Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Xavier Dolan
‹Na zawsze Laurence›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNa zawsze Laurence
Tytuł oryginalnyLaurence Anyways
Dystrybutor Spectator
Data premiery9 listopada 2012
ReżyseriaXavier Dolan
ZdjęciaYves Bélanger
Scenariusz
ObsadaMelvil Poupaud, Suzanne Clément, Nathalie Baye, Monia Chokri, Susan Almgren, Yves Jacques, Sophie Faucher, Magalie Lépine Blondeau, David Savard
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiFrancja, Kanada
Czas trwania159 min
Gatunekdramat, romans
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Co nam w kinie gra: Na zawsze Laurence
[Xavier Dolan „Na zawsze Laurence” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Dziś premiera „Na zawsze Laurence”, nowego filmu Xaviera Dolana, twórcy bardzo dobrze u nas przyjętych „Zabiłem moją matkę” i „Wyśnionych miłości”. Z tej okazji przypominamy, co pisaliśmy o tym filmie przy okazji tegorocznego festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty.

Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Co nam w kinie gra: Na zawsze Laurence
[Xavier Dolan „Na zawsze Laurence” - recenzja]

Dziś premiera „Na zawsze Laurence”, nowego filmu Xaviera Dolana, twórcy bardzo dobrze u nas przyjętych „Zabiłem moją matkę” i „Wyśnionych miłości”. Z tej okazji przypominamy, co pisaliśmy o tym filmie przy okazji tegorocznego festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty.

