Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

‹Oscar›

NazwaOscar
OpisNagroda Amerykańskiej Akademii Filmowej.
WWW

„Esensja” przyznaje Oscary 2009

Esensja.pl
Esensja.pl
Piotr Dobry, Ewa Drab, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
„Avatar” czy „The Hurt Locker"? A może jakiś czarny koń? Jak co roku redaktorzy „Esensji” bawią się w typowanie Oscarów. Ceremonia już w nocy z niedzieli na poniedziałek.

Piotr Dobry, Ewa Drab, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

„Esensja” przyznaje Oscary 2009

„Avatar” czy „The Hurt Locker"? A może jakiś czarny koń? Jak co roku redaktorzy „Esensji” bawią się w typowanie Oscarów. Ceremonia już w nocy z niedzieli na poniedziałek.

‹Oscar›

NazwaOscar
OpisNagroda Amerykańskiej Akademii Filmowej.
WWW
Typuje Ewa Drab:
Miło byłoby powiedzieć z satysfakcją po tegorocznej gali Oscarów: „gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta”. Męczący pojedynek dwóch skrajnie różnych filmów Jamesa Camerona i Kathryn Bigelow budzi przewrotną chęć oddania cennych statuetek w inne ręce. Niestety, oprócz fantastycznego „Odlotu”, który zasługuje na nagrodę dla najlepszej animacji, ale także za piękny scenariusz o starości, lojalności, spełnianiu marzeń i ich zderzeniu z rzeczywistością, trudno byłoby wskazać z 10 tytułów nominowanych inny film naprawdę godny Oscara w najważniejszej kategorii. Jak widać, ilość nie przełożyła się na jakość i naprawdę niełatwo zrozumieć decyzję Akademii o rozszerzeniu ilości kandydatów do tytułu najlepszego filmu. Wniosek jest w związku z tym jeden: powinien wygrać „Avatar”, bo to kino magiczne, epickie, pełne emocji i z łatwością operujące najnowszymi technologiami. To rodzaj opowieści, która zostaje z widzem, mimo schematów, braku oryginalności i innych błędów zarzucanych „Avatarowi” w sieci. Ponadto dzieło Camerona czaruje podróżą po labiryncie wyobraźni, podczas której czujemy się oderwani od rzeczywistości, poza czasem i przestrzenią, przygodą przenoszącą nas w inny wymiar. Może niespecjalnie amibitną, ale porywającą – a przecież o to chodzi w magii kina. Na pewno Akademia zechce zbilansować wynik walki Cameron-Bigelow i to do reżyserki „W pułapce wojny” pójdzie Oscar za reżyserię, zwłaszcza że nagrodziła ją DGA (Gildia Amerykańskich Reżyserów). Reszta kategorii wydaje się oczywista: Bridges, Bullock, Mo′nique, Waltz, scenariusze „W chmurach” i „The Hurt Locker”. Natomiast dwie kategorie, które wydają się najbardziej frapujące, to zdjęcia i muzyka. Trudno wyobrazić sobie, żeby pełne oddechu i przestrzeni zdjęcia do „Avatara” przegrały z innym filmem, ale to bardzo możliwa opcja. Mnie wydaje się jednak, że lubujący się w wizjach z rozmachem akademicy zdecydują się docenić właśnie Mauro Fiore. W muzyce królować będzie natomiast Michael Giacchino, a powinien wcale nie James Horner, który w „Avatarze” stworzył piękną, lecz mało oryginalną ilustrację muzyczną, a rewelacyjny Hans Zimmer, mieszający różne style w wyraźnie wyróżniającej się w czasie seansu muzyce do „Sherlocka Holmesa”. A propos, gdzie podział się cudowny detektyw czyli Robert Downey Jr? Może od słuszności nominacji wypadało wszelkie wywody tak naprawdę zacząć.
