Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 6 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup

Rosyjskojęzyczna fantastyka w Polsce (2001-2005)

Paweł Laudański
« 1 2 3 »

Paweł Laudański

Rosyjskojęzyczna fantastyka w Polsce (2001-2005)

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Rok 2002
7 powieści
28 opowiadań
Ilościowo rok ten wyglądał o wiele lepiej niż poprzedni; tak dobry wynik został jednak osiągnięty dzięki Kirowi Bułyczowowi. Wydawnictwo Solaris zaprezentowało dwie pierwsze powieści z nieznanego dotąd w Polsce cyklu „InterGPol”, opisującego przygody posiadającej polskie korzenie agentki policji galaktycznej, Kory Orwat. Wyspa dzieci to bodaj najsłabsza część całkiem udanej serii; kto wie, czy nie zniechęciła ona do kupna części następnej, czyli Przepaści bez dna. Jeśli tak, to wielka szkoda. „Bułyczowowską” ofertę Solarisu uzupełniła Pierestrojka w Wielkim Guślarze, kolejny zbiór opowieści z Wielkiego Guslaru, większość których – bo aż 13 – było pierwodrukami w języku polskim (Czego dusza zapragnie, Jadalny tygrys, Klina klinem, Ku gwiazdom!, Liśki, Marzenia zaocznego studenta, Niepotrzebna miłość, Przestańcie kochać Łożkina, Reinkarnacja z drugiej ręki, Sześćdziesiąty drugi odcinek, Umówione życie, Warsztat szewski i Zagraniczny agent kosmiczny). Jeden z pozostałych utworów – Co dwa buty to nie jeden – nieco wcześniej został zaprezentowany na łamach „Science Fiction” (nr 1).
Festiwal twórczości Bułyczowa uzupełniła powieść Widok bitwy z lotu ptaka (wyd. Prószyński i S-ka), kolejny przykład niezbyt udanego początku bardzo dobrego cyklu (choć w tym wypadku było o wiele lepiej niż w przypadku nieszczęsnej Wyspy dzieci) oraz zamieszczone w „Nowej Fantastyce” nr 1 opowiadanie Antybohater.
Mocny fundament dla swej popularności w Polsce położył w tym roku Siergiej Łukianienko. Szczególnie godna polecenia jest dylogia Labirynt odbić/Fałszywe lustra (obie pozycje Amber), oryginalne wykorzystanie motywów z arsenału zgranego do cna, jak by się mogło zdawać, cyberpunku. Do tego doszedł drugi tom kolejnej dylogii, zapoczątkowanej Linią marzeń, czyli Imperatorzy iluzji (Amber), oraz opowiadanie Negocjatorzy („Science Fiction” nr 10).
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Był to drugi i, niestety, właściwie ostatni rok, w którym magazyn „Science Fiction” publikował regularnie rosyjskojęzyczną fantastykę, będącą w pierwszym okresie tego pisma jedną z jego wizytówek. Listę wymienionych powyżej tekstów uzupełniały opowiadania Mariny i Siergieja Diaczenków (Wirlena, nr 4; to była pierwsza publikacja w języku polskim tych z pewnością jednych z najciekawszych współczesnych, piszących w języku rosyjskim twórców fantastyki), Andrieja Łazarczuka i Michaiła Uspienskiego (nagradzana w Rosji Żółta łódź podwodna, nr 7), Swiatosława Łoginowa (Skryba, nr 6), Aleksandra Mazina (Bug, nr 9), Jeleny Pierwuszyny (Uśmiech fortuny, nr 8), Dmitrija Skiriuka (Standard, nr 3), Borysa Szterna (Dom, nr 11) oraz Dalii Truskinowskiej (W torebce nie ma życia, nr 2). Zestawienie nazwisk doprawdy imponujące!
Rosyjską fantastykę publikował również na swych łamach miesięcznik (z założenia, gdyż różnie z dochowaniem terminowości bywało) „Sfinks”. Poświęcony jej został nr 9-10, w którym znalazły się dwie nowele: znakomity Motyl i bazyliszek Julija Burkina oraz Czarna ściana Leonida Kudriawcewa.
Na zakończenie wspomnieć należy o dwóch projektach czerpiących inspirację (według niektórych – pasożytujących) ze słynnych tekstach uznanych autorów. Jakby tego nie oceniać, przyznać trzeba jedno – sprzedaż obu książek szła chyba całkiem nieźle. Mimo to jedną z nich – mowa o będącej swoistą kontynuacją Władcy Pierścieni J.R.R. Tolkiena trylogii Nika Pierumowa Pierścień mroku – wydawca, tj. Prószyński i S-ka, wycofał z księgarń, wyraźnie przestraszony wizją procesów o naruszenie praw autorskich spadkobierców Profesora. Drugą książkę – wydany przez ISĘ zbiorek czterech opowiadań Władimira „Wochy” Wasiliewa z serii o wiedźminie epoki postindustrialnej, z czego dwa: Kwestia ceny i Ojczyzna obojętności, były premierowe – wciąż jeszcze można znaleźć na półkach księgarń. Na tę ostatnią zabawę ponoć wyraził zgodę Andrzej Sapkowski…
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Rok 2003
13 powieści
14 opowiadań
To był bardzo udany rok, nawet pomimo tego, zwłaszcza że tym razem wyniku nie śrubował zbiór opowiadań Kira Bułyczowa. Choć i jego tekstów nie mogło zabraknąć: mam na myśli opowiadania Dyskusja o gwiazdach („Nowa Fantastyka” nr 11), Zwierz mi się („Sfera” nr 6) oraz guslarski Instrument dla cudownego dziecka, zamieszczony w wydanej przez Solaris antologii Zombi Lenina.
