Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

‹Planete Doc Review #4›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Organizator Against Gravity
CyklPlanete Doc Review
MiejsceWarszawa
Od11 maja 2007
Do20 maja 2007
WWW

Planete Doc Review #4: O propagowaniu homoseksualizmu

Esensja.pl
Esensja.pl
Konrad Wągrowski
Planete Doc Review zawsze na czasie! W dobie ustaw sejmowych o zakazie propagowania homoseksualizmu możemy obejrzeć film owemu propagowaniu poświęcony. Propagowaniu przez kinowy ekran, czyli najnowszej historii kina gejowskiego. Poza tym powracamy do tematów alterglobalistycznych, odkrywając ciemną stronę picia kawy w „Czarnym złocie”.

Konrad Wągrowski

Planete Doc Review #4: O propagowaniu homoseksualizmu

Planete Doc Review zawsze na czasie! W dobie ustaw sejmowych o zakazie propagowania homoseksualizmu możemy obejrzeć film owemu propagowaniu poświęcony. Propagowaniu przez kinowy ekran, czyli najnowszej historii kina gejowskiego. Poza tym powracamy do tematów alterglobalistycznych, odkrywając ciemną stronę picia kawy w „Czarnym złocie”.

‹Planete Doc Review #4›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Organizator Against Gravity
CyklPlanete Doc Review
MiejsceWarszawa
Od11 maja 2007
Do20 maja 2007
WWW
Twoje zdrowie, chłopcze (Here’s looking at you, boy, reż. Andre Schaefer)
Film Andre Schaefera to przekrojowe spojrzenie na ostatnie 40 lat kina gejowskiego, czy też – szerzej – tematu homoseksualizmu w filmie, łączące wypowiedzi twórców, aktorów i krytyków przeplatane fragmentami filmów. Zaczyna się od wspomnienia – w latach 50. postacie homoseksualistów pojawiały się na ekranach – by na koniec najczęściej ponieść śmierć lub popaść w szaleństwo (ja ze swojej strony wspomnę nie wymienianą w filmie „Linę” Hitchocka, w której dwóch homoseksualistów jest mordercami). Sytuacja zmienia się w latach 70. – po rewolucji seksualnej, temat gejowski przestaje być już tabu, ale jednak w duże mierzej ogranicza się do kina niezależnego, niskonakładowego. Twórcy tych filmów zachwycają się przede wszystkim szansą na pokazanie rzeczy do tej pory niespotykanych – męskich pocałunków, czułości, nagości, mężczyzn wyzywająco umalowanych, ubranych i ukolczykowanych (Michał Wiśniewski w tamtych czasach dostałby rolę bez wahania). To jednak kino niszowe, skierowane tylko do widzów tej orientacji seksualnej. Jak mówią twórcy – wybranie się do kina na taki film było wówczas praktycznie tożsame z „coming out” – dlatego widzowie czynili to wstydliwie i ukradkiem.
Lata 80. i 90. to odmieniły. Za tematy gejowskie wzięli się utytułowani reżyserzy (niekoniecznie sami będący homoseksualistami), zatrudniając znanych aktorów, filmy stały się głębsze, dotykały problemów tożsamości, relacji rodzinnych, społecznych, implikacji „coming out”. To czas „Mojej pięknej pralni” Stephena Frearsa, kina Pedro Almodovara, „Mojego własnego Idaho” Gusa van Santa, filmów Dereka Jarmana, czy wczesnych holenderskich filmów Paula Verhoevena (notabene twórcy wyklinanego przez środowiska gejowskie po „Nagim instynkcie”). Wielki sukces przyszedł jednak dopiero w ostatnich latach wraz z „Brokeback Mountain” – filmu gejowskiego zrobionego przez heteroseksualnego reżysera, na podstawie opowiadania heteroseksualnej pisarki, z dwoma heteroseksualnymi aktorami w rolach głównych. Jak się okazało, takie zestawienie, w połączeniu z wiecznie aktualnym tematem niemożliwej miłości, pomogło przeskoczyć wszelkie bariery i dotrzeć do bardzo szerokiego odbiorcy – choć jedna z wypowiadających się osób ironizuje, że film znów powraca do motywu nieszczęśliwego zakończenia.
