Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Wojciech Smarzowski
‹Dom zły›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDom zły
Dystrybutor Vue Movie Distribution
Data premiery27 listopada 2009
ReżyseriaWojciech Smarzowski
ZdjęciaKrzysztof Ptak
Scenariusz
ObsadaMarian Dziędziel, Bartłomiej Topa, Kinga Preis, Arkadiusz Jakubik, Eryk Lubos, Robert Wabich, Katarzyna Cynke, Robert Więckiewicz, Krzysztof Czeczot, Lech Dyblik, Marcin Juchniewicz, Bartosz Żukowski, Sławomir Orzechowski, Piotr Głowacki, Mariusz Jakus
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania106 min
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Tango na błocie
[Wojciech Smarzowski „Dom zły” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kryminał, przewrotny moralitet, portret PRL, metafora stanu wojennego – to wszystko można odnaleźć w „Domu złym” Wojciecha Smarzowskiego. Jest niepokojący, niejednoznaczny, bywa odpychający. Mistrzowska, nowoczesna filmowa robota.

Beata Zatońska

Tango na błocie
[Wojciech Smarzowski „Dom zły” - recenzja]

Kryminał, przewrotny moralitet, portret PRL, metafora stanu wojennego – to wszystko można odnaleźć w „Domu złym” Wojciecha Smarzowskiego. Jest niepokojący, niejednoznaczny, bywa odpychający. Mistrzowska, nowoczesna filmowa robota.

Wojciech Smarzowski
‹Dom zły›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDom zły
Dystrybutor Vue Movie Distribution
Data premiery27 listopada 2009
ReżyseriaWojciech Smarzowski
ZdjęciaKrzysztof Ptak
Scenariusz
ObsadaMarian Dziędziel, Bartłomiej Topa, Kinga Preis, Arkadiusz Jakubik, Eryk Lubos, Robert Wabich, Katarzyna Cynke, Robert Więckiewicz, Krzysztof Czeczot, Lech Dyblik, Marcin Juchniewicz, Bartosz Żukowski, Sławomir Orzechowski, Piotr Głowacki, Mariusz Jakus
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania106 min
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Na powierzchni są dwie historie, jedna wywodzi się z drugiej. Łączy je zootechnik Edward Środoń (Arkadiusz Jakubik). Opowiada on, jak żył spokojnie, pracował w PGR, miał ukochaną żonę. Dopadł go jednak los zły. Żona mu umarła, a on, gdy otrząsnął się ze zrozpaczonego, pijackiego ciągu, pojechał szukać szczęścia na drugim końcu Polski, do innego PGR-u. Tu zaczyna się filmowa jazda. Na początku nowego życia, w deszczową noc w 1978 r., Środoń zabłądził do chałupy małżeństwa Dziabasów. Przyjęli go, ugościli bimbrem i rosołem. Polaków rozmowy przy stole zamieniły się w libację. Koniec okazał się tragiczny, chałupa spłynęła krwią.
Druga historia to wizja lokalna w zrujnowanym domu Dziabasów. Od feralnej nocy minęły cztery lata, jest rok 1982. Stan wojenny. Porucznik Mróz (Bartłomiej Topa) i jego ekipa mają rozwiązać tajemnicę morderstwa Dziabasów. Milicjanci są zmarznięci, popijają wódkę, prokurator leży nieprzytomny z przepicia w furgonetce. Środoń opowiada o wydarzeniach sprzed lat, ale tak naprawdę nikt go nie słucha – tylko widzowie w kinie.
Wojciech Smarzowski, współscenarzysta i reżyser filmu, przeplata te dwie płaszczyzny czasowe z niezwykłą wręcz zręcznością. Wszystko układa się w upiorną całość. Czy dowiemy się, co jest prawdą? To będzie trudne, bo jak powtarzają kilka razy milicjanci, prawdy nie ma.
Nic tu nie jest ładne, nic nie jest oczywiste. Ludzie nurzają się w błocie dosłownie i w przenośni. Klną, chleją, zdradzają i kłamią. Chuć rządzi. Układy i układziki, świństwa i zbrodnie wyrugowały z życia to, co dobre. Zło jest tak wszechobecne, że nikt go nie dostrzega. Nastrój podbija muzyka Mikołaja Trzaski, niepokojąca, rozedrgana. Pod koniec staje się pełnoprawnym bohaterem filmu i prowadzi do tragicznego finału. Patrzymy z góry na miotających się na śniegu ludzi. Następuję ulga, ale oczyszczenie jest możliwe.
Odpychająca to wizja człowieczej kondycji i efektów PRL-owskiego upodlenia. Z elementami czarnego humoru, choć śmiech więźnie w gardle. Odczytywanie tego znakomitego filmu tylko w kontekście rozliczeniowym bardzo by go zubożyło. Nasuwa się pytanie, czy już wyprowadziliśmy się na dobre z tytułowego „Domu złego”?
koniec
28 listopada 2009

