Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Benoît Jacquot
‹3 serca›

EKSTRAKT:0%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł3 serca
Tytuł oryginalny3 coeurs
Dystrybutor Best Film
Data premiery28 listopada 2014
ReżyseriaBenoît Jacquot
Scenariusz
ObsadaBenoît Poelvoorde, Charlotte Gainsbourg, Chiara Mastroianni, Catherine Deneuve, Xavier Briere, Thomas Doret, Yvonne Gradelet, Joshua Heuzard Freche
MuzykaBruno Coulais
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiFrancja
Czas trwania106 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wenecja 2014: Serce nie sługa
[Benoît Jacquot „3 serca” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Catherine Deneuve, Charlotte Gainsborough i Chiara Mastroianni w melodramatycznej opowieści o sile namiętności, przeznaczeniu i więzach krwi – w przypadku „3 Coeurs” Benoit Jacquot z pewnością nie miał kłopotów ze znalezieniem potencjalnych inwestorów. Na papierze film zapowiada się obiecująco i dzięki tak gwiazdorskiej obsadzie na pewno trafi do szerokiej dystrybucji, ale nie ma się co oszukiwać – „3 Coeurs” to, brzydko mówiąc, zwykła szmira.

Marta Bałaga

Wenecja 2014: Serce nie sługa
[Benoît Jacquot „3 serca” - recenzja]

Catherine Deneuve, Charlotte Gainsborough i Chiara Mastroianni w melodramatycznej opowieści o sile namiętności, przeznaczeniu i więzach krwi – w przypadku „3 Coeurs” Benoit Jacquot z pewnością nie miał kłopotów ze znalezieniem potencjalnych inwestorów. Na papierze film zapowiada się obiecująco i dzięki tak gwiazdorskiej obsadzie na pewno trafi do szerokiej dystrybucji, ale nie ma się co oszukiwać – „3 Coeurs” to, brzydko mówiąc, zwykła szmira.

