Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Fabien Nury, Sylvain Vallée
‹Katanga #3: Rozproszenie›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKatanga #3: Rozproszenie
Scenariusz
Data wydaniastyczeń 2020
RysunkiSylvain Vallée
Wydawca Taurus Media
CyklKatanga
ISBN9788365465498
Format64s. 215x290 mm
Cena60,00
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Historia w obrazkach: W dżungli ludzkich sumień
[Fabien Nury, Sylvain Vallée „Katanga #3: Rozproszenie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Szkoda, że Fabien Nury postanowił definitywnie zakończyć „Katangę” na tomie trzecim. Choć, patrząc z drugiej strony, może to i lepiej, że nie ciągnął serii w nieskończoność. Takie w końcu jego autorskie prawo. Podobnie jak poprzednie, także fabuła ostatniej odsłony trylogii, czyli „Rozproszenia”, korzysta tyleż z rzeczywistych wydarzeń rozgrywających się w Kongu na początku lat 60. XX wieku, co i z bogatej wyobraźni scenarzysty.

Sebastian Chosiński

Historia w obrazkach: W dżungli ludzkich sumień
[Fabien Nury, Sylvain Vallée „Katanga #3: Rozproszenie” - recenzja]

Szkoda, że Fabien Nury postanowił definitywnie zakończyć „Katangę” na tomie trzecim. Choć, patrząc z drugiej strony, może to i lepiej, że nie ciągnął serii w nieskończoność. Takie w końcu jego autorskie prawo. Podobnie jak poprzednie, także fabuła ostatniej odsłony trylogii, czyli „Rozproszenia”, korzysta tyleż z rzeczywistych wydarzeń rozgrywających się w Kongu na początku lat 60. XX wieku, co i z bogatej wyobraźni scenarzysty.

