Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 5 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Peter Webber
‹Dziewczyna z perłą›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDziewczyna z perłą
Tytuł oryginalnyGirl with a Pearl Earring
Dystrybutor ITI, Vue Movie Distribution
Data premiery21 maja 2004
ReżyseriaPeter Webber
ZdjęciaEduardo Serra
Scenariusz
ObsadaScarlett Johansson, Tom Wilkinson, Colin Firth, Cillian Murphy, Judy Parfitt
MuzykaAlexandre Desplat
Rok produkcji2003
Kraj produkcjiLuksemburg, Wielka Brytania
Czas trwania95 min
ParametryDolby Digital 5.1; format 2,35:1; lektor
WWW
Gatunekdramat
EAN5900058111053
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

DVD: Dziewczyna z perłą
[Peter Webber „Dziewczyna z perłą” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Ekranizacja pełnej niedomówień powieści Tracy Chevalier, opisującej fikcyjną wizję genezy słynnej flamandzkiej Mony Lizy autorstwa Johannesa Vermeera, zachwyciła krytyków i publiczność spokojnym rytmem i subtelnym podejściem do tematu. Piękne odmalowanie epoki w delikatnych zdjęciach Eduardo Serry, doskonały duet aktorski Johansson - Firth i uchwycenie emocji utkanych z milczenia przyjdzie nam podziwiać powtórnie za sprawą estetycznego wydania DVD.

Ewa Drab

DVD: Dziewczyna z perłą
[Peter Webber „Dziewczyna z perłą” - recenzja]

Ekranizacja pełnej niedomówień powieści Tracy Chevalier, opisującej fikcyjną wizję genezy słynnej flamandzkiej Mony Lizy autorstwa Johannesa Vermeera, zachwyciła krytyków i publiczność spokojnym rytmem i subtelnym podejściem do tematu. Piękne odmalowanie epoki w delikatnych zdjęciach Eduardo Serry, doskonały duet aktorski Johansson - Firth i uchwycenie emocji utkanych z milczenia przyjdzie nam podziwiać powtórnie za sprawą estetycznego wydania DVD.

