Esensja