Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Michael Winterbottom
‹Cena odwagi›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCena odwagi
Tytuł oryginalnyA Mighty Heart
Dystrybutor UIP
Data premiery2 listopada 2007
ReżyseriaMichael Winterbottom
ZdjęciaMarcel Zyskind
Scenariusz
ObsadaAngelina Jolie, Dan Futterman, Archie Panjabi, Will Patton, Irfan Khan
MuzykaHarry Escott, Molly Nyman
Rok produkcji2007
Kraj produkcjiUSA, Wielka Brytania
Czas trwania100 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

W cywilizowanym świecie
[Michael Winterbottom „Cena odwagi” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Mówi się, że pierwszy film wchodzący na ekrany w danym roku przesądza o jakości wszystkich później wyświetlanych. Podobnie z historią: wydarzenie na początku danego wieku wskazuje, jakie będzie konkretne stulecie. XXI wiek zaczął się atakiem na WTC. „Cena odwagi” Michaela Winterbottoma w reporterski, chłodny sposób konstatuje fakt, że od 11 września 2001 r. historię kształtują i pewnie będą kształtować kolejne akty terroryzmu. Oby się nie sprawdziło.

Ewa Drab

W cywilizowanym świecie
[Michael Winterbottom „Cena odwagi” - recenzja]

Mówi się, że pierwszy film wchodzący na ekrany w danym roku przesądza o jakości wszystkich później wyświetlanych. Podobnie z historią: wydarzenie na początku danego wieku wskazuje, jakie będzie konkretne stulecie. XXI wiek zaczął się atakiem na WTC. „Cena odwagi” Michaela Winterbottoma w reporterski, chłodny sposób konstatuje fakt, że od 11 września 2001 r. historię kształtują i pewnie będą kształtować kolejne akty terroryzmu. Oby się nie sprawdziło.

