Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

János Szász
‹Duży zeszyt›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDuży zeszyt
Tytuł oryginalnyA nagy füzet
Dystrybutor Aurora Films
Data premiery7 listopada 2014
ReżyseriaJános Szász
ZdjęciaChristian Berger
Scenariusz
ObsadaAndrás Gyémánt, László Gyémánt, Gyöngyvér Bognár, Piroska Molnár, András Réthelyi, Ulrich Thomsen, Orsolya Tóth, János Derzsi
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiAustria, Francja, Niemcy, Węgry
Czas trwania109 min
WWW
Gatunekdramat, wojenny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

20. Wiosna Filmów: Relacja piąta
[János Szász „Duży zeszyt”, „20. Wiosna Filmów” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W najsłynniejszej powieści Jerzego Kosińskiego tytułowy malowany ptak, choć chce wrócić do stada, zostaje przez nie zadziobany. Być może gdyby zwielokrotnić ów motyw, wtedy jednego straceńca mogliby zastąpić dwaj trwający wbrew wszystkiemu nierozłączni samotnicy. „Duży zeszyt” to filmowa realizacja takiego właśnie podwójnego przypadku.

Gabriel Krawczyk

20. Wiosna Filmów: Relacja piąta
[János Szász „Duży zeszyt”, „20. Wiosna Filmów” - recenzja]

W najsłynniejszej powieści Jerzego Kosińskiego tytułowy malowany ptak, choć chce wrócić do stada, zostaje przez nie zadziobany. Być może gdyby zwielokrotnić ów motyw, wtedy jednego straceńca mogliby zastąpić dwaj trwający wbrew wszystkiemu nierozłączni samotnicy. „Duży zeszyt” to filmowa realizacja takiego właśnie podwójnego przypadku.

János Szász
‹Duży zeszyt›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDuży zeszyt
Tytuł oryginalnyA nagy füzet
Dystrybutor Aurora Films
Data premiery7 listopada 2014
ReżyseriaJános Szász
ZdjęciaChristian Berger
Scenariusz
ObsadaAndrás Gyémánt, László Gyémánt, Gyöngyvér Bognár, Piroska Molnár, András Réthelyi, Ulrich Thomsen, Orsolya Tóth, János Derzsi
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiAustria, Francja, Niemcy, Węgry
Czas trwania109 min
WWW
Gatunekdramat, wojenny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Bohaterowie ekranizacji wojennej powieści Agoty Kristof, 13-letni bliźniacy, choć Żydami nie są i nie grozi im zsyłka do obozu zagłady, to wydają się pokonywać ten sam szlak, co bezimienny nieszczęśnik Kosińskiego. Trasa ta znaczona jest kolejnymi młodzieńczymi inicjacjami i wydarzeniami czasu wojny – w tym przypadku niemiecką, a potem sowiecką okupacją Węgier w 1944 roku. Czas dojrzewania jest tu czasem walki o chleb, rozstania oraz utraty. Próbujący przetrwać w brutalnej rzeczywistości bracia w prologu ekranowej opowieści trafiają pod wątpliwą opiekę babci, podrzuceni tam przez własną matkę. Wiejskiemu gospodarstwu starej wiedźmy (jak mówią o kobiecie okoliczni) daleko do „wsi spokojnej, wsi wesołej”. Z przaśnej węgierskiej prowincji poeta Kochanowski uciekałby w podskokach, a jego droga Orszula nie dotrwałaby wieku tych dwóch nawet lat.
Dojrzewanie głównych bohaterów jest tożsame z hartowaniem ciała i psyche, a opisujące ich egzystencję wyrażenie „szkoła życia” spokojnie zastąpić można trafniejszym – „szkoła przeżycia”. Perypetie bliźniaków niejednokrotnie wzbudzają trwogę porównywalną z pierwszą reakcją na wieść o metodach treningowych spartańskich wojowników. W trakcie seansu pojawiają się też słuszne skojarzenia z mazursko-wojenną rzeczywistością „Róży” Wojciecha Smarzowskiego. Tam jednak, gdzie polski filmowiec szokował widza, reżyserowi Jánosowi Szászy udaje się w ponure wydarzenia tchnąć subtelny humor i ducha przygody, o której każdy nastolatek marzy. Główni bliźniacy przypominają cwaniaka Olivera Twista i tak jak on potrafią odnaleźć się w niemoralnym świecie, czerpiąc z niego własne korzyści. Niekończąca się nauka w ich wypadku nie polega na wykuwaniu na pamięć biblijnego dekalogu, a na przekuwaniu go w system wartości ruchomych, które pozwolą im przetrwać, a nie uczynią z nich psychicznych wraków.

