Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Marco Bellocchio
‹Zwycięzca›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZwycięzca
Tytuł oryginalnyVincere
Dystrybutor Against Gravity
Data premiery22 października 2010
ReżyseriaMarco Bellocchio
ZdjęciaDaniele Ciprì
Scenariusz
ObsadaGiovanna Mezzogiorno, Filippo Timi, Corrado Invernizzi
MuzykaCarlo Crivelli
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiFrancja, Włochy
Czas trwania128 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

O grze, w której każdy uczestnik jest przegrany
[Marco Bellocchio „Zwycięzca” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Marco Bellocchio trafia w Polsce do dystrybucji kinowej. Słabo znanego w kraju nad Wisłą reżysera mamy okazję poznać za sprawą portretu Idy Dalser, domniemanej kochanki i pierwszej żony Benito Mussoliniego. Dziwne, że przygodę z tym ciekawym twórcą dystrybutor proponuje nam zacząć od dzieła nienajlepszego, żeby nie powiedzieć ze średniej półki.

Artur Zaborski

O grze, w której każdy uczestnik jest przegrany
[Marco Bellocchio „Zwycięzca” - recenzja]

Marco Bellocchio trafia w Polsce do dystrybucji kinowej. Słabo znanego w kraju nad Wisłą reżysera mamy okazję poznać za sprawą portretu Idy Dalser, domniemanej kochanki i pierwszej żony Benito Mussoliniego. Dziwne, że przygodę z tym ciekawym twórcą dystrybutor proponuje nam zacząć od dzieła nienajlepszego, żeby nie powiedzieć ze średniej półki.

Marco Bellocchio
‹Zwycięzca›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZwycięzca
Tytuł oryginalnyVincere
Dystrybutor Against Gravity
Data premiery22 października 2010
ReżyseriaMarco Bellocchio
ZdjęciaDaniele Ciprì
Scenariusz
ObsadaGiovanna Mezzogiorno, Filippo Timi, Corrado Invernizzi
MuzykaCarlo Crivelli
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiFrancja, Włochy
Czas trwania128 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Nowy film Marco Bellocchio prowadzi nas po drodze jaką przebył Benito Mussolini (przekonujący Filippo Timi) od powołania zideologizowanej gazety, aż do śmierci z rąk partyzantów. Jednak włoski dyktator nie jest jej głównym bohaterem. Tą stała się Ida Dalser (Giovanna Mezzogiorno), kochanka Duce, która poza pieniędzmi na wydawnictwo dała mu także syna. Historycy nie poświęcają ich związkowi zbyt wiele miejsca. Traktują go bardziej jako legendę niż autentyczne wydarzenie.
Belocchio, wprowadzając na ekran autentyczne fragmenty filmowych kronik, nie próbuje rozstrzygać o prawdziwości małżeństwa. Wykorzystuje je do zobrazowania determinacji porzuconej kobiety i okrucieństwa, do którego gotowy jest się w stanie posunąć opętany władzą człowiek.
Pierwsze spotkanie odbywa się w romantycznej scenerii – Mussolini ucieka przed zwalczającą socjalistów policją monarchii. Ida udziela mu schronienia. Towarzyszące niebezpieczeństwu napięcie prowadzi ich do płomiennego romansu. Nieposkromione żądze, gorący seks i ideologiczne zaangażowanie podjudzają Mussoliniego do wszczęcia rewolucji, dokonującej się w końcu na oczach Idy. Faszyści rosną w siłę, zdobywając kolejne szczeble władzy. Ida zostaje żoną przyszłego Duce, prawnie uznającego ich syna. Kiedy partia Mussoliniego angażuje Włochów do udziału w I wojnie światowej, jej przywódca przepada bez wieści na froncie. Ida nie ustaje w poszukiwaniach. Kiedy w końcu dopina swego, przeżywa szok inicjujący horror, z jakim przyjdzie jej się mierzyć. Ukochany ma bowiem u swego boku nową kobietę, a z nią kolejne dziecko. Pierwsza żona przestaje w jego świecie funkcjonować, zostaje wymazana z dokumentów i świadomości opinii publicznej. Ida nie pozwala się łatwo uciszyć. Pisze listy, których adresatami są bardziej znaczące postacie dwudziestolecia międzywojennego we Włoszech. Jej starania spotykają się z radykalnym działaniem władz. Zostaje pozbawiona opieki nad synem i osadzona w szpitalu psychiatrycznym, gdzie w końcu dokona żywota, jednak aż do ostatniego dnia próbując przywrócić światu pamięć o sobie jako o żonie Duce.
Działanie kobiety wynika z troski o los syna i świadectwo prawdy. Zapatrzona w Mussoliniego nie widzi w nim oblicza tyrana, ale chwilowo zagubionego mężczyznę. Tę słabość miałaby wykorzystać oficjalna żona wodza, by przyciągnąć go do siebie. Okres „niepamięci” traktuje jako próbę, którą musi przetrwać. Wiara w szczerość uczucia jest dla niej silniejsza od mocy ideologii, bo to dla niej Mussolini odsunął Idę i syna z politycznej areny.
„Zwycięzca” wbrew tytułowi pokazuje nam ludzi przegranych. Kobietę, która przegrała z ideologią, mężczyznę, który dosłownie przegrał życie, ale – co reżysera interesuje bardziej – przegrał też świadczące o człowieczeństwie uczucia. Rozgrywające się na ekranie miłosno-ideologiczne potyczki oprawione są w stylizację na kino tamtego okresu między innymi poprzez charakterystyczne napisy. Intymny, emocjonalny portret historycznych postaci w dobie odczłowieczającego faszyzmu przypomina miłość w czasach zarazy. Problem jednak w tym, czy kogokolwiek jest w stanie zadziwić fakt nieposzanowania uczucia przez dyktatorów?
koniec
4 listopada 2010

Komentarze

04 XI 2010   18:38:18

Oj chyba to nie początek przygody - na pewno w kinie widziałam "Czas religii" oraz "Witaj, nocy". Choć fakt tamte filmy były świetne, a "Vincere" to jakiś manieryczny koszmar.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Gdy miłość szczęścia nie daje…
Sebastian Chosiński

1 V 2024

W trzecim odcinku tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bensiona Kimiagarowa doszło do fabularnego przesilenia. Wszystko, co mogło posypać się na budowie kanału – to się posypało. W czwartej odsłonie opowieści bohaterowie starają się więc przede wszystkim poskładać w jedno to, co jeszcze nadaje się do naprawienia – reputację, związek, plan do wykonania.

więcej »

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Cinergia 2019: Skruszony
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Trójgłos o „Ki”
— Ewa Drab, Zuzanna Witulska, Artur Zaborski

Gdynia 2011 (2): Panorama Polskiego Kina
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski

Gdynia 2011 (1): Filmy konkursowe
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski

Off off with head
— Artur Zaborski

O (p)o(d)glądaniu
— Artur Zaborski

Tydzień z hiszpańską sztuką filmową
— Artur Zaborski

Zastrzyk adrenaliny na widok podnoszącej się kurtyny
— Artur Zaborski

Ciemnego pokoju nie trzeba się bać
— Artur Zaborski

Janek Wiśniewski padł, Janek Komasa wstał
— Artur Zaborski

Jak „Och, Karola” zredukować do „Och”
— Artur Zaborski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.