Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 7 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Katsura Masakazu
‹Video Girl Ai #9›

Video Girl Ai #9
EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułVideo Girl Ai #9
Tytuł oryginalnyDen'nei shojo
Scenariusz
Data wydaniamaj 2004
RysunkiKatsura Masakazu
PrzekładMateusz Łukasik
Wydawca Waneko
CyklVideo Girl Ai
ISBN-1083-88-272-96-9
Format115×170
Cena15,90
Gatunekhumor / satyra, obyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Tyle śmiechu, ile łez
[Katsura Masakazu „Video Girl Ai #9” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Po poprzednim, nieco mniej interesującym albumie o przygodach Yoty i mieszkającej wraz z nim tytułowej „video girl”, tom dziewiąty serii znamionuje pewną zmianę na plus. W warstwie fabularnej wreszcie zaczyna się coś dziać, a i relacje w trójkącie Yota-Moemi-Ai stają się znacznie bardziej skomplikowane, co pozwala scenarzyście na zainscenizowanie wielu zarówno dramatycznych, jak i zabawnych sytuacji.

Sebastian Chosiński

Tyle śmiechu, ile łez
[Katsura Masakazu „Video Girl Ai #9” - recenzja]

Po poprzednim, nieco mniej interesującym albumie o przygodach Yoty i mieszkającej wraz z nim tytułowej „video girl”, tom dziewiąty serii znamionuje pewną zmianę na plus. W warstwie fabularnej wreszcie zaczyna się coś dziać, a i relacje w trójkącie Yota-Moemi-Ai stają się znacznie bardziej skomplikowane, co pozwala scenarzyście na zainscenizowanie wielu zarówno dramatycznych, jak i zabawnych sytuacji.

Katsura Masakazu
‹Video Girl Ai #9›

Video Girl Ai #9
EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułVideo Girl Ai #9
Tytuł oryginalnyDen'nei shojo
Scenariusz
Data wydaniamaj 2004
RysunkiKatsura Masakazu
PrzekładMateusz Łukasik
Wydawca Waneko
CyklVideo Girl Ai
ISBN-1083-88-272-96-9
Format115×170
Cena15,90
Gatunekhumor / satyra, obyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Pomimo swoistej amplitudy poziomu „Video Girl Ai”, manga Masakazu Katsury wciąż pozostaje jednym z najciekawszych wydawnictw tego typu w naszym kraju. Przede wszystkim dlatego, iż autorowi udaje się doskonale łączyć różne nastroje. Zarówno w przeciwieństwie do „Love Hina”, gdzie najważniejszy jest slapstickowy humor, jak i „Marsa”, którego boleściwa forma czyni z tego komiksu nader poważny melodramat z życia nastolatków. W „VGA” mamy natomiast wszystkiego po trochu i to w dobrze odmierzonych proporcjach. Tyle śmiechu, ile łez.
Tym razem bardzo dokładnie przyglądamy się skomplikowanym relacjom łączącym Yotę, mieszkającą z nim Ai oraz nowoodkrytą „starą” miłość Yoty, Moemi, z którą chłopak zaczął się spotykać po wpadce z Nobuko. Ten specyficzny trójkąt – bez żadnych podtekstów czy aluzji – dostarcza nam wiele ciekawych spostrzeżeń na temat stosunków międzyludzkich. Nie da się bowiem sprowadzić „VGA” jedynie do komiksu dla nastoletnich czytelników; w sytuacji podobnej do bohaterów tej mangi może się przecież znaleźć każdy z nas. Co jednak takiego się wydarzyło, iż akcja nagle nabrała rumieńców? Motorem napędowym stała się przemiana, jakiej uległa Ai, odzyskując utracone kilka tomów wcześniej wspomnienia. W tym również wspomnienia tego, co łączyło ją z Yotą. Położenie, w jakiej znalazła się „video girl”, jest zdecydowanie nie do pozazdroszczenia: Ai doskonale zdaje sobie sprawę z tego, co chłopak czuje do Moemi i chociaż stara się, jak może, tłumić w sobie własne uczucia, okazuje się to niezwykle trudne. By nie rzec: niewykonalne. Całej sytuacji nie ułatwia również sam Yota, który – na przemian bądź to swoim gapiostwem, bądź to zaskakującą jak na tak młodego człowieka odpowiedzialnością – wystawia obie dziewczyny, a przede wszystkim Moemi, na ciężką próbę. Inna sprawa, że scenarzysta piętrzy przed nim wiele zaskakujących trudności…
W tomie dziewiątym, choć najwięcej ważkich zdarzeń przytrafia się Ai, także Yota i Moemi są pełnoprawnymi głównymi bohaterami. Autor często oddaje im w toku narracji „głos”, abyśmy mogli zaistniałe wydarzenia poznać ze wszystkich trzech punktów widzenia. Co rusz zmienia się optyka. Nie tylko dynamizuje to akcję, ale przede wszystkim pozwala poznać bliżej psychikę bohaterów – ich tok rozumowania, myśli, pragnienia. Nie da się jednak ukryć, że i tak najwięcej sympatii czytelnika zaskarbia sobie „video girl”. Jej wewnętrzna walka o to, aby stać się „człowiekiem z krwi i kości”, wydaje się być z góry skazana na porażkę. Podstawą zwycięstwa jest dlań bowiem uczucie do Yoty, na które pozwolić sobie nie może, nie chcąc zniszczyć tego, co narodziło się między chłopakiem a Moemi. Być może nawet sama Ai nie zdaje sobie jeszcze z tego sprawy, ale postępując w ten sposób jest znacznie bardziej ludzka od… innych ludzi.
Autorowi udało się wtłoczyć nieco świeżej krwi do odrobinę skostniałej już i powoli zaczynającej nużyć fabuły komiksu. Należy mieć nadzieję, że siłą rozpędu także następny tom zachowa poziom swego poprzednika. Widoki na to, w każdym razie, są.
koniec
4 sierpnia 2004