Michael Winterbottom
‹Cena odwagi›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCena odwagi
Tytuł oryginalnyA Mighty Heart
Dystrybutor UIP
Data premiery2 listopada 2007
ReżyseriaMichael Winterbottom
ZdjęciaMarcel Zyskind
Scenariusz
ObsadaAngelina Jolie, Dan Futterman, Archie Panjabi, Will Patton, Irfan Khan
MuzykaHarry Escott, Molly Nyman
Rok produkcji2007
Kraj produkcjiUSA, Wielka Brytania
Czas trwania100 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Cena odwagi” to kino upodabniające się do dziennikarstwa. Film-reportaż, paradokument. Teoretycznie oddala się od widza, bo nie gra na jego emocjach, nie operuje sztucznymi, filmowymi sytuacjami, które koloryzują prawdziwe wydarzenia. Film Winterbottoma jest za to suchym, bardzo realistycznym materiałem, komentującym za pomocą surowej w stylu, oszczędnej historii zjawisko terroryzmu i polityczne stanowisko Stanów Zjednoczonych w tej sprawie. Nie padają w nim żadne bezpośrednie oskarżenia, brak też głębszych elaboratów wyrażających zdanie reżysera bądź grupowe nastroje społeczeństw świata. Widz musi dojść do własnych, nienarzucanych przez filmowców wniosków na podstawie paradokumentalnej rekonstrukcji wydarzeń z 2002 roku dotyczących porwania dziennikarza „Wall Street Journal”, Daniela Pearla, w pakistańskim Karaczi.
Winterbottom z oczywistych względów przedstawia wszystkie fakty z perspektywy żony dziennikarza, Mariane Pearl, która po uporaniu się z traumą po stracie męża spisała wspomnienia z owego trudnego okresu, kiedy starała się wraz z pomocą pakistańskiej policji, amerykańskiej ambasady i przyjaciół-dziennikarzy wygrać walkę z porywaczami. W filmie reżyser śledzi krok po kroku każdy etap dochodzenia, skupia się na faktach, próbuje nie wyrażać subiektywnych opinii. Oko kamery obserwuje bardzo uważnie zwłaszcza główną bohaterkę, Mariane, graną z niezwykłym wyczuciem i oszczędnością przez Angelinę Jolie. Gdyby nie twarz sławnej aktorki, można by dać się wciągnąć Winterbottomowi w grę odtwarzania rzeczywistości i zapomnieć, że oglądane obrazy to jedynie zręczna, filmowa rekonstrukcja – nie prawdziwy dokument. Dzięki temu, że autentyczna historia zostaje zaprezentowana widzom bez niepotrzebnych ozdobników, prosto i dosadnie, łatwiej jest wejść w dyskusję z samym sobą na temat terroryzmu, ale na pewno nie ze znanej perspektywy wyeksploatowanej w mediach. Winterbottom, operując jedynie faktami, przekazuje dokładnie to, co chce, bez naginania prawdy. Dlatego w „Cenie odwagi” zostaje przedstawione pytanie na temat istoty dziennikarstwa, starć międzykulturowych i ludzkich odczuć górujących nad politycznym bagnem. Również piękno i ohyda ludzkich działań. A co najważniejsze, reżyser stara się odciąć pojęcie terroryzmu od konkretnych nacji. Przypomina o ambiwalencji, która utrudnia zrozumienie wszelkich konfliktów. Podkreśla, że – w tym momencie – Pakistańczycy są tak samo narażeni na straty i cierpienie wynikłe z działań organizacji terrorystycznych jak Amerykanie lub Europejczycy. Ludzie przyzwyczaili się do przypinania łatek: jeśli Arab – to terrorysta, jeśli Amerykanie w kontekście terroryzmu – to Guantanamo. A przecież w rzeczywistości nie ma reguły, zaś przyjęcie określonej perspektywy nie zapewnia wszechwiedzy.
Chociaż dokumentalny styl może zostać uznany za zdystansowanie widza wobec rozgrywającego się na ekranie (i w życiu) dramatu, jest to jednak zabieg o przeciwnym wręcz znaczeniu. Dzięki autentyzmowi cały czas odczuwa się ścisły związek z bohaterami filmu, jest się wstrząśniętym, bo podczas seansu widza nachodzi wniosek, że wtedy, kiedy miało miejsce porwanie i okrutna zbrodnia, reszta świata zajęta była swoim sprawami w przekonaniu, że oto mamy cywilizację. Otóż nie, nic się nie zmieniło od zamierzchłych czasów, gdy mordowano w imię religii i wpływów politycznych. W filmie Winterbottoma przyglądanie się cierpieniu żony próbującej uratować męża, jak również obserwowanie ludzi z instytucji pakistańskich, którzy czują się bezsilni wobec dyktatu terrorystów, okazuje się silnym ciosem nie tyle emocjonalnym, co ideowym. Zastanawia, w jakim kierunku zdąża świat, ale też w którą stronę zmierza każdy obywatel owego świata. Winterbottom wydaje się sugerować, że zło możemy zwalczyć tylko wtedy, gdy odniesiemy je również do siebie. Kiedy będziemy potrafili odrzucić filozofię zemsty, a broń zastąpimy orężem przebaczenia. „Cena odwagi” to film traktujący przedstawiony problem jako jeden z wielu dylematów społeczności całego globu. To dzieło, które unikając tradycyjnego sposobu postrzegania terroryzmu, nie czyni USA pępkiem świata i centrum wszechrzeczy. Nie udziela gotowych odpowiedzi i nie ułatwia widzowi przyjęcia zaprezentowanych przez reżysera faktów. Nie koncentruje się na wybranej ideologii, a pozostawia sprawę otwartą, dlatego tworzy między historią a widzem nić dialogu, który pod koniec seansu może przemienić się w gorącą dyskusję nad polityczną i społeczną kondycją współczesnego świata.
koniec
13 grudnia 2007

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Gdy miłość szczęścia nie daje…
Sebastian Chosiński

1 V 2024

W trzecim odcinku tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bensiona Kimiagarowa doszło do fabularnego przesilenia. Wszystko, co mogło posypać się na budowie kanału – to się posypało. W czwartej odsłonie opowieści bohaterowie starają się więc przede wszystkim poskładać w jedno to, co jeszcze nadaje się do naprawienia – reputację, związek, plan do wykonania.

więcej »

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Rodzina w ruinie
— Łukasz Twaróg

Co nas nie zabije, to nas wzmocni
— Piotr Dobry

Ckliwy melodramat
— Jarosław Loretz

Przyszłość tkwi w szczegółach
— Bartosz Sztybor

Zapomniałem zapamiętać, żeby zapomnieć
— Bartosz Sztybor

Tegoż autora

Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Kreacja automatyczna
— Ewa Drab

PR rządzi światem
— Ewa Drab

(I)grać i (wy)grać z czasem
— Ewa Drab

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Wszyscy jesteśmy oszustami
— Ewa Drab

Rzut kośćmi i sekrety Freuda
— Ewa Drab

Kto się boi Vina Diesla?
— Ewa Drab

Duch z piwnicy
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.