Weekendowa Bezsensja: Streszczenia lektur (3)Zapraszamy do trzeciej już części naszej wędrówki w czasie w lata gimnazjum (choć w naszych czasach gimnazjów jeszcze nie było). Kolejna porcja streszczeń książek, niezwykle przydatna, gdy na klasówce pojawi się pytanie „jaką książkę ostatnio czytałeś?”.
Michał FoersterWeekendowa Bezsensja: Streszczenia lektur (3)Zapraszamy do trzeciej już części naszej wędrówki w czasie w lata gimnazjum (choć w naszych czasach gimnazjów jeszcze nie było). Kolejna porcja streszczeń książek, niezwykle przydatna, gdy na klasówce pojawi się pytanie „jaką książkę ostatnio czytałeś?”. Powieść węgierskiego pisarza ma tytuł łaciński, ale napisana jest po polsku, jeśli nie liczyć, że narrator mówi po niemiecku. Książka składa się z małych fragmentów, z których każdy nie jest specjalnie długi. Jest to historia ojca bohatera, który pochodził z biednej, niezamężnej szlachty. Jest doktorem kamieniarzem, ale na widok komunistów nie umie opanować szewskiej pasji. Zostawiony przez komunistyczne Węgry na los pastwy, zaczyna być alkoholikiem. Alkoholików dzielimy na pijących i niepijących. Potem autor pisze jeszcze też o swoim dzieciństwie, a zwłaszcza o piłce nożnej. W końcu narrator zostaje zabrany do wojska za czyny, których nie popełnił, chociaż dostał rozgrzeszenie. W komunistycznych Węgrzech wcielono do wojska nawet dzieci w podeszłym wieku. Dla rodziny bohatera była to prawdziwa kara, sroga i opłakana. Ale na końcu książki tłumaczka pisze, że wszystko to tylko pic na wodę, bo autor jest postmordystą. Główny bohater, Jambo, na chwilę traci nieprzytomność i wynika z tego wiele przygód. Spotyka na przykład poetkę Jasnorzewską, która zostaje jego sekretarką. Mają razem dobry stosunek, mimo że Jasnorzewska nie umie najlepiej po włosku. Jambo ma też rozwiedzioną żonę, z którą kochał się do utraty tchu, ale bez wzajemności. Potem on stara się odnaleźć swoje dzieciństwo na strychu w domu rodziców. Ale tam są tylko komiksy, między innymi pierwsze wydanie Szekspira. Ale jest w folii, więc nie można go rozpakować. Jambo ma totalną amnezję, nie pamięta nawet własnych wspomnień. Dlatego żyje marzeniami, co jest absolutnie niezdrowe. Pamięta tylko co lepsze momenty z książek. W powieści oprócz tekstu są też obrazki, niektóre można nawet oglądać, ale nie wszystkie. Na końcu bohater umiera, ale nawet po śmierci nie traci wzroku i widzi swoją ukochaną. Jest tylko trochę nieswój, bo coś mu nie pasuje. Główny bohater książki Wita Szostaka jest biednym, niedojedzonym muzykiem. Żywi się tylko marchwią i skrzypcami. Akcja powieści rozgrywa się na wsi, gdzie chłopi współżyli ze sobą na czworakach. Ponieważ czworaki były ciasne, ciągle chodzili przygarbieni. Za to po polach mogli chodzić pionowo i poziomo. Żeby zarobić na życie, bohater zostaje muzykantem, ale potem umiera. Do grania musi zebrać kupę chłopską, żeby było z kim grać. Zespół ludowy składał się z wielu instrumentów, w tym bębna, który niekiedy grał pierwsze skrzypce. Muzycy występowali głównie po weselach. Pod wpływem ich grania każdy chłop ruszał od razu na pannę młodą. Jeden z nich zapisuje diabłu duszę, ale resztę zostawia sobie. Dzięki temu zostaje świetnym muzykantem. Prawdziwy muzykant rżnął skrzypce od ucha do ucha. Podczas wojny bohater ukrywa Niemców w piwnicy przed Żydami. Boi się, że zostanie wykryty, więc zakopuje w ogrodzie wszystkie pieniądze wraz z żoną i synem. Ale jego muzyka jest ponadczasowa i do dzisiaj prześladuje etnografów. Chociaż tytuł jest ciekawy, to w książce pani Woolf nie ma żadnych aktów, w ogóle jest tylko sam tekst. Bohaterami są różni ludzie, którzy robią jedno wielkie przedstawienie z wieśniaków. Zapraszają na to gości. Przed ganek do ich willi zajeżdża golaska, z której wysiedli podróżni. Są to ziemianie, w większości zwolennicy idei konserwantów. Tacy ludzie kochają swoją ziemię i na jej łonie robią wszystko. Korzystają natomiast z pracy chłopów, którzy muszą nawet im znosić własne jajka. Potem przedstawiana jest sztuka, w której dużo się mówi o historii. Na przykład o ludziach w średniowieczu, którzy żyli w wielkiej nędzy i umieralności. Sztuka jest pokazywana na łące. Siedzą tam przyjechani goście i główna bohaterka, a przez jej środek przepływa mały strumyk. • • • 8 sierpnia 2009 |
Czy „Nowy wspaniały świat” Aldousa Huxleya, powieść, której tytuł wykorzystałem dla stworzenia nazwy niniejszego cyklu, oraz ikoniczna „1984” George’a Orwella bazują po części na pomysłach z „After 12.000 Years”, jednej z pierwszych amerykańskich antyutopii?