Peter Webber
‹Dziewczyna z perłą›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDziewczyna z perłą
Tytuł oryginalnyGirl with a Pearl Earring
Dystrybutor ITI, Vue Movie Distribution
Data premiery21 maja 2004
ReżyseriaPeter Webber
ZdjęciaEduardo Serra
Scenariusz
ObsadaScarlett Johansson, Tom Wilkinson, Colin Firth, Cillian Murphy, Judy Parfitt
MuzykaAlexandre Desplat
Rok produkcji2003
Kraj produkcjiLuksemburg, Wielka Brytania
Czas trwania95 min
ParametryDolby Digital 5.1; format 2,35:1; lektor
WWW
Gatunekdramat
EAN5900058111053
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Dotknięcie, ukradkowe spojrzenie, niewysłowiona fascynacja. Griet, młoda służąca w domu Vermeerów, wytrzymuje trudy codziennej pracy ze względu na niedefiniowalne więzy łączące ją ze swoim panem. Ulotny zachwyt, miłość do sztuki, zrozumienie. Vermeer odnajduje w Griet pokrewną duszę, co budzi w nim zainteresowanie, a ona tłumaczy sobie to inaczej, niż powinna. Lekceważy coś, co kieruje malarzem w każdej sytuacji: oddanie wizji artystycznej. Kiedy ona gotowa jest na każde poświęcenie, on nie powstrzyma się od żadnego kroku przybliżającego go do stworzenia arcydzieła. Błaha historia wypełniona sugestywnymi aluzjami i pięknie uformowana w filmową perełkę przez Petera Webbera urasta do rangi czegoś, czym nie jest: przełomu. Ładunek emocjonalny, jaki niesie, czy wyrafinowana oprawa nie pozwalają temu filmowi na wprowadzenie do świata X muzy jakiejś szczególnej wartości lub nowości. Niemniej klasyfikuje się do filmów bardzo dobrych, które albo zachwycają widza, albo go nudzą powolnym tempem narracji.
Webber odniósł sukces przede wszystkim dzięki odpowiedniemu doborze aktorów oraz wierności pierwowzorowi literackiemu. Niewielu twórców filmowych zachowuje szacunek dla ekranizowanej przez nich powieści. Za przykład posłużyć może “Mansfield Park”, ekranizacja powieści Jane Austen, zupełnie pozbawiona zasad rządzących fabułami austenowskimi. Tym bardziej cieszy postawa Webbera, który zaufał Tracy Chevalier i zachował w swoim filmie klimat niedomówień. Stłamszone, nie mogące znaleźć ujścia emocje kotłują się pod pokrywą reguł obyczajowo-społecznych, nadając opowiadanej historii blasku oryginalności wśród produkcji stawiających na dosłowność. Dobrze, że reżyser zobaczył w powieści Chevalier coś więcej niż - jak słyszałam - “tanie romansidło”. Zainteresowanie wzbudza bezsprzecznie bardzo dobra interpretacja aktorów pierwszego, jak i drugiego planu. Scarlett Johansson potwierdza swoje wyczucie i intuicję po roli w “Między słowami”. Jako Griet balansuje na granicy dziewczęcej niewinności i dorosłości. Przyćmiewa nawet Colina Firtha, który jak zwykle przekonująco wypada w roli chłodnego introwertyka. Nie można także zapomnieć o Essie Davies w roli żony artysty, Cathariny. Jej kreacja nadaje Catharinie ciekawych cech, których pozbawiona była w papierowym pierwowzorze.
“Dziewczyna z perła” zasługiwała z pewnością na estetyczne wydanie w formacie DVD. Doczekała się tego tylko częściowo.
Do rąk dostajemy przyciągające wzrok opakowanie, wewnątrz którego znajduje się jedna płyta DVD. Klasyczne plastikowe etui wsunięte jest w tekturową, błyszczącą okładkę, zdobioną uwypuklonym złotym napisem tytułowym. Pierwsze wrażenie jest bardzo pozytywne. Szkoda, że zawartość dysku nie jest już tak kusząca, a na pudełku reklamowane są dodatki, których na płycie nie uświadczymy. Oczywiście, wewnątrz etui jesteśmy jeszcze atakowani ulotką dotyczącą powieści Chevalier z załączonymi pustymi frazesami reklamowymi. To jednak mały problem.
Dodatki (50%)
Efektowne menu, okraszone osobliwymi motywami muzycznymi Alexandra Desplata, oferuje niewiele opcji. W ustawieniach możliwe jest tylko obejrzenie filmu w oryginale, z polskimi napisami lub z lektorem. Brak dodatkowych opcji językowych już można zaliczyć do minusów. Materiały dodatkowe prezentują się inaczej niż w spisie na opakowaniu. Do obejrzenia mamy dokument “Making of” upozowany na anatomię sceny uczty z okazji narodzin syna Vermeera i ukończenia nowego obrazu. Ponadto przeczytać możemy notatkę na temat prawdziwego Johannesa Vermeera, żyjącego w połowie XVII wieku, autora takich obrazów jak “List”, “Czytająca list” czy “Geograf”. Vermeer jest jednym z najbardziej znanych małych mistrzów baroku, kameralistów, którzy koncentrowali się na scenach rodzajowych. Nazywany był malarzem ciszy. Obok niego tworzyli także Gabriel Metsu i Pieter de Hooch.
Na koniec dostajemy reklamowy klip promujący partnerów promocyjnych filmu w Polsce - żaden to bonus. Najciekawszym dodatkiem na krążku okazuje się być dokument “Anatomia sceny”. Twórcy omawiają kolejne aspekty danego fragmentu, od prac nad scenariuszem po oświetlenie. Wypowiadają się: Scarlett Johansson, producent Andy Paterson, reżyser Peter Webber, scenarzystka Olivia Hetreed i sama autorka powieści. Brakuje Colina Firtha, wcielającego się przecież w kluczową rolę. Czyżby nie miał nic do powiedzenia? Przeważa ton komplementowania historii i opisywania motywów bohaterów. Od czasu do czasu zdarzy się usłyszeć coś całkiem ciekawego. Hetreed zdradza, że połączyła dwie uczty z książki, aby nie rozwlekać akcji, co zdobyło poparcie u Chevalier. Reżyser mówi o własnych przemyśleniach po lekturze powieści. Jednak najwięcej informacji zawarto w rozdziale omawiającym scenografię. Dowiadujemy się, że postanowiono zrezygnować z przeróżnych tricków scenograficznych, dlatego dom Vermeerów został stworzony w całości jako plan filmowy. Pomieszczenia połączone były dokładnie tak, jak widzimy to na ekranie. Problemem okazało się odtworzenie kanałów przecinających Delft. Zwracano szczególną uwagę na grę światła i barw w celu rozgraniczenia świata służby od arystokracji.
“Anatomia sceny” opisuje w dużej mierze to, co widz jest w stanie zauważyć samodzielnie, ale oferuje także ciekawostki łączące się z kręceniem filmu. Na dysku nie znajdziemy wiele więcej, dlatego warto przysłuchać się wypowiedziom twórców z "Anatomii...”.
Wyważone zdjęcia Eduardo Serry, który w tym roku ponownie został nagrodzony za “Dziewczynę z perłą”, tym razem Europejska Nagrodą Filmową, potrzebowały odpowiedniej oprawy w postaci czystego obrazu na DVD. Tymczasem ITI wydało dysk bardzo nierówny pod względem technicznym. W niektórych scenach obraz jest najwyższej jakości, bez zakłóceń, z nasyconymi, pełnymi barwami. Zdarzają się fragmenty, w których czerń wydaje się wyblakła, a w tle pojawia się ziarno. Transfer wyraźnie nie został do końca sprawdzony.
Dźwięk to klasyczna jakość DVD. Niezwykłe motywy muzyczne delikatnie przebiegają w głośnikach, a głosy brzmią klarownie. Tradycyjny poziom, do którego widzowie są przyzwyczajeni.
“Dziewczyna z perłą” zabiera w świat XVII-wiecznego malarstwa, a przede wszystkim w świat aluzji, presji i skrywanych uczuć. Peter Webber odmitologizował postać artysty, detronizując go do poziomu przeciętnego śmiertelnika, zarabiającego sztuką na życie. Twórcom udało się ująć ulotność chwili i przenieść widza do barokowego Delftu. Warto wrócić do “Giocondy północy” raz jeszcze, na DVD, mimo że jakość wydania nie dorównuje jakości samego filmu.
koniec
17 grudnia 2004

