Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Marvano
‹Berlin (wyd.II)›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBerlin (wyd.II)
Scenariusz
Data wydania23 maja 2019
RysunkiMarvano
PrzekładWojciech Birek
Wydawca Egmont
CyklPlansze Europy
ISBN9788328142565
Format176s. 216x285mm
Cena99,99
Gatunekhistoryczny, kryminał, obyczajowy, sensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

MIasto w trzech odsłonach
[Marvano „Berlin (wyd.II)” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Berlin” to trzy historie rozgrywające się w różnym czasie. Co je łączy? Czy tytułowe miasto, bohaterowie? Bardzo możliwe, że Marvano wybrał na głównego bohatera tej trylogii kogoś, a raczej coś innego.

Marcin Osuch

MIasto w trzech odsłonach
[Marvano „Berlin (wyd.II)” - recenzja]

„Berlin” to trzy historie rozgrywające się w różnym czasie. Co je łączy? Czy tytułowe miasto, bohaterowie? Bardzo możliwe, że Marvano wybrał na głównego bohatera tej trylogii kogoś, a raczej coś innego.

Marvano
‹Berlin (wyd.II)›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBerlin (wyd.II)
Scenariusz
Data wydania23 maja 2019
RysunkiMarvano
PrzekładWojciech Birek
Wydawca Egmont
CyklPlansze Europy
ISBN9788328142565
Format176s. 216x285mm
Cena99,99
Gatunekhistoryczny, kryminał, obyczajowy, sensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Do moich podejrzeń wrócę za chwilę, na razie spójrzmy na sam album. Nie jest on nowością dla polskich czytelników. Pierwsze wydanie Egmont opublikował dziesięć lat temu w cyklu „XX wiek / wiek XXI“, zaledwie rok po ukazaniu się oryginału. Album składa się z trzech części tworzących swoistą trylogię. „Swoistą” bo nie wszystkie składowe są ze sobą mocno powiązane. Szczególnie dotyczy to historii pierwszej, z podtytułem „Siedmiu krasnoludków”. Jest to, nieszablonowo poprowadzona, opowieść o losach siedmioosobowej załogi brytyjskiego bombowca Lancaster – tytułowych krasnoludków. Akcja zaczyna się w roku 1993, na pasie startowym dawnego lotniska wojskowego w Lincolnshire w Anglii. W tym pustym miejscu spotykają się dwie starsze kobiety i mężczyzna w średnim wieku. Jedna z kobiet przekazuje drugiej list napisany pół wieku wcześniej. Jego lektura przerzuca czytelnika w sam środek piekła jakiego doświadczali piloci alianckich bombowców uczestniczących w nalotach dywanowych na nazistowskie Niemcy. Takich, sprawnych przejść między wydarzeniami dramatycznymi a chwilami spokoju jest tutaj zresztą kilka. To dosyć naturalne w sytuacji gdy lotnicy dzielili swoje życie na odpoczynek na, względnie bezpiecznej, wyspie a śmiertelnie groźnymi lotami nad kontynent. Ten dysonans Marvano oddał bardzo sprawnie. Ale prawdziwe mistrzostwo osiągnął przedstawiając same sceny bojowych lotów załogi Lancastera. Sposób prezentacji zagrożenia ze strony obrony przeciwlotniczej oraz myśliwców wroga, ryzyko kolizji z innym samolotem z własnej formacji nie pozostawia czytelnika obojętnym. Coś jest w tych rysunkach Belga, że, niezależnie czy to futurystyczne zmagania na innych planetach czy stara, dobra II-ga Wojna Światowa, odczuwamy cały dramatyzm walki. Kim jest trójka, która spotkała się po półwieczu? Jakie są losy siedmiu krasnoludków i ich bombowca, który przewrotnie nazwali „Królewna Śnieżka”. Wojenne losy są pokręcone także po zachodniej stronie. Najlepiej poznać je samemu, tym bardziej, że Marvano udało się stworzyć wielowymiarową historię i każdy czytelnik może odebrać ją na swój sposób.
O ile pierwsza część to historia, która może być kompilacją prawdziwych losów alianckich lotników o tyle dwie pozostałe, to czysta fikcja. Część drugą, zatytułowaną „Sprytny Reinhard”, z poprzednią łączą miasto, czyli „Berlin” oraz… samoloty. Bo, podobnie jak w „Bonneville” Marvano bohaterami uczynił superszybkie samochody, tak tutaj można odnieść wrażenie, że odpowiednio poprowadzona intryga dała mu pretekst do rysowania samolotów. Jeden Marvano wie czy rzeczywiście tak było, ale jedno i drugie wyszło mu całkiem nieźle. Niejaki Roy Stuart (jedyna postać powiązana z poprzednią historią) jest pilotem obsługującym dostawy do okupowanego Berlina, jeszcze przed rozpoczęciem blokady przez Sowietów. Oś intrygi tworzą relacje między Stuartem, Niemką Heleną i jej młodszym bratem. Relacje nieco pokręcone, intryga trochę naciągana ale Marvano całkiem sprawnie wkomponował to wszystko w wydarzenia historyczne, a jak wiadomo w tamtych czasach w Berlinie dużo się działo. Całość zamyka detektywistyczna historia „Dwoje dzieci króla”. Tę, z kolei wykorzystał autor do przedstawienia wydarzeń związanych bezpośrednio z powstaniem Muru Berlińskiego. W samej intrydze można się pogubić ale powstanie ściany dzielącej miasto i jego mieszkańców jest przedstawione bardzo precyzyjnie. Marvano nie ogranicza się do faktów ale także pozwala sobie na ostrą ocenę zarówno komunistów jak i aliantów zachodnich. I trzeba przyznać, że w większości są to oceny bardzo trafione.
„Berlin” jest kolejnym dowodem na to, że Mark Van Oppen, który tak fantastycznie oddał klimat powieści Joe Haldemana, potrafi wziąć pełnię odpowiedzialności za całość komiksowej roboty. Wziął na tapet trudne i nieoczywiste tematy i wybrnął z nich zwycięsko. Ciekawe co by mu wyszło gdyby pochylił się nad, dajmy na to… Warszawą?
koniec
22 sierpnia 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kraina bez gwiazd
Marcin Osuch

