Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Arnaud des Pallières
‹Michael Kohlhaas›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMichael Kohlhaas
Dystrybutor Aurora Films
Data premiery13 czerwca 2014
ReżyseriaArnaud des Pallières
ZdjęciaJeanne Lapoirie
Scenariusz
ObsadaMads Mikkelsen, Mélusine Mayance, Delphine Chuillot, David Kross, Bruno Ganz, Denis Lavant, Roxane Duran, Paul Bartel
MuzykaMartin Wheeler, The Witches
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiFrancja, Niemcy
Czas trwania122 min
WWW
Gatunekdramat, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

20. Wiosna Filmów: Relacja druga
[Arnaud des Pallières „Michael Kohlhaas”, „20. Wiosna Filmów” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Gdy pada hasło zemsty popełnianej z mieczem w dłoni, kinomanom na myśl przychodzą legendarni Rob Roy czy William Wallace „Waleczne serce” i widowiskowe ekranizacje ich bohaterskich dokonań. Arnaud des Pallières, choć pozostaje wierny modelowi krwawej vendetty, pozbawia ją spektakularności, poddając prawdziwie humanistycznemu namysłowi. Nie stawia przy tym jednoznacznych odpowiedzi.

Gabriel Krawczyk

20. Wiosna Filmów: Relacja druga
[Arnaud des Pallières „Michael Kohlhaas”, „20. Wiosna Filmów” - recenzja]

Gdy pada hasło zemsty popełnianej z mieczem w dłoni, kinomanom na myśl przychodzą legendarni Rob Roy czy William Wallace „Waleczne serce” i widowiskowe ekranizacje ich bohaterskich dokonań. Arnaud des Pallières, choć pozostaje wierny modelowi krwawej vendetty, pozbawia ją spektakularności, poddając prawdziwie humanistycznemu namysłowi. Nie stawia przy tym jednoznacznych odpowiedzi.

Arnaud des Pallières
‹Michael Kohlhaas›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMichael Kohlhaas
Dystrybutor Aurora Films
Data premiery13 czerwca 2014
ReżyseriaArnaud des Pallières
ZdjęciaJeanne Lapoirie
Scenariusz
ObsadaMads Mikkelsen, Mélusine Mayance, Delphine Chuillot, David Kross, Bruno Ganz, Denis Lavant, Roxane Duran, Paul Bartel
MuzykaMartin Wheeler, The Witches
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiFrancja, Niemcy
Czas trwania122 min
WWW
Gatunekdramat, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Adaptując na ekran losy Michaela Kohlhaasa, francuski reżyser w ogromnym stopniu posiłkuje się twórczością wybitnego konkurenta Goethego, niemieckiego dramaturga i nowelisty Heinricha von Kleista. Podstawę dla filmowego scenariusza stanowi opowiadanie o tytułowym szesnastowiecznym handlarzu końmi, który dotknięty niesprawiedliwością buntuje się i szukając zemsty, samemu zaczyna siać postrach wśród miejscowych.
Pozbawiona fajerwerków fabuła oraz forma, w którą zostaje ubrana, bardziej niż z hollywoodzkimi hitami, kojarzą film z wikińskim dokonaniem Windinga Refna, niespiesznym „Valhalla Rising”. Podobnie jak tam, atmosfera przedstawionego świata oddziałuje na odbiorcę niemal podświadomie. Ważniejsze niż obraz, wydaje się tutaj to, czego nie widać. Podskórny niepokój powodowany jest w równym stopniu nieprzyjaznym człowiekowi górskim terenem wiecznie pokrytej mgłą francuskiej Sewenny jako miejscem wydarzeń, jak i towarzyszącym obrazowi niezidentyfikowanym szumem (podobnym hałasowi Nostromo, koszmarnego statku z „Obcego” Ridleya Scotta).
Francuskiemu reżyserowi udaje się z nieprzyjaznego pejzażu wydobyć poszczególne sensy dotyczące jednostki. Przykładowo, nieprzerwana kakofonia wydaje się odpowiadać niemożności porozumienia między nieuczciwymi włodarzami miasta a szarym obywatelem. Jak gdyby komunikacyjny szum wyłaniał się już w samym fundamencie filmowej rzeczywistości.
To metoda kreacji świata tym bardziej trafiona, że odnosi się wrażenie, iż z biegiem filmowych wydarzeń wartości kiełkującego renesansu reprezentowane przez bohatera stopniowo zastępowane są nihilizmem wieków średnich. Czas wydarzeń i chaos minionej (acz wciąż obecnej) epoki udanie współgrają z konfliktem wewnętrznym Kohlhaasa, romantycznego bohatera tragicznego. Skonfliktowany z brutalną rzeczywistością, gubi idee, którym kiedyś był wierny, pokazuje, że agresja jest nieodłączna ludzkiej naturze. Składa hołd Vendetcie. To jej chce zachować wierność, mimo że w pewnym momencie zdaje już sobie sprawę, iż jego los jest przesądzony. Choć i to przekonanie nie jest do końca dla widza wiadome. Tak jak Kleist, Pallières nie ilustruje bowiem z góry obranej tezy, nie wykłada, lecz ukazuje ludzki dylemat. Przygląda się jednostce w ekstremalnej sytuacji, obserwuje, lecz zagadkę pozostawia otwartą.

