Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Darren Lynn Bousman
‹Piła III›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPiła III
Tytuł oryginalnySaw III
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery5 stycznia 2007
ReżyseriaDarren Lynn Bousman
ZdjęciaDavid A. Armstrong
Scenariusz
ObsadaAngus MacFadyen, Dina Meyer, Tobin Bell, Shawnee Smith, Bahar Soomekh, Kim Roberts
MuzykaCharlie Clouser
Rok produkcji2006
Kraj produkcjiUSA
CyklPiła
WWW
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Historia przemocy

Esensja.pl
Esensja.pl
Amatorzy mocnych wrażeń pieją z zachwytu, widzowie o słabszych nerwach mdleją podczas seansów, krytycy kręcą nosami, a producenci raz za razem przelewają na swoje konta ośmiocyfrowe sumy. 5 stycznia ekrany polskich kin znów zostaną zbrukane krwią. Sadysta Jigsaw powraca w „Pile 3”. Na czym polega fenomen tego cyklu?

Piotr Dobry

Historia przemocy

Amatorzy mocnych wrażeń pieją z zachwytu, widzowie o słabszych nerwach mdleją podczas seansów, krytycy kręcą nosami, a producenci raz za razem przelewają na swoje konta ośmiocyfrowe sumy. 5 stycznia ekrany polskich kin znów zostaną zbrukane krwią. Sadysta Jigsaw powraca w „Pile 3”. Na czym polega fenomen tego cyklu?

Darren Lynn Bousman
‹Piła III›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPiła III
Tytuł oryginalnySaw III
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery5 stycznia 2007
ReżyseriaDarren Lynn Bousman
ZdjęciaDavid A. Armstrong
Scenariusz
ObsadaAngus MacFadyen, Dina Meyer, Tobin Bell, Shawnee Smith, Bahar Soomekh, Kim Roberts
MuzykaCharlie Clouser
Rok produkcji2006
Kraj produkcjiUSA
CyklPiła
WWW
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
– Jeden z najlepszych horrorów, jakie oglądałem. Najlepszy był ten japoniec bez kawałka głowy i koleś z dziurą w głowie wielkości wizjera w drzwiach – emocjonuje się na internetowym forum Lisu. – Ten film jest jednym z najlepszych horrorów, jakie kiedykolwiek powstały. Inteligentny film ze świetną fabułą i zwrotami akcji – wtóruje mu seven. Obie entuzjastyczne opinie na temat pierwszej części „Piły” łączy uznanie dla filmu, ale powody atencji są już różne. Lisu reprezentuje grupę fanów, których twórcy „Piły” zdobyli przede wszystkim scenami gore i korowodem wymyślnych tortur. Fascynacja przemocą bynajmniej nie czyni z nich dewiantów. To ludzie tacy jak większość z nas – ludzie, z których tak fantastycznie zakpił Cronenberg w swoim ostatnim filmie. Luz, z jakim Lisu pisze o „japońcu bez kawałka głowy”, też nie powinien już nikogo dziwić w czasach, gdy na podobne opcje można natknąć się nie tylko w prasie brukowej i telewizyjnych wiadomościach, ale i w dobranockach.
Z kolei dla sevena i jemu podobnych największą atrakcją „Piły” są twisty, fabularne niespodzianki i rzekomo słuszny, w rzeczywistości zaś mocno ambiwalentny morał (śmiertelnie chory Jigsaw jako samozwańczy sędzia sprawiedliwy, który katuje swoje ofiary tylko dlatego, że nie doceniają wartości życia samego w sobie).
Australijczyk Leigh Whannell, współscenarzysta „Piły” i odtwórca roli Adama, zapewne skwapliwie by się zgodził i z Lisu, i z sevenem. On nie widzi w przekazie swojego dzieła żadnej dwuznaczności. Tłumaczy go wydarzeniami z własnego życia: – Podczas pracy nad scenariuszem ciężko zachorowałem i miałem czas, by przewartościować sobie wiele rzeczy, by zmienić stosunek do świata. Bardzo nam to ułatwiło sprawę, chociaż od początku naszym celem było stworzenie oryginalnego filmu z przekazem. Gdybyśmy chcieli zrobić po prostu ociekający posoką horror, nakręcilibyśmy coś o zombie i tyle. Coś w stylu produkcji Dario Argenty, które zresztą uwielbiam i które dostarczyły mi kilku inspiracji, by przytoczyć choćby surrealistyczny motyw lalki jeżdżącej trójkołowym rowerkiem. Ale generalnie Argento nie jest kimś, kto przejmuje się logiką, a my chcieliśmy, żeby „Piła” od początku do końca miała sens.