Kilka słów trzeba powiedzieć o interesującej inicjatywie Solarisu wydawania oryginalnych, to jest kompilowanych przez samo wydawnictwo, antologii. Po raz ostatni na podobny eksperyment poważyło się wydawnictwo Śląsk w roku 1988 (słabiutki zbiorek Bion). A tu proszę: od razu, w odstępie raptem kilku miesięcy, światło dzienne ujrzały aż dwie takie antologie: Wilcza krew oraz Zombi Lenina. W skład pierwszego weszły: niewielka powieść Michaiła Achmanowa Kononow Barbarzyńca, swoistego rodzaju parodia tekstów o herosie wszechczasów Conanie, oraz cztery nowele, z czego trzy premierowe: mocna Wilcza krew Mariny i Siergieja Diaczenków, Zdrajca Olega Diwowa, nagradzani w Rosji Robotnicy zalustrza Jewgienija Łukina oraz wspomniany przy okazji omawiania roku poprzedniego Motyl i bazyliszek Julija Burkina, w skład drugiego natomiast – poza już wymienionym Instrumentem… Bułyczowa – mikropowieść Mumia Andrieja Stolarowa oraz korespondujące z nim opowiadanie Andrieja Łazarczuka o tym samym tytule (hasło „Lenin wiecznie żywy!” okazuje się być, zdaniem obu autorów, wcale nie tak znów przesadzone), dwie znakomite nowele: Spalona Wieża Mariny i Siergieja Diaczenków i Mnich na skraju ziemi Siergieja Siniakina, oraz frapujące opowiadanie Alana Kubatijewa Ptaki muszą latać… (opowiadanie Łazarczuka ukazało się kilka lat wcześniej na łamach ś.p. „Fenixa”). Znakomite zestawienie! Istna kopalnia wiedzy dla tych, którzy chcieliby zorientować się, za jakie tematy zabierają się najlepsi współcześni autorzy rosyjskojęzycznej fantastyki.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Mocno na nasz rynek wszedł małżeński duet Diaczenków, Ukraińców piszących w języku rosyjskim. W zasadzie każdy ich tekst jest godzien polecenia, większość z nich to prawdziwe perełki. Do wymienionych już wcześniej nowel Solaris dorzuciło dwie powieści: mocno psychologiczną Dolinę sumienia oraz oryginalne fantasy (przynajmniej moim skromnym zdaniem) Czas wiedźm.
Jak widać, Solaris prawie niepodzielnie opanowało rynek tłumaczeń rosyjskiej fantastyki. Ofertę tego wydawnictwa uzupełniły: Wszyscy zdolni do noszenia broni Andrieja Łazarczuka, historia alternatywna, w której Stalin przegrał z Niemcami II wojnę światową, oraz obrazoburcza, alternatywna historia ukrzyżowania Chrystusa, przedstawiona przez Kiryłła Jeskowa w powieści Ewangelia według Afraniusza.
Ten rok należał jednak bezsprzecznie do Siergieja Łukianienki – dwa wydawnictwa: Amber oraz Książka i Wiedza opublikowały łącznie aż 7 jego powieści! Zdecydowanie lepszą ofertą mógł się pochwalić KiW, wydając znakomitą, wypełnioną po same brzegi oryginalnymi pomysłami dylogię Zimne brzegi/Nadejdzie świt, Jesienne wizyty, powieść z pogranicza thrillera i horroru, oraz Nocny patrol, pierwszy tom serii, zdobywającej ostatnio popularność na całym świecie (ukazała się również w USA, Wielkiej Brytanii i Holandii) dzięki udanej ekranizacji. Amber dorzucił do tego trzy space opery: wczesnego w dorobku autoraLorda z planety Ziemia oraz oba tomy kolejnej w dorobku autora dylogii Zimne błyskotki gwiazd/Gwiezdny cień.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Polscy wydawcy nie dali zapomnieć czytelnikom o twórczości braci Strugackich. Prószyński i S-ka wydał ostatnią chyba nie publikowaną dotąd u nas powieść duetu, Drapieżność naszego wieku, na łamach „Nowej Fantastyki” natomiast ukazało się opowiadanie Szczegóły z życia Nikity Woroncowa (nr 2), w Rosji sygnowane pseudonimem S. Jarosławcew, oznaczające, że było to samodzielne dzieło Arkadija Strugackiego. U nas o żadnym Jarosławcewie rzecz jasna nie mogło być mowy – jeszcze by ludzie nie kupili…
„Nowa Fantastyka” zaprezentowała nadto dwa opowiadania jednego z najciekawszych twórców młodego pokolenia. Mowa o Leonidzie Kaganowie. To autor specjalizujący się w krótkiej formie; powieści nie wychodzą mu najlepiej. Owe dwa opowiadania to Żłoby (nr 4) oraz Epos drapieżnika (nr 7).
Dogorywający „Sfinks” w nr 3 opublikował nowelę Wiktora Pielewina Omon Ra, wstrząsającą historię o sowieckiej wyprawie na Księżyc, planowanej na długo przed analogicznym amerykańskim projektem. To po prostu trzeba przeczytać, i to nie tylko dlatego, że Pielewin uznawany jest za jednego z najlepszych twórców współczesnej prozy rosyjskiej.
Zestawienia dopełnia łabędzi śpiew rosyjskiej fantastyki na łamach „Science Fiction”, czyli opowiadanie Jewgienija Drozda Trzynasta praca Herkulesa (nr 3). Jakże zasłużone w popularyzacji rosyjskiej fantastyki w Polsce pismo miało o tej fantastyce zapomnieć na dwa lata.
« 1 2 3 »