Xavier Dolan
‹Na zawsze Laurence›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNa zawsze Laurence
Tytuł oryginalnyLaurence Anyways
Dystrybutor Spectator
Data premiery9 listopada 2012
ReżyseriaXavier Dolan
ZdjęciaYves Bélanger
Scenariusz
ObsadaMelvil Poupaud, Suzanne Clément, Nathalie Baye, Monia Chokri, Susan Almgren, Yves Jacques, Sophie Faucher, Magalie Lépine Blondeau, David Savard
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiFrancja, Kanada
Czas trwania159 min
Gatunekdramat, romans
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Wyjściowy pomysł na fabułę „Na zawsze Laurence” jest co najmniej intrygujący. Laurence i Fred żyją napędzani szaloną miłością. Nierozłączna, idealna para rozumie się prawie bez słów. Wszystko zmienia się gdy Laurence oświadcza, iż czuje się kobietą… Film złotego dziecka kanadyjskiego kina Xaviera Dolana jest rzekomo dramatem o skomplikowanej miłości, społecznej reakcji na odmienność i trudzeniem się w uczuciowej pułapce. Szkoda tylko, że materiał na poważny i na swój sposób mądry film niknie pod ogromną warstwą stylistycznego auto zachwytu reżysera. Oko Dolana patrzy z równą intensywnością na pierwszy jak i drugi plan. Reżyser bawi się ujęciami, bez umiaru ulega fascynacji formalnymi zagrywkami. Przesadna dbałość o detale, kostiumy i dekoracje momentami daje poczucie, że tocząca się w ich ramach historia stoi conajwyżej na równi z własnym entouragem. Efektem tego jest rozciągnięty do granic wytrzymałości chaotyczny twór, który doświadczony montażysta skrócił by co najmniej o kilkadziesiąt minut. Kiedy już otrzepiemy się wizualnego blichtru, zewsząd atakują nas potoki inteligentnych dialogów, do których Dolan trochę nie dorósł. „Na zawsze Laurence” nie przynosi także satysfakcjonującej konkluzji poza trywialnym twierdzeniem, że prawdziwa miłość jest jak bumerang: im mocniej się ją odrzuci, ta wróci z jeszcze większą siłą. Z pewnością nie można odmówić Kanadyjczykowi, że mimo zaledwie 23 lat osiągnął wiele. To trzeci film na jego koncie, w świadomości widzów zaznaczył własny styl, który mimo sporej odległości od doskonałości ma już swoich wielbicieli. W tym momencie najlepsze dla reżysera było by spotkanie sprawdzonego producenta mogącego nadać mu brakujących szlifów. Mam bowiem wrażenie, że bez większej kontroli nad własnym talentem, jego następne filmy mogą być już tylko kolejnymi częściami mdłej telenoweli „Na zawsze Dolan”.
Ekstrakt: 40%
Kamil Witek
• • •
Kolejny dzień festiwalu przyniósł gorąco wyczekiwany przeze mnie (i jak mniemam, przez sporą część publiczności) „Na zawsze Laurence” Xaviera Dolana, który w dwa lata temu podbijał serca znakomitymi „Wyśnionymi miłościami”. Przed seansem jedno było pewne, ten film musiał przynieść jakąś zmianę w skromnym (jeśli patrząc po ilości, nie po jakości) dorobku młodziutkiego reżysera, gdyż zarówno „Zabiłem swoją matkę” jak i wspomniane „Wyśnione miłości” niebezpiecznie zasadzały się na zbyt podobnym temacie, bohaterze i charakterystycznej dla reżysera stylistycznej wirtuozerii. Tutaj jest poważniej. Laurence to już nie szczeniacko zakochany czy wołający o rodzicielską miłość chłopak, a trzydziestoletni mężczyzna, który właśnie teraz odkrywa swoją kobiecą tożsamość. Stawia na szali nie tylko swoją karierę, ale i udany, jak się dotąd zdawało, związek z dziewczyną o imieniu Fred. Ona czuje się oszukana i pomimo wielu prób i chęci, nie potrafi zaakceptować nowego Laurenca. Strach i niepewność popychają ją do usunięcia ciąży. On z kolei odnosi coraz więcej sukcesów jako kobieta i coraz więcej porażek jako chłopak (dziewczyna?) swojej dziewczyny. Ta rozpisana na nieco zbyt wiele minut historia to ciągłe zmagania tych dwoje, miotających się pod wpływem silnego lecz niemożliwego do zrealizowania w nowym układzie uczucia. Pomimo całej mojej sympatii dla Dolana, jego najnowszy film mnie nie porwał. Ani feerie kolorów, ani slow motion, ani klipowy montaż nie robią tego wrażenia, co poprzednio, pojawiając się w filmie już tylko dla estetycznych zapędów reżysera, trudno znaleźć dla nich inne uzasadnienie. Ani trochę nie przybliżają mi one sylwetek bohaterów, już przecież innych, o innej wrażliwości i borykających się z problemami większej skali. Jesienne liście, choć pięknie i bardzo długo spadają, mogły by tak sobie padać w nieskończoność. Bez efektu.
Ekstrakt: 60%
Zuzanna Witulska
koniec
9 listopada 2012

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień piąty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Z tego cyklu

Perfect Days
— Kamil Witek

Czasem myślę o umieraniu
— Kamil Witek

Poprzednie życie
— Kamil Witek

Ślepowidzenie
— Sebastian Chosiński

Umrika
— Sebastian Chosiński

„Tajemnice Bridgend” i „Czarodziejska góra”
— Sebastian Chosiński, Konrad Wągrowski

Jesteśmy waszymi przyjaciółmi
— Sebastian Chosiński

Slow West
— Sebastian Chosiński

Imigranci
— Marta Bałaga, Sebastian Chosiński

Steve Jobs
— Kamil Witek

Tegoż twórcy

Transatlantyk 2015: Dzień 7
— Sebastian Chosiński

Esensja ogląda: Listopad 2014 (1)
— Sebastian Chosiński, Karolina Ćwiek-Rogalska, Jarosław Loretz, Jarosław Robak

Transatlantyk 2014: Dzień 3
— Sebastian Chosiński

Cannes 2014: Najdroższa mamusia
— Marta Bałaga

London Film Festival 2013: Wspaniała obsesja
— Marta Bałaga

Rozterki buntownika
— Ewa Drab

Matka i syn
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.