Darren Lynn Bousman
‹Piła II›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPiła II
Tytuł oryginalnySaw II
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery6 stycznia 2006
ReżyseriaDarren Lynn Bousman
ZdjęciaDavid A. Armstrong
Scenariusz
ObsadaDonnie Wahlberg, Tobin Bell, Franky G, Dina Meyer, Glenn Plummer, Shawnee Smith, Emmanuelle Vaugier, Beverley Mitchell, Erik Knudsen, Tim Burd
MuzykaCharlie Clouser
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiUSA
CyklPiła
Czas trwania93 min
WWW
Gatunekthriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Trudno przytaknąć Whannellowi, pamiętając dziury wielkości kraterów w scenariuszu „Piły”. I fakt, że o ile pierwowzór znęca się nad widzem głównie psychicznie, o tyle w obydwu sequelach ciecz imitująca krew tryska z niemal wszystkich członków, jakie tylko posiada homo sapiens.
– Jeśli chodzi o jedynkę, to naszym priorytetem było maksimum oryginalności, ale chcieliśmy też oczywiście dać miłośnikom gatunku nieco gore, które tak kochają. A od dwójki seria przeszła w ręce Darrena Lynna Bousmana, który ma prawdziwego fioła na punkcie filmów grozy i robi rzeczy w stylu jeszcze mroczniejszym i bardziej popieprzonym, niż James Wan – trochę asekurancko wyznaje Whannell.
Wan, reżyser i współscenarzysta „Piły”, potwierdza słowa swego krajana i przyjaciela: – Nasz film to niezależny thriller paranormalny, który śmiało można postawić obok „Biegnij, Lola, biegnij”, „Pi” czy „Memento”, a którego zakończenia nie powstydziłby się sam Shyamalan. Natomiast sequele to też filmy ze wszech miar nietuzinkowe – wszak scenariusze napisał Leigh – ale to już naznaczone wizją innego reżysera czyste horrory. Nie mówię, że lepsze czy gorsze od naszego projektu. Na pewno inne.
W sukurs Wanowi idzie Tobin Bell, przed 2004 rokiem mało komu znany aktor serialowy, dziś jeden z największych gwiazdorów gatunku, uczestnik niezliczonej ilości konwentów. Wszystko to za sprawą wykreowania Jigsawa – następcy takich ikon kina grozy jak Freddy Krueger bądź Jason Voorhees.
Jednak Bell najwyraźniej mierzy wyżej od kolegów z rzeźniczej klasy B.
– Kiedy tylko przeczytałem scenariusz pierwszej „Piły”, przed oczyma stanął mi obraz bardzo „teatralny”. Kurtyna się podnosi i do samego końca widz skupia uwagę głównie na trzech postaciach dramatu. To fascynujące – opowiada.
Wiadomo, co każda pliszka robi ze swoim ogonkiem, ale stawianie „Piły” w jednym szeregu z filmami Tykwera, Aronofsky’ego czy sceniczną dramą na poważnie, zakrawa już nie tylko na chwalipięctwo, lecz na zwyczajną idolatrię. Podkreślanie na każdym kroku oryginalności też jest cokolwiek przesadzone – produkt Whannella i Wana to przecież nic innego, jak sprytnie zmiksowane motywy z „Siedem” Finchera i „Cube” Nataliego, okraszone porcją drastycznych scen o natężeniu niespotykanym do tej pory na dużym ekranie.

