Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 lutego 2024
w Esensji w Esensjopedii

Fatih Akin
‹The Cut›

EKSTRAKT:20%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułThe Cut
ReżyseriaFatih Akin
ZdjęciaRainer Klausmann
Scenariusz
ObsadaTahar Rahim, Simon Abkarian, Makram Khoury, Hindi Zahra, Kevork Malikyan, Bartu Küçükçaglayan, Zein Fakhoury, Dina Fakhoury
MuzykaAlexander Hacke
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiFrancja, Kanada, Niemcy, Polska, Rosja, Turcja, Włochy
Czas trwania138 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wenecja 2014: Epopeja narodowa
[Fatih Akin „The Cut” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Po „Głową w mur” i „Na krawędzi nieba” Fatih Akin nieoczekiwanie zamyka swoją trylogię epicką opowieścią o zagładzie Ormian w 1915 roku. „The Cut”, powstały między innymi we współpracy z Polskim Instytutem Filmowym, to film na dużą skalę – akcja skacze z kontynentu na kontynent, nie brak wymyślnej charakteryzacji i setki statystów. Nie zmienia to jednak faktu, że Akinowi daleko do Davida Leana i „The Cut” raczej nie ma szans na zapisanie się w historii kina.

Marta Bałaga

Wenecja 2014: Epopeja narodowa
[Fatih Akin „The Cut” - recenzja]

Po „Głową w mur” i „Na krawędzi nieba” Fatih Akin nieoczekiwanie zamyka swoją trylogię epicką opowieścią o zagładzie Ormian w 1915 roku. „The Cut”, powstały między innymi we współpracy z Polskim Instytutem Filmowym, to film na dużą skalę – akcja skacze z kontynentu na kontynent, nie brak wymyślnej charakteryzacji i setki statystów. Nie zmienia to jednak faktu, że Akinowi daleko do Davida Leana i „The Cut” raczej nie ma szans na zapisanie się w historii kina.

Fatih Akin
‹The Cut›

EKSTRAKT:20%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułThe Cut
ReżyseriaFatih Akin
ZdjęciaRainer Klausmann
Scenariusz
ObsadaTahar Rahim, Simon Abkarian, Makram Khoury, Hindi Zahra, Kevork Malikyan, Bartu Küçükçaglayan, Zein Fakhoury, Dina Fakhoury
MuzykaAlexander Hacke
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiFrancja, Kanada, Niemcy, Polska, Rosja, Turcja, Włochy
Czas trwania138 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Kto w naszych czasach jeszcze mówi o eksterminacji Ormian?”
Adolf Hitler
W 1915 spokojne miasteczko Mardin zostaje gwałtownie wybudzone ze snu – tureccy żandarmi aresztują i wywożą z miasta wszystkich ormiańskich mężczyzn, w tym młodego kowala Nazareta Manoogiana (Tahar Rahim). Po długich latach spędzonych na niewolniczej pracy Nazaretowi udaje się wprawdzie przeżyć rzeźnię, którą Ormianom zgotowali Turcy, ale w wyniku ciosu zadanego nożem traci głos. Po zakończeniu wojny Nazaret przypadkiem odkrywa, że jego córki, które od dawna uważał za zmarłe, wciąż żyją. Czy uda mu się je odnaleźć?
„The Cut” ma potężnych sprzymierzeńców – kręcąc film Akin zasięgał rady między innymi Romana Polańskiego i Martina Scorsese. Nowojorski reżyser, którego Akin uważa za swojego mistrza, nie szczędził mu pochwał i nazwał „The Cut” „autentyczną epopeją, jakie dziś już nie powstają”. Z tym ostatnim stwierdzeniem łatwo się zgodzić, nakręcony w CinemaScope film rzeczywiście przypomina wielkie historyczne produkcje z dawnych lat. Pytanie tylko, czy komuś ich tak naprawdę brakowało.
W „The Cut” Akin udaje, że nigdy nie słyszał o Tarantino i film wydaje się po prosty przestarzały. W sposobie ukazywania przemocy odbiega wprawdzie od tego, co można było pokazać w superprodukcjach MGM w latach 50., ale biorąc pod uwagę wzbudzający wciąż kontrowersje temat, który porusza, jest zaskakująco zachowawczy. Akin wielokrotnie podkreślał, że jego film nie stanowi politycznego komentarza, jednak wspominanie krwawego konfliktu bez próby go zgłębienia poddaje w wątpliwość sens całej opowieści i sprawia, że „The Cut” jest dość powierzchowny.
W przeciwieństwie do poprzednich filmów reżysera irytuje też jego sztuczność – trzeba się naprawdę napracować, by uwierzyć, że grany przez Rahima zaskakująco chłopięcy bohater zdążył spłodzić bliźnięta, przeżyć prawdziwe piekło i zjeździć pół świata. Wszyscy porozumiewają się tu w łamanym angielskim jak w „Pianiście”, a ogłaszane wielkimi literami geograficzne przeskoki odbywają się w tak ekspresowym tempie, że podczas pokazu wywołały na sali pogardliwe śmieszki. Odnosi się wręcz wrażenie, że Nazaret dysponuje współczesnymi środkami transportu.
„The Cut” to dumnie ogłaszana polska koprodukcja, nad filmem pracował między innymi zdobywca Oscara Allan Starski. Na ekranie polski wkład ogranicza się jednak do pojawiającej się na trzy sekundy siostry Agnieszki, pojedynczego ogłoszenia i wygłoszonej ze smakiem kwestii „proszę posprzątać”.
Odyseja Nazareta przebiega stosunkowo gładko i ani na chwilę nie ma się poczucia prawdziwego zagrożenia. Wielki finał, do którego dochodzi po ciągnących się w nieskończoność 138 minutach, nie porusza i jedyne, co odczuwa się po filmie Akina to ulga. Reżyser z pewnością miał szlachetne intencje i trzeba przyznać, że oprócz Atoma Egoyana i jego mało znanego „Ararat”, o tragedii z 1915 roku rzadko wspominało się dotychczas w kinie. Nie da się jednak ukryć, że zamiast nowego „Lawrence’a z Arabii” mamy tu do czynienia z nudną lekcją historii. Nie pomógł nawet Starski.
koniec
5 września 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Odrażający, brzydcy i… skorumpowani
Sebastian Chosiński

