Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Stan Sakai
‹Usagi Yojimbo #22: Czerwony Skorpion›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUsagi Yojimbo #22: Czerwony Skorpion
Scenariusz
Data wydaniagrudzień 2014
RysunkiStan Sakai
Wydawca Egmont
CyklUsagi Yojimbo
Cena35,00
Gatunekfantasy, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Króliku, strzeż się Skorpionów!
[Stan Sakai „Usagi Yojimbo #22: Czerwony Skorpion” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Cztery historie zebrane w dwudziestym ósmym tomie sagi o króliku-samuraju mają jeden wspólny mianownik: We wszystkich pojawia się – jako ucieleśnienie zła i przyczyna kłopotów spotykanych przez Usagiego chłopów – banda Czerwonych Skorpionów. Nie trzeba być alfą i omegą, by domyślić się, że w finale albumu bohater komiksu Stana Sakaiego stanie oko w oko z jej bezwzględnym przywódcą.

Sebastian Chosiński

Króliku, strzeż się Skorpionów!
[Stan Sakai „Usagi Yojimbo #22: Czerwony Skorpion” - recenzja]

Cztery historie zebrane w dwudziestym ósmym tomie sagi o króliku-samuraju mają jeden wspólny mianownik: We wszystkich pojawia się – jako ucieleśnienie zła i przyczyna kłopotów spotykanych przez Usagiego chłopów – banda Czerwonych Skorpionów. Nie trzeba być alfą i omegą, by domyślić się, że w finale albumu bohater komiksu Stana Sakaiego stanie oko w oko z jej bezwzględnym przywódcą.

Stan Sakai
‹Usagi Yojimbo #22: Czerwony Skorpion›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUsagi Yojimbo #22: Czerwony Skorpion
Scenariusz
Data wydaniagrudzień 2014
RysunkiStan Sakai
Wydawca Egmont
CyklUsagi Yojimbo
Cena35,00
Gatunekfantasy, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Usagi Miyamoto – jak na ronina przystało – jest w ciągłym ruchu. Przemierza siedemnastowieczną Japonię wzdłuż i wszerz w poszukiwaniu harmonii i… kłopotów. Te ostatnie zresztą znajdują go same. Ale cóż on może z tym począć, skoro czasy są niebezpieczne, a w Kraju Kwitnącej Wiśni, jak się okazuje, znacznie więcej jest ludzi złych niż dobrych. Krąży więc samotny królik od miasteczka do miasteczka, od wsi do wsi i robi wszystko, co się da, aby tego zła na świecie było mniej. Ręce ma przy tym oczywiście pełne roboty. W „Czerwonym Skorpionie” Stan Sakai po raz kolejny go nie oszczędza, tym razem stawiając na jego drodze niezwykle groźną, perfidną i przebiegłą bandę, której członkowie, choć terroryzują całą okolicę i dają się we znaki nawet przedstawicielom władzy, zdają się być nieuchwytni.
Dwudziesty ósmy tom serii zbiera historie opublikowane pierwotnie w latach 2010-2011 w sześciu zeszytach. Składają się one na cztery opowieści. Album otwiera dwuczęściowy „Taiko”, w którym Usagi po raz pierwszy styka się z bandą Czerwonych Skorpionów. Królik-samuraj, kierując się wrodzonym poczuciem sprawiedliwości, staje w obronie starego Minakaty, artysty zajmującego się wytwarzaniem drewnianych bębnów. Właśnie jest on w trakcie pracy nad najpotężniejszym z instrumentów, jakie kiedykolwiek wykonał, a który potrzebny jest mieszkańcom jego rodzinnej wsi, aby w czasie modlitwy o deszcz przebłagać niesprzyjających im bogów. Niestety, bandyci, dowiedziawszy się o kłopotach chłopów, zażądali od nich okupu, grożąc, że w przypadku odmowy zniszczą bęben. Na co oczywiście Usagi pozwolić nie może.
W zupełnie innym, niemal humorystycznym, nastroju utrzymany jest z kolei „Ropuszy olej”, historyjka o Kitsune i Kiyoko, dwóch podróżujących po Japonii przyjaciółkach, które na różne sposoby starają się zarobić na życie, między innymi sprzedając niezwykły balsam, w cudowny sposób gojący rany. W tym przypadku Usagi trzymany jest przez scenarzystę trochę na uboczu; przygląda się rozwojowi sytuacji, ale nie interweniuje, co najwyżej – z punktu widzenia moralisty – komentuje przebieg wydarzeń. W „Powrocie Władcy Sów” sprawa wygląda już inaczej; wsłuchując się w opowieść wędrującego z nim starca, królik przypomina sobie spotkanie sprzed lat z tą mityczną, budzącą przerażenie postacią (przedstawione przez Sakaiego w tomie „Pory roku”). Na samą myśl, że mogłoby to zdarzyć się jeszcze raz, Usagiemu krew mrozi się w żyłach. Domyślacie się, co będzie dalej? W każdym razie gdy ponownie staną naprzeciw siebie, będzie to się wiązało z nadzwyczaj dramatycznymi okolicznościami.
Tom zamyka rozpisane na trzy rozdziały „Nadepnąć Skorpionowi na ogon”. Najdłuższa, ale i najciekawsza z historii w największym stopniu przypomina stare samurajskie opowieści, czyli to, za co miliony czytelników pokochały „Usagiego Yojimbo”. Wziętego przez okolicznych mieszkańców za bandytę z bandy Czerwonych Skorpionów królika, z opresji ratuje mistrz lokalnej szkoły samurajów, Suzuki. Dowiedziawszy się, komu właśnie ocalił skórę, zaprasza ronina w gości. Jak się niebawem okazuje, w samą porę. Jeszcze tej samej nocy bowiem zostaje porwany syn sędziego Maedy. Wszystko wskazuje na to, że uczynili to – dla potężnego okupu – członkowie szajki Czerwonego Skorpiona. Z pomocą zrozpaczonemu, ale i zdeterminowanemu ojcu chłopca ruszają Suzuki i jego uczniowie; Usagi również nie pozostaje bierny, choć z biegiem czasu, gdy zaczyna kojarzyć pewne fakty, nabiera podejrzeń co do rzeczywistego biegu zdarzeń.
W najnowszym i, przynajmniej na razie, ostatnim zbiorczym tomie opowieści o króliku-samuraju nie ma niczego, z czym nie spotkalibyśmy się w poprzednich odsłonach serii. Nie zostajemy więc zaskoczeni żadnym oryginalnym rozwiązaniem fabularnym ani spektakularnym zwrotem akcji. Mimo to „Czerwony Skorpion” może sprawić wielbicielom Usagiego dużo satysfakcji – zgodnie z powiedzeniem, że najbardziej lubimy to, co już znamy. A znamy ronina, który zawsze staje po stronie sprawiedliwości i narażając własne życie, pomaga krzywdzonym i poniżanym. Znamy nieustraszonego samuraja, którego mistrzostwo w posługiwaniu się mieczem jest gwarancją tego, że zostaniemy przez rysownika obdarowani przynajmniej kilkoma scenami pojedynków. Nie inaczej jest i teraz. Sakaiemu-scenarzyście trafiają się historie lepsze i gorsze, natomiast Sakai-grafik od lat utrzymuje ten sam wysoki poziom (vide „Maska demona”, „Miasto zwane Piekłem”). Ręka mu nie drży, gdy z prawdziwą maestrią wyczarowuje na kartach „Usagiego Yojimbo” odległą, ale przecież doskonale znaną dzięki filmom Akiry Kurosawy, Masakiego Kobayashi czy Hiroshiego Inagaki, przeszłość. A że nic się nie zmienia? Skoro jest doskonale, to po co mieszać?
koniec
26 grudnia 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zupełnie jak nie trykoty
Dagmara Trembicka-Brzozowska

