Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

‹17. Cropp Kultowe›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
CyklCropp Kultowe
MiejsceKatowice
Od16 maja 2014
Do25 maja 2014
WWW

17. Cropp Kultowe: Dzień 7. Sensacją człowiek żyje

Esensja.pl
Esensja.pl
Motywem przewodnim siódmego dnia katowickiego festiwalu okazała się sensacja w różnym wydaniu, zawsze jednak w odniesieniu do głębszych tematów, którym udało się przetrwać próbę czasu. A na deser, w kinie samochodowych, zapanował król Kong, pozwalając festiwalowiczom poczuć się tak, jak gdyby na chwilę przenieśli się do USA.

Ewa Drab

17. Cropp Kultowe: Dzień 7. Sensacją człowiek żyje

Motywem przewodnim siódmego dnia katowickiego festiwalu okazała się sensacja w różnym wydaniu, zawsze jednak w odniesieniu do głębszych tematów, którym udało się przetrwać próbę czasu. A na deser, w kinie samochodowych, zapanował król Kong, pozwalając festiwalowiczom poczuć się tak, jak gdyby na chwilę przenieśli się do USA.

‹17. Cropp Kultowe›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
CyklCropp Kultowe
MiejsceKatowice
Od16 maja 2014
Do25 maja 2014
WWW
Ogromną atrakcją siódmego dnia festiwalu był pokaz filmu „Psy” Władysława Pasikowskiego, głównie ze względu na to, że film został odnowiony cyfrowo, a także dlatego, że Cropp Kultowym udało się zorganizować pokaz jako drugiemu festiwalowi w Polsce, tuż za krakowskim Off Plus Camera. „Psy” to klasyk polskiego kina sensacyjnego i – jak to zwykle bywa z filmami, które zapisują się w historii – przełom, który w czasie premiery, to znaczy w 1992 roku, wywołał ogromne kontrowersje. Te wzbudził główny bohater, były esbek, jak i pokazanie pewnych kwestii na ekranie, zwłaszcza przemoc i bezkompromisowość, widoczna nie tylko w sposobie przedstawienia poszczególnych scen, lecz również w języku bohaterów. Emocje wywołał również temat, bo chociaż „Psy” to kino sensacyjne, to dotyczy spraw polskiej moralności. Dzisiaj „Psy” nie wydają się już takie kontrowersyjne, może ze względu na upływ czasu i zmiany, jakie do tej pory miały miejsce, chociaż przygnębiające wnioski na temat ludzkiej moralności zawsze będą aktualne, podobnie jak kultowe dialogi z filmu i rola Bogusława Lindy.
Tematykę sensacyjną eksploruje również Brian de Palma w swoim słynnym „Człowieku z blizną” z 1983 roku. Film z „Psami” łączą także kontrowersje wywołane w momencie wyjścia filmu na ekrany, głównie za sprawą bezpośredniego spojrzenia na działalność przestępczą i przemoc. „Człowiek z blizną”, jak i w przypadku wielu innych słynnych filmów uznanych za kontrowersyjne, wytracił po latach ostrość. Może dlatego, że widzowie zostali znieczuleni intensyfikacją brutalności w kinie ostatnich dwóch dekad, a może patrzą na wszystko z innej perspektywy. Niezwykły charakter ma nadal rola Ala Pacino, jak i siła oddziaływania wielu sekwencji, na przykład końcowej strzelaniny. To także ciągle dosadna, niepozostawiająca złudzeń obserwacja tego, że każdy wcześniej czy później upadnie, jeżeli będzie chciał sięgnąć po zbyt wiele.
W zapisywaniu ważnych wydarzeń z siódmego dnia festiwalu nie można również zapomnieć o zacnej inicjatywie imprezy, jaką jest kino samochodowe pod Spodkiem. Już po raz kolejny organizatorzy zaproponowali widzom, aby zabawili się w amerykańską tradycję oglądania filmów z siedzeń własnego auta. W poniedziałek pokazano „Flash Gordona” Mike’a Hodgesa, siódmego dnia festiwalu wyświetlono z kolei „King Konga” z 1976 roku z Jessiką Lange, wówczas jeszcze nikomu nieznana modelka. Ale to nie wszystkie ważne inicjatywy festiwalowe. Trzeba również zaznaczyć niezwykle ciekawą sekcję Najlepsze Filmy Świata, która wielkimi krokami zbliża się do końca: dziś wieczorem odbędzie się ostatni pokaz z tego cyklu. W festiwalowy czwartek widzowie mogli obejrzeć natomiast „Grę pozorów”, pomijany przez krytyków obraz Neila Jordana, z czasów jeszcze przed „Wywiadem z wampirem”, chociaż zdobył wiele nagród, w tym za scenariusz, i do tej pory zaskakuje intrygującą fabułą, świetnie poprowadzoną narracją i zajmującym aktorstwem.
koniec
23 maja 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: Za rok, za dzień, za chwilę…
Sebastian Chosiński

23 IV 2024

Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.

więcej »

Z filmu wyjęte: Knajpa na szybciutko
Jarosław Loretz

22 IV 2024

Tak to jest, jak w najbliższej okolicy planu zdjęciowego nie ma najmarniejszej nawet knajpki.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: J-23 na tropie A-4
Sebastian Chosiński

16 IV 2024

Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Porażki i sukcesy 2015
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna, Krystian Fred, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Kreacja automatyczna
— Ewa Drab

Prezenty świąteczne 2014: Gry wideo pod choinkę
— Ewa Drab

PR rządzi światem
— Ewa Drab

(I)grać i (wy)grać z czasem
— Ewa Drab

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Esensja ogląda: Marzec 2014 (3)
— Sebastian Chosiński, Ewa Drab, Konrad Wągrowski

„Zniewolony”, „Grawitacja” i hitowe zdjęcie. Esensja komentuje Oscary
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Ewa Drab, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.