Rozczaruje się jednak ten, kto liczy na kontrowersyjność. „Twoje zdrowie, chłopcze” to po prostu film ukazujący pewien kawałek historii kina – protesty przed seansami raczej mało prawdopodobne.
Ocena: 60%
Czarne złoto (Black Gold, reż. Marc Francis i Nick Francis)
Zeszłoroczny festiwal zdominowała tematyka alterglobalistyczna. Mieliśmy słynną „Korporację”, „Wysoki koszt niskich cen”, „Twój chleb powszedni”, „Zgaś światło!”, „Chiny w kolorze blue”. Ten rok jest dużo uboższy – ale film „Czarne złoto” to pozycja dobrze zrobiona, interesująca i ważna.
Tak jak „Wysoki koszt niskich cen” zawstydzał kupujących w Wal-Marcie, jak „Chiny w kolorze Blue” wywoływały poczucie winy wśród posiadaczy jeansów, a fabularny „Krwawy diament” wśród posiadaczy biżuterii, tak „Czarne złoto” psuje dobre samopoczucie konsumentom kawy. Okazuje się bowiem, że każdą filiżanką aromatycznego napoju możemy cieszyć się dzięki ciężkiej i bardzo słabo płatnej pracy afrykańskich farmerów (w filmie głównie z Etiopii – jednego z najbiedniejszych krajów świata). Oni dostają prawdziwe grosze – cały zysk spływa na pośredników.
Film pokazuje drogę od ziarnka kawy do jego przemiany w ciemny płyn w nowojorskiej lub londyńskiej kawiarni i przeplata sielankowe zdjęcia Europejczyków z filiżankami w ręku na przemian z sekwencjami z Afryki, ukazującymi ludzi, którzy coraz lepiej zdają sobie sprawę z faktu, że są oszukiwani. Energiczny Etopczyk Tadesse Meskeli poświęca się, aby poprawić los swych rodaków, poprzez zmianę zasad handlu. Sam jeździ do Europy, negocjuje z klientami, stara się omijać tak wielu pośredników, jak tylko może.
Film akcentuje jeden z absurdów współczesnego świata. Afryka, traktowana tu jako źródło taniej siły roboczej, ma udział w światowym handlu, na skutek niesprawiedliwych zasad (co gorsza, pomimo międzynarodowych konferencji, nadal niezmienianych), w wysokości 1%. Jeden procent na jeden z sześciu kontynentów! Afryka głoduje, otrzymuje dary dzięki działalności charytatywnej. Krótko mówiąc nasz świat kupuje w Afryce (nie tylko kawę) za skrajnie zaniżone ceny, by potem oddawać część tych pieniędzy w ramach pomocy humanitarnej. O ileż łatwiej i po prostu sprawiedliwiej byłoby płacić uczciwe ceny!
Film można postawić obok „Wiernego ogrodnika”, „Krwawego diamentu”, na różne sposoby mówiących o wyzyskiwaniu Czarnego Lądu. Zresztą piękna historia Tadesse Meskelego nadaje się na bez wątpienia na poruszający film fabularny – tylko czy z happy endem?
W każdym razie po raz pierwszy ucieszyłem się, że ja sam kawy nie pijam w ogóle.
Ocena: 70%
koniec
18 maja 2007

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: Za rok, za dzień, za chwilę…
Sebastian Chosiński

23 IV 2024

Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.

więcej »

Z filmu wyjęte: Knajpa na szybciutko
Jarosław Loretz

22 IV 2024

Tak to jest, jak w najbliższej okolicy planu zdjęciowego nie ma najmarniejszej nawet knajpki.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: J-23 na tropie A-4
Sebastian Chosiński

16 IV 2024

Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Nagrody Festiwalu
— Konrad Wągrowski

Most samobójców
— Konrad Wągrowski

Ludzki eksponat muzealny i Irańczycy jak Polacy
— Konrad Wągrowski

Kulisy zamachu na życie Tony’ego Blaira
— Konrad Wągrowski

Uprowadzona przez koreańskie UFO
— Konrad Wągrowski

Narciarze w swetrach
— Konrad Wągrowski

Chodzi tylko o ropę
— Konrad Wągrowski

Ofiary czeczeńskiej wojny
— Konrad Wągrowski

Wszyscy ze mną – na tamten świat!
— Konrad Wągrowski

Dziecięca Armia Boga
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Po komiks marsz: Maj 2023
— Sebastian Chosiński, Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.