więcej »Kontynuując omawianie książek SF roku 2021, przedstawiam tym razem thriller wyróżniony najważniejszą nagrodą niemieckojęzycznego fandomu. Dla kontrastu przeciwstawiam mu wydawnictwo jednego z mniej doświadczonych autorów, którego pierwsza powieść pojawiła się na rynku przed zaledwie dwu laty.
więcej »Science fiction bliskiego zasięgu to popularna odmiana gatunku, łącząca zazwyczaj fantastykę z elementami powieści sensacyjnej lub kryminalnej. W poniższych przykładach chodzi o walkę ze skutkami zmian klimatycznych oraz o demontaż demokracji poprzez manipulacje opinią publiczną – w Niemczech to ostatnio gorąco dyskutowane tematy.
więcej »Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner
Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner
Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner
Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner
Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner
Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner
Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner
Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner
Esensja czyta: Luty 2015
— Miłosz Cybowski, Jacek Jaciubek, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk, Joanna Słupek, Konrad Wągrowski
Prezenty świąteczne 2014: Książki. Mnóstwo książek.
— Esensja
Do księgarni marsz: Grudzień 2014
— Esensja
Kolejne 50 książek minionej dekady, które warto znać
— Esensja
50 najlepszych polskich powieści fantastycznych
— Esensja
Mój ojczulek Węgry
— Michał Foerster
Esensja czyta: III kwartał 2008
— Michał Foerster, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Michał Kubalski, Daniel Markiewicz, Paweł Sasko, Konrad Wągrowski, Marcin T. P. Łuczyński
Do księgarni marsz: Wrzesień 2008
— Esensja
Kronika śmierci niezauważonej
— Eryk Remiezowicz
Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… Esensji (31)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
40 najgorszych okładek płyt 2021 roku… i bonus z pupą
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Muzyka 18+, czyli muzyka a branża porno (reaktywacja)
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… Esensji (30)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… Esensji (29)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
40 najgorszych okładek płyt 2020 roku i bonus
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… Esensji (28)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… Esensji (27)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Jak poradzić sobie z brakiem dostępu do fryzjera, czyli 10 filmów z niesfornymi włosami
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Jeszcze więcej filmowych wirusów
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Zanikanie, czyli rzecz o „Cudzych słowach”
— Mieszko B. Wandowicz
Teologia bez iskier
— Sławomir Grabowski
Podróż
— Joanna Kapica-Curzytek
O sześćdziesiąt dni za długo
— Beatrycze Nowicka
Wracać wciąż do domu
— Beatrycze Nowicka
Esensja czyta: Grudzień 2015
— Dominika Cirocka, Miłosz Cybowski, Jacek Jaciubek, Anna Kańtoch, Tomasz Kujawski, Konrad Wągrowski
Powieść o uciekaniu
— Mieszko B. Wandowicz
Powieść zgoła krzywozwierciadlana
— Joanna Kapica-Curzytek
Esensja czyta: Luty 2015
— Miłosz Cybowski, Jacek Jaciubek, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk, Joanna Słupek, Konrad Wągrowski
Fantazja w elaboracie zamknięta
— Kamil Armacki
Popkultura i antyk: Elektra
— Michał Foerster
Steve Jobs wielkim poetą był
— Michał Foerster
Notatki na marginesie „Mapy i terytorium”
— Michał Foerster
Popkultura i antyk: Błagalnice
— Michał Foerster
Popkultura i antyk: Dzieci Heraklesa
— Michał Foerster
Popkultura i antyk: Persowie
— Michał Foerster
Chociaż nie brzmi to zbyt oryginalnie
— Michał Foerster
Popkultura i antyk: Trachinki
— Michał Foerster
Popkultura i antyk: Ajas
— Michał Foerster
Popkultura i antyk: Filoktet
— Michał Foerster