21 II 2024

Za sprawą pieriestrojki radziecka kinematografia wzbogaciła się o dziesiątki znakomitych filmów, które jeszcze parę lat wcześniej nie mogłyyby powstać z powodu cenzury. Najwięcej zyskało kino gatunkowe, zwłaszcza sensacyjne. Jednym z najwartoświoszych dzieł zrealizowanych tuż przed upadkiem Kraju Rad był dwuczęściowy uzbecki „Kodeks milczenia” Zinowija Rojzmana, w powstaniu którego maczali palce dwaj kultowi autorzy sowieckich kryminałów – Gieorgij Wajner i Leonid Słowin.

więcej »

Kulawe konie: Sez. 3. odc. 2. Gra pozorów z wysoką stawką w tle
Marcin Mroziuk

19 II 2024

Nie da się ukryć, że River Cartwright całkiem często najpierw działa, a dopiero później myśli. Można podejrzewać, że tę cechę jego charakteru postanowił teraz wykorzystać ktoś całkiem dobrze go znający, a w efekcie Jackson Lamb będzie musiał się martwić o bezpieczeństwo już dwóch swoich podwładnych.

więcej »

East Side Story: Bandyta też chce być kochany
Sebastian Chosiński

18 II 2024

Myślicie, że to łatwo i przyjemnie być narkobaronem? Owszem, człowiek opływa w luksusy, ale każdego dnia, ba! każdej godziny, musi być przygotowany na to, że jeśli nie dopadnie go policja, to mogą to zrobić konkurenci w biznesie. Tak właśnie wygląda życie Mardon-baja – głównego negatywnego bohatera (bo są i pozytywni) dwuczęściowego uzbecko-rosyjskiego dramatu sensacyjnego „Baron” Rustama Sagdijewa.

więcej »

Polecamy

Zemsty szpon

Z filmu wyjęte:

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Z wątrobą na dłoni
— Jarosław Loretz

Panika na planie
— Jarosław Loretz

Jak nie gryzoń, to może jaszczurka?
— Jarosław Loretz

A gdyby tak skrzyżować człowieka z gryzoniem... inaczej
— Jarosław Loretz

A gdyby tak skrzyżować człowieka z gryzoniem...
— Jarosław Loretz

Miły uśmiech na nowy rok
— Jarosław Loretz

Odcinek świąteczny
— Jarosław Loretz

Podniebne newsy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.