‹20. Wiosna Filmów›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
MiejsceWarszawa, kino Praha, ul. Jagiellońska 26
Od6 kwietnia 2014
Do13 kwietnia 2014
WWW
Owa egzystencjalna niepewność kojarzy się z epoką, w której tworzył Kleist. Wyrzucony poza margines społeczny, zagubiony i rozdarty Kohlhaas, tak jak inni buntownicy romantyzmu, pragnie mimo wszystko zachować godność. Choć jego związek z przeszłością, bezpiecznym bytowaniem na łonie rodziny i pierwotną jednością zostaje zerwany, stawia opór niemal do samego końca. W tym przypomina bohaterów samego Wernera Herzoga – też zresztą gęsto czerpiącego z niemieckiej tradycji romantycznej i myśli dwudziestowiecznych egzystencjalistów. Prawo do normalnego istnienia w społeczeństwie zostaje Kohlhaasowi odebrane, staje się więc iście Herzogowskim rebeliantem, w którego działanie wpisany jest tragizm. Podobnie jak u autora „Aquirre, gniewu bożego”, tutaj też nie idealizuje się tragedii. Zwieńczenie buntu Michaela Kohlhaasa to nie apoteoza bohaterstwa, a dopełnienie indywidualnego, kameralnego konfliktu. Taki jest też cały film. Nie hołduje widowisku, nie oddaje dynamiki kinowej niesprawiedliwości, którą znamy z blockbusterów o wielkich herosach, a skupia się na bohaterze i jego dylemacie. Jak w samym finale: oglądamy wówczas tylko twarz grającego główną rolę Madsa Mikkelsena. Aktor dodatkowo uszlachetnia tę postać tak, że nawet osobista klęska bohatera nie skazuje go na przegraną w oczach widza.
koniec
9 kwietnia 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Gdy miłość szczęścia nie daje…
Sebastian Chosiński

1 V 2024

W trzecim odcinku tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bensiona Kimiagarowa doszło do fabularnego przesilenia. Wszystko, co mogło posypać się na budowie kanału – to się posypało. W czwartej odsłonie opowieści bohaterowie starają się więc przede wszystkim poskładać w jedno to, co jeszcze nadaje się do naprawienia – reputację, związek, plan do wykonania.

więcej »

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Bandyta swoich czasów
— Sebastian Chosiński

20. Wiosna Filmów: Relacja piąta
— Gabriel Krawczyk

20. Wiosna Filmów: Relacja czwarta
— Gabriel Krawczyk

20. Wiosna Filmów: Relacja trzecia
— Gabriel Krawczyk

20. Wiosna Filmów: Relacja pierwsza
— Gabriel Krawczyk

Z tego cyklu

Relacja piąta
— Gabriel Krawczyk

Relacja czwarta
— Gabriel Krawczyk

Relacja trzecia
— Gabriel Krawczyk

Relacja pierwsza
— Gabriel Krawczyk

Tegoż autora

Sztuka? Gdzieś zaginęła. Ale szlak został przetarty
— Gabriel Krawczyk

W tęczowych kolorach
— Gabriel Krawczyk

Siedem „ale” przeciw „Trzynastu powodom”
— Gabriel Krawczyk

Esensja ogląda: Kwiecień 2017 (1)
— Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Gabriel Krawczyk, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski

Duchowa biografia erotyczna
— Gabriel Krawczyk

Porażki i sukcesy 2016, czyli filmowe podsumowanie roku
— Piotr Dobry, Gabriel Krawczyk, Jarosław Robak, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Paterson lubi to!
— Gabriel Krawczyk

Remanent filmowy 2016
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Kryminał milicyjny à rebours
— Gabriel Krawczyk

Biograficzne rzemiosło
— Gabriel Krawczyk

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.