Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Emir Baigazin
‹Lekcje harmonii›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLekcje harmonii
Tytuł oryginalnyАсланның сабақтары
Dystrybutor Art House
Data premiery2 maja 2014
ReżyseriaEmir Baigazin
ZdjęciaAziz Zhambakiyev
Scenariusz
ObsadaTimur Aidarbekov, Aslan Anarbayev, Mukhtar Andassov, Anelya Adilbekova, Omar Adilov, Adlet Anarbekov, Daulet Anarbekov, Nursultan Nurbergenov
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiFrancja, Kazachstan, Niemcy
Czas trwania120 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

20. Wiosna Filmów: Relacja trzecia
[Emir Baigazin „Lekcje harmonii”, „20. Wiosna Filmów” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Gdyby rodzime debiuty oddziaływały z siłą równą debiutowi Emira Baigazina, wciąż aktywni nestorzy Polskiej Szkoły Filmowej z radością usuwaliby się w cień. Ewentualnie skakaliby z mostów, uświadomiwszy sobie, że na filmowym poletku nie ma już dla nich miejsca.

Gabriel Krawczyk

20. Wiosna Filmów: Relacja trzecia
[Emir Baigazin „Lekcje harmonii”, „20. Wiosna Filmów” - recenzja]

Gdyby rodzime debiuty oddziaływały z siłą równą debiutowi Emira Baigazina, wciąż aktywni nestorzy Polskiej Szkoły Filmowej z radością usuwaliby się w cień. Ewentualnie skakaliby z mostów, uświadomiwszy sobie, że na filmowym poletku nie ma już dla nich miejsca.

Emir Baigazin
‹Lekcje harmonii›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLekcje harmonii
Tytuł oryginalnyАсланның сабақтары
Dystrybutor Art House
Data premiery2 maja 2014
ReżyseriaEmir Baigazin
ZdjęciaAziz Zhambakiyev
Scenariusz
ObsadaTimur Aidarbekov, Aslan Anarbayev, Mukhtar Andassov, Anelya Adilbekova, Omar Adilov, Adlet Anarbekov, Daulet Anarbekov, Nursultan Nurbergenov
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiFrancja, Kazachstan, Niemcy
Czas trwania120 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Dwudziestodziewięcioletni Kazach popełnia bodaj najbardziej drastyczną i przepełnioną pesymizmem opowieść o młodzieży w dziejach kina. Bardziej niż nostalgiczne komedie Johna Hughesa („Szesnaście świeczek”, „Klub winowajców”), „Lekcje harmonii” przypominają „Władcę much” Goldinga. Nie ma w tym skojarzeniu żadnej przesady, wszak nawet jeśliby pominąć tematyczną zbieżność, podobnie jak angielskiemu nobliście, Baigazinowi udaje się z zatrważającej historii grupy młodocianych wysnuć bardziej uniwersalne, a tym samym budzące jeszcze większą trwogę znaczenia.
Kazachski nowicjusz buduje ekranowy świat na boleśnie prostych zasadach. Podważa nasze przekonanie o zbawiennie chwiejnej naturze nastoletniości, o zdrowych dylematach i wątpliwościach, które w oczach samych młodych na ogół sztucznie urastają do rangi życia i śmierci. U Baigazina brakuje miejsca na byle troski – to zimne wyrachowanie dyktuje warunki zarówno starszym, jak i tym młodszym postaciom. Problemy, z którymi boryka się nastoletni Aslan, pierwszoplanowa postać, słusznie nabierają śmiertelnej powagi. Choć w jednej ze scen dziejącej się w szkolnej sali Aslan wysłuchuje historii o Gandhim, ikonie współczesnego pacyfizmu, wydaje się, iż to inna, poświęcona Karolowi Darwinowi lekcja przemawia do niego najmocniej. Realia, jakie przychodzi nam oglądać, sprawiają, że nie sposób mu się dziwić. Szkolnym mikroświatem rządzą tu lokalne osiłki zorganizowane niczym jakaś mafijna struktura, wymuszające posłuszeństwo i czerpiące finansowe zyski od pozostałych uczniów. Piramida zależności jest jednak znacznie wyższa: do tej szkolnej przenika kryminalna rzeczywistość dorosłych, a szkolni przodownicy adorują silniejszym od siebie zbirom. To świat przerażający w swojej prostocie. Sztywne zasady darwinizmu społecznego przenikają także na drugą stronę prawa: nawet stojący na straży ładu policjanci brudzą sobie sumienia.

‹20. Wiosna Filmów›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
MiejsceWarszawa, kino Praha, ul. Jagiellońska 26
Od6 kwietnia 2014
Do13 kwietnia 2014
WWW
Baigazin nie idzie za medialną modą polegającą na krytykowaniu wadliwej spirali przemocy za pomocą języka wizualnej dosadności. Choć „Lekcje harmonii” są pesymistyczne w stopniu niepospolitym, reżyser opowiada je z nonszalancją mistrza kryminalnego gatunku. Obyczajowa z pozoru intryga zawiera tropy, których wagę nawet uważny widz będzie w stanie docenić dopiero pod koniec seansu. Film zachowuje przy tym poetycką subtelność i narracyjną rytmikę, których nie powstydziłby się rosyjski geniusz wewnątrzkadrowej symboliki, Andriej Zwiagincew. Gdy Aslan pokonuje kilometry kazachskiego stepu, a na dalszych planach widoczne są kolejne bramy – jedyny element tego ubogiego krajobrazu, wówczas wydaje się, jakbyśmy mieli przed sobą wizualizację wnętrza samego bohatera: apatycznego, pozbawionego entuzjazmu młodzieńca, który choć powinien dojrzeć, nie może; kolejne bramy do niczego go bowiem nie prowadzą, ceremoniały przejścia okazują się fałszywe. Do tego sprowadza się tytuł filmu: inicjacja bohatera polega na uświadomieniu sobie konieczności włączenia się w brutalny – harmonijnie brutalny – system, z którego nie ma ucieczki i któremu nie można sensownie się sprzeciwić. W tej nieodwołalności czyhającego zewsząd zła kazachskie realia przypominają te meksykańskie, ostatnio oglądane w świetnym „Heli” Amata Escalante. Tam również zdominowani przez silniejszego młodzi bohaterowie stopniowo zapadają się w otaczającym ich moralnym bagnie i nikt nie wyciąga do nich pomocnej dłoni.
„Lekcje harmonii” sprawdzają się jako metafora tamtejszego systemu politycznego. Mocno wadliwa kazachska demokracja od lat przypomina raczej autorytarną strukturę organizowaną przez prezydenta Nursułtana Nazarbajewa, w której usta krytykom brutalnie się zamyka. Tym większa jest zasługa reżysera. Zawarty w filmie pesymizm póki co jest w pełni uzasadniony.
koniec
10 kwietnia 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Gdy miłość szczęścia nie daje…
Sebastian Chosiński

1 V 2024

W trzecim odcinku tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bensiona Kimiagarowa doszło do fabularnego przesilenia. Wszystko, co mogło posypać się na budowie kanału – to się posypało. W czwartej odsłonie opowieści bohaterowie starają się więc przede wszystkim poskładać w jedno to, co jeszcze nadaje się do naprawienia – reputację, związek, plan do wykonania.

więcej »

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Piekło. Czyściec. Brak raju
— Sebastian Chosiński

20. Wiosna Filmów: Relacja piąta
— Gabriel Krawczyk

20. Wiosna Filmów: Relacja czwarta
— Gabriel Krawczyk

20. Wiosna Filmów: Relacja druga
— Gabriel Krawczyk

20. Wiosna Filmów: Relacja pierwsza
— Gabriel Krawczyk

29 WFF: Dzień pierwszy
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Urszula Lipińska, Jarosław Loretz

Z tego cyklu

Relacja piąta
— Gabriel Krawczyk

Relacja czwarta
— Gabriel Krawczyk

Relacja druga
— Gabriel Krawczyk

Relacja pierwsza
— Gabriel Krawczyk

Tegoż autora

Sztuka? Gdzieś zaginęła. Ale szlak został przetarty
— Gabriel Krawczyk

W tęczowych kolorach
— Gabriel Krawczyk

Siedem „ale” przeciw „Trzynastu powodom”
— Gabriel Krawczyk

Esensja ogląda: Kwiecień 2017 (1)
— Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Gabriel Krawczyk, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski

Duchowa biografia erotyczna
— Gabriel Krawczyk

Porażki i sukcesy 2016, czyli filmowe podsumowanie roku
— Piotr Dobry, Gabriel Krawczyk, Jarosław Robak, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Paterson lubi to!
— Gabriel Krawczyk

Remanent filmowy 2016
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Kryminał milicyjny à rebours
— Gabriel Krawczyk

Biograficzne rzemiosło
— Gabriel Krawczyk

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.