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Niedożywiony szkielet
Jarosław Loretz

27 V 2023

Sądząc ze „Zjadacza kości”, twórcy z początku XXI wieku uważali, że sensowne pomysły na horrory już się wyczerpały i trzeba kleić fabułę z wiórków kokosowych i szklanych paciorków.

więcej »

Młodzi w łodzi (gwiezdnej)
Jarosław Loretz

28 II 2023

A gdyby tak przenieść młodzieżową dystopię w kosmos…? Tak oto powstał film „Voyagers”.

więcej »

Bohater na przekór
Sebastian Chosiński

2 VI 2022

„Cudak” – drugi z trzech obrazów powstałych w ramach projektu „Kto ratuje jedno życie, ten ratuje cały świat” – wyreżyserowała Anna Kazejak. To jej pierwsze dzieło, które opowiada o wojennej przeszłości Polski. Jeśli ktoś obawiał się, że autorka specjalizująca się w filmach i serialach o współczesności nie poradzi sobie z tematyką Zagłady, może odetchnąć z ulgą!

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Kolczyki Cathariny
— Agnieszka Szady

Perła na spękanym płótnie
— Marcin Łuczyński

Tegoż twórcy

Wgryzając się w Hannibala
— Urszula Lipińska

Tegoż autora

Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Kreacja automatyczna
— Ewa Drab

PR rządzi światem
— Ewa Drab

(I)grać i (wy)grać z czasem
— Ewa Drab

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Wszyscy jesteśmy oszustami
— Ewa Drab

Rzut kośćmi i sekrety Freuda
— Ewa Drab

Kto się boi Vina Diesla?
— Ewa Drab

Duch z piwnicy
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.