WASZ EKSTRAKT: | |
---|---|
Zaloguj, aby ocenić | |
Cykl | Cropp Kultowe |
Miejsce | Katowice |
Od | 16 maja 2014 |
Do | 25 maja 2014 |
WWW | Polska strona |
17. Cropp Kultowe: Dzień 7. Sensacją człowiek żyjeMotywem przewodnim siódmego dnia katowickiego festiwalu okazała się sensacja w różnym wydaniu, zawsze jednak w odniesieniu do głębszych tematów, którym udało się przetrwać próbę czasu. A na deser, w kinie samochodowych, zapanował król Kong, pozwalając festiwalowiczom poczuć się tak, jak gdyby na chwilę przenieśli się do USA.
Ewa Drab17. Cropp Kultowe: Dzień 7. Sensacją człowiek żyjeMotywem przewodnim siódmego dnia katowickiego festiwalu okazała się sensacja w różnym wydaniu, zawsze jednak w odniesieniu do głębszych tematów, którym udało się przetrwać próbę czasu. A na deser, w kinie samochodowych, zapanował król Kong, pozwalając festiwalowiczom poczuć się tak, jak gdyby na chwilę przenieśli się do USA. ‹17. Cropp Kultowe›
Ogromną atrakcją siódmego dnia festiwalu był pokaz filmu „Psy” Władysława Pasikowskiego, głównie ze względu na to, że film został odnowiony cyfrowo, a także dlatego, że Cropp Kultowym udało się zorganizować pokaz jako drugiemu festiwalowi w Polsce, tuż za krakowskim Off Plus Camera. „Psy” to klasyk polskiego kina sensacyjnego i – jak to zwykle bywa z filmami, które zapisują się w historii – przełom, który w czasie premiery, to znaczy w 1992 roku, wywołał ogromne kontrowersje. Te wzbudził główny bohater, były esbek, jak i pokazanie pewnych kwestii na ekranie, zwłaszcza przemoc i bezkompromisowość, widoczna nie tylko w sposobie przedstawienia poszczególnych scen, lecz również w języku bohaterów. Emocje wywołał również temat, bo chociaż „Psy” to kino sensacyjne, to dotyczy spraw polskiej moralności. Dzisiaj „Psy” nie wydają się już takie kontrowersyjne, może ze względu na upływ czasu i zmiany, jakie do tej pory miały miejsce, chociaż przygnębiające wnioski na temat ludzkiej moralności zawsze będą aktualne, podobnie jak kultowe dialogi z filmu i rola Bogusława Lindy. Tematykę sensacyjną eksploruje również Brian de Palma w swoim słynnym „Człowieku z blizną” z 1983 roku. Film z „Psami” łączą także kontrowersje wywołane w momencie wyjścia filmu na ekrany, głównie za sprawą bezpośredniego spojrzenia na działalność przestępczą i przemoc. „Człowiek z blizną”, jak i w przypadku wielu innych słynnych filmów uznanych za kontrowersyjne, wytracił po latach ostrość. Może dlatego, że widzowie zostali znieczuleni intensyfikacją brutalności w kinie ostatnich dwóch dekad, a może patrzą na wszystko z innej perspektywy. Niezwykły charakter ma nadal rola Ala Pacino, jak i siła oddziaływania wielu sekwencji, na przykład końcowej strzelaniny. To także ciągle dosadna, niepozostawiająca złudzeń obserwacja tego, że każdy wcześniej czy później upadnie, jeżeli będzie chciał sięgnąć po zbyt wiele. W zapisywaniu ważnych wydarzeń z siódmego dnia festiwalu nie można również zapomnieć o zacnej inicjatywie imprezy, jaką jest kino samochodowe pod Spodkiem. Już po raz kolejny organizatorzy zaproponowali widzom, aby zabawili się w amerykańską tradycję oglądania filmów z siedzeń własnego auta. W poniedziałek pokazano „Flash Gordona” Mike’a Hodgesa, siódmego dnia festiwalu wyświetlono z kolei „King Konga” z 1976 roku z Jessiką Lange, wówczas jeszcze nikomu nieznana modelka. Ale to nie wszystkie ważne inicjatywy festiwalowe. Trzeba również zaznaczyć niezwykle ciekawą sekcję Najlepsze Filmy Świata, która wielkimi krokami zbliża się do końca: dziś wieczorem odbędzie się ostatni pokaz z tego cyklu. W festiwalowy czwartek widzowie mogli obejrzeć natomiast „Grę pozorów”, pomijany przez krytyków obraz Neila Jordana, z czasów jeszcze przed „Wywiadem z wampirem”, chociaż zdobył wiele nagród, w tym za scenariusz, i do tej pory zaskakuje intrygującą fabułą, świetnie poprowadzoną narracją i zajmującym aktorstwem. 23 maja 2014 |
Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.
więcej »Tak to jest, jak w najbliższej okolicy planu zdjęciowego nie ma najmarniejszej nawet knajpki.
więcej »Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.
więcej »Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz
Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz
Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz
Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz
Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz
Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz
Zemsty szpon
— Jarosław Loretz
17. Cropp Kultowe: Dzień 10. Apokalipsa i koniec
— Ewa Drab
17. Cropp Kultowe: Dzień 9. Popołudnie żywych trupów
— Ewa Drab
17. Cropp Kultowe: Dzień 8. Zabawa o smaku kawy
— Ewa Drab
17. Cropp Kultowe: Dzień 6. Potwory z tej ziemi
— Ewa Drab
17. Cropp Kultowe: Dzień 5. Kawa i kosmos(y)
— Ewa Drab
17. Cropp Kultowe: Dzień 4. Dyktat ciała
— Ewa Drab
17. Cropp Kultowe: Dzień 3. Taksówką po Manhattanie
— Ewa Drab
Dzień 10. Apokalipsa i koniec
— Ewa Drab
Dzień 9. Popołudnie żywych trupów
— Ewa Drab
Dzień 8. Zabawa o smaku kawy
— Ewa Drab
Dzień 6. Potwory z tej ziemi
— Ewa Drab
Dzień 5. Kawa i kosmos(y)
— Ewa Drab
Dzień 4. Dyktat ciała
— Ewa Drab
Dzień 3. Taksówką po Manhattanie
— Ewa Drab
Dzień 2. W krainie oszustów
— Ewa Drab
Dzień 1. Potworna piękność
— Ewa Drab
Od jaszczura po zombie
— Ewa Drab
Porażki i sukcesy 2015
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna, Krystian Fred, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski
Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab
Samochody (nie) latają
— Ewa Drab
Kreacja automatyczna
— Ewa Drab
Prezenty świąteczne 2014: Gry wideo pod choinkę
— Ewa Drab
PR rządzi światem
— Ewa Drab
(I)grać i (wy)grać z czasem
— Ewa Drab
Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna
Esensja ogląda: Marzec 2014 (3)
— Sebastian Chosiński, Ewa Drab, Konrad Wągrowski
„Zniewolony”, „Grawitacja” i hitowe zdjęcie. Esensja komentuje Oscary
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Ewa Drab, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski