Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Gösta Berlings Saga
‹Konkret Musik›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKonkret Musik
Wykonawca / KompozytorGösta Berlings Saga
Data wydania24 lipca 2020
Wydawca Inside Out Music
NośnikCD
Czas trwania43:23
Gatunekrock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Rasmus Booberg, David Lundberg, Gabriel Tapper, Alexander Skepp, Jesper Skarin
Utwory
CD1
1) Släpad05:07
2) Vinsta guldklocka04:42
3) Basement Traps02:39
4) Close to Home03:02
5) Konkret Musik04:14
6) Closing Borders01:00
7) To Never Return06:16
8) Instrument VI01:58
9) The Pugilist04:44
10) A Fucking Good Man01:46
11) Förbifart Stockholm04:23
12) A Question of Currency03:33
Wyszukaj / Kup

Krótko o muzyce: Dokąd ta droga prowadzi?
[Gösta Berlings Saga „Konkret Musik” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Nie mam pewności, czy wydany w końcu lipca tego roku najnowszy album studyjny progresywnej formacji Gösta Berlings Saga – zatytułowany „Konkret Musik” – powstawał już w czasie epidemii i ogłoszonego niemal w całej Europie lockdownu. Na to jednak wskazywałyby tytuły niektórych utworów i niekiedy dość klaustrofobiczny charakter kompozycji.

Sebastian Chosiński

Krótko o muzyce: Dokąd ta droga prowadzi?
[Gösta Berlings Saga „Konkret Musik” - recenzja]

Nie mam pewności, czy wydany w końcu lipca tego roku najnowszy album studyjny progresywnej formacji Gösta Berlings Saga – zatytułowany „Konkret Musik” – powstawał już w czasie epidemii i ogłoszonego niemal w całej Europie lockdownu. Na to jednak wskazywałyby tytuły niektórych utworów i niekiedy dość klaustrofobiczny charakter kompozycji.

Gösta Berlings Saga
‹Konkret Musik›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKonkret Musik
Wykonawca / KompozytorGösta Berlings Saga
Data wydania24 lipca 2020
Wydawca Inside Out Music
NośnikCD
Czas trwania43:23
Gatunekrock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Rasmus Booberg, David Lundberg, Gabriel Tapper, Alexander Skepp, Jesper Skarin
Utwory
CD1
1) Släpad05:07
2) Vinsta guldklocka04:42
3) Basement Traps02:39
4) Close to Home03:02
5) Konkret Musik04:14
6) Closing Borders01:00
7) To Never Return06:16
8) Instrument VI01:58
9) The Pugilist04:44
10) A Fucking Good Man01:46
11) Förbifart Stockholm04:23
12) A Question of Currency03:33
Wyszukaj / Kup
Sztokholmska formacja Gösta Berlings Saga zaliczana jest do zespołów rockowo-progresywnych, chociaż po wysłuchaniu jej najnowszej produkcji można nabrać co do tego pewnych wątpliwości. I nie chodzi tu tylko o to, że instrumentami dominującymi na płycie są syntezatory; to także kwestia podejścia do konstrukcji utworów, ich nastroju, w końcu – zaskakująco introwertycznego charakteru. Stąd właśnie myśl, że – podobnie jak muzyka zawarta na zbliżonym stylistycznie w pełni solowym debiucie Mariusza Dudy z Riverside i Lunatic Soul „Lockdown Spaces” (2020) – materiał, jaki znalazł się na albumie „Konkret Musik” może być efektem wywołanego pandemią odosobnienia. I tu od razu dwa zastrzeżenia: pierwsze – że to jedynie domysł (na razie niepotwierdzony żadnymi doniesieniami z obozu zespołu), drugie – że stylistyczne pokrewieństwo z dziełem Polaka nie dotyczy kwestii instrumentacji i rozmachu.
„Konkret Musik” to – bez wątpienia – album koncepcyjny. Historia rozpisana na dwanaście rozdziałów – dłuższych i krótszych, stonowanych i energetycznych, mrocznych i, choć w mniejszym stopniu, poszukujących nadziei. Dużo tu nawiązań do muzyki elektronicznej z lat 80. ubiegłego wieku i współczesnego ambientu; nie brakuje również – jak i u Mariusza Dudy – inspiracji późnym Kraftwerkiem (vide „Basement Traps”). Płytę nagrano w tym samym składzie, co poprzednią – „Et Ex” (2018). Co oznacza, że gitarzysta Rasmus Booberg zdążył już na dobre zadomowić się w zespole. Nową twarzą w studiu był natomiast perkusjonista Jesper Skarin, który w poprzednich latach dał się poznać z występów w stonerowych Fingerspitzengefühl i będącym jego kontynuacją Switch Opens oraz – jako gość – w progresywnym Carptree. Na „Konkret Musik” dane było mu więc wejść w skórę Mattiasa Olssona, który podobną rolę odegrał na „Sersophane” (2016).
Wróćmy jednak do zawartości „Konkret Musik”! Początek jest klasycznie ambientowy („Släpad”), choć już chwilę później – vide „Vinsta guldklocka” – robi się, głównie za sprawą gitary Booberga, progresywnie. Syntezatory ani na moment jednak nie schodzą na drugi plan – do nich należą i Kraftwerkowy „Basement Traps”, i nostalgiczny „Close to Home”, i nawet będący jego przeciwieństwem numer tytułowy. Ponury, pełen sprzężeń „Closing Borders” jest zaś introdukcją do transowego, wspaniale rozwijającego się „To Never Return” (notabene najlepszego fragmentu całej płyty). Dalej też jest – na przemian – dynamicznie i stonowanie: gdy „Instrument VI” łagodzi emocje, to „The Pugilist” je rozpala. Co ciekawe, im bliżej końca tym bardziej marszowo się robi – taki rytm dominuje w „A Fucking Good Man”, przewija się w ciężkim i powolnym „Förbifart Stockholm”, wreszcie zamyka „A Question of Currency”. Pytanie tylko, dokąd i po co tak maszerujemy? Ale na nie odpowiedzi poszukajcie już sami, uważnie wsłuchując się w „Konkret Musik”.
koniec
6 sierpnia 2020
Skład:
Rasmus Booberg – gitara elektryczna, syntezatory
David Lundberg – fortepian elektryczny, organy, mellotron
Gabriel Tapper – gitara basowa, syntezator basowy
Alexander Skepp – perkusja, instrumenty perkusyjne