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Śmierć go czeka…
Paweł Ciołkiewicz

7 V 2024

Manu Larceneta polskiemu czytelnikowi przedstawiać nie trzeba. Francuski autor utorował sobie drogę do naszych serc kilkoma świetnymi komiksami. Po „Codziennej walce”, „Raporcie Brodecka”, „Terapii grupowej” oraz dwóch tomach „Blasta” otrzymujemy „Drogę”, komiks, który zaledwie kilka dni po premierze stał się najlepiej sprzedającym się tytułem w katalogu wydawnictwa Mandioca. To druga już adaptacja książki w dorobku artysty. Po niepokojącej opowieści o winie i wojennej traumie Philippe’a (...)

więcej »

Z emocjami trzeba umieć sobie radzić
Maciej Jasiński

6 V 2024

Seria „Smerfy i świat emocji” rozrasta się o kolejne tytuły podejmujące tematykę uczuć, które targają przedszkolakami. Ich rodzice nie zawsze wiedzą, co robić, dlatego z pomocą przychodzą komiksy wzbogacone o część informacyjną. Dzięki temu młody człowiek może uzmysłowić sobie, że jego zachowanie może być problemem dla otoczenia, a co więcej – dowiaduje się, jak można w takiej sytuacji sobie poradzić.

więcej »

Ptaki w wiosce Smerfów
Maciej Jasiński

5 V 2024

Wydawnictwo Egmont utrzymuje stałe tempo wydawania serii ze Smerfami, przeplatając najstarsze albumy stworzone przez Peyo (we współpracy z różnymi scenarzystami), z tymi nowszymi od innych autorów. Tak się złożyło, że ostatnie tytuły mają jeden wspólny element – ptaki, które miały i mają nadal wielki wpływ na życie w wiosce Smerfów. Jedne destrukcyjny, drugie wnoszą sporo humoru, a inne wreszcie pomagają Smerfom i ratują ich przed zagrożeniami.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Krótko o komiksach: Czerwiec 2004, cz. 3
— Sebastian Chosiński, Wojciech Gołąbowski

W oczekiwaniu na grom
— Sebastian Chosiński

Krótko o komiksach: Marzec 2004, cz. 3
— Sebastian Chosiński

Gordyjski węzeł uczuć
— Sebastian Chosiński

Krótko o komiksach: Grudzień 2003, cz. 2
— Sebastian Chosiński

Jak bezboleśnie przeżyć seksualną inicjację
— Sebastian Chosiński

Krótko o komiksach: Sierpień 2003
— Sebastian Chosiński, Artur Długosz, Daniel Gizicki

Dziewczyna z taśmy wideo
— Michał R. Wiśniewski

Tegoż autora

W starym domu nie straszy
— Sebastian Chosiński

Czas zatrzymuje się dla jazzmanów
— Sebastian Chosiński

Płynąć na chmurach
— Sebastian Chosiński

Ptaki wśród chmur
— Sebastian Chosiński

„Czemu mi smutno i czemu najsmutniej…”
— Sebastian Chosiński

Pieśni wędrujące, przydrożne i roztańczone
— Sebastian Chosiński

W kosmosie też znają jazz i hip hop
— Sebastian Chosiński

Od Bacha do Hindemitha
— Sebastian Chosiński

Z widokiem na Manhattan
— Sebastian Chosiński

Duńczyk, który gra po amerykańsku
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.