Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Ang Lee
‹Tajemnica Brokeback Mountain›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTajemnica Brokeback Mountain
Tytuł oryginalnyBrokeback Mountain
Dystrybutor Monolith
Data premiery24 lutego 2006
ReżyseriaAng Lee
ZdjęciaRodrigo Prieto
Scenariusz
ObsadaHeath Ledger, Jake Gyllenhaal, Michelle Williams, Anne Hathaway, Randy Quaid, Linda Cardellini, Anna Faris, Scott Michael Campbell, Kate Mara
MuzykaGustavo Santaolalla
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania134 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Tajemnica Brokeback Mountain najlepszym filmem 2006 roku według dziennikarzy Stopklatki i Esensji

Esensja.pl
Esensja.pl
Przyszedł czas na podsumowanie roczne wspólnych wyborów najlepszych filmów przez dziennikarzy dwóch redakcji – Stopklatki i Esensji.

Esensja

Tajemnica Brokeback Mountain najlepszym filmem 2006 roku według dziennikarzy Stopklatki i Esensji

Przyszedł czas na podsumowanie roczne wspólnych wyborów najlepszych filmów przez dziennikarzy dwóch redakcji – Stopklatki i Esensji.

Ang Lee
‹Tajemnica Brokeback Mountain›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTajemnica Brokeback Mountain
Tytuł oryginalnyBrokeback Mountain
Dystrybutor Monolith
Data premiery24 lutego 2006
ReżyseriaAng Lee
ZdjęciaRodrigo Prieto
Scenariusz
ObsadaHeath Ledger, Jake Gyllenhaal, Michelle Williams, Anne Hathaway, Randy Quaid, Linda Cardellini, Anna Faris, Scott Michael Campbell, Kate Mara
MuzykaGustavo Santaolalla
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania134 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Dziwny to był rok – najlepiej widać to, gdy spojrzy się na nasze podsumowania kwartalne – zachwycaliśmy się kinową propozycją pierwszego kwartału, utyskiwaliśmy przez następne pół roku, że, oprócz nielicznych perełek, nie było z czego wybierać, po czym w czwartym kwartale znów przyszły zachwyty. Wynika to z pewnej specyfiki polityki dystrybucyjnej, nie tylko w Polsce. W pierwszym kwartale oglądamy zwykle wszystkie kandydatury do najważniejszych nagród filmowych, a więc mamy wysyp filmów dobrych i bardzo dobrych. Następnie, gdy ambitne filmy schodzą z ekranów, a twórcy szukają miejsc w swych apartamentach na nowe statuetki, pustkę zapełnia kino rozrywkowe – w tym roku niestety na zdecydowanie niższym poziomie niż bywało to w latach ubiegłych. Wreszcie, pod koniec roku, znów do kin trafiają filmy ważne, gdyż ich twórcom zależy, aby oglądający je krytycy nie zapomnieli filmów do przełomu roku, kiedy będą decydować o nominacjach i nagrodach. W naszym zestawieniu mamy więc 7 filmów z owych lepszych skrajnych kwartałów i 4 z centralnego półrocza – ale nawet tu należy przyznać, że „Wszyscy jesteśmy Chrystusami”, „Tarnation” i „V jak Vendetta” do kina trafiły w kwietniu, a „Lot 93” we wrześniu czyli w skrajnych miesiącach tego okresu. Czas między majem a sierpniem nie przyniósł nam w tym roku zbyt wiele dobrego kina.
Zdradzając sekrety kuchni, przyznamy, że nasza lista powstała w ten sposób, że każda z dwóch redakcji (do głosowania zaproszeni zostali tylko dziennikarze piszący o filmie w obu serwisach) przygotowała swoją propozycję, a następnie z tych dwóch osobnych list powstała wynikowa dziesiątka (tym razem musiała to być jedenastka). Wybory obu redakcji były bardzo odmienne – jedynie 3 filmy pojawiły się w obu dziesiątkach. Oznacza to, że najprawdopodobniej finałowy wybór nie zadowoli w pełni nikogo, ale z drugiej strony każdy w zestawie powinien znaleźć coś dla siebie. Oczywiście nie mogło zabraknąć zwycięzców wyborów kwartalnych – „Tajemnicy Brokeback Mountain”, „Babel”, „Lotu 93” i „Wszyscy jesteśmy Chrystusami” Statystycznie ujmując, mamy w zestawie pięć dramatów, dwa filmy należące do kina rozrywkowego, dwa dokumenty, jeden film fantastycznonaukowy i jedną komedię, choć komedię gorzką. Króluje kinematografia amerykańska, choć znalazły się liście 2 filmy polskie.
Zwycięzca nikogo chyba nie zaskakuje – „Tajemnica Brokeback Mountain”, choć nie w pełni doceniona przez Amerykańską Akademię, w ciągu ostatniego miesiąca została uznana za film roku m.in. przez „Film”, „Przekrój”, „Esensję”, a teraz także zwycięża w głosowaniu dwóch naszych redakcji. Powiedziano o tym filmie juz bardzo dużo – my tylko ograniczymy się do stwierdzenia, że w dziele Anga Lee doskonale udało się połączyć najwyższą klasę sztuki filmowej z inspiracją do dyskusji – bo chyba o żadnym filmie w tym roku tak dużo nie rozmawiano. A to oczywiście dla kina rzecz bardzo istotna.
Na pierwszym miejscu zdobywca „Złotego Globu” za rok 2005, na drugim za rok 2006 – tak się złożyło, że oba filmy obejrzeliśmy w Polsce w tym samym roku. Ciekawe jak poruszający „Babel” poradzi sobie w Oscarach? Niedługo się dowiemy.
Rok 2006 był rokiem polityki – aż 4 filmy dotykają mocno tego tematu. „Lot 93” i „Monachium” mówią o terroryzmie. Ten pierwszy w formie paradokumetalnej pokazuje dramatyczne wydarzenia sprzed 5 lat, nie ograniczając się jedynie do relacji, ale stawiając na pierwszym miejscu konieczność zjednoczonego działania. „Monachium”, jeden z najdojrzalszych filmów Spielberga, z pozoru tylko mówi o tym, co działo się 30 lat temu. W rzeczywistości próbuje zanalizować przyczyny tych wydarzeń, które pokazał Peter Greengrass w „Locie 93”. „Good Night and Good Luck” dyskutuje o roli telewizji, a „Jak to się robi” analizuje przyczyny rozkładu poziomu rodzimego życia politycznego.
Czy polityka pozostanie równie ważnym tematem kina 2007 roku? Czy „Tajemnica Brokeback Mountain” rozpocznie nowy nurt filmowy? Czy doczekamy się filmów odważnych formalnie, jak „Tarnation"? Czy polskie kino uraczy nas filmem przynajmniej w części tak dobrym jak „Wszyscy jesteśmy Chrystusami” i odbiegającym o narodowej sztampy opowieści o beznadziei egzystencji w blokowiskach? Jak będzie wyglądało kino rozrywkowe – czy nowy Jason Bourne sprosta wyzwaniu rzuconemu przez nowego Jamesa Bonda? Mamy pierwszy kwartał – okres dobrego kina. Co w nim było najlepsze opiszemy w kolejnym podsumowaniu już na początku kwietnia.
Nasza dziesiątka 2006 roku
  1. Tajemnica Brokeback Mountain
  2. Babel
  3. Tarnation
  4. Monachium
    Lot 93
  1. Casino Royale
  2. Wszyscy jesteśmy Chrystusami
    Ludzkie dzieci
  1. Good Night, and Good Luck
  2. Jak to się robi
    V jak Vendetta
koniec
19 stycznia 2007