Komentarze

28 XI 2009   14:47:19

Rekcka jakby ucięta w połowie

03 I 2010   22:56:29

no rzeczywiście, tak trochę jakby zabrakło chęci głębszego wejrzenia w film (jak coś się ocenia na maksa to wypadałoby się bardziej tym zająć), a sam film genialny

07 VII 2011   09:15:47

Bardzo dobry film, również dlatego, że w przeciwieństwie do reszty współczesnego kina polskiego, nie oferuje nam cukierkowych historii z księżyca. Obnaża najgorsze instynkty ludzkie i najpodlejsze zachowanie. Po filmach Barei czy takim np. "Czterdziestolatku" ten film jest zupełnie innym spojrzeniem na PRL - w tamtych obrazach to była taka siermiężna, ale jednak sielska kraina, w filmie Smarzowskiego to świat bimbru, PGR - ów i innego tego typu wynalazków. Mam nadzieję, że za kilka lat doczekamy się dzieła, które równie surowej ocenie podda współczesną Polskę.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Co nam w kinie gra: Monster
Kamil Witek

17 V 2024

„Czy przeszczepiając człowiekowi mózg świni, będzie on jeszcze człowiekiem czy już świnią?” – zdanie wypowiedziane przez jednego z nastoletnich bohaterów „Monstera” spokojnie mogłoby posłużyć za oś scenariusza w filmie Davida Cronenberga.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Co tam dolary, gdy można zarabiać ruble!
Sebastian Chosiński

15 V 2024

Przyznaję, że filmowymi ekranizacjami powieści Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” zająłem się nie „po bożemu”, bo od końca. Najpierw przedstawiłem pięcioodcinkowy miniserial z 1978 roku, a dopiero teraz zabieram się za nakręconą dwie dekady wcześniej dwuczęściową kinową epopeję autorstwa Rafaiła Perelsztejna.

więcej »

Fallout: Odc. 8. Optymizm też bywa zabójczy
Marcin Mroziuk

13 V 2024

Z zainteresowaniem obserwujemy, jak rodzeństwo MacLeanów niezależnie od siebie poznaje prawdę o Krypcie 31. A choć obecna sytuacja Lucy i Norma wygląda zupełnie inaczej, to każde z nich staje przed trudną decyzją. Kolejnych cennych wyjaśnień dotyczących działalności Vault-Tec dostarczają zaś widzom wspomnienia Coopera Howarda.

więcej »

Polecamy

Nurkujący kopytny

Z filmu wyjęte:

Nurkujący kopytny
— Jarosław Loretz

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (11)
— Jakub Gałka

Tegoż twórcy

Usłyszcie ich krzyk!
— Sebastian Chosiński

Człowiek z rozgoryczenia
— Piotr Dobry

Sztuka? Gdzieś zaginęła. Ale szlak został przetarty
— Gabriel Krawczyk

Idąc i patrząc
— Sebastian Chosiński

Esensja ogląda: Czerwiec 2014 (1)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz, Agnieszka Szady

Splot faktów - pętla
— Gabriel Krawczyk

Esensja ogląda: Sierpień 2013 (1)
— Sebastian Chosiński, Jakub Gałka, Jarosław Loretz, Joanna Pienio, Małgorzata Steciak

Esensja ogląda: Czerwiec 2013 (1)
— Sebastian Chosiński, Ewa Drab, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz

Esensja ogląda: Kwiecień 2013
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Tomasz Kujawski, Małgorzata Steciak, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Marzec 2013 (3)
— Jarosław Loretz, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.