28 IV 2024

Ten album to taka „przejściówka” – rozpoczyna się sceną z „Wojen nieskończoności”, a akcja znajduje się najwyraźniej gdzieś przed albumem „King In Black”, w Polsce jak na razie nie wydanym, oraz późniejszymi komiksami m.in. z cyklu „Wojna światów” czy z Thorem w roli głównej. I jakkolwiek fabuła jest dość przeciętna, to jednak jest w „Czarnym” parę rzeczy wartych zobaczenia.

więcej »

Palec z artretyzmem na cynglu
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

27 IV 2024

„Torpedo 1972” to powrót po latach Luca Torelliego, niegdyś twardziela i zabijaki, a dziś… w sumie też zabijaki, ale o wiele bardziej zramolałego.

więcej »

Holmes w tunelu czasoprzestrzennym
Maciej Jasiński

26 IV 2024

„Sherlock Holmes Society” to popkulturowy miszmasz, w którym mieliśmy w jednej historii zombie, Kubę Rozpruwacza, pana Hyde’a i wiele różnych innych motywów. Czwarty album serii domykał większość wątków, dlatego ostatnie dwa albumy to jakby nowe otwarcie. A skoro tak, to autorzy postanowili przebić to, co już było. Nic więc dziwnego, że piąta część rozpoczyna się od wybuchu bomby atomowej w samym centrum Birmingham.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Inne czasy, inni samuraje
— Andrzej Goryl

Usagi w kolorze
— Andrzej Goryl

Potężny przeciwnik
— Marcin Osuch

Tajemna katana z ostrzem energetycznym
— Marcin Osuch

W siedemnastowiecznej Japonii
— Andrzej Goryl

„Patrzcie! On ma głowę pana Mifune!”
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Dr Jekyll i Mr Usagi
— Marcin Osuch

Chrześcijanie w Japonii
— Andrzej Goryl

Drobne smaczki
— Marcin Osuch

Bohaterowie nie zawsze wygrywają
— Marcin Osuch

Tegoż autora

Czas zatrzymuje się dla jazzmanów
— Sebastian Chosiński

Płynąć na chmurach
— Sebastian Chosiński

Ptaki wśród chmur
— Sebastian Chosiński

„Czemu mi smutno i czemu najsmutniej…”
— Sebastian Chosiński

Pieśni wędrujące, przydrożne i roztańczone
— Sebastian Chosiński

W kosmosie też znają jazz i hip hop
— Sebastian Chosiński

Od Bacha do Hindemitha
— Sebastian Chosiński

Z widokiem na Manhattan
— Sebastian Chosiński

Duńczyk, który gra po amerykańsku
— Sebastian Chosiński

Awangardowa siła kobiet
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.