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Wiatr ze Wschodu (74)
Paweł Laudański

9 X 2019

Fantasy (choć nietypowe), science fiction (utrzymane w najlepszych tradycjach gatunku), horror (z rosyjską duszą). O tym wszystkim słów kilka w kolejnym raporcie o aktualnym stanie rosyjskojęzycznej fantastyki.

więcej »

Wiatr ze Wschodu (73)
Paweł Laudański

19 VI 2019

Trochę prozy najświeższej (Salnikow, Iwanow, seria „Зеркало”), i trochę prozy klasycznej (Warszawski, zbiór „Фантастика 1963”, czyli kolejna, już 73 edycja WzW.

więcej »

Wiatr ze Wschodu (72)
Paweł Laudański

5 IV 2019

„Wyspa Sachalin”, „Zapomnienia”, „Uśmiech chimery”, „Oddział”… - czyli krótki, subiektywny przegląd najciekawszych książek rosyjskojęzycznej fantastyki roku 2018.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja czyta: Październik 2016
— Miłosz Cybowski, Joanna Kapica-Curzytek, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk, Joanna Słupek, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Trzy miasta i trzej magowie – część pierwsza
— Beatrycze Nowicka

Dwa oblicza Moskwy
— Magdalena Kubasiewicz

Esensja czyta: Listopad 2010
— Jędrzej Burszta, Miłosz Cybowski, Joanna Kapica-Curzytek , Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski

Apokalipsa bez klucza
— Artur Chruściel

Patrzący w przeszłość
— Maciej Wierzbicki

Powiedz mamo, powiedz tato, czy potrzebne nam gestapo?
— Eryk Remiezowicz

Bajka o dobrych komunistach i wielkiej Rosji carów
— Marek Pawelec

Mordą w kubeł, kubłem w mordę
— Sebastian Chosiński

Nikt Kozakom nie dorówna!
— Tadeusz A. Olszański

Z tego cyklu

Wiatr ze Wschodu (74)
— Paweł Laudański

Wiatr ze Wschodu (73)
— Paweł Laudański

Wiatr ze Wschodu (72)
— Paweł Laudański

Wiatr ze Wschodu (71)
— Paweł Laudański

Wiatr ze Wschodu (70)
— Paweł Laudański

Wiatr ze Wschodu (69)
— Paweł Laudański

Wiatr ze Wschodu (68)
— Paweł Laudański

Wiatr ze Wschodu (67)
— Paweł Laudański

Wiatr ze Wschodu (66)
— Paweł Laudański

Wiatr ze Wschodu (65)
— Paweł Laudański

Tegoż twórcy

Lata dwudzieste… lata trzydzieste…
— Sebastian Chosiński

Zobaczyć dinozaura i umrzeć!
— Sebastian Chosiński

Humanizm fantastycznonaukowy
— Sebastian Chosiński

Gdyby to Stalin pierwszy dostał broń jądrową…
— Sebastian Chosiński

Krótko o książkach: Prawdziwa historia komunizmu
— Jarosław Loretz

Wakacje w gnieździe os
— Sebastian Chosiński

Esensja czyta: Lipiec 2017
— Dominika Cirocka, Miłosz Cybowski, Jarosław Loretz, Beatrycze Nowicka, Katarzyna Piekarz, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Esensja czyta: Październik 2016
— Miłosz Cybowski, Joanna Kapica-Curzytek, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk, Joanna Słupek, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Bułyczow na każdą okazję
— Sebastian Chosiński

Fantastyka różnych prędkości
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Ballada o poświęceniu
— Paweł Laudański

Wspomnienie o Maćku
— Paweł Laudański

Esensja czyta: Styczeń 2010
— Anna Kańtoch, Paweł Laudański, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski

Rok 2007 w muzyce
— Sebastian Chosiński, Paweł Franczak, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Paweł Laudański

Kir Bułyczow – polska bibliografia
— Paweł Laudański

Kroki w Nieznane: Sześciu wspaniałych
— Paweł Laudański

W sieci: Rodem zza wschodniej granicy
— Paweł Laudański

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.