FILM
Dostanie: „Avatar”
Powinien: „Avatar”
AKTOR PIERWSZOPLANOWY
Dostanie: Jeff Bridges „Szalone serce”
Powinien: Colin Firth „Samotny mężczyzna”
AKTORKA PIERWSZOPLANOWA
Dostanie: Sandra Bullock „The Blind Side”
Powinna: Carey Mulligan „Była sobie dziewczyna”
AKTOR DRUGOPLANOWY
Dostanie: Christoph Waltz „Bękarty wojny”
Powinien: Christoph Waltz „Bękarty wojny”
AKTORKA DRUGOPLANOWA
Dostanie: Mo′Nique „Precious”
Powinna: Mo′Nique „Precious”
REŻYSERIA
Dostanie: Kathryn Bigelow „The Hurt Locker. W pułapce wojny”
Powinien: James Cameron „Avatar”
FILM ANIMOWANY
Dostanie: „Odlot”
Powinien: „Odlot”
ZDJĘCIA
Dostanie: Mauro Fiore „Avatar”
Powinien: Mauro Fiore „Avatar”
SCENARIUSZ ORYGINALNY
Dostanie: Mark Boal „The Hurt Locker. W pułapce wojny”
Powinien: Bob Peterson, Pete Docter „Odlot”
SCENARIUSZ ADAPTOWANY
Dostanie: Jason Reitman i Sheldon Turner „W chmurach”
Powinien: Neill Blomkamp i Terri Tatchell „Dystrykt 9”
MUZYKA
Dostanie: Michael Giacchino „Odlot”
Powinien: Hans Zimmer „Sherlock Holmes”
EFEKTY SPECJALNE
Dostanie: Joe Letteri, Stephen Rosenbaum, Richard Baneham i Andy Jones „Avatar”
Powinien: Joe Letteri, Stephen Rosenbaum, Richard Baneham i Andy Jones „Avatar”
• • •
Typuje Piotr Dobry:
Miałem przyjemność zobaczyć wszystkie nominowane filmy i uważam, że Oscar ewidentnie należy się rewelacyjnemu emocjonalnie i rewolucyjnemu technologicznie „Avatarowi”. Akademicy mogą jednak chcieć utrzeć nosa Cameronowi za jego pamiętne egotyczne „I′m the king of the world!” i nagrodzić „The Hurt Locker”. Niesłusznie, bo choć antywojenny dramat Kathryn Bigelow jest dziełem znakomitym, to jednak mimo wszystko nie oscarowego kalibru. Ze zrozumieniem przyjąłbym natomiast wyróżnienie Bigelow za reżyserię i mam przeczucie, że statuetki tak właśnie się rozłożą. Jeśli zaś, co mało prawdopodobne, po najwyższe trofeum nie sięgnie ani „Avatar”, ani „The Hurt Locker”, życzyłbym sobie nagrody dla „Odlotu”. A to dlatego, że wówczas w kategorii filmu animowanego mógłby zatriumfować fantastyczny „Fantastyczny pan Lis” i lis, przepraszam, wilk byłby syty i owca cała. A żeby syte były jeszcze kosmiczne krewetki, „Dystrykt 9” powinien otrzymać golca za scenariusz adaptowany – niewątpliwie najbardziej spośród nominowanych oryginalny, mimo że przecież nie… oryginalny. Za ten z kolei należałoby nagrodzić „Bękarty wojny”. Czy tak właśnie będzie? Siłą tegorocznego rozdania jest większa niż w ubiegłych latach nieprzewidywalność – niemal stuprocentowo pewne są właściwie tylko Oscary dla Christopha Waltza za rolę Hansa Landy i dla „Avatara” w kategoriach technicznych. I bardzo dobrze, szykuje się noc pełna wrażeń!
FILM
Dostanie: „Avatar”
Powinien: „Avatar”
AKTOR PIERWSZOPLANOWY
Dostanie: Colin Firth „Samotny mężczyzna”
Powinien: Jeff Bridges „Szalone serce”
AKTORKA PIERWSZOPLANOWA
Dostanie: Sandra Bullock „The Blind Side”
Powinna: Sandra Bullock „The Blind Side”
AKTOR DRUGOPLANOWY
Dostanie: Christoph Waltz „Bękarty wojny”
Powinien: Christoph Waltz „Bękarty wojny”
AKTORKA DRUGOPLANOWA
