Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Agata Abramowicz, Jacek Michalski
‹Katyń›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKatyń
Scenariusz
Data wydania5 czerwca 2016
RysunkiJacek Michalski
Wydawca Muzeum II Wojny Światowej
ISBN9788363029814
Cena22,00
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Historia w obrazkach: Biała koszula w szafie i binokle w katyńskim dole
[Agata Abramowicz, Jacek Michalski „Katyń” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Nie tylko polskie wydawnictwa, ale również instytucje i placówki zajmujące się zawodowo propagowaniem wiedzy historycznej, już dawno przekonały się, jak dobrym medium, dzięki któremu można wykonywać swą działalność statutową, jest komiks. Ostatnio dołączyło do nich Muzeum II Wojny Światowej, które opublikowały trzy opowieści rysunkowe odnoszące się do wydarzeń z najnowszej historii naszego kraju. Jedną z nich jest „Katyń” Agaty Abramowicz (scenariusz) i Jacka Michalskiego (rysunki).

Sebastian Chosiński

Historia w obrazkach: Biała koszula w szafie i binokle w katyńskim dole
[Agata Abramowicz, Jacek Michalski „Katyń” - recenzja]

Nie tylko polskie wydawnictwa, ale również instytucje i placówki zajmujące się zawodowo propagowaniem wiedzy historycznej, już dawno przekonały się, jak dobrym medium, dzięki któremu można wykonywać swą działalność statutową, jest komiks. Ostatnio dołączyło do nich Muzeum II Wojny Światowej, które opublikowały trzy opowieści rysunkowe odnoszące się do wydarzeń z najnowszej historii naszego kraju. Jedną z nich jest „Katyń” Agaty Abramowicz (scenariusz) i Jacka Michalskiego (rysunki).