‹20. Wiosna Filmów›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
MiejsceWarszawa, kino Praha, ul. Jagiellońska 26
Od6 kwietnia 2014
Do13 kwietnia 2014
WWW
To postacie tym ciekawsze, że oglądamy ich losy niejako przez pryzmat ich własnych myśli – narracja odbywa się za pośrednictwem tytułowego notatnika, do którego, za namową zagubionego w wojennej zawierusze ojca, chłopcy zapisują wszystkie swoje doświadczenia i wnioski. Ich nadrzędnym i jedynym literackim kluczem jest opisywanie prawdy, mówią. Oglądamy więc ich narrację, to, jak stopniowo obojętnieją na otaczające ich zło, lecz równocześnie utwierdzają się w przekonaniu, że nie mogą bez siebie istnieć. Bliźniacza miłość jest nierozerwalna, a wojenne losy dodatkowo ją wzmacniają.
Twórcom udaje się popełnić dzieło twardo stojące po stronie człowieka – bohatera, jak i samego widza – które nie próbuje sztucznie szokować, nie poświęca też prawdy na rzecz kinowego biwakowania odbiorcy. Węgierski kandydat do Oscara zachowuje ten sam styl, co jego bohaterowie. Pisany jest intymnym językiem bezpretensjonalności, autentyzmu i dziecięcej wrażliwości.
koniec
14 kwietnia 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Gdy miłość szczęścia nie daje…
Sebastian Chosiński

1 V 2024

W trzecim odcinku tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bensiona Kimiagarowa doszło do fabularnego przesilenia. Wszystko, co mogło posypać się na budowie kanału – to się posypało. W czwartej odsłonie opowieści bohaterowie starają się więc przede wszystkim poskładać w jedno to, co jeszcze nadaje się do naprawienia – reputację, związek, plan do wykonania.

więcej »

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Co nam w kinie gra: Duży zeszyt
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk

Transatlantyk 2014: Dzień 4
— Sebastian Chosiński

20. Wiosna Filmów: Relacja czwarta
— Gabriel Krawczyk

20. Wiosna Filmów: Relacja trzecia
— Gabriel Krawczyk

20. Wiosna Filmów: Relacja druga
— Gabriel Krawczyk

20. Wiosna Filmów: Relacja pierwsza
— Gabriel Krawczyk

Z tego cyklu

Relacja czwarta
— Gabriel Krawczyk

Relacja trzecia
— Gabriel Krawczyk

Relacja druga
— Gabriel Krawczyk

Relacja pierwsza
— Gabriel Krawczyk

Tegoż autora

Sztuka? Gdzieś zaginęła. Ale szlak został przetarty
— Gabriel Krawczyk

W tęczowych kolorach
— Gabriel Krawczyk

Siedem „ale” przeciw „Trzynastu powodom”
— Gabriel Krawczyk

Esensja ogląda: Kwiecień 2017 (1)
— Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Gabriel Krawczyk, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski

Duchowa biografia erotyczna
— Gabriel Krawczyk

Porażki i sukcesy 2016, czyli filmowe podsumowanie roku
— Piotr Dobry, Gabriel Krawczyk, Jarosław Robak, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Paterson lubi to!
— Gabriel Krawczyk

Remanent filmowy 2016
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Kryminał milicyjny à rebours
— Gabriel Krawczyk

Biograficzne rzemiosło
— Gabriel Krawczyk

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.