Dostanie: Mo′Nique „Precious”
Powinna: Mo′Nique „Precious”
REŻYSERIA
Dostanie: Kathryn Bigelow „The Hurt Locker. W pułapce wojny”
Powinien: Quentin Tarantino „Bękarty wojny”
FILM ANIMOWANY
Dostanie: „Odlot”
Powinien: „Odlot”
ZDJĘCIA
Dostanie: Barry Ackroyd „The Hurt Locker. W pułapce wojny”
Powinien: Mauro Fiore „Avatar”
SCENARIUSZ ORYGINALNY
Dostanie: Mark Boal „The Hurt Locker. W pułapce wojny”
Powinien: Quentin Tarantino „Bękarty wojny”
SCENARIUSZ ADAPTOWANY
Dostanie: Jason Reitman i Sheldon Turner „W chmurach”
Powinien: Neill Blomkamp i Terri Tatchell „Dystrykt 9”
MUZYKA
Dostanie: Michael Giacchino „Odlot”
Powinien: Alexandre Desplat „Fantastyczny pan Lis”
EFEKTY SPECJALNE
Dostanie: Joe Letteri, Stephen Rosenbaum, Richard Baneham i Andy Jones „Avatar”
Powinien: Joe Letteri, Stephen Rosenbaum, Richard Baneham i Andy Jones „Avatar”
• • •
Typuje Konrad Wągrowski
Zapowiada się wyjątkowy rok – pierwszy w historii Oscar w najważniejszej kategorii dla filmu science fiction oraz pierwszy w historii Oscar za reżyserię dla kobiety. Sądzę, że właśnie tak Akademia zdecyduje się podzielić nagrody – z pewnością pominięcie najbardziej kasowego filmu w historii kina musiałoby zaszkodzić samej Akademii, a przy tym przecież „Avatar” jest zwyczajnie dobrym filmem. Powiedzmy też sobie szczerze – „The Hurt Locker”, choć również film dobry, nie jest aż tak silną konkurencją, by przeważyć miliardy zarobionych dolarów. Ale z pewnością „The Hurt Locker” jest popularny i ceniony, więc należy się spodziewać nagród za scenariusz i reżyserię, podczas gdy „Avatar” zgarnie oczywiście większość w kategoriach technicznych. Przepadnie niestety mój faworyt, „Bękarty wojny”, najlepszy film Tarantino od lat, który zadowoli się pewną nagrodą dla Christopha Waltza. Poza tym miłym akcentem powinno być docenienie po wielu latach Jeffa Bridgesa, który zachwyca od trzech dekad, ale dopiero teraz ma szansę na najważniejszą nagrodę. Tak czy inaczej zapowiada się bardzo ciekawa noc.
FILM
Dostanie: „Avatar”
Powinien: „Bękarty wojny”
AKTOR PIERWSZOPLANOWY
Dostanie: Jeff Bridges „Szalone serce”
Powinien: Jeff Bridges „Szalone serce”
AKTORKA PIERWSZOPLANOWA
Dostanie: Sandra Bullock „The Blind Side”
Powinna: Hellen Mirren „The Last Station”
AKTOR DRUGOPLANOWY
Dostanie: Christoph Waltz „Bękarty wojny”
Powinien: Christoph Waltz „Bękarty wojny”
AKTORKA DRUGOPLANOWA
Dostanie: Mo′Nique „Precious”
Powinna: nie wiem
REŻYSERIA
Dostanie: Kathryn Bigelow „The Hurt Locker. W pułapce wojny”
Powinien: Quentin Tarantino „Bękarty wojny”
FILM ANIMOWANY
Dostanie: „Odlot”
Powinien: „Odlot”
ZDJĘCIA
Dostanie: Barry Ackroyd „The Hurt Locker. W pułapce wojny”
Powinien: Barry Ackroyd „The Hurt Locker. W pułapce wojny”
SCENARIUSZ ORYGINALNY
Dostanie: Mark Boal „The Hurt Locker. W pułapce wojny”
Powinien: Quentin Tarantino „Bękarty wojny”
SCENARIUSZ ADAPTOWANY
Dostanie: Jason Reitman i Sheldon Turner „W chmurach”
Powinien: Jason Reitman i Sheldon Turner „W chmurach”
MUZYKA
Dostanie: James Horner „Avatar”
Powinien: Michael Giacchino „Odlot”
EFEKTY SPECJALNE
Dostanie: Joe Letteri, Stephen Rosenbaum, Richard Baneham i Andy Jones „Avatar”
