Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Z filmu wyjęte: Wycieczka donikąd

Esensja.pl
Esensja.pl
Czyli uroki wypraw trycyklowych w XIX-wiecznej Bawarii.

Jarosław Loretz

Z filmu wyjęte: Wycieczka donikąd

Czyli uroki wypraw trycyklowych w XIX-wiecznej Bawarii.
Dzisiejszy kadr prezentuje praszczura dzisiejszego roweru treningowego – trycykl osadzony na gumowych kółkach. Cała konstrukcja funkcjonuje jak zwykły rower, tyle że stoi w miejscu, bowiem cały ruch ogromnych kół odbierają przytwierdzone do podłoża kółka. Wbrew pozorom jest to jednak wehikuł fikcyjny. Wskazuje na to nie tylko dość karkołomna forma urządzenia (przednie kółko wciąż jest skrętne, co nie ma większego sensu), ale także – a raczej przede wszystkim – zasada funkcjonowania trycykla. W połowie XIX wieku – a właśnie wówczas rozgrywa się akcja „Fałszywego króla” – nie używano do ich napędzania łańcuchów. Co więcej, małe kółko nie było wyposażone w kierownicę, sam zaś rower raczej jeździł tyłem naprzód, przy czym kółko pełniło w nim funkcję jedynie stabilizacyjną. Prowadzi to do prostego wniosku, że twórcy filmu doskonale się bawili, wymyślając szereg urządzeń, które bądź nigdy nie zaistniały w przedstawionym kształcie, bądź jeśli zaistniały, to w późniejszej epoce.
Kadr pochodzi z wymienionego wyżej „Fałszywego króla”, czyli tak naprawdę „Królewskiego Flasha” („Royal Flash”). Jego bohaterem jest kapitan Harry Flashman (w tej roli Malcolm McDowell – ten w mundurze), angielski awanturnik i zarazem tchórz, a do tego przypadkowo bohater narodowy (jako jedyny przeżył szturm w Afganistanie, ale tylko dlatego, że gdy próbował się poddać, na łeb spadła mu cegła z fortu). Nierozważnie nadepnąwszy na odcisk rozpoczynającemu karierę polityczną Ottonowi von Bismarckowi (Oliver Reed – ten na rowerze) – odbił mu luksusową, zadziorną kochankę (Florinda Bolkan), doprowadził do utraty zęba i ośmieszył towarzysko – zostaje podstępem ściągnięty do Bawarii i uwikłany w intrygę mającą na celu uzyskanie przez Bismarcka kontroli nad niedużym, fikcyjnym księstwem Strackenz. Zmuszony do podszycia się pod łudząco podobnego doń księcia duńskiego poślubia księżniczkę i… wszystko zaczyna się coraz bardziej plątać.
Film został zrealizowany na podstawie drugiej z kolei powieści George’a MacDonalda Frasera (pierwsza była zatytułowana po prostu „Flashman”). Niestety, mimo talentu Richarda Lestera, bogatej scenografii, garnituru porządnych aktorów (do wymienionych uprzednio dochodzą jeszcze m.in. Alan Bates i rozpoczynający karierę Bob Hoskins) i całkiem przyzwoitego humoru „Fałszywy król” poniósł finansową klapę, a Fraser – niezadowolony od odstępstw w stosunku do oryginału – kategorycznie odmówił zgody na kręcenie w przyszłości czegokolwiek na bazie jego prozy. Obecnie film jest więc raczej zapomniany, a i nie sposób trafić na jego oryginalną, dłuższą wersję (w pewnym momencie przycięto go ze 118 na 96 minut).
koniec
4 marca 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: Wiem, ale nie powiem
Sebastian Chosiński

14 V 2024

Brytyjska autorka kryminałów Dorothy Leigh Sayers, w przeciwieństwie do Raymonda Chandlera czy spółki pisarskiej używającej pseudonimu Patrick Quentin, nie była rozpieszczana przez polskich reżyserów. W połowie lat 80. powstały jednak dwa oparte na jej opowiadaniach, zrealizowane przez Stanisława Zajączkowskiego, spektakle. Jeden z nich był adaptacją tekstu zatytułowanego „Człowiek, który wiedział, jak to się robi”.

więcej »

Z filmu wyjęte: Nurkujący kopytny
Jarosław Loretz

13 V 2024

Czy nikt z Was nie marzył, żeby popływać sobie pod wodą wraz z ulubionym koniem? Nie? To dziwne…

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: Wehrmacht kontra SS
Sebastian Chosiński

7 V 2024

Powie ktoś, że oparta na prozie słowackiego pisarza Juraja Váha „Noc w Klostertal” byłaby ciekawsza, gdyby nie pojawiający się na finał wątek propagandowy. Tyle że nie pobrzmiewa on wcale fałszywą nutą. Gdyby przyjąć założenie, że cała ta historia wydarzyła się naprawdę, byłby nawet całkiem realistyczny. W każdym razie nie zmienia to faktu, że spektakl Tadeusza Aleksandrowicza ogląda się znakomicie nawet pięćdziesiąt pięć lat po premierze.

więcej »

Polecamy

Nurkujący kopytny

Z filmu wyjęte:

Nurkujący kopytny
— Jarosław Loretz

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Nurkujący kopytny
— Jarosław Loretz

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Tegoż autora

Orient Express: A gdyby tak na Księżycu kangur…
— Jarosław Loretz

Kości, mnóstwo kości
— Jarosław Loretz

Gąszcz marketingu
— Jarosław Loretz

Majówka seniorów
— Jarosław Loretz

Gadzie wariacje
— Jarosław Loretz

Weź pigułkę. Weź pigułkę
— Jarosław Loretz

Warszawski hormon niepłodności
— Jarosław Loretz

Niedożywiony szkielet
— Jarosław Loretz

Puchatek: Żenada i wstyd
— Jarosław Loretz

Klasyka na pół gwizdka
— Jarosław Loretz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.