Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Fatih Akin
‹The Cut›

EKSTRAKT:20%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułThe Cut
ReżyseriaFatih Akin
ZdjęciaRainer Klausmann
Scenariusz
ObsadaTahar Rahim, Simon Abkarian, Makram Khoury, Hindi Zahra, Kevork Malikyan, Bartu Küçükçaglayan, Zein Fakhoury, Dina Fakhoury
MuzykaAlexander Hacke
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiFrancja, Kanada, Niemcy, Polska, Rosja, Turcja, Włochy
Czas trwania138 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wenecja 2014: Epopeja narodowa
[Fatih Akin „The Cut” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Po „Głową w mur” i „Na krawędzi nieba” Fatih Akin nieoczekiwanie zamyka swoją trylogię epicką opowieścią o zagładzie Ormian w 1915 roku. „The Cut”, powstały między innymi we współpracy z Polskim Instytutem Filmowym, to film na dużą skalę – akcja skacze z kontynentu na kontynent, nie brak wymyślnej charakteryzacji i setki statystów. Nie zmienia to jednak faktu, że Akinowi daleko do Davida Leana i „The Cut” raczej nie ma szans na zapisanie się w historii kina.

Marta Bałaga

Wenecja 2014: Epopeja narodowa
[Fatih Akin „The Cut” - recenzja]

Po „Głową w mur” i „Na krawędzi nieba” Fatih Akin nieoczekiwanie zamyka swoją trylogię epicką opowieścią o zagładzie Ormian w 1915 roku. „The Cut”, powstały między innymi we współpracy z Polskim Instytutem Filmowym, to film na dużą skalę – akcja skacze z kontynentu na kontynent, nie brak wymyślnej charakteryzacji i setki statystów. Nie zmienia to jednak faktu, że Akinowi daleko do Davida Leana i „The Cut” raczej nie ma szans na zapisanie się w historii kina.

Fatih Akin
‹The Cut›

EKSTRAKT:20%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułThe Cut
ReżyseriaFatih Akin
ZdjęciaRainer Klausmann
Scenariusz
ObsadaTahar Rahim, Simon Abkarian, Makram Khoury, Hindi Zahra, Kevork Malikyan, Bartu Küçükçaglayan, Zein Fakhoury, Dina Fakhoury
MuzykaAlexander Hacke
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiFrancja, Kanada, Niemcy, Polska, Rosja, Turcja, Włochy
Czas trwania138 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Kto w naszych czasach jeszcze mówi o eksterminacji Ormian?”
Adolf Hitler
W 1915 spokojne miasteczko Mardin zostaje gwałtownie wybudzone ze snu – tureccy żandarmi aresztują i wywożą z miasta wszystkich ormiańskich mężczyzn, w tym młodego kowala Nazareta Manoogiana (Tahar Rahim). Po długich latach spędzonych na niewolniczej pracy Nazaretowi udaje się wprawdzie przeżyć rzeźnię, którą Ormianom zgotowali Turcy, ale w wyniku ciosu zadanego nożem traci głos. Po zakończeniu wojny Nazaret przypadkiem odkrywa, że jego córki, które od dawna uważał za zmarłe, wciąż żyją. Czy uda mu się je odnaleźć?
„The Cut” ma potężnych sprzymierzeńców – kręcąc film Akin zasięgał rady między innymi Romana Polańskiego i Martina Scorsese. Nowojorski reżyser, którego Akin uważa za swojego mistrza, nie szczędził mu pochwał i nazwał „The Cut” „autentyczną epopeją, jakie dziś już nie powstają”. Z tym ostatnim stwierdzeniem łatwo się zgodzić, nakręcony w CinemaScope film rzeczywiście przypomina wielkie historyczne produkcje z dawnych lat. Pytanie tylko, czy komuś ich tak naprawdę brakowało.
W „The Cut” Akin udaje, że nigdy nie słyszał o Tarantino i film wydaje się po prosty przestarzały. W sposobie ukazywania przemocy odbiega wprawdzie od tego, co można było pokazać w superprodukcjach MGM w latach 50., ale biorąc pod uwagę wzbudzający wciąż kontrowersje temat, który porusza, jest zaskakująco zachowawczy. Akin wielokrotnie podkreślał, że jego film nie stanowi politycznego komentarza, jednak wspominanie krwawego konfliktu bez próby go zgłębienia poddaje w wątpliwość sens całej opowieści i sprawia, że „The Cut” jest dość powierzchowny.
W przeciwieństwie do poprzednich filmów reżysera irytuje też jego sztuczność – trzeba się naprawdę napracować, by uwierzyć, że grany przez Rahima zaskakująco chłopięcy bohater zdążył spłodzić bliźnięta, przeżyć prawdziwe piekło i zjeździć pół świata. Wszyscy porozumiewają się tu w łamanym angielskim jak w „Pianiście”, a ogłaszane wielkimi literami geograficzne przeskoki odbywają się w tak ekspresowym tempie, że podczas pokazu wywołały na sali pogardliwe śmieszki. Odnosi się wręcz wrażenie, że Nazaret dysponuje współczesnymi środkami transportu.
„The Cut” to dumnie ogłaszana polska koprodukcja, nad filmem pracował między innymi zdobywca Oscara Allan Starski. Na ekranie polski wkład ogranicza się jednak do pojawiającej się na trzy sekundy siostry Agnieszki, pojedynczego ogłoszenia i wygłoszonej ze smakiem kwestii „proszę posprzątać”.
Odyseja Nazareta przebiega stosunkowo gładko i ani na chwilę nie ma się poczucia prawdziwego zagrożenia. Wielki finał, do którego dochodzi po ciągnących się w nieskończoność 138 minutach, nie porusza i jedyne, co odczuwa się po filmie Akina to ulga. Reżyser z pewnością miał szlachetne intencje i trzeba przyznać, że oprócz Atoma Egoyana i jego mało znanego „Ararat”, o tragedii z 1915 roku rzadko wspominało się dotychczas w kinie. Nie da się jednak ukryć, że zamiast nowego „Lawrence’a z Arabii” mamy tu do czynienia z nudną lekcją historii. Nie pomógł nawet Starski.
koniec
5 września 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.