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: Za rok, za dzień, za chwilę…
Sebastian Chosiński

23 IV 2024

Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.

więcej »

Z filmu wyjęte: Knajpa na szybciutko
Jarosław Loretz

22 IV 2024

Tak to jest, jak w najbliższej okolicy planu zdjęciowego nie ma najmarniejszej nawet knajpki.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: J-23 na tropie A-4
Sebastian Chosiński

16 IV 2024

Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Maj 2013 (1)
— Anna Kańtoch, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Marcin T.P. Łuczyński

Esensja ogląda: Kwiecień 2013 (2)
— Ewa Drab, Gabriel Krawczyk

Esensja ogląda: Luty 2013 (Kino)
— Miłosz Cybowski, Gabriel Krawczyk, Alicja Kuciel, Konrad Wągrowski

Robinson transoceaniczny
— Agnieszka Szady

Z kamerą wśród zwierząt
— Małgorzata Steciak

Nowości: Wrzesień 2003
— Konrad Wągrowski

DVD: Przyczajony tygrys, ukryty smok
— Konrad Wągrowski

Na ekranach: Wrzesień 2003
— Joanna Bartmańska, Marta Bartnicka, Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Tomasz Kujawski, Eryk Remiezowicz

Z czego w Stanach robią gacie?
— Tomasz Kujawski

Człowiek miarą wszechrzeczy
— Stanisław Witold Czarnecki

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.