Benoît Jacquot
‹3 serca›

EKSTRAKT:0%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł3 serca
Tytuł oryginalny3 coeurs
Dystrybutor Best Film
Data premiery28 listopada 2014
ReżyseriaBenoît Jacquot
Scenariusz
ObsadaBenoît Poelvoorde, Charlotte Gainsbourg, Chiara Mastroianni, Catherine Deneuve, Xavier Briere, Thomas Doret, Yvonne Gradelet, Joshua Heuzard Freche
MuzykaBruno Coulais
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiFrancja
Czas trwania106 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Marc (Benoit Poelvoorde) spóźnia się na ostatni pociąg i musi spędzić noc w wymarłym miasteczku na prowincji Paryża. Tuż przed zamknięciem jedynego baru spotyka tajemniczą Sylvie (Charlotte Gainsborough) i do samego rana spacerują po pustych uliczkach, paląc i rozmawiając o niczym. Następnego ranka Marc odjeżdża porannym pociągiem, ale przedtem wymaga na Sylvie obietnicę – bez względu na wszystko za kilka dni spotkają się ponownie w Paryżu. Niestety, spóźnia się na umówione spotkanie i dziewczyna znika bez śladu. Mimo, że nie ma numeru Sylvie i nawet nie zna jej imienia, za wszelką cenę próbuje ją odnaleźć. Po jakimś czasie spotyka inną kobietę i postanawia się z nią związać. Wszystko wskazuje na to, że tamta noc pozostanie tylko wspomnieniem, Sylvie jest jednak bliżej, niż mogłoby się wydawać.
„3 Coeurs” ma jeden duży plus – jest niezamierzenie śmieszny. Bawi absurdalny motyw przewodni z niewiadomych przyczyn przypominający Szczęki, objaśniający wszystko do przesady posępny narrator, Gainsborough paradująca przez cały film w tej samej koszuli i łysiejący amant, któremu reżyser wymyślił najseksowniejszy chyba zawód świata – Marc nie jest bilionerem z zamiłowaniem do S&M, tylko… inspektorem podatkowym zagrożonym ryzykiem zawału. Na tym lista zalet się kończy.
Po zeszłorocznym „La Jalousie” Philippa Garrela po raz kolejny w konkursie głównym weneckiego festiwalu znalazł się film skupiający w sobie wszystko, co w kinie francuskim najgorsze. Zaczyna to wyglądać na świadomie zaplanowany sabotaż.
„3 Coeurs” oparty jest na oryginalnym scenariuszu, ale odnosi się wrażenie, że stanowi raczej adaptację wyjątkowo długiej sagi, z której pośpiesznie wycięto wiele wątków a resztę brutalnie skrócono. Czas upływa tu podejrzanie szybko i tylko nagłe pojawienie się wyrośniętego dziecka przypomina, że jest to opowieść o tragicznej miłości trwającej latami. O aktorstwie właściwie nie ma co wspominać – jak przystało na stereotypowych Francuzów bohaterowie wciąż tylko jedzą, wydymają usta i palą. Mastroianni popłakuje, Gainsborough odpala papierosa za papierosem, co w „3 Coeurs” najwyraźniej symbolizuje skomplikowane życie wewnętrzne, a rola pozbawionej już zupełnie mimiki twarzy Deneuve ogranicza się do wnoszenia na stół wciąż tego samego tortu. Jakby tego było mało, reżyser najwyraźniej oczekuje od widzów, że uwierzą w to, że Benoit Poelvoorde, który spokojnie mógłby znaleźć się w obsadzie „Hobbita”, potrafi rozkochać w sobie kobiety jednym skinieniem palca. Istnieje coś takiego jak nieuzasadniony optymizm.
Jacquot ma na swoim koncie wiele wystawionych oper i widać to w jego filmie – o subtelności można tu zapomnieć. O ile w przypadku melodramatu brak subtelności można by jeszcze wybaczyć, „3 Coeurs” ma jednak na swoim sumieniu inny, śmiertelny wręcz grzech – nawet przez chwilę nie pozwala uwierzyć w więź łączącą Marca i Sylvie. Kilka godzin spędzonych na wspólnym paleniu wydaje się mało przekonywującym powodem na to, by kogoś obsesyjnie pożądać przez całą dekadę.
Prestiżowa premiera na ważnym festiwalu i znane twarze w obsadzie mogą sugerować, że w przypadku „3 Coeurs” ma się do czynienia z kinem na pewnym poziomie, ale tak nie jest. Film Jacquota to głupawy melodramat i jedyne, co wskazuje na podkreślane przez reżysera nawiązania do Leo McCarey’a i Douglasa Sirka to powtarzane wciąż schematy i bezczelne wręcz zapożyczenia z klasyki gatunku. Bez atrakcyjnej otoczki to zaledwie kolejna przeciętna opowiastka, których setki można znaleźć na Hallmarku. I to za darmo.
koniec
1 września 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Gdy miłość szczęścia nie daje…
Sebastian Chosiński

1 V 2024

W trzecim odcinku tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bensiona Kimiagarowa doszło do fabularnego przesilenia. Wszystko, co mogło posypać się na budowie kanału – to się posypało. W czwartej odsłonie opowieści bohaterowie starają się więc przede wszystkim poskładać w jedno to, co jeszcze nadaje się do naprawienia – reputację, związek, plan do wykonania.

więcej »

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Niezdrowy styl życia
— Marta Bałaga

Sposób na kryzys
— Marta Bałaga

Skupiam się na uczuciach
— Marta Bałaga

Wielki Joe
— Marta Bałaga

Po godzinach
— Marta Bałaga

Dwaj ludzie z trumną
— Marta Bałaga

Sens życia według Roya Anderssona
— Marta Bałaga

Bo to zła kobieta była
— Marta Bałaga

Epopeja narodowa
— Marta Bałaga

Cierpienia młodego Leopardiego
— Marta Bałaga

Tegoż twórcy

Sezon na markiza
— Michał Culepa

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.