James Wan
‹Piła›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPiła
Tytuł oryginalnySaw
Dystrybutor Monolith
Data premiery24 lutego 2005
ReżyseriaJames Wan
ZdjęciaDavid A. Armstrong
Scenariusz
ObsadaLeigh Whannell, Cary Elwes, Danny Glover, Ken Leung, Dina Meyer, Shawnee Smith, Monica Potter, Makenzie Vega, Ned Bellamy, Tobin Bell
MuzykaCharlie Clouser
Rok produkcji2004
Kraj produkcjiUSA
CyklPiła
Czas trwania100 min
WWW
Gatunekthriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
I właśnie w przeniesieniu pod strzechy okrucieństwa à la włoskie giallo, znanego dotychczas jedynie garstce zapaleńców, należy upatrywać sukcesu „Piły”. Przemocą świat stoi jak długi i szeroki, przemoc fascynuje, chwyta za gardło i ani myśli puścić. Kolejnych dowodów na to nie trzeba szukać daleko – to choćby triumfy tych, którzy ochoczo poszli śladem filmowców z antypodów, jak na przykład Eli Roth, kończący właśnie prace nad „Hostelem 2”.
Oczywiście przemoc, jak prawie wszystko dziś, jest towarem, który należy jeszcze umiejętnie sprzedać. PR-owcy z Lion’s Gate, dystrybutora wszystkich „Pił” na Stany, wykazują na tym polu naprawdę sporo inwencji. Przy okazji premiery pierwszej „Piły” sprzymierzyli się z Czerwonym Krzyżem i każdy dawca za pół kwarty krwi dostawał screener filmu i firmowy T-shirt. Premierze „Piły 2” towarzyszył skandal z plakatami przedstawiającymi poćwiartowaną dłoń. MPAA zareagowało gwałtownym protestem, ale co z tego, skoro zdjęcia posterów zdążyły już okrążyć cały Internet.
Natomiast tuż przed zagoszczeniem trzeciej „Piły” na amerykańskich ekranach producenci podali do publicznej wiadomości, że do druku plakatów została użyta krew Tobina Bella, którą wymieszano z czerwonym atramentem. Oficjalnie po to, by uzyskać głębszy odcień czerwieni. Nieoficjalnie – wiadomo – historia przemocy, jak zresztą każda historia, lubi legendy.
Zaś jak głosi jedna z nowszych „piłowych” legend, w „Pile 4” główną rolę zagra sama Jessica Alba, a film ma być prequelem części pierwszej. No tak – każda historia ma swój początek. Chciałoby się dodać: i koniec – ale na ten przyjdzie nam zapewne jeszcze długo czekać. Jason z „Piątku trzynastego” pojawił się do tej pory w jedenastu filmach – dlaczegóż by Jigsaw miał nie pobić tego rekordu? Nie zabija się kury znoszącej złote jaja. Tym bardziej jaja-niespodzianki, z których w każdej chwili może się wykluć krwawy kurczak świeżo po transfuzji krwi od Tobina Bella.
koniec
30 grudnia 2006

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: Rosjan – nawet zdrajców – zabijać nie można
Sebastian Chosiński

30 IV 2024

Opowiadanie Jerzego Gierałtowskiego „Wakacje kata” ukazało się w 1970 roku. Niemal natychmiast sięgnął po nie Zygmunt Hübner, pisząc na jego podstawie scenariusz i realizując spektakl telewizyjny dla „Sceny Współczesnej”. Spektakl, który – mimo świetnych kreacji Daniela Olbrychskiego, Romana Wilhelmiego i Aleksandra Sewruka – natychmiast po nagraniu trafił do archiwum i przeleżał w nim ponad dwie dekady, do lipca 1991 roku.

więcej »

Z filmu wyjęte: Android starszej daty
Jarosław Loretz

29 IV 2024

Kości pamięci, silikonowe powłoki, sztuczna krew – już dawno temu twórcy filmowi przyzwyczaili nas do takiego wizerunku androida. Początki jednak były dość siermiężne.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: Za rok, za dzień, za chwilę…
Sebastian Chosiński

23 IV 2024

Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Woke Jigsaw, czyli jak „Piła” zmieniła oblicze gatunku
— Zuzanna Drzewińska-Wittner

Strach siedzi w nas, czyli kino grozy pod lupą (2)
— Michał Chaciński, Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Michał Kubalski, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Sprawa Kramerów
— Piotr Dobry

Piła mogiła
— Konrad Wągrowski

A na co mi ta stopa?
— Jarosław Loretz

Tegoż twórcy

Krótko o filmach: Walka Thora z podwodnym Sauronem
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Wojna w przestworach oceanu
— Sebastian Chosiński

Nie tylko klata
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Egzorcyści
— Jarosław Robak

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Esensja ogląda: Listopad 2014 (2)
— Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Styczeń 2014 (2)
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Gabriel Krawczyk, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Październik 2013 (3)
— Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Rzut kośćmi i sekrety Freuda
— Ewa Drab

Duch z piwnicy
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.