29 IV 2024

Wydana nakładem oficyny Lost in Time „Arka” to udany miks twardego SF z elementami horroru i socjologicznego thrillera. Początek jest bardzo dobry i na szczęście nie najgorsze jest zakończenie.

więcej »

Zupełnie jak nie trykoty
Dagmara Trembicka-Brzozowska

28 IV 2024

Ten album to taka „przejściówka” – rozpoczyna się sceną z „Wojen nieskończoności”, a akcja znajduje się najwyraźniej gdzieś przed albumem „King In Black”, w Polsce jak na razie nie wydanym, oraz późniejszymi komiksami m.in. z cyklu „Wojna światów” czy z Thorem w roli głównej. I jakkolwiek fabuła jest dość przeciętna, to jednak jest w „Czarnym” parę rzeczy wartych zobaczenia.

więcej »

Palec z artretyzmem na cynglu
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

27 IV 2024

„Torpedo 1972” to powrót po latach Luca Torelliego, niegdyś twardziela i zabijaki, a dziś… w sumie też zabijaki, ale o wiele bardziej zramolałego.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Historia mniej znana
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Historia w obrazkach: Miasto murem podzielone
— Sebastian Chosiński

Tegoż twórcy

Szybkie samochody, podstępni naziści
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Łza smutku, uśmiech wspomnień
— Marcin Osuch

Ku przestrodze
— Marcin Knyszyński

Życie na sprzedaż
— Marcin Knyszyński

„Bękarty wojny” dla całej rodziny
— Marcin Knyszyński

Esensja czyta dymki: Reaktywacja
— Daniel Gizicki, Wojciech Gołąbowski, Marcin Osuch, Paweł Sasko, Konrad Wągrowski

Historia w obrazkach: Miasto murem podzielone
— Sebastian Chosiński

Ballada o żołnierzu Williamie Mandelli
— Konrad Wągrowski

Wieczna wojna, wieczna wolność, wieczny żywot
— Marcin Osuch

Krótko o komiksach: Marzec 2003, cz. 2
— Artur Długosz, Wojciech Gołąbowski, Marcin Herman, Tomasz Kontny, Marcin Osuch, Tomasz Sidorkiewicz, Konrad Wągrowski, Michał R. Wiśniewski

Tegoż autora

Kraina bez gwiazd
— Marcin Osuch

Uczmy się języków!
— Marcin Osuch

„Szalony Kojot” przez dwie chmury?
— Marcin Osuch

Aparat, góry, człowiek
— Marcin Osuch

Niech prezydent się tym zajmie
— Marcin Osuch

Ratunek czy porwanie?
— Marcin Osuch

Zatrzymane w słowach
— Marcin Osuch

Broń i pieniądze
— Marcin Osuch

Tylko wkrętacza brakuje
— Marcin Osuch

Pożegnanie
— Marcin Osuch

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.