Fabien Nury, Sylvain Vallée
‹Katanga #3: Rozproszenie›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKatanga #3: Rozproszenie
Scenariusz
Data wydaniastyczeń 2020
RysunkiSylvain Vallée
Wydawca Taurus Media
CyklKatanga
ISBN9788365465498
Format64s. 215x290 mm
Cena60,00
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Jedno o „Katandze” można powiedzieć na pewno: że jest to lektura pasjonująca, skutecznie przybliżająca czytelnikowi, jak wyglądał proces dekolonizacji w Afryce. I jednego na pewno o „Katandze” powiedzieć nie można: że jest to lektura lekka i przyjemna. Dwie pierwsze odsłony trylogii – „Diamenty” oraz „Dyplomacja” (oba z 2017 roku) – obfitowały w sceny ostre, a nawet makabryczne. Do bólu realistyczne. Wcale nie przesadzone ani tym bardziej zmyślone. W części ostatniej także ich nie brakuje. Ale taka w końcu była kongijska rzeczywistość przełomu lat 50. i 60. ubiegłego wieku (gwoli ścisłości, w kolejnych dekadach wcale nie działo się lepiej). Fabien Nury zdecydował się bowiem umieścić akcję komiksu w czasie, gdy Kongo przystąpiło dopiero do budowy swej niepodległości. I gdy silne ruchy odśrodkowe pchnęły dwie prowincje – tytułową Katangę i Kasai Południowe – do walki o niezależność.
Niełatwo jest się w tym wszystkim połapać. Z jednej strony mamy bowiem różne siły tubylcze walczące o władzę – jak Patrice Lumumba (premier niepodległego Konga, szukający wsparcia najpierw w Organizacji Narodów Zjednoczonych, a następnie w Związku Radzieckim) oraz Moise Czombe (przywódca separatystycznej, wspieranej przez Belgię, bogatej w surowce naturalne Katangi) – z drugiej wciąż starających się trzymać rękę na pulsie wydarzeń Belgów, z trzeciej – białych najemników niemal z całego świata (także Polaków, chociaż w komiksie akurat nie ma o nich mowy), których wykorzystywały wszystkie strony konfliktu. Na tle wielkiej historii, obrazującej tragedię całego narodu, toczy się też mała historia, nie mniej krwawa i dramatyczna, której głównymi bohaterami są Alicia i Charlie – rodowici Afrykanie, brat i siostra, którzy w anormalnej sytuacji starają się wywalczyć dla siebie lepszą przyszłość.
W tym celu Alicia zostaje luksusową damą do towarzystwa, kochanką walczących o wpływy polityków i szemranych biznesmenów; Charlie natomiast angażuje się w przemyt skradzionych wcześniej przez siebie diamentów, w których posiadanie chętnie weszliby teraz i Godefroid Munongo (niezwykle chciwy i okrutny minister spraw zagranicznych Konga), i Armand Orsini (cyniczny i bezlitosny najemnik, oficjalnie będący specjalnym doradcą przy kongijskim ministerstwie spraw wewnętrznych), i Bernard Forthys (belgijski przedsiębiorca, który zdaje się mieć najmniejsze szanse w tej krwawej rywalizacji). Głównym wątkiem „Rozproszenia” jest misja Charliego i towarzyszącego mu Felixa Cantora, którzy za wszelką cenę starają się przetransportować diamenty do miejsca przeznaczenia, czyli położonego nad jeziorem Tanganika Albertville (współczesne Kalemie); wątkiem pobocznym – walka o władzę nad niepodległym Kongiem (w to wpisuje się los Lumumby); wreszcie historia Alicii i Charliego, którą poznajemy w niezwykle interesujących retrospekcjach.
Fabien Nury dba o to, aby wszystkie wątki umiejętnie poprzeplatać, a przy tym pozostać w zgodzie z faktami. Skupia się także – i chwała mu za to – na pogłębieniu portretów psychologicznych najważniejszych postaci dramatu. Obok afrykańskiego rodzeństwa z czasem coraz ważniejszą rolę zaczyna dzięki temu odgrywać Felix Cantor. Stwierdzenie, że przechodzi on wewnętrzną metamorfozę, byłoby zbyt daleko idące, ale na pewno coś w nim pęka. Ostatecznie okazuje się nie aż tak podłym draniem, na jakiego pierwotnie wygląda. Nie myślcie jednak, że „Katanga” doczekała się pozytywnego finału. Nic z tych rzeczy. Nury nie mógł przecież przekreślić tego wszystkiego, co przedstawił wcześniej, nierealistycznym happy endem. Pobrzmiewałby on nie tylko fałszem, ale i kiczem. I znacząco obniżyłby wartość dzieła. Do poziomu scenarzysty tradycyjnie dopasował się autor ilustracji, czyli Sylvain Vallée, który znakomicie poradził sobie z tą nadzwyczaj ponurą (nie tylko dlatego, że większość wydarzeń dzieje się po zachodzie słońca) i naturalistyczną opowieścią. Czasami bywa bardzo dosłowny, lecz tego przecież oczekiwał od niego scenarzysta. Trzeba jednak przyznać, że dzięki charakterystycznemu wyglądowi niektórych z bohaterów (vide Forthys, Charlie, Cantor) choć odrobinę rozwiał mrok spowijający „Katangę”.
koniec
12 kwietnia 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Holmes w tunelu czasoprzestrzennym
Maciej Jasiński

26 IV 2024

„Sherlock Holmes Society” to popkulturowy miszmasz, w którym mieliśmy w jednej historii zombie, Kubę Rozpruwacza, pana Hyde’a i wiele różnych innych motywów. Czwarty album serii domykał większość wątków, dlatego ostatnie dwa albumy to jakby nowe otwarcie. A skoro tak, to autorzy postanowili przebić to, co już było. Nic więc dziwnego, że piąta część rozpoczyna się od wybuchu bomby atomowej w samym centrum Birmingham.

więcej »

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Powinno być lepiej
— Sebastian Chosiński

Konkwistadorzy!
— Sebastian Chosiński

Z Kijowa do Algieru
— Sebastian Chosiński

Zaskakująco dobrze
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Do utraty tchu i zmysłów
— Sebastian Chosiński

Pycha kroczy przed upadkiem
— Wojciech Gołąbowski

Co znaczy współpraca
— Wojciech Gołąbowski

Bardzo na czasie
— Wojciech Gołąbowski

Miłość w czasach wojny
— Marcin Osuch

Przeczuwając własną śmierć
— Wojciech Gołąbowski

Tegoż twórcy

Krótko o komiksach: Maj 2003, cz. 3
— Wojciech Gołąbowski, Tomasz Sidorkiewicz

Krótko o komiksach: Październik 2002 (3)
— Artur Długosz, Wojciech Gołąbowski, Marcin Herman, Konrad Wągrowski

Krótko o komiksach: Październik 2001, cz. 2
— Wojciech Gołąbowski, Marcin Herman, Paweł Nurzyński, Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.