Powinien: Joe Letteri, Stephen Rosenbaum, Richard Baneham i Andy Jones „Avatar”
• • •
Typuje Kamil Witek:
Istny pojedynek Goliata z Dawidem. Najdroższa i zarazem najbardzia kasowa produkcja wszechczasów („Avatar”) w starciu ze skromnym, ocierającym się niemal o finansową klapę antywojennym manifestem (The Hurt Locker. W pułapce wojny”). A wszystko wyszło niemal z tego samego łoża, bo reżyserzy obu obrazów, James Cameron i Kathryn Bigelow, byli jeszcze kilka lat temu małżeństwem. „Avatarowi” może przeszkodzić jego ogromny sukces (i tak zarobił tyle, ze nagrody to tylko wisienka na torcie), natomiast „The Hurt Locker” kojarzy się ostatnio niekorzystnie z nieczystymi praktykami przy głosowaniu, o czym było całkiem głośno. Akademicy też nie do końca zapomnieli o zbytniej pewności siebie Camerona, gdy odbierał nagrodę za „Titanica”, i mam wrażenie, że wiele osób ucieszyłaby sromotna porażka „Avatara”. Zatem remis ze wskazaniem na Bigelow. Tym bardziej że Akademia przez ostatnie lata polubiła nagradzać oszczędność, do której rozbuchany ponad granice możliwości „Avatar” nijak nie pasuje. Z drugiej strony jednak od ostatniej wygranej typowej superprodukcji minęło już siedem lat, więc… Niestety, na tej walce nie skorzysta ani „ten trzeci”, czyli Tarantino i jego „Bękarty wojny”, ani „ten czwarty” w osobie Jasona Reitmana i komedii „W chmurach”. Prócz pewnych nagród (odpowiednio Waltz i scenariusz adaptowany) prawie na pewno w reszcie kategorii będą musieli zadowolić się rolą tła. Po cichu będę kibicował Clooneyowi, bo to aktor, który ma tak silny ekranowy magnetyzm, że nie musi się szczególnie wysilać, by zdobyć widza od pierwszych minut. Pewno jest jedno: będzie się działo! Z niecierpliwością zasiądę przed telewizorem, by dowiedzieć się, kto tym razem zostanie królem świata.
FILM
Dostanie: „The Hurt Locker. W pułapce wojny”
Powinien: „Avatar”
AKTOR PIERWSZOPLANOWY
Dostanie: Jeff Bridges „Szalone serce”
Powinien: George Clooney „W chmurach”
AKTORKA PIERWSZOPLANOWA
Dostanie: Sandra Bullock „The Blind Side”
Powinna: Hellen Mirren „The Last Station”
AKTOR DRUGOPLANOWY
Dostanie: Christoph Waltz „Bękarty wojny”
Powinien: Christoph Waltz „Bękarty wojny”
AKTORKA DRUGOPLANOWA
Dostanie: Mo′Nique „Precious”
Powinna: Mo′Nique „Precious”
REŻYSERIA
Dostanie: Kathryn Bigelow „The Hurt Locker. W pułapce wojny”
Powinien: Quentin Tarantino „Bękarty wojny”
FILM ANIMOWANY
Dostanie: „Odlot”
Powinien: „Odlot”
ZDJĘCIA
Dostanie: Barry Ackroyd „The Hurt Locker. W pułapce wojny”
Powinien: Mauro Fiore „Avatar”
SCENARIUSZ ORYGINALNY
Dostanie: Mark Boal „The Hurt Locker. W pułapce wojny”
Powinien: Quentin Tarantino „Bękarty wojny”
SCENARIUSZ ADAPTOWANY
Dostanie: Jason Reitman i Sheldon Turner „W chmurach”
Powinien: Neill Blomkamp i Terri Tatchell „Dystrykt 9”
MUZYKA
Dostanie: Michael Giacchino „Odlot”
Powinien: James Horner „Avatar”
EFEKTY SPECJALNE
Dostanie: Joe Letteri, Stephen Rosenbaum, Richard Baneham i Andy Jones „Avatar”
Powinien: Joe Letteri, Stephen Rosenbaum, Richard Baneham i Andy Jones „Avatar”
• • •
Czytaj też:
koniec
5 marca 2010

