Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

David R. Ellis
‹Oszukać przeznaczenie 4›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOszukać przeznaczenie 4
Tytuł oryginalnyThe Final Destination
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery4 września 2009
ReżyseriaDavid R. Ellis
ZdjęciaGlen MacPherson
Scenariusz
ObsadaBobby Campo, Shantel VanSanten, Haley Webb, Nick Zano, Krista Allen, Mykelti Williamson, Cynthia LeBlanc, Elton LeBlanc
MuzykaBrian Tyler
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiUSA
CyklOszukać przeznaczenie
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Jak zrobić z człowieka koktajl
[David R. Ellis „Oszukać przeznaczenie 4” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Żeby odsmażane po raz kolejny danie – oczywiście filmowe – miało znośny smak, reżyser, scenarzysta i cała reszta ekipy powinni wykazać się choć odrobiną inwencji twórczej. W innym wypadku wychodzi marny kluch w rodzaju „Oszukać przeznaczenie 4”.

Jarosław Loretz

Jak zrobić z człowieka koktajl
[David R. Ellis „Oszukać przeznaczenie 4” - recenzja]

Żeby odsmażane po raz kolejny danie – oczywiście filmowe – miało znośny smak, reżyser, scenarzysta i cała reszta ekipy powinni wykazać się choć odrobiną inwencji twórczej. W innym wypadku wychodzi marny kluch w rodzaju „Oszukać przeznaczenie 4”.