Agata Abramowicz, Jacek Michalski
‹Katyń›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKatyń
Scenariusz
Data wydania5 czerwca 2016
RysunkiJacek Michalski
Wydawca Muzeum II Wojny Światowej
ISBN9788363029814
Cena22,00
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Instytut Pamięci Narodowej czy poznańskie wydawnictwo Zin Zin Press to już potentaci na rynku komiksu historycznego, od lat propagujący wiedzę na temat najnowszej historii naszego kraju za pośrednictwem opowieści rysunkowych (wystarczy wspomnieć cykle „W imieniu Polski Walczącej”, „Wojenna odyseja Antka Srebrnego” bądź „Wilcze tropy”). Z czasem dołączają do nich jednak kolejne instytucje, placówki kulturalne i wydawcy. W tym roku w ten właśnie sposób postanowiło zaistnieć w szerszej świadomości gdańskie Muzeum II Wojny Światowej. Pomysł był taki, aby krótkie (liczące po dwadzieścia kilka plansz) historyjki stworzyć na bazie eksponatów, które zgromadzone są w tej placówce. A że za każdym eksponatem kryje się konkretny człowiek, powstać miały fabuły dotyczące dramatycznych – nie tylko wojennych, ale i powojennych – przeżyć ludzi może nie tak bardzo znanych ogółowi, ale takich, na życiu których najnowsza historii Polski odcisnęła głębokie i bolesne piętno. I którym ojczyzna wiele zawdzięcza. W pierwszym rzucie – choć wcale nie mamy pewności czy ukażą się kolejne – pojawiły się trzy albumy: „Katyń”, „Akcja Kopernik” oraz „Jachna”.
„Katyń” to opowieść podejmująca dwa wątki: z jednej strony jest to tragiczna historia wojskowego lekarza Stefana Wąsowskiego (po którym pamiątki, przekazane przez rodzinę, zgromadzono w muzeum), z drugiej – komiks dotykający sprawy fałszowania prawdy o sowieckiej zbrodni dokonanej na polskich oficerach wiosną 1940 roku. Scenariusz wyszedł spod ręki Agaty Abramowicz, na co dzień pracownika Muzeum II Wojny Światowej; zilustrował go natomiast bydgoski rysownik Jacek Michalski, który ma już spore doświadczenie w „opowiadaniu” piórkiem o naszej najbliższej przeszłości (vide „Tajemnice D.A.G. Fabrik Bromberg”, „Marian Rejewski – bydgoszczanin, który złamał szyfr Enigmy”, „1940 Katyń. Zbrodnia na nieludzkiej ziemi”). Punktem wyjścia do stworzenia komiksu stały się natomiast odnalezione podczas ekshumacji latem 1943 roku w lasku katyńskim binokle doktora Wąsowskiego oraz wyprasowana przez żonę elegancka biała koszula, która czekała w domu na jego powrót z wojny. Do którego oczywiście nigdy nie doszło.
W sierpniu 1939 roku, kiedy rozpoczyna się akcja „Katynia”, Stefan Wąsowski – emerytowany lekarz wojskowy w stopniu podpułkownika – mieszka wraz z żoną Marią i dwójką dzieci (córką Haliną i synem Januszem) w Lublinie. Słysząc zewsząd o rosnącym zagrożeniu ze strony hitlerowskich Niemiec, jeszcze przed ogłoszeniem powszechnej mobilizacji zgłasza się do armii i zostaje skierowany do szpitala wojskowego w Chełmie. Tam zastaje go 1 września. Ósmego dnia wojny zapada decyzja o ewakuacji placówki do Tarnopola (na terenie dzisiejszej zachodniej Ukrainy), dokąd cały personel dociera równo dziewięć dni później – w chwili gdy wschodnią granicę II Rzeczypospolitej przekracza Armia Czerwona. Wąsowski zostaje aresztowany i umieszczony w obozie w Kozielsku. Co stało się z nim kilka miesięcy później, wiemy doskonale. Komiks Abramowicz i Michalskiego nie urywa się jednak w tym miejscu; autorzy starają się wyjaśnić również dalsze zawiłości związane z tak zwaną „sprawą katyńską”. Odpowiadają na pytanie, dlaczego Sowieci zdecydowali się na masowy mord; wyjaśniają, jak próbowali oni wprowadzić w błąd władze Polski na uchodźstwie oraz w jaki sposób informacja o losie aresztowanych po 17 września dotarła do okupowanego przez Niemców kraju.
Historia jednego człowieka – Stefana Wąsowskiego – nabiera tym sposobem charakteru uniwersalnego, stając się pretekstem do snucia ogólniejszych rozważań. Od dramatu jednostkowego autorzy przechodzą do tragedii całego narodu. Na arenie pojawiają się osoby odpowiedzialne za sprawstwo zbrodni (Józef Stalin, Wiaczesław Mołotow), jak i te, którym zależy na dotarciu do aresztowanych przez Sowietów żołnierzy (generałowie Władysław Sikorski i Władysław Anders). Fabuła doprowadzona jest aż do wiosny 1990 roku, kiedy to podczas spotkania na Kremlu z Wojciechem Jaruzelskim, wówczas już prezydentem III Rzeczypospolitej, Michaił Gorbaczow, w tym momencie pełniący nie tylko obowiązki sekretarza generalnego KPZR, ale również prezydenta ZSRR, po raz pierwszy przyznał oficjalnie, że zbrodnia katyńska dokonana została przez oddziały radzieckiego NKWD. Do części obrazkowej albumu dołączony został tekst popularnonaukowy autorstwa Agaty Abramowicz, w którym wyjaśnione są aspekty historyczne zbrodni oraz dodany biogram bohatera. Wszystko to zilustrowano licznymi zdjęciami oraz skanami najważniejszych dokumentów.
Parę słów należy poświęcić jeszcze pracy Jacka Michalskiego. Tym bardziej że jest za co go pochwalić. Realistyczna kreska bydgoskiego autora sprawdza się znakomicie. Postaci historyczne przypominają siebie, co nie zawsze jest normą w polskim komiksie. Dużo dramatyzmu przydaje akcji odpowiednie kadrowanie, a jest to o tyle istotne, iż mamy przecież do czynienia z pracą, która temat traktuje mimo wszystko dość skrótowo. Istniała więc obawa, że pędząc do celu, autorzy zgubią ciąg przyczynowo-skutkowy zdarzeń i całość rozejdzie się w szwach. Na szczęście, w dużej mierze dzięki talentowi rysownika, stało się inaczej.
koniec
25 lipca 2016

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Holmes w tunelu czasoprzestrzennym
Maciej Jasiński

26 IV 2024

„Sherlock Holmes Society” to popkulturowy miszmasz, w którym mieliśmy w jednej historii zombie, Kubę Rozpruwacza, pana Hyde’a i wiele różnych innych motywów. Czwarty album serii domykał większość wątków, dlatego ostatnie dwa albumy to jakby nowe otwarcie. A skoro tak, to autorzy postanowili przebić to, co już było. Nic więc dziwnego, że piąta część rozpoczyna się od wybuchu bomby atomowej w samym centrum Birmingham.

więcej »

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Powinno być lepiej
— Sebastian Chosiński

Konkwistadorzy!
— Sebastian Chosiński

Z Kijowa do Algieru
— Sebastian Chosiński

Zaskakująco dobrze
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Do utraty tchu i zmysłów
— Sebastian Chosiński

Pycha kroczy przed upadkiem
— Wojciech Gołąbowski

Co znaczy współpraca
— Wojciech Gołąbowski

Bardzo na czasie
— Wojciech Gołąbowski

Miłość w czasach wojny
— Marcin Osuch

Przeczuwając własną śmierć
— Wojciech Gołąbowski

Tegoż twórcy

Cztery historie z Bydgoszczą w tle
— Sebastian Chosiński

Prima Aprilis: Historie coraz nowsze
— Wojciech Gołąbowski

Taka piękna okładka…
— Wojciech Gołąbowski

Poważna kolorowanka
— Wojciech Gołąbowski

Krótko o komiksach: Lipiec 2003
— Artur Długosz, Daniel Gizicki

Komiks dosłowny
— Artur Długosz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.