Komentarze

06 III 2010   19:11:29

Cóż, Oscar za "Avatara" da szansę Cameronowi na ogłoszenie się królem wszechświata, albo przynajmniej - galaktyki. Tak czy owak - współczesny przemysł filmowy potrzebuje Camerona, potrzebuje jego wizjonerstwa i łatwości nawiązywania kontaktu z widzem. Ktoś musi te supernowoczesne kina zapełniać, a w czasach torrentów, telewizji kablowej i DVD jest to trudniejsze niż kiedykolwiek (dlatego trudno o uczciwe porównania nawet z "Titanikiem"). Myślę, że to przeważy nad ewentualną chęcią utarcia nosa Cameronowi - zupełnie zignorowanie "Avatara" zaszkodzi przede wszystkim Akademii.

07 III 2010   00:06:20

Cały czas sądze żethe Hurt Locker dostanie większośc z tych statuetek. W kategorii najlepszy film to raczej pewniak i Avatar raczej nie ma szans pomimo ogromnego sukcesu kasowego. Także 5-6 nagród dla The Hurt Locker przewiduje. Nie macie racji z tym Avatarem (chociaż ja wolę go znacznie od The Hurt Locker).

08 III 2010   17:39:44

GREG, jak widać, miałeś rację z The Hurt Locker. A szkoda, bo film Bigelow dostał tę nagrodę, w moim odczuciu, tylko za temat, a Avatar dostałby za wizję nowoczesnego kina rozrywkowego. Ale jednak Akademia postanowiła utrzeć nosa Cameronowi...

08 III 2010   22:56:18

Nie wiem tak naprawdę czy chcieli ukarać Camerona. Moim zdaniem jego film nigdy nie był faworytem tego gremium. Film Bigelow zgarnął mnóstwo nagród od amerykańskich stowarzyszeń (nawet producenci wybrali The Hurt Locker), a wiadomo, że one mają największy wpływ dlatego, że te gildie są złożone poprostu z członków akademii. Box Office to jednak za mało, żeby zgarnąć tę nagrodę. Dla mnie paradoksalnie jedynym słabym punktem The Hurt Locker jest nagrodzonym Oskarem scenariusz. Jak dla mnie jest zdecydowanie za mało spójny i w gruncie rzeczy za mało zaskakujący. Reżyseria Bigelow jest jak najbardziej spektakularna i to jest głównym powodem całego zamieszania wokół filmu. Mi osobiście z nominowanych podobał się najbardziej Dystrykt 9. Chociaż Oskar w głównej kategorii dla Odlotu i Avatara też byłby napewno zasłużony.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: Za rok, za dzień, za chwilę…
Sebastian Chosiński

23 IV 2024

Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.

więcej »

Z filmu wyjęte: Knajpa na szybciutko
Jarosław Loretz

22 IV 2024

Tak to jest, jak w najbliższej okolicy planu zdjęciowego nie ma najmarniejszej nawet knajpki.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: J-23 na tropie A-4
Sebastian Chosiński

16 IV 2024

Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Oscary 2019: Esensja przyznaje Oscary
— Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Esensja przyznaje Oscary
— Piotr Dobry, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Najlepsze filmy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Najlepsi aktorzy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Oscary 2018: Kategorie techniczne
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Esensja typuje Oscary 2017
— Esensja

Dobry i Niebrzydki: Oscary intymne i okruchy życia
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Oscary 2016: Esensja typuje Oscary 2016
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Oscary 2016: Dziennikarze, rodzice, frankowicze, kinomani
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Oscary 2016: Oscary 2016 w liczbach
— Krzysztof Spór

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

mbank Nowe Horyzonty 2023: Drrrogi, chłopcze…
— Kamil Witek

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.