gościnnie:
Jesper Skarin – instrumenty perkusyjne

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Tu miejsce na labirynt…: Ente wcielenie Magmy
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Chociaż poprzednia płyta Rhùn, czyli „Tozïh”, ukazała się już niemal rok temu, najnowsza, której muzycy nadali tytuł „Tozzos”, wcale nie zawiera nagrań powstałych bądź zarejestrowanych później. Oba materiały są owocami tej samej sesji. Trudno dziwić się więc, że i stylistycznie są sobie bliźniacze.

więcej »

Czas zatrzymuje się dla jazzmanów
Sebastian Chosiński

25 IV 2024

Arild Andersen to w świecie europejskiego jazzu postać pomnikowa. Kontrabasista nie lubi jednak przesiadywać na cokole. Mimo że za rok będzie świętować osiemdziesiąte urodziny, wciąż koncertuje i nagrywa. Na dodatek kolejnymi produkcjami udowadnia, że jest bardzo daleki od odcinania kuponów. „As Time Passes” to nagrany z muzykami młodszymi od Norwega o kilkadziesiąt lat album, który sprawi mnóstwo radości wszystkim wielbicielom nordic-jazzu.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Oniryczne żałobne misterium
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

Martin Küchen – lider freejazzowej formacji Angles 9 – zaskakiwał już niejeden raz. Ale to, co przyszło mu na myśl w czasie pandemicznego odosobnienia, przebiło wszystko dotychczasowe. Postanowił stworzyć – opartą na starożytnym greckim micie i „Odysei” Homera – jazzową operę. Do współpracy zaprosił wokalistkę Elle-Kari Sander, kolegów z Angles oraz kwartet smyczkowy. Tak narodziło się „The Death of Kalypso”.

więcej »

Polecamy

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku

A pamiętacie…:

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku
— Wojciech Gołąbowski

Ryan Paris – słodkie życie
— Wojciech Gołąbowski

Gazebo – lubię Szopena
— Wojciech Gołąbowski

Crowded House – hejnał hejnałem, ale pogodę zabierz ze sobą
— Wojciech Gołąbowski

Pepsi & Shirlie – ból serca
— Wojciech Gołąbowski

Chesney Hawkes – jeden jedyny
— Wojciech Gołąbowski

Nik Kershaw – czyż nie byłoby dobrze (wskoczyć w twoje buty)?
— Wojciech Gołąbowski

Howard Jones – czym właściwie jest miłość?
— Wojciech Gołąbowski

The La’s – ona znowu idzie
— Wojciech Gołąbowski

T’Pau – marzenia jak porcelana w dłoniach
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.