David R. Ellis
‹Oszukać przeznaczenie 4›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOszukać przeznaczenie 4
Tytuł oryginalnyThe Final Destination
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery4 września 2009
ReżyseriaDavid R. Ellis
ZdjęciaGlen MacPherson
Scenariusz
ObsadaBobby Campo, Shantel VanSanten, Haley Webb, Nick Zano, Krista Allen, Mykelti Williamson, Cynthia LeBlanc, Elton LeBlanc
MuzykaBrian Tyler
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiUSA
CyklOszukać przeznaczenie
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Przekleństwo pierwszego „Oszukać przeznaczenie” polegało na tym, że film bardzo spodobał się publiczności. Za bardzo. Rekiny hollywoodzkiej finansjery w jednej chwili zwietrzyły interes i momentalnie wprawiły w ruch złowieszczą maszynerię do klonowania filmów. Wkrótce powstał jeszcze bardziej dynamiczny i jeszcze bardziej wypchany wyrafinowanymi efektami specjalnymi „Oszukać przeznaczenie 2”, rozpoczęty dynamiczną sekwencją karambolu na autostradzie i dość ciekawie spleciony z wątkami części pierwszej. Obrany kierunek rozwoju serii zdał się rekinom słuszny, więc część trzecia podbiła poprzeczkę dynamiki (całość zaczyna się łomotem pędzącej kolejki górskiej), nasilając jednocześnie stopień komplikacji „zbiegów okoliczności”, dzięki którym szeregi bohaterów regularnie ulegają redukcji.
Jednak to, co się dotychczas sprawdzało w serii „Oszukać przeznaczenie”, w czwartym filmie zawiodło na całej linii. Kolejne podbicie dynamiki wstępu poprzez zaserwowanie samochodowego wyścigu, miast wciskać w fotel, wprawia co najwyżej w filozoficzna zadumę nad kierunkiem rozwoju serii. Bo cóż takiego może rozpocząć piąty film – a raczej nie ma wątpliwości, że taki powstanie – i być bardziej dynamiczne od tego, co widzieliśmy dotychczas? Jakieś lotnicze pokazy? Wyścigi motorówek? Ultraszybki pociąg? Nie tylko ta kwestia nie daje spokoju podczas seansu. Nieco mocniej uwiera świadomość daremnego oglądania czegoś, co w najmniejszym stopniu nie grzeszy oryginalnością. Bo wiadomo – będzie ktoś (tym razem znowu chłopak), kto na skutek śmiertelnej wizji wyciągnie kumpli plus kilka postronnych osób poza strefę zniszczeń. Potem ktoś zacznie wertować stare gazety, czytać o kostusze dybiącej na tych, co fuksem przeżyli, aż wreszcie bohaterowie dojdą do wniosku, że prześladuje ich śmierć. I będą chcieli przerwać łańcuch zgonów, mając nadzieję, że to ich ocali.
No dobrze, skoro początek jest przewidywalny, a ogólny zarys fabuły znany, to po co w ogóle wydawać pieniądze na kino? W przypadku poprzednich filmów odpowiedź była dziecinnie prosta – ze względu na pieczołowicie i bardzo pomysłowo obmyślane łańcuchy przyczynowe prowadzące do widowiskowego rozczłonkowania/przemielenia/poharatania widocznych na ekranie niebożąt. Część czwarta jednak nie zadowala i w tej materii. Niektóre „zbiegi okoliczności” nadal są efektowne i przykuwają wzrok swoim konceptem, aczkolwiek często bywa, że 3/4 pary idzie w gwizdek. Bóg wie, ile buteleczek się przewraca (niekiedy bez wyraźnej przyczyny, co świadczy o niechlujnie obmyślanej fabule), ile płynów i gdzie wycieka, ile iskier skacze po tablicach rozdzielczych i kablach, by na koniec okazało się, że osoba mająca paść ofiarą całej tej misternej układanki zostaje zabita w zupełnie inny, wręcz prymitywny, sposób. Szczęście w nieszczęściu, że przynajmniej sposoby dewastacji ludzkiego ciała nie są oklepane i w kilku przypadkach można się złapać wręcz na podziwie dla wyobraźni scenarzysty.
Cóż z tego jednak, skoro te mdłe promyki oryginalności są utopione w sztampowej konstrukcji fabuły. Filmem bowiem rządzi nieśmiertelny schemat. Najpierw główny bohater ma wizję, potem oglądamy ostatnie chwile kogoś, na kogo zapadł wyrok, przeplatane ustawianiem się przedmiotów w odpowiednim położeni. Po „egzekucji” emocje na dłuższą chwilę opadają, bowiem bohaterowie zaczynają toczyć swobodne rozmowy, ewentualnie dzielą się uwagami na temat ostatnich zdarzeń. A potem znów bohater ma wizję. I tak w kółko. W tej sytuacji nie sposób przejąć się czyimkolwiek losami i zostaje tylko wyczekiwanie jakichś bardziej krwawych scen, które wprowadzą nieco werwy w krwiobieg widza. Trochę to jednak mało, żeby czuć się usatysfakcjonowanym z wydania ciężko zarobionej krwawicy.
Niewiele lepiej jest z wersją trójwymiarową filmu, która jest chyba jedynym novum w „Oszukać przeznaczenie 4”. Wróble ćwierkają, że seans w kinie 3D też jest marnowaniem zasobów finansowych, bowiem w pamięć zapadają ledwie dwie lub trzy sceny. Dostosowanie filmu do zasad rządzących kinem 3D tłumaczy jednocześnie pewną umowność efektów specjalnych, które miejscami są wyraźnie przekombinowane i sztuczne. W tej sytuacji jedyną receptą na w miarę sensowne przetrwanie seansu jest być może porzucenie nadziei na budzące dreszcz grozy kino i przymrużenie oka. Bo momentami nie sposób brać na serio niektórych zachowań bohaterów, jak również trudno powstrzymać się od parsknięcia śmiechem podczas wyjątkowo kuriozalnych zbiegów okoliczności. Można się też pobawić w wyszukiwanie cytatów i odniesień do poprzednich części cyklu, których jest tutaj bez liku. Ogólnie jednak lepiej sobie odpuścić wizytę w kinie.
koniec
9 września 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Gdy miłość szczęścia nie daje…
Sebastian Chosiński

1 V 2024

W trzecim odcinku tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bensiona Kimiagarowa doszło do fabularnego przesilenia. Wszystko, co mogło posypać się na budowie kanału – to się posypało. W czwartej odsłonie opowieści bohaterowie starają się więc przede wszystkim poskładać w jedno to, co jeszcze nadaje się do naprawienia – reputację, związek, plan do wykonania.

więcej »

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Kłopoty z zasięgiem
— Bartosz Sztybor

Ręka, noga, mózg...
— Konrad Wągrowski

Krótko o filmach: Lipiec 2003
— Marta Bartnicka, Eryk Remiezowicz, Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Kości, mnóstwo kości
— Jarosław Loretz

Gąszcz marketingu
— Jarosław Loretz

Majówka seniorów
— Jarosław Loretz

Gadzie wariacje
— Jarosław Loretz

Weź pigułkę. Weź pigułkę
— Jarosław Loretz

Warszawski hormon niepłodności
— Jarosław Loretz

Niedożywiony szkielet
— Jarosław Loretz

Puchatek: Żenada i wstyd
— Jarosław Loretz

Klasyka na pół gwizdka
— Jarosław Loretz

Książki, wszędzie książki, rzekł wół do